Mua häiritsee ihan kohtuuttomasti surkeat erikoistehosteet, mitä jossain vanhemmissa elokuvissa on. Häiritsee kyllä ne uusissakin leffoissa tosin, mutta ei yhtä pahasti, koska nykyään sentään pystytään tekemään melkein aina edes jotenkin tyydyttävää tietokoneanimointia ym. Oon sitä mieltä, että jos ei ole mahdollisuutta tehdä elokuvaan jotain efektiä tai tietokoneella tehtyä hahmoa, joka ei näytä hyvältä, niin sitten se pitäisi jättää kokonaan tekemättä ja kiertää ongelma jollain muulla tavalla.
Toinen juttu vanhoissa elokuvissa on se, että niissä ihmiset tuntuvat käyttäytyvän aina jotenkin kummallisesti ja koomisesti, enkä pysty ottamaan hahmoja siitä syystä aina tosissani. Varsinkin suomalaisissa, mustavalkoisissa elokuvissa tuo korostuu. Ihmiset puhuvat omituisen teatraalisesti ja jotenkin ruotsalaisesti korostaen, k-kirjaimen (ja välillä myös t-kirjaimen) jälkeen sanoihin äännetään h. "Khatsokhaa nyt! Mithä täällä thapahtuu!" Siis puhuttiinko ennen noin vai onko tuo entisaikojen näyttelijöiden tapa ilmaista, että nyt me tässä ollaan elokuvassa ja Näytellään isolla ännällä?
Lisäksi häiritsevä juttu siinä omituisessa henkilöhahmojen käytöksessä on varsinkin naisten teatraalinen ylidramaattisuus, kotkottaminen ja kimittäminen tai sitten vain kaikenkaikkiaan yleisesti sellainen stereotyyppinen heikon ja emotionaalisesti helposti järkkyvän naisen käytös. Jotenkin tuntuu, että aina vanhoissa elokuvissa naiset ovat tuollaisia, mutta en tarkoita ainoastaan sitä, että naiskuva niissä olisi liian kapea, vaan että mulle tulee jatkuvasti muutenkin mieleen ajatus, että eivät ihmiset todellisuudessa vain puhu ja käyttäydy tuolla tavalla.