Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kana, tonnikala ja kalat yleensä, maitorahka...

Osta halvinta heraa mitä löydät (kutakuinkin kaikki postimyyntiprotskut 55e/4kg pl. Fast). Tuota vaikka kauhallinen (25g) ja banaani tai kaks...

Muistaa vaan syyä kunnolla pluskaloreilla...

Tossa muutama sivu sitten kysyin tuosta palautusjuomista. Ni mitä suosittelisitte ? Kaupass katselin ohimennen vähän ja tuntui, että joko on paljo proteiinia mutta vähä hiilareita taikka sitten liian vähän proteiinia suhteessa hiilareihin. Mikäs oli hyvä palkkari tälläsell kynikselle ? Ei tarvi olla sinäsä mitään erikoist, kun vasta-alkaja oon vasta kuitenkin. Sillee et sais sekä protskuu ja hiilareita hyvässä suhteessa :D

Ja pieni extrakysymys. Mitä te oikeen vedätte ruokaa ja lisäravinteita, kun dieetatessa pitäis saada se 300 g proteiinia ? :wtf: Olis kiva tietää, jo nyt, tälleen tulevaisuutta ajatellen :)

Ite käytän tällä hetkellä Fastin hera80 ja malto6, eli kumpaankin 1dl purnukkaan ja vettä/maitoa päälle mielen mukaan (ite pistän 3-4dl vettä). Ja noitahan hera80 ja malto6 saa jokaisesta vähän isommasta kaupasta, esim citymarket tai prisma. Toinen vaihtoehto ois että vetäis maustamatonta(itellä nyt minttusuklaa) heraa ja pistää sekaan kaakaojauhetta/maitoa, niin ei välttämättä tarvitse malto6 käyttä ollenkaan, koska noista muista tulee jo hiilareita.

No jos tarkoitat tolla extrakysymyksellä, että missä ruoissa on paljon proteiinia niin esim näissä on ihan hyvi: Kaikki maitotuotteet(maito,maitorahka,raejuusto), oikeastaan kaikki lihat(kana,tonnikala,jauheliha), jos haluaa vähän naposteltaa niin suolapähkinät. Sitten on tietty noita soijarouheita sun muita, mutta ite saan kyllä riitävästi muutenki protskua. Eli juo ainakin 1litra maitoa päivässä siinä jo n.35g proteiinia.

Joku pisti vähän aikaan sitten tänne jonkun listan missä kaikessa oli paljon proteiinia, siitä näkis hyvin, en vain muista missä ketjussa se ol :8

- - - Updated - - -

Jaaha nyt tuli ainakin vastauksia, toivottavasti ei ole kovin ristiriitasia tietoja, ettei mene liian vaikeaksi :D

Ite käytän tällä hetkellä Fastin hera80 ja malto6, eli kumpaankin 1dl purnukkaan ja vettä/maitoa päälle mielen mukaan (ite pistän 3-4dl vettä). Ja noitahan hera80 ja malto6 saa jokaisesta vähän isommasta kaupasta, esim citymarket tai prisma. Toinen vaihtoehto ois että vetäis maustamatonta(itellä nyt minttusuklaa) heraa ja pistää sekaan kaakaojauhetta/maitoa, niin ei välttämättä tarvitse malto6 käyttä ollenkaan, koska noista muista tulee jo hiilareita.

No jos tarkoitat tolla extrakysymyksellä, että missä ruoissa on paljon proteiinia niin esim näissä on ihan hyvi: Kaikki maitotuotteet(maito,maitorahka,raejuusto), oikeastaan kaikki lihat(kana,tonnikala,jauheliha), jos haluaa vähän naposteltaa niin suolapähkinät. Sitten on tietty noita soijarouheita sun muita, mutta ite saan kyllä riitävästi muutenki protskua. Eli juo ainakin 1litra maitoa päivässä siinä jo n.35g proteiinia.

Joku pisti vähän aikaan sitten tänne jonkun listan missä kaikessa oli paljon proteiinia, siitä näkis hyvin, en vain muista missä ketjussa se ol :8

- - - Updated - - -

Jaaha nyt tuli ainakin vastauksia, toivottavasti ei ole kovin ristiriitasia tietoja, ettei mene liian vaikeaksi :D

Joo, kiitti kaikki vastauksista :D

Itsekin kattelin just tota heraa ja maltoa, josko sitä sekoittelis keskenään. Tai sitten hankkis jotai halpaa heraa ja vetäis sen lisäks parit banskut, et tulis hiilarit kans niiku Jani sanoi :)

Luin jostaki artikkelista, että bodari tarttis sen 300 g, kun on dieetillä. Jotta sais siis pidettyä ne lihat yllä jotka on hankkinu. Onks tää oikeesti totta ? :wtf: Ja itte pyrin 2g per painokilo, nyt kun plussilla olen :)

Joo, kiitti kaikki vastauksista :D

Itsekin kattelin just tota heraa ja maltoa, josko sitä sekoittelis keskenään. Tai sitten hankkis jotai halpaa heraa ja vetäis sen lisäks parit banskut, et tulis hiilarit kans niiku Jani sanoi :)

Luin jostaki artikkelista, että bodari tarttis sen 300 g, kun on dieetillä. Jotta sais siis pidettyä ne lihat yllä jotka on hankkinu. Onks tää oikeesti totta ? :wtf: Ja itte pyrin 2g per painokilo, nyt kun plussilla olen :)

Noin karkeasti sanottuna proteiinia pitäisi saada 2g/per rasvaton painokilo, eli jos joku painaa 100kiloa ja hänen rasvaprosentti on 10 niin hänen pitäsi saada 180grammaa proteiinia. Eli aika iso pitää olla jos pitäisi 300g saada, Mutta nämähän ovat taas niitä arviojuttuja, mutta kun pitää huolen että tulee reilust sitä proteiinia, niin ei ainakaan jää se päivän saanti vajaaksi.

Riittää ihan hyvin dietilläkin, että saat 2-3g per rasvaton painokilo. Tarkottaa, että jos oot 100kg lihava sun ei tarvii syödä 300g proteiinia päivässä. 200g päivässä riittää kyllä ja sen saa jo ihan perusruoillakin aika helposti täyteen. E: Ja tietysti lisäravinneproteiinien myyjät sanoo, että täytyy syödä kauheita määriä proteiinia kasvaakseen, mutta se on vaan siks, että ihmiset ostais heijän proteiinilisiään ja söisivät niitä paljon.

joo elikkä tästä tällänen kysymys tänne: tällähetkellä rasvaprosentti suunnilleen 11-13% ja tavotteena olis päästä hyvään kuntoon (niinkun kaikilla) kumpaa suosittelette ekana diettaan ylimmääräsen pois vai alan suoraan hankkimaan lihasta ilman että ylimmäärästä tulee?

Katselin noita Roelly Winkelaarin beast routineseja ja en oikein tiedä miten searchia tähän tarkoitukseen käyttäisi, joten kysynpä täältä. Winkelaar tekee rutiineissaan 3-4 sarjaa samaa vaihtelevaa toistomäärää eri liikkeille ja nostaa painoja joka sarjalla. Käytetäänkö tätä painojen nostoa sarjoittain laajaltikin ja tietääkö/muistaako joku onko sen hyödyistä/haitoista käyty täällä keskustelua?

Mietin itse että voisin hauikset tehdä tuolla tyylillä.

Oon vähän mietiskelly täs, että mä haluaisin saada lihaksia enemmän esiin niin mun varmaan pitäs pudottaa joku 5kg pois ku oon täl hetkel 183-184cm pitkä ja 74kg painava. Mun rasvaprosentti on varmaan joku 20%. Mul on pari kuvaa mitkä laitan tähän ni voitte arvioida siit et kuin pal pitäs laihduttaa. http://imageshack.us/photo/my-images/441/img1407uv.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/444/img1413w.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/100/img1408no.jpg/ En kans oikeen tiiä mil ohjelmal treenaisin, ku oon nyt treenannu Arnoldin kultasel 6, mut en oo varma pitäiskö siirtyy 2-jakosee.

Oon vähän mietiskelly täs, että mä haluaisin saada lihaksia enemmän esiin niin mun varmaan pitäs pudottaa joku 5kg pois ku oon täl hetkel 183-184cm pitkä ja 74kg painava. Mun rasvaprosentti on varmaan joku 20%. Mul on pari kuvaa mitkä laitan tähän ni voitte arvioida siit et kuin pal pitäs laihduttaa. http://imageshack.us/photo/my-images/441/img1407uv.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/444/img1413w.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/100/img1408no.jpg/ En kans oikeen tiiä mil ohjelmal treenaisin, ku oon nyt treenannu Arnoldin kultasel 6, mut en oo varma pitäiskö siirtyy 2-jakosee.

Ei tosta tosiiankaan tarvii laihtuu yhtään.. Ainakaan mun mieletä Mielummin keräät lihasta ensin ja sit laihtumaan, jos koet tarvetta. Ja ei noitten kuvien perusteella ainakaan näyttäny, että rasva% ois 20 joku 15 ehkä..

Mitä lihaksia meinaat saada esiin kun niitä ei selvästikään juurikaan ole? Eli unohdapa diettaus ja rupea takomaan sitä lihasta. Tulet näyttämään kireämmältä 6kk päästä vaikka painoa olisikin silloin muutama kilo enemmän.

En ihan ymmärrä miks kaikki nuoret joka aloittaa treenaamisen halua ekan tai toisen treenivuoden aikana ruveta diettaamaan?

Parempi syödä terveellistä ja järkevästi niin tulee massaa lisää ja rasvaprosentti laskee ainakin ekat 2-3 vuotta, kun nuorena aloittaa treenaaminen...

Eikä mun mielestä kannattaa mitään ihmeellisiä ammattilais bodareitten ohjelmia käyttää.
Riittää kun treenaa kovaa 3-4 kertaa viikossa ja katsoo sen verran että vastakkaiset lihakset saa saman verran treeniä. Esim. jos treenaa 10 sarjaa hauikselle, niin treenaa myös 10 sarjaa ojentajille. Ja muistaa että hauikset saa treeniä selkätreeniin yhteydessä ja ojentajat rinta ja olkapäätreeneissä!

Ei ole mitään syytä vielä alkaa diettamaan. Miksi dietata lihakset näkyviin kun niitä ei kuvien perusteella juurikaan ole? Kerää nyt vain rauhassa sitä lihasmassaa ja katso diettaamista parin vuoden päästä, kun ne lihakset on alkanut kunnolla kasvamaan. Muista syödä terveellisesti ja lisää 2 aerobista viikkoon niin alkaa läski palamaan poies hiljalleen samalla kun lihasmassa kasvaa.

Mistä löydän järkevän jalkaohjelman? Tarkotus olis nyt vihdoinkin alkaa kasvattaan niihinkin lihaa kun ovat jääneet turhan vähälle huomiolle :( Ohjelma sisältäis siis:

Maastavedon
Takakyykyn
Etukyykyn
Jullen
GHR:n

Tavoitteena siis maksimivoima ja sarjat olis toistaiseks kaikissa 3x5. Eli se kysymys olis kai että kuinka noista rakennetaan ohjelma?

Mistä löydän järkevän jalkaohjelman? Tarkotus olis nyt vihdoinkin alkaa kasvattaan niihinkin lihaa kun ovat jääneet turhan vähälle huomiolle :( Ohjelma sisältäis siis:

Maastavedon
Takakyykyn
Etukyykyn
Jullen
GHR:n

Tavoitteena siis maksimivoima ja sarjat olis toistaiseks kaikissa 3x5. Eli se kysymys olis kai että kuinka noista rakennetaan ohjelma?

Mave ottaa eniten alaselälle niin vaihtaisin sen päivälle jolloin reenaat selkää. Itse reenaan jalkoja tällä hetkellä tämmöisellä ohjelmalla. Jokaisessa liikkeessä sarjat ja toistot on 3x10

- Jalkaprässi
- Reisiojennus
- Reisikoukistus
- Pohjeliike seisten tangolla
- Jalkakyykky

Kokeile tuota seuraavan kerran kun jalat on käsittelyssä.

Back
Ylös Bottom