Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pitäiskö sille käydä jotain? Ei mun selälle ainakaan käy mitään, kun pidän sen luonnollisessa asennossa.
ps. pystypunnerrus seisten levytangolla on mahtiliike.

Ei tietenkää, hyvä vaa että ei käy :D Lähinnä mietin että voiko siitä tulla selkäkipuja tai jotain...

Varmasti voi tulla selkäkipuja ja jopa vamma, jos rangan päästää mutkalle. Oikein tehtynä kivuton ja turvallinen, ihan niinkuin kaikki muutkin liikkeet.

Jos keskivartalo on kunnossa, niin pystäriä voi vetää aika raa'allakin tyylillä ilman, että selkä siitä itseensä ottaa.

Kuinka paljon pystysoutu (taljassa) ottaa etuolkapäihin? Mulla on eristävinä liikkeinä olkapäille etuviparit ja pystysoutu tällä hetkellä. Teen kolme sarjaa molempia. Meneekö rasitus oikein etu- ja sivuolkapäille? Kuuluuko etuolkia treenata enemmän? Mielestäni molemmille on mennyt treeni perille.

Kuinka paljon pystysoutu (taljassa) ottaa etuolkapäihin? Mulla on eristävinä liikkeinä olkapäille etuviparit ja pystysoutu tällä hetkellä. Teen kolme sarjaa molempia. Meneekö rasitus oikein etu- ja sivuolkapäille? Kuuluuko etuolkia treenata enemmän? Mielestäni molemmille on mennyt treeni perille.

Pystysoutu on tarkoitettu pääasiassa sivuolkapäille, mutta mitä kapeammalla otteella sitä tekee, niin sitä enemmän se ottaa epäkkäisiin. En tiedä kuinka monijakoisella ohjelmalla treenaat, mutta IMO viparit eteen on ihan turha liike, tee mielummin pystypunnerrus kässäreillä tai tangolla. Etuolkapäät vetää muutenkin osumaa rintatreenissä niin pirusti, että välttämättä eristävää liikettä niille ei tarvita. Sanoisin, että mikäli haluat pyöreät ja symmetriset olkapäät, niin sijoita paljon aikaa sivu- ja takaolkapäiden treenaamiselle.

Teen kolmijakosta (selkä, hauis, takaolat; rinta, ojentaja, etu- ja sivuolat; jalat, vatsa).

Rintapäivä:
tasapenkki 2x6
vinopenkki 2x6-10
flyers 2x7-12
ransiks otsalle 3x7-12
ojentajapunnerrus taljassa 2x6-15
viparit eteen 3x8-15 (pienenevät painot)
pystysoutu 3x8-15 (pienenevät painot)
(liike alavatsalle 4x)

Punnerruksia tulee tehtyä ihan tarpeeksi, joten en haluaisi tuohon enää pystypunnerrusta, jota lisäksi inhoan. Se tuntuu jotenkin vastenmieliseltä. Kiitos kuitenkin vinkistä. Voisin vaihtaa pari etuolkapääsarjaa sivuolkapääsarjoihin.

Terve! Olen juuri aloittanut saliharjoittelun ja nyt olisi pari kysymystä.

Ajattelin jakaa treenin seuraavasti: 1.rinta/hauis 2.selkä/niska 3. olkapäät/ojentajat +vatsalihakset jokaiseen treeni kertaan

Monta liikeettä lihasryhmää kohti? esim 3 rinta-liikettä ja 3 hauis-liikettä?

Toistoina ajattelin 12-10-8. Monta sarjaa liikettä kohti? Esim penkkipunnerrus 2x(12-10-8) vai 1x(12-10-8)

Jalkoja en treenaa sillä harrastan kestävyysjuoksua, joten ei ole varaa että jalat menee jumiin.

Ajattelin jakaa treenin seuraavasti: 1.rinta/hauis 2.selkä/niska 3. olkapäät/ojentajat +vatsalihakset jokaiseen treeni kertaan

Toistoina ajattelin 12-10-8. Monta sarjaa liikettä kohti? Esim penkkipunnerrus 2x(12-10-8) vai 1x(12-10-8)

Jalkoja en treenaa sillä harrastan kestävyysjuoksua, joten ei ole varaa että jalat menee jumiin.

mauton rhp-aprillipila, tosin nyt on jo toinen päivä huhtikuuta, olet vähän myöhässä. :(

Ensvuodelle parempaa onnea. :thumbs:

Komppailen kuninkaallista! Tuo vika lause aiheutti kyllä totaalisen repeämisen...
1.Kestävyysjuoksijat eivät todellakaan treenaa yläkropaa, varsinkaan mainitsemallasi tavalla. Ehkä punneruksilla ja vastaavilla, mutta eivät juurikaan saliharjoittelulla.
2.Kestävyysjuoksijat treenaavat jalkoja myös salilla. Koska tuskin treenaat 7 pv viikossa juoksua (jos treenaat niin se ei ole kovinkaan viisasta) niin ajoita jalkojen sali treeni ennen lepopäivää.

Tosin kuten kuninkaallinen jo mainitsi niin haiskahti vähän aprilli pilalta kun vielä katsoo että tuo on käyttäjän ensimmäinen viesti. ;)

Moro!

Noniin eli olen täys keltanokka salitouhuissa ja aikaisempien vinkkien perusteella otin tavoitteeksi ensin vähän diettailla ylimääräisiä vatsamakkaroita pois ennen kun lähden punttailun kanssa liikkeelle. Lihaksia mulla ei ole koskaan ollutkaan mutta viimeaikoina rasva on alkanut keskittyä vatsan ja lantion seudulle mikä vityttaa. Tosi näpsäkästi on lähtenyt 6 kiloa vajaassa kuukaudessa. Olen pitänyt sellasta ~800 kcal:n energiavajetta päivittäin ja yrittänyt syödä terveellisesti. Makroravinteiden osuuden keskiarvo koko tältä ajalta lienee päivässä 45H/25P/30R. Proteiinia olisin voinut vetää paljon enemmän, mutta olen ongelmissa koska kaks kunnon kana-ateriaa päivässä tulee kalliiksi ja vihaan maitorahkaa :D Yritän tässä keksiä vaihtoehtoja. No anyhoo, maaliskuun alussa 188/84 ja nyt 188/78 eli ihan jees. Tosin vaikka vyötäröltä on lähtenyt neljä senttiä (87 --> 83) ja lantiostakin kaksi (102 --> 100) niin masu pömpöttää selkeästi edelleen eikä vatsalihaksista tietoakaan. Totta on, että en ole käynyt lenkillä tai tehnyt juuri muuta aerobista mikä olisi varmaan tehostanut rasvan palamista. Kaikki aika on mennyt pääsykokeisiin lukemiseen ja oon vaan käynyt salilla harjottelemassa noita golden sixin liikkeitä pari kertaa viikossa.

Eli mitäs tässä seuraavaksi kannattaisi lähteä tekemään?
a) Aloitanko reilusti vaan bodailun ja syömisen huolimatta pömppiksestä? Kammoan sitä, että mahan muodot jäävät sitten tällaiseksi koko tulevan massakauden ajaksi ja se vähäkin mahdollisuus rantapäkkiin jää haaveeksi :/
b) Jatkanko diettailua ja yritän ottaa mukaan lenkkeilyä ja kasvattaa protskujen määrää toivoen, että maha lähtis pienentymään?

Vähän sellanen fiilis, että tämäkin huhtikuu tulee olemaan aika kiireinen kun on pääsykokeet tosiaan edessä. Se on melkeimpä siis joko kuntosali tai lenkki. Molempia en millään kerkeä :/

Kiitoksia jos viitsitte antaa jonkin sortin näkökulmia! Olisi tosiaan avuksi.

Kristian

Vähän sama ongelma kun itellä oli aluks, eli koitettiin dieetata ittensä kireäksi ilman lihaksia. Pömpöttämään se maha mullakin jäi vaikka vedin itteni aika kuivaks. Voit jatkaa myös pienillä miinuskaloreilla, kun alottelet salia, koska alkuun vartalo muokkaantuu pienillä miinuksillakin. Muutaman sadan miinuksilla taikka +-0 ja helvetisti punttia niin rantakunto odottaa :)

Jos kyynärpäät leviää penkissä punnerrettaessa hieman sivulle, mikä kusee? Entäs etukyykyssä, jos yläselkä pyöristyy missä heikkous?

Tyhmä kysymys, mutta kysyn nyt kuitenkin.

Tuleekos se paljon/ollenkaan halvemmaksi ottaa treenin jälkeen proteiinijuoma kuin syödä kiinteää sapuskaa?
Eli lähinnä mietin sitä, että kuinka paljon se yksi kerta annos (n. 1dl jauhoa, tuotehinta n. 16-20 €) tulisi sitten halvemmaksi, kun tällä hetkellä menee purkki rahkaa (n. 1.20-1.40 €) ja ruisleipä?
Tattis jo etukäteen.

Moro!

Noniin eli olen täys keltanokka salitouhuissa ja aikaisempien vinkkien perusteella otin tavoitteeksi ensin vähän diettailla ylimääräisiä vatsamakkaroita pois ennen kun lähden punttailun kanssa liikkeelle. Lihaksia mulla ei ole koskaan ollutkaan mutta viimeaikoina rasva on alkanut keskittyä vatsan ja lantion seudulle mikä vityttaa. Tosi näpsäkästi... [snip]

Se nyt on ihan ittestä tietty kiinni jos tykkää olla luikku mutta omistaa vatsalihakset, mutta muista että se laihduttaminen on helpompaa jos sulla on lihaksia, ja mitä enemmän sulla niitä lihaksia on, sitä pienemmältä se sun pömppös niihin verrattuna näyttää.

Tyhmä kysymys, mutta kysyn nyt kuitenkin.

Tuleekos se paljon/ollenkaan halvemmaksi ottaa treenin jälkeen proteiinijuoma kuin syödä kiinteää sapuskaa?
Eli lähinnä mietin sitä, että kuinka paljon se yksi kerta annos (n. 1dl jauhoa, tuotehinta n. 16-20 €) tulisi sitten halvemmaksi, kun tällä hetkellä menee purkki rahkaa (n. 1.20-1.40 €) ja ruisleipä?
Tattis jo etukäteen.

Fastin Hera 80 1dl annos maksaa 0,76e jos siis käyttää 800g pusseja. Isompi pussi, halvempi kertahinta.

Back
Ylös Bottom