Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Osaisko joku kertoa voin terveys vaikutuksista? Eli jos rasvojen lähteenä on pääasiassa rypsäri/oliiviöljy, mutta jonnekkin couscousin joukkoon tai uusien perunoiden päälle heittää ruokalusikallisen ihan puhdasta voita niin onko se haitaksi/hyödyksi. Jostain joskus olin ymmärtävinäni, että kovat rasvat vaikuttavat jotenkin testosteroinin tuotantoon, mutta onko näin.

Osaisko joku kertoa voin terveys vaikutuksista? Eli jos rasvojen lähteenä on pääasiassa rypsäri/oliiviöljy, mutta jonnekkin couscousin joukkoon tai uusien perunoiden päälle heittää ruokalusikallisen ihan puhdasta voita niin onko se haitaksi/hyödyksi. Jostain joskus olin ymmärtävinäni, että kovat rasvat vaikuttavat jotenkin testosteroinin tuotantoon, mutta onko näin.

Todellakin kannattaa lisätä tyydyttyneet rasvat ruokavalioon, nostaa tehokkaammin testotasoja kuin tyydyttymättömät. Toki kokonaisuus ratkaisee, ite pyrin suhteeseen 50/50.

On kyllä saatanallisen isoksi kasvanut tämäkin ketju... Vaikea vain löytää mitään yksinkertaista ja nopeaa kysymystä joten kaikki tullaan aina kysymään uudestaan.

Mietin tuossa kun tässä työpäivän ratoksi laskeskelin kaloreita tuolla kalorilaskuri.fi laskurilla. Sain normaali salipäivänä syödyiksi kaloreiksi ~2000kcal, kun taas tunnin salitreenin ja 20min aamulenkin johdosta kulutus olisi ~3700kcal. Tässä on nyt tuon korkeakouluopiskelun vuoksi tottunut siihen että voi mennä useampi viikonloppu peräkkäin että tulee kuppia kallistettua 1-2 kertaa. Se nyt on sanomattakin selvää että tuloksien kehitykseen tuo vaikuttaa ja paljon, mutta onko mahdollista että jos todella vedän nuin rankoilla miinuksilla niin painokaan ei putoa. Treenejä tulee viikossa salilla 4-5 ja päälle 2-3 aerobista joiden teho vaihtelee. 184cm/95kg.

Mietin tuossa kun tässä työpäivän ratoksi laskeskelin kaloreita tuolla kalorilaskuri.fi laskurilla. Sain normaali salipäivänä syödyiksi kaloreiksi ~2000kcal, kun taas tunnin salitreenin ja 20min aamulenkin johdosta kulutus olisi ~3700kcal. Tässä on nyt tuon korkeakouluopiskelun vuoksi tottunut siihen että voi mennä useampi viikonloppu peräkkäin että tulee kuppia kallistettua 1-2 kertaa. Se nyt on sanomattakin selvää että tuloksien kehitykseen tuo vaikuttaa ja paljon, mutta onko mahdollista että jos todella vedän nuin rankoilla miinuksilla niin painokaan ei putoa. Treenejä tulee viikossa salilla 4-5 ja päälle 2-3 aerobista joiden teho vaihtelee. 184cm/95kg.

Mietiskelin ja laskeskelin tuossa lisää. Jos esim. perjantaina ja lauantaina ottaa kuppia nii voi mennä se kaks 18 päkkiä aika kivuttomasti olutta. Sitten molempina iltoina iso kebab vielä päälle ja pe-su ajan muut ruuat niin aika helposti nuo tuon ajan kalorit kipuaa jopa lähelle 10 000. Isku vasten kasvoja, raitis elämä alkoi tästä.

Mietiskelin ja laskeskelin tuossa lisää. Jos esim. perjantaina ja lauantaina ottaa kuppia nii voi mennä se kaks 18 päkkiä aika kivuttomasti olutta. Sitten molempina iltoina iso kebab vielä päälle ja pe-su ajan muut ruuat niin aika helposti nuo tuon ajan kalorit kipuaa jopa lähelle 10 000. Isku vasten kasvoja, raitis elämä alkoi tästä.

Ehdottomasti kannattaa vähentää tuota kaljan juomista, sillä se suurentaa vatsaa hyvinkin nopeasti.

Tosiaankin kannattaa. Itellä estrot (=> prolaktiini) koholla ja testot alhaalla (aikanaan sattuneen) jokaviikonloppuisen kännäämisen takia.

Onko kreatiinin käytöllä dietillä mitään hyötyä / järkeä? Sain kaverilta puolikkaan pussin ilman, joten ei kehtias hyvää tavaraa heittää menemäänkään

Terve!
Minkäslaiset kalorit kannattaa vetää kun on kipeenä ja massakaudella? Tällä hetkellä menossa viikon kestävä antibioottikuuri ja seuraavan kerran pääsen salille aikasintaan vasta joskus ens viikon alussa. Viimisen treenin vedin viime tiistaina. Helmikuusta asti menty plussilla ja paino noussu n 6-7kg. Joo ja ymmärrän että nyt kannattaa keskittyy paranemiseen ja unohtaa hetkeks stressailut tuloksista sun muusta, mutta itellä ei tuota ongelmia viettää bodymunkin elämää ravinnon suhteen kipeenä ni why not?:rock:

Terve!
Minkäslaiset kalorit kannattaa vetää kun on kipeenä ja massakaudella? Tällä hetkellä menossa viikon kestävä antibioottikuuri ja seuraavan kerran pääsen salille aikasintaan vasta joskus ens viikon alussa. Viimisen treenin vedin viime tiistaina. Helmikuusta asti menty plussilla ja paino noussu n 6-7kg. Joo ja ymmärrän että nyt kannattaa keskittyy paranemiseen ja unohtaa hetkeks stressailut tuloksista sun muusta, mutta itellä ei tuota ongelmia viettää bodymunkin elämää ravinnon suhteen kipeenä ni why not?:rock:

Ainakin yleisesti kipeenä suositellaan muutenkin syötävän enemmän hiilareita, koska parantuminen vie aikas paljon voimia elimistöltä ja täten lisää energian tarvetta, että mun mielestä voi vetää ihan samaa linjaa ku aina ennenkin.. Mä en kyllä ole mikään guru näissä dieetti/bulkki hommissa, että joku korjatkoon jos parempi suositus.. Muista vetää maitohappobakteereita, meinaa muuten tuut hemmetin helposti uudestaan kipeeks ku antibiootit tuhoo oman luonnollisen vastustuskykyä ylläpitävän bakteeriston..

anavain: mieluiten syöt miinuksilla tai ylläpito kcal, mieluiten kuiten miinuksilla niin kroppa saa vähä shokkia välistä ja käskyä kasvaa taas ku alat plussalle. eli periaatteessa iha sama vaik söisit sen viikon ajan 4krt päivässä lautasellisen makkarakeittoa etkä muuta... paranemiseen ei positiivista vaikutusta vaikka söisit 6000kcal hyvistä lähteistä. päinvastoin...

anavain: mieluiten syöt miinuksilla tai ylläpito kcal, mieluiten kuiten miinuksilla niin kroppa saa vähä shokkia välistä ja käskyä kasvaa taas ku alat plussalle. eli periaatteessa iha sama vaik söisit sen viikon ajan 4krt päivässä lautasellisen makkarakeittoa etkä muuta... paranemiseen ei positiivista vaikutusta vaikka söisit 6000kcal hyvistä lähteistä. päinvastoin...

Onko kellaan tästä eriäviä mielipiteitä? Ite taas just kuvittelisin että ees pienillä plussilla olo nopeuttais ja auttais taudin voittamisessa, kun taas miinuksilla ololla ois just päinvastanen vaikutus? Oon nyt pyrkiny syömää sen 500kcal yli peruskulutuksen ja silti paino laskenu parissa päivässä melkee puol kiloo. Toihan nyt tietysti saattaa johtuu nesteistä ja siitä kuinka paljon tavaraa suolessa ym. Mitää mullistavaa lihaskatoa nyt tuskin tulee parissa viikossa vaikka söis kuinka päin helvettiä mutta ainahan se huolettaa.

Oon aika varma et haluun vetää painoa suht lyhyillä sykleillä, eli viikkoja ennemmin ku kuukausia. En vaan osaa päättää kallistunko ennemmin tyyliin 80kg -> 90kg -> 85kg -> 95kg jne. Vai haluunko tehä jotain 2vko -200, 2vko -400, 2vko -600 -> 2vko +300 , 2vko +600 , 2vko +900 / 3vko +200...

Luvut on nyt suoraan hatusta mut varmaa pointti käy selväks. Viimesen 4v aikana ehkä se vuos treenii ja viimesest salikäynnistä joku 18kk. Natuna mennään.

Saa latoo linkkejä.

Kannattaako minun vetää dieetillä iltaisin rypsiöljyä ?
Syön kuitenkin noin 3-4 ruisleipää päivässä, joissa margariinia päällä + muut ruoat jotka sisältävät vähän rasvaa.

Kalorilaskuri.fi

Kokeile itse. Perus nyrkkisääntö on, että rasvaa olisi hyvä saada ravinnosta n. 1g/painokilo, proteiinia 2g/painokilo ja loput sitten mielesi mukaan hiilareista, rasvasta tai proteiinista. Dietillä kalorit esim 500 alle kulutuksen.

Whey-100, Gainer Pro ja l_glutamiini

Olen tässä nuon vuode käynyt puntilla ja nyt ois tarkotuksena saaha vähän lisää lihasta ja samalla painoa nyt lisää niin olen nyt ostanut Whey-100 ja Gainer Pro jauhoja niin minkallaista suositusta on näitten käyttöö? Itse nyt olen aloittanut käyttää puntti päivinä heti puntin jälkeen 1,5dl Gainer Prota(67% hiilarii ja 28% proteiinia) ja 0,5dl Whey 100 ( >85% proteiinia ja 16% L-Glutamiinia) ja välipäivinä olen ajatellut ottaa vain hieman proteinia eli viakka 1dl Whey 100? vai kannattaako välipäivinä ottaa kenties mielummin Gainer Prota? ja kun whey 100 on aika runsaasti L-glutamiinia niin kannattaako jättää L-glutamiinia (5g) ottamatta kun ostin pussillisen sitä ettei tule liikaa saatua kun ei varmaan ole hyväksi? Alotin myös 2 päivää sitten ensimmäisen kreatiini kuurin.

Saisko jonkinnäköistä analyysia jolla enemmän kokemusta ja tietoa.

Oma painoni tällä hetkellä noin 66kg ja noin kuukausi sitten siirtynyt pidemmistä sarjoista (10-15) lyhyempiin (6) ja ajattelin aloittaa kuukaudeksi voima arjoittelu jakson todella lyhyill äsarjoilla (4-2).

Back
Ylös Bottom