Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miksi painoni ei tipu vaan jopa nousee??? Lihaserottuvuutta tullut vähän lisää, mutta eipä näy vaa'alla, joka kyllä vähän ehkä masentaa... :S
Kalorit jaukautuu silleen, että kolmasosa proteiinia, kolmasosa rasvaa ja loput hiilareita. Olen 16v painan n.88kg. Nyt vetelen voimapainotteisella ohjelmalla:
ma: mave 3x5,4x4,5x2,5x1
ke: penkki 5x5
pe: kyykky perusvoimaa

Jos paino nousee niin syöt enemmän kun kulutat.

Onko tuo siis kokonaisuudessaan sun ohjelma??

Onko järkeä tehdä penkkipunnerrus näin:
Ma: 5x5
Ke: 3x10
Pe: 5x5

Olen siis siirtynyt 3x10 :stä nyt tohon 5x5 ja ajattelin, että pysyis kestävyys paremmin noin. Olisko fiksumpaa tehdä pelkkää 5x5? Taktiset mitat vielä varmuuden vuoksi: 18v / 183cm / 75kg / 7kk. Tänään 5x5 tehneenä voin kertoa, että painot liikkuvat 5x5 :ssä 52,5-55kg ja 3x10 47,5kg.

Huom: treeniohjelmani ei koostu penkistä, tämä liike vain askarrutti

Jonski: No siis syön 1600-2500kcal eli reilummin joskus treenipäivinä... Ei oo kokonaisuudessaan mun ohjelma vedän apuliikkeet päälle tietty.

Jonski: No siis syön 1600-2500kcal eli reilummin joskus treenipäivinä... Ei oo kokonaisuudessaan mun ohjelma vedän apuliikkeet päälle tietty.

Kannattais syödä vähän säännöllisemmin eikä epäsäännöllisesti (1600-2500kcl). Silleen se sun dieetti toimii, eikä silleen, että syöt melkein joka viikon päivä esim vähän yli kulutuksen (2500kcal) ja sitten parina päivänä suositellun 2000kcal.

No laskin, että mun kulutus olisi 2600kcal+ sali. Mutta koitan pysyä nyt sitten joka päivä parissa tonnissa, jos jotain rupeis tapahtumaan :D

Mun vatsa pullottaa vähän... Jos rupean nyt panostamaan enemmän syviin vatsalihaksiin, onko mahdollista saada pömppis piiloon kesäkuuhun mennessä? Ja olisko hyvä käydä lenkillä pari kertaa viikossa?

Aloittelija en ole mutta voimanoston sääntöihin en ole kovin tarkkaa perehtyny, tässä siis tulee:

Saako penkkipunnerruksessa jalat ja perse liikkua noston aikana? En siis tarkoita perseen nostamista vaan pientä liikettä joka tulee stopin jälkeen kun aletaan punnertaa liikkumaton tanko ylös

Onko järkeä tehdä penkkipunnerrus näin:
Ma: 5x5
Ke: 3x10
Pe: 5x5

Olen siis siirtynyt 3x10 :stä nyt tohon 5x5 ja ajattelin, että pysyis kestävyys paremmin noin. Olisko fiksumpaa tehdä pelkkää 5x5? Taktiset mitat vielä varmuuden vuoksi: 18v / 183cm / 75kg / 7kk. Tänään 5x5 tehneenä voin kertoa, että painot liikkuvat 5x5 :ssä 52,5-55kg ja 3x10 47,5kg.

Huom: treeniohjelmani ei koostu penkistä, tämä liike vain askarrutti

Tarkoitat kai strategisia mittoja? No mutta asiaan: teet ilmeisesti SS:ää? Silloin kannattaa pysytellä vaan suosiolla ohjelman neuvoissa.

mulla on ollut jo kauan ongelmana saada lisää painoo toistoihin eikä tunnu mitkään konstit auttavan.
olen alottanut vähäisistä painoista ja yrittänyt saada lisää painoa tankoon, mutta tyssää aina samaan kohtaan.
syön paljon ja liikun melko paljon myös..
onko kenelläkään ideoita kuinka saisin lisää painoo tankoon?

mulla on ollut jo kauan ongelmana saada lisää painoo toistoihin eikä tunnu mitkään konstit auttavan.
olen alottanut vähäisistä painoista ja yrittänyt saada lisää painoa tankoon, mutta tyssää aina samaan kohtaan.
syön paljon ja liikun melko paljon myös..
onko kenelläkään ideoita kuinka saisin lisää painoo tankoon?

Millane ohjelma kyseessä tällä hetkellä?

Mun vatsa pullottaa vähän... Jos rupean nyt panostamaan enemmän syviin vatsalihaksiin, onko mahdollista saada pömppis piiloon kesäkuuhun mennessä? Ja olisko hyvä käydä lenkillä pari kertaa viikossa?

Jos pullotus ei johdu läskistä niin kyllä, syvillä se lähtee aika hyvin. Vielä kun vähän koitat kiristellä ja saada nesteitä pois niin pömppis kyllä hupenee.

Tarkoitat kai strategisia mittoja? No mutta asiaan: teet ilmeisesti SS:ää? Silloin kannattaa pysytellä vaan suosiolla ohjelman neuvoissa.

En tee SS :ää. Kyse on omasta virityksestä Arskan jälkeen. Halusin vaan tietää onko siinä mitään järkeä yhdistää pitkiä ja lyhyitä sarjoja treeniohjelmaan. Loogisesti voisi ajatella kestävyyden pysyvän/kehittyvän siinä maksimaalisen voiman vierellä (toki hitaammin), mutta en minä lihaskasvun teoriasta juuri tiedä.

Vielä riivailisin tällä yhdellä kysymyksellä;
pituuteni ja painoni ovat n. 185cm ja 75kg mutta rasvaa näyttäisi olevan paljon, joten jos kesään meinasin kiristellä ensisijaisesti (ja siitä jatkossa tietenkin), niin pitäisikö vetää miinus- vai plussakaloreilla salin yhteydessä? Vai onko välttämättä syödä plussakaloreilla, ja sitten myöhemmin dieetata kaikki paska pois?

Kiitos :).

kannattee, kevyesti. Ei kannate mitään raskaita pitkiä venytyksiä tehdä. Hierominenkin kannattaa.

Myös reenipäivänä kannattee. Kunhan et jää tunniksi venytteleen ja hinkkaamaan koko kroppaa.

Myös pieni kevyt lenkki tekee ihmeen hyvää.

Ihan mielenkiinnosta... Milloin sitten kannattaa venytellä pitkiä venytyksiä? Itse teen sekä lepo, että treenipäivinä nuo. Yleensä lepopäivänä koko kroppa läpi ja treenipäivinä n. 2h treenin jälkeen(Suihkussa käyty, syöty yms.) treenatut lihakset pitkillä venytyksillä.

Että mitä haittaa siitä sitten on? Itse näkisin lepopäivän niin, ettei tee mitään missä syke käy korkealla...

Ihan mielenkiinnosta... Milloin sitten kannattaa venytellä pitkiä venytyksiä? Itse teen sekä lepo, että treenipäivinä nuo. Yleensä lepopäivänä koko kroppa läpi ja treenipäivinä n. 2h treenin jälkeen(Suihkussa käyty, syöty yms.) treenatut lihakset pitkillä venytyksillä.

Että mitä haittaa siitä sitten on? Itse näkisin lepopäivän niin, ettei tee mitään missä syke käy korkealla...

No jos esim la ja su ei tule reenattua ollenkaan, niin silloin.

Jos ohjelma on jaetto moneen osaan. esim 3-4 jakoinen, niin jos on vaikka jalkapäivä ja sen jälkeen muutama jalka-off päivä niin silloin, ei kuitenkaan raskaita venytyksiä heti reenin jälkeen tai mielellään samana päivänä, seuraavana päivänäkin ei hirmu raskaasti.

Miksi näin, perusteita? Itsekkin kyllä yritän välttää kuntosalitreeniä ja venyttelyä siihen perään. Vaikka joka päivä teen, niin esim. jos on jalkapäivä ja menen salille klo 16 niin venyttelen aamulla kunnolla. Mutta tuokin varmaan vähän riippuu siitä mihin treenillä tähtää. Eli miten se venyttely nyt sitten vaikuttaa voiman hankkimiseen, kun voimaa pyritään harjoittamaan A Lihaksen kasvulla B Hermoston parantumisella? Uskoisin että tuohon lihaksen kasvuun voi vaikuttaa, mutta en oikein usko että hermoston kehittyminen jotenkin häiriintyisi venyttelystä...

Miksi näin, perusteita? Itsekkin kyllä yritän välttää kuntosalitreeniä ja venyttelyä siihen perään. Vaikka joka päivä teen, niin esim. jos on jalkapäivä ja menen salille klo 16 niin venyttelen aamulla kunnolla. Mutta tuokin varmaan vähän riippuu siitä mihin treenillä tähtää. Eli miten se venyttely nyt sitten vaikuttaa voiman hankkimiseen, kun voimaa pyritään harjoittamaan A Lihaksen kasvulla B Hermoston parantumisella? Uskoisin että tuohon lihaksen kasvuun voi vaikuttaa, mutta en oikein usko että hermoston kehittyminen jotenkin häiriintyisi venyttelystä...

pistetäänpä nyt sitten kunnolla kerralla kaikki.

Kylmää lihasta ei kannata venyttää, sillä silloin siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli lämmittele ennen venytyksiä, jos venyttelet raskaasti esim välipäivinä.

Ennen treeniä ei ainakaan kannattaisi pitkäkestoisia venytyksiä tehdä
- vähentävät tutkimuksien perusteella voimantuottoa,
- hyvä tapa venytellä/lämmitellä ennen treeniä on lyhytkestoiset dynaamiset venytykset. eli tee koko kropalla jotain kevyttä vaikka muutama minsa juoksumatolla, heiluttele raajoja, ja venyttele kevyesti lihaksia vaikkapa 10-15 sekuntia.

Treenin aikana kun sarjojen jälkeen on veri pakkautunut ja maitohappoa lihaksissa ja lihas lyhentynyt
- kannattaa venytellä lihas kevyesti takaisin pituuteensa
- verenkierto helpottuu ja maitohapotkin lähtee lihaksista
- mieluiten 5-10 sekunnin kevyitä venytyksiä

Treenin jälkeen raskas venytys ei tee hyvää, syy:
- verta ja maitohappoa on pakkautunut lihaksiin, ja tällöin lihaksen raskas venyttäminen voi tehä hallaa, koska rasittuneena, väsyneenä ja lyhentyneenä, lihas on enemmän revähdysherkempi.

- tämän takia kannattee treenin jälkeen venytellä varovasti ja kevyesti vaikka 10-20 sekuntia koko kroppaa
- joku reilu 10min kevyttä aerobista juoksumatolla tai uintia päälle.
- treenin jälkeen lihas on vielä muutaman tunnin lyhyimmillään, joten tuona aikana kannattaa myöskin venytellä vielä kevyesti

Lihaksia venyttävä / staattinen (raskas) venyttely kannattee jättää siis välipäiville. Silloin voit vaikka naama mutkalla venytellä.

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/

Tuossapa on hyvä linkki, miten venytellä. Myös venyttelyjärjestyksellä on tärkeytensä!

Toivottavasti nyt auttoi ees jotain.

Auttoi juu, muut tiesin, mutta tuo oli vähän yllätys, että useamman tunnin on lyhyimmillään treenin jälkeen.
Mutta siis juurikin lepopävinä sun muina niin tuo palauttava kevyt lenkki+pitkät venytykset taitaa olla aika hyvä setti.
Tosin varmaan treenipävinäkin voi illalla venytellä, siis jos treenit loppuu esim. klo 18 niin 20:30 maissa venyttely varmaan ihan ok jos on hoitanut muuten tuon palautumisen kunnolla (jäähdyttely jne.)

Back
Ylös Bottom