Ja kun neuvottiin syömään kunnolla, niin minähän syön jo. Aina ollut kova syömään, pastaa menee hirvee kipollinen helposti ja lihaa syön aikas paljon. Elikkäs, tarkemmin syömisestä? Tähän mennessäkin olen aina syönyt kunnolla ruokaa, lisääkö vielä? Ei tavoitteena kuitenkaan ole aina täysin ähkyksi syödä?(näin teen usein)
Ähkyksi ei pidä syödä ikinä. Hyvä nyrkkisääntö on, että siinä vaiheessa kun tuntuis vielä vähän maistuvan, niin jättää ottamatta. Luulen, että syöt kerralla liian isoja annoksia (tätä tekee aika moni, jos ei ole koskaan punninnut määriä mitä suuhunsa laittaa) ja sitten taas aterioita vuorokaudessa tulee mahdollisesti 1-2 liian vähän.. Villi veikkaus vain

Ja tuota pastaa riittäis sunkin kokoselle noin 50g (kuivapaino, joka on noin 1dl) per ateria. Ei tarvitse mitään hirveätä kipollista, vaan maltilla tässäkin.
Aamupalaksi puuroa. Murot on ihan roskaa, leivät (ainakin jatkuvasti syötynä) ihan roskaa. Ja
joka aterialla proteiinia! Lisäksi päivän aikana paljon kasviksia ja hedelmiä sekä jonkin verran hyviä rasvoja. Ja lihasmassan kasvun mukana tulee aina jonkin verran myös rasvaa, vaikka tuollaiset lisäravinnepurkit muuta väittäisikin.
Elikkäs näin. Olenko nyt sitten tehnyt kaiken väärin?
Joo toi ohjelma on kyllä ihan susi (ota tältä forumilta joku valmis). Jako on äärimmäisen huono, eikä liikevalikoimakaan ihan A+ tasoa ole. Ethän sä ny jumankauta aloita hauiksilla, jos samassa treenissä on myös jalat+selkä. Aina isot lihakset ensin. Eikä kannata kahta isointa lihasryhmää treenata samana päivänä. Ja muutenkin, jäi vaikutelma, että treenailet liian samalla tavalla liian pitkään. Täsmälleen samat liikkeet samassa järjestyksessä, samat sarjat ja toistot viikosta toiseen. Ehkä kuukaudesta toiseen? Jos treenaat aina samalla tavalla eli jos lihaksesi tottuvat liiankin tuttuun treeniin, niin et hirveästi kehity. Voimaa voipi tulla, mutta lihaskasvu vaatiikin jatkuvasti uutta ärsykettä. Sarjapainojen nousu kyllä tuo uutta ärsykettä, mutta eivät sarjapainotkaan kokoajan nouse tasaisesti. Ja enemmänhän tuo liikevaihtelu keskittyy apuliikkeisiin. Kyllä jotain kyykkyä ja penkkiä etc. voi tehdä joka kerta ja niillä aloittaa, mutta jos sen jälkeen lopputreeni on aina samalla kaavalla toistettu tyyliin vinopenkki kp 3x10, pec-dec 3x10, niin lihas tottuu siihen liikaa. Joskus voit kokeilla tehdä tuon pec-decin (tai vastaavan) ennen penkkiä ja kattoa miltä se tuntuu. Sama jalkapäivänä: voit kokeilla eka jotain etureisilaitetta ja tehä vast sit kyykyt. painot voi olla vähän pienemmät, mutta polte on varmasti erilainen. Vaihtelua treeniin.
Treenin laatu merkkaa myös isosti. Jos teet pääsääntöisesti liikkeet aina tavoitteena saada mahd. iso kuorma liikkumaan vaikka vähän tekniikankin kustannuksella, niin monesti käy sillain, että itse kohdelihas ei niin hyvin aktivoidukaan + loukkaantumisriskit kasvaa. Eli treenaa lihasta, älä painoa.
Treenin jälkeinen aika on yhtä tärkeä kuin itse treenikin. Kunnon yöunet + oikeanlainen ravinto takaa, että tehdystä treenistä oli jotain hyötyä. Jos esim. perjantaina käyt vetää treenin ja sit illalla lähdetkin vetää kännit, niin treenis meni hukkaan. Se on niin yksinkertaista. Jos haluaa kehittyä, niin tuollaiset treenipäivän päätteks tehdyt ryyppyreissut pois. En tiedä teetkö itse näin, mutta aika hiton moni tekee. Ja silloin jokainen tekee väärin.
Toki kannattaa huomioida se, että 8kk:ssa ei vielä ihmeitä tapahdu. Mutta ohjelmastas päätellen olisi voinut (kunnollisella ohjelmalla siis) parempaakin kehitystä tulla jo 8kk:ssa. Tuossa nyt joitakin seikkoja, joita oot mahdollisesti tehnyt väärin.