Tänään tuli puheeksi bodailu vs voimanosto aihe erään entisen kehonrakentajan, nykyisen voimanostajan kanssa.
kys.henkilö on nykyään jo vanhempi mies ja harrastanut aikaisemmin bodausta(yli 15v) sitten. Ollut erittäin tiukassa jamassa yli 100 kiloisena
Hänen mielestään voimanosto vaatii enemmän pääkopalta, bodailu oli "helpompaa" koska pystyi tekemään tuntumasarjoja pienemmillä painoilla ja esim hän ei kyykännyt ollenkaan vaan teki laitteita, hack kyykkyä jne.
Voimanostossa kuulemma tarvii psyykata enemmän itseään isoihin rautoihin ja uskaltautua esim kyykkäämään ja jostain syvimmistä mielensopukoista puristamaan maksimiraudat ylös.
Hänen voimanosto meriitteihin kuuluu kumminkin voimanosto sm kultaa , penkin MM top-10 ja Pm hopeaa 2000-luvun alkupuolelta, yhteistuloksen ollessa +900kg
Itse olen vuosien varrelta saanut tilaisuuden seurata kehonrakentajien,voimanostajien ja painonnostajien harjoittelua.Ja omasta mielestäni kovin treeni-intesiteetti on löytynyt nimenomaan (brutaalilta) bodypuolelta.Tätä tosin harvemmin näkee, koska jengi yleensä rakastaa löysäilyä eikä bodymiehet yleensä saa samalaista henkistä ja taloudellista tukea (sosiaalisesta puhumattakaan) kuin monissa muissa lajeissa, ja niin ollen motivaatio on usein vähäisempää.Kovassa treenissä pitäisi lihaksen kasvaa,voiman lisääntyä ja kunnon parantua, koska lepotauot pitäisi olla melko lyhyitä.Ruuhkaisella salilla hieman vaikea toteuttaa.
Bodypuolella on myös erillaisia tapoja treenata, joista yksi on juuri tuo tuttavasi "helpompi", ns. tuntumaharjoitteluun perustuva metodi.Tällä systeemillä lahjakas kaveri voi päästä kovaan kuntoon (ja roinalla vielä kovempaan).Omasta näkökulmasta katsottuna puhdasverinen "tuntumaharjoittelu" pienemmillä painoilla ei ole sitä mitä tarkoitan "kovalla harjoittelulla".Jostakin syystä juuri tämä kevyempi treenityyli tuntuu aina olevan esillä kun kehonrakennusharjoittelun kovuudesta puhutaan.
Tiedän kyllä, että voimanostossa tarvitsee psyykata kovaa maksiminostoissa, mutta "kovassa" kehonrakennusharjoittelussa se psyykkaus on yhtä lailla 100%:sesti mukana kaikissa liikkeissä ja sarjoissa (kevyitä jaksoja lukuunottamatta).Maksiminostot ja sarjanostot ovat hermotukseltaan erilaisia, mutta myös sarjanostot voivat olla yhtä kovia kuin maksiminostot.
Jos tuttusi on tehnyt voimanostotuloksensa raw-nostoina, niin nostan hattua.Varustepuoleen en ole perehtynyt.
Oma kantani on se, että kehonrakennus on kuningas- tai äitilaji, koska siinä keskitytään itse perustuksen tai "talon" rakentamiseen ja muut lajit keskittyvät enemmän kehon/talon eri ominaisuuksien hiomiseen.Varsinaista riitaa ei pitäisi eri voimailulajien (tai muidenkaan lajien) välillä olla, koska kaikissa lajeissa kuitenkin askarrellaan saman kropan parissa,välillä eri asioita painottaen.Ja lopulta yksilö tekee harjoittelusta kovaa tai tehokasta, ei laji.Ja yksilöillä on myös erilaiset mieltymykset ja motiivit lajivalintaan ja harjoitteluunsa.Kehorakennuksen uimahousuosuus varmaankin aiheuttaa mielipahaa joillekin, mutta siinä tuodaan vain esille se, mitä on saatu aikaan harjoittelulla.Itse harjoittelu on taas toinen asia.Mutta kukin tavallaan...