Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Laita aamulle puuro ja vaikka rahkaa/raejuustoa noitten lisäksi.

10:30 ateria, lohta kannattee olla ainakin 300g jos mielit 3500kcal saada, muuten näyttää hyvältä!
16:00 roiskeläppä helvettiin ja tilalle jotain järkevämpää.
18:00 broileria 300g ainakin, että saat 3500kcal
21:00 --> 20:00 ei ehkä riiisiä tarttis noin paljon enää tohon aikaan illasta, ehkä 20:00 aikaan ois ok jos kerta reeenistä tuut just. broilerimäärät OK.

Mielellään syömättä 1-1,5h ennen nukkumaanmenoa. Eikä yötä vasten mitään hiilareita tarvita enää, hyviä rasvoja ja proteiinia vaikka kaseiinin muodossa.

Laita aamulle puuro ja vaikka rahkaa/raejuustoa noitten lisäksi.

10:30 ateria, lohta kannattee olla ainakin 300g jos mielit 3500kcal saada, muuten näyttää hyvältä!
16:00 roiskeläppä helvettiin ja tilalle jotain järkevämpää.
18:00 broileria 300g ainakin, että saat 3500kcal
21:00 --> 20:00 ei ehkä riiisiä tarttis noin paljon enää tohon aikaan illasta, ehkä 20:00 aikaan ois ok jos kerta reeenistä tuut just. broilerimäärät OK.

Mielellään syömättä 1-1,5h ennen nukkumaanmenoa. Eikä yötä vasten mitään hiilareita tarvita enää, hyviä rasvoja ja proteiinia vaikka kaseiinin muodossa.

jeees, näil opiskelijarahoilla on vaa aika kallista tämmöne touhu :D

Heippa! Elikkä olen tällä viikolla aloittanut salilla käymisen (käyntejä vasta 1krt, lähinnä laitteisiin tutustumista, ei niinkään vielä kunnon treenausta), ja heti olisi pari kyssäriä mielessä, toivottavasti joku viitsii aloittelijaa jelppiä :)

1) Olen 18 vuotta ja painoa on todella vähän pituuteen nähden, 62kg/182cm. Elikkäs olen todella laiha ja lievästi alipainoinen. Tavoitteena olisikin luonnollisesti saada lisää massaa näkyvien lihasten ohella. Tältä foorumilta olen ainakin sen saanut selville, että syödä pitäisi aivan perkeleesti, yllätys yllätys. Jos joku kuitenkin voisi vähän tarkemmin neuvoa?

2) Tuosta saliohjelmasta, olisikos kenelläkään tietoa minkä saliohjelman valitsen? On mahdollisuus käydä salilla 3-4 kertaa viikossa, esim ma, ke ja pe. Itse mietin tuota Starting Strength -ohjelmaa, olisiko järkevä valinta tällaiselle pulkannarulle? Ihan toimivalta ainakin vaikuttaa, joskin tuo eri liikkeiden vähyys hieman epäilyttää.

Kiitoksia paljon jos joku viitsisi neuvoa!

Joo SS on hyväksi todettu aloittelijalle, ja suositellaan tehtäväksi jokaiselle aloittelijalle ekan vuoden aikana.

On myös tuo arskan G6, jolla tulee pihviä hyvin aloittelijalle.

Elikkä 1-jakoinen sun kannattaa laittaa, jompi kumpi noista :)

Sit viel ruokaa tarpeeksi ni tulosta tulee :)

En tee SS :ää. Kyse on omasta virityksestä Arskan jälkeen. Halusin vaan tietää onko siinä mitään järkeä yhdistää pitkiä ja lyhyitä sarjoja treeniohjelmaan. Loogisesti voisi ajatella kestävyyden pysyvän/kehittyvän siinä maksimaalisen voiman vierellä (toki hitaammin), mutta en minä lihaskasvun teoriasta juuri tiedä.

Katsoin näköjään toistomäärän väärin (5x5 eikä 3x5 kuten SS:ssä :D ) Itse ainakin yhdistelen joskus pitkiä ja lyhyitä sarjoja, mutta tietyissä jaksoissa pysyminen olisi varmasti parempi vaihtoehto, eli mielellään vaikka 1kk 5x5 ja toinen kuukausi 3x10 yms.

just alotin käyttämään tätä nii en oo iha saletti että mihin näitä kysymyksiä pitää heitellä. Mutta kummiskin harrastan pikajuoksua jossa suoritukset ovat niin lyhyitä että hikoilla ei hirveästi ja haluaisin pudottaa rasvaprosenttia. se on tällä hetkellä noin 12-13. Mikä olisi paras keino saada tippumaan se sinne 7-8?

just alotin käyttämään tätä nii en oo iha saletti että mihin näitä kysymyksiä pitää heitellä. Mutta kummiskin harrastan pikajuoksua jossa suoritukset ovat niin lyhyitä että hikoilla ei hirveästi ja haluaisin pudottaa rasvaprosenttia. se on tällä hetkellä noin 12-13. Mikä olisi paras keino saada tippumaan se sinne 7-8?

Laitappas tänne ensin: mittasi, päivän ravinnot ja päivän liikunnat (tai vaikka viikon) niin on helpompi miettiä ratkaisua. Noin yleispätevä keinohan on syödä vähemmän ja liikkua enemmän, mutta ei taida oikein päteä sinun tapauksessa.

pituutta on 173cm ja painoa 66kg. treenaan viikottain 12-14 tuntia. Voimaa, nopeutta, nopeuskestävyyttä. Mutta olen käsittänyt niin että jos haluu pudottaa alle 10 niin pitää hikoilla ja lenkkeillä päivittäin? mutta pikajuoksijat eivät lenkkeile koska junnaava lenkki tuo hitautta

pituutta on 173cm ja painoa 66kg. treenaan viikottain 12-14 tuntia. Voimaa, nopeutta, nopeuskestävyyttä. Mutta olen käsittänyt niin että jos haluu pudottaa alle 10 niin pitää hikoilla ja lenkkeillä päivittäin? mutta pikajuoksijat eivät lenkkeile koska junnaava lenkki tuo hitautta

Lue vaikka tuo Ekaa kertaa dietillä -threadi...

Jaksaako joku luetella hyviä hiilarilähteitä? Tai linkata hausta löytämäsä artikkelin, jota en itse kyennyt löytämään? Kiitos.

puurot,
oikea ruisleipä (ei pilipalileipä),
kaikki hedelmät,
kaikki vihannekset,
kaikki salaatit / juurekset,
kaikki marjat,
riisi (tumma pitkäjyväinen, jossa oikeanlainen GI),
pasta (myös tummana),
peruna,
aito hunaja,

Jospa nuo riittäis.

Jaksaako joku luetella hyviä hiilarilähteitä? Tai linkata hausta löytämäsä artikkelin, jota en itse kyennyt löytämään? Kiitos.

Googleta glykeeminen indeksi. Sieltä pitäs tulla taulukkoa, tosin ei sekään kerro kaikkea. Yksinkertaistettuna ruokavalion hiilarit kannattaa ottaa tummasta/täysjyväpastasta, leivästä ja riisistä. Mitä vähemmän prosessoitu, sitä parempi. Valkoiset jauhot ja sokerit pois.

Back
Ylös Bottom