Kyllä on asuntosijoittajalla kultaiset ajat menossa/tulossa.
Vaikka olen ollut aina vastaan kiinteitä korkoja, tänään kävin mielenkiintoisen keskustelun uuden pankin kanssa, johon olen vaihtamassa asiointia.
Taustalla tosiaan se, että henkilökohtaisesti minulla on mennyt fiilikset nykyisen pankin toimintaan.
Esimerkkimarginaaleja omissa lainossani: 0,3 , 0,35 , 0,45 , 0,5 , 0,6 , 0,7 ja viimeisin laina josta paperit sisässä 0,95... Tästä se ajatus sitten lähti.
Ilmoitin tänään pankille vaihtavani asiointini toiseen pankkiin. Tästä säikähtäneenä henk.kohtainen pankkineuvojani otti puhelun pankinjohtajalle, että viimeisintä marginaalia saataisiin nyt kuitenkin vielä hieman alemmas. Itse en kuitenkaan jaksa enää. Joka ikisen lainan kohdalla uusi vääntö.
Haluan asioinnin toimivan niin, että kun soitan pankkiin, saan lainapaperit valmiiksi 24h sisällä ja marginaalivääntöä ei tarvitse aina tehdä verissä päin. Uudessa pankissa tämä tuntuu onnistuvan.
Suurin syy vaihtoon on kuitenkin se, että uudelle pankille toimii järjestely jonka aion seuraavana isona harppauksena toteuttaa. Ajatuksena laittaa yksi maksettu sijoitusasunto isomman velan vakuudeksi. Lainan määrä 400-500k ja vakuuden arvo n.100k.
Yleensä en kannata järjettömän suurta velkavivutusta, mutta tässä taloustilanteessa alkaa olla sen aika. Jos/kun 10v kiinteä korko tippuu n. 3%:iin, otan lainan välittömästi ulos. Tällä hetkellä 10v kiinteä korko 3,3-3,5%.
Tarkoitus siis tehdä yksi täysin velkavivulla tehtävä asuntoryppään osto. Olen laskenut asian tarkkaan ja järkevillä kohteilla saan täydelläkin velkavivulla 3,5-4,0% nettotuoton.
500k lainavivulla se tekee jo ensimmäisenä vuotena 17,5k - 20k tuoton.
Ps. Tänään täällä erittäin maukkaat asuntokaupat kiinni :kippis1:
Ps2. Meikäläisen viiden V:n vinkki asuntosijoittajille tähän taloustilanteeseen: vivuta, vinguta, valitse viisaasti ja vaurastu! ;)