Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Parempi se olis kyllä juoda reenin jälkeen. Ei siitä mitään suurta haittaakaan ole.

Kuinkahan optimaalista itse treenin pitäisi olla, että sillä olisi oikeasti yhtään mitään väliä, veteleekö sitä palkkaria vähän aiemmin tai myöhemmin? Kaikesta sitä pystytäänkin päänsärkyä ottamaan...

Tai oikeastaan optimaalisin olisi ruveta vetämään sitä palkkaria jo treenin loppupuolella.

Tai sitten syöt ennen treeniä, vedät koko treenin palkkaria naamaan, vedät treenin jälkeenkin palkkaria naamaan ja vielä slisäksi syöt treenin jälkeen. Siinä olis vielä optimaalisempaa.:D

Tai sitten syöt ennen treeniä, vedät koko treenin palkkaria naamaan, vedät treenin jälkeenkin palkkaria naamaan ja vielä slisäksi syöt treenin jälkeen. Siinä olis vielä optimaalisempaa.:D

No itseasiassa kyllä. Vai voiko joku väittää ettei ole paskaakaan väliä lataako palkkaria naamariin 30min. ennen vai jälkeen treenin. Ei välttämättä äärimmäisen ratkaisevia asioita kehityksen suhteen, mutta on siinä pienoinen ero kuitenkin.

No itseasiassa kyllä. Vai voiko joku väittää ettei ole paskaakaan väliä lataako palkkaria naamariin 30min. ennen vai jälkeen treenin. Ei välttämättä äärimmäisen ratkaisevia asioita kehityksen suhteen, mutta on siinä pienoinen ero kuitenkin.

Pointti oli että miksi tarjota ravintoa vain tietylle ajanjaksolle odottaen kehitystä paremmaksi kun sitä voi tarjota koko aika.

Tänää tuli ekan kerra vedettyä sjmv ja kunnon lämmittelyide jälkee oli rautaa kertyny sen 110kg. Onko toi ihan normaali määrä kun alottelee kyseistä liikettä vai onko mun tekniikka ihan vituillaa? En nim. haluu särkee selkääni

Ihan perus kysymyksenä, että kannattaako monissa liikeissä (prässi, penkki, pystyp.) ojentaa kädet/jalat ihan suoriksi? Pystärissä mulla on helpompi niin, että vetää melko alas ja ylempää jättää vajaaksi.
Sitte ihan kyssäri.. Tuntuu, että mulla on olkapäät jäljessä/tulokset junnaa. Etureisistä voimat lähteneet sen takia, koska olen tehnyt nyt vähän pitempää sarjaa, mutta olkapäissä olen tehnyt ihan lyhyempääkin, koittanut monta kertaa saada 14kg:lla sitä 10 toistoa (8 paras), mutta aina se vain tyssää siihen 4-6 toistoon. Teen toisen sarjan sitten pienemmillä painoilla, mutta ei niilläkään menee kuin kork. 8-10 toistoa.. Vipareissa olen moooonta treeniä tehnyt pitempää sarjaa suht puhtaasti 4-5 kilolla.. En sitte tiedä, pitäiskö vaan koittaa vetää 10 toistoa 6-7 kilolla.. Muutenkin se on vain sen tekniikan perään aika tarkkaa kattomista, kait vain pitäis uskaltaa runnoa isommillakin raudoilla. Tuloksia nyt:

Penkki 5x50
Pystypunnerrus kp 8x14
Mave 6x67.5
Vinopenkki kp. 8x15 (piti koittaa tänään 4-5x16.5, mutta kässärit oli pitempään varatut)
Jalkaprässi (pitempää) 12x130

Edit. vastailkaa mielellään kaikkiin mitä olen kysellyt (hehe..:D)
e2. en tiedä, kannattaisko pitää ihan totaali lepoviikko?

Ihan perus kysymyksenä, että kannattaako monissa liikeissä (prässi, penkki, pystyp.) ojentaa kädet/jalat ihan suoriksi? Pystärissä mulla on helpompi niin, että vetää melko alas ja ylempää jättää vajaaksi.
Jos haluat että jännitys pysyy lihaksessa kannattaa jättää hieman vajaaksi. Liikkeiden lukitseminen ei muutenkaan ole hyvä juttu nivelien kannalta.

Tuntuu, että mulla on olkapäät jäljessä/tulokset junnaa. Etureisistä voimat lähteneet sen takia, koska olen tehnyt nyt vähän pitempää sarjaa, mutta olkapäissä olen tehnyt ihan lyhyempääkin, koittanut monta kertaa saada 14kg:lla sitä 10 toistoa (8 paras), mutta aina se vain tyssää siihen 4-6 toistoon
Milloin olet viimeksi levännyt vähän pidemmän aikaa?
Pystärissä ottaisin sinuna aina silloin tällöin isommat painot rohkeasti käyttöön, vaikka niillä tulisi sitten vain muutama toisto. Ei siinäkään järkeä ole että samoilla painoilla junnaat joka päivä.
Vipareissa sama juttu. Kokeile ihmeessä niillä suuremmilla painoilla miltä tuntuu, vaikka se tekniikka nyt vähän kärsiskin. Ei sen liikkeen suoritustavan tarvitse aina olla oppikirjamaisesti suoritettu. Pieni huijaus silloin tällöin on paikallaan.

e2. en tiedä, kannattaisko pitää ihan totaali lepoviikko?
En tiedä kuinka kauan oot putkeen tätä tehnyt, mutta välillä tämäkin on ihan paikallaan. Pääseepähän keho ja hermosto palautumaan kunnolla.

Jos haluat että jännitys pysyy lihaksessa kannattaa jättää hieman vajaaksi. Liikkeiden lukitseminen ei muutenkaan ole hyvä juttu nivelien kannalta.

Milloin olet viimeksi levännyt vähän pidemmän aikaa?
Pystärissä ottaisin sinuna aina silloin tällöin isommat painot rohkeasti käyttöön, vaikka niillä tulisi sitten vain muutama toisto. Ei siinäkään järkeä ole että samoilla painoilla junnaat joka päivä.
Vipareissa sama juttu. Kokeile ihmeessä niillä suuremmilla painoilla miltä tuntuu, vaikka se tekniikka nyt vähän kärsiskin. Ei sen liikkeen suoritustavan tarvitse aina olla oppikirjamaisesti suoritettu. Pieni huijaus silloin tällöin on paikallaan.

En tiedä kuinka kauan oot putkeen tätä tehnyt, mutta välillä tämäkin on ihan paikallaan. Pääseepähän keho ja hermosto palautumaan kunnolla.

Selvä, kiitos. No varsinaista lepoviikkoa/kevyttä viikkoa en ole koskaan pitänyt, mutta kesällä tottakai oli taukoa aika runsaasti.

Tänää tuli ekan kerra vedettyä sjmv ja kunnon lämmittelyide jälkee oli rautaa kertyny sen 110kg. Onko toi ihan normaali määrä kun alottelee kyseistä liikettä vai onko mun tekniikka ihan vituillaa? En nim. haluu särkee selkääni

Vähän paha mennä kommentoimaa tekniikkaa sarjapainojen perusteella.

Treenikerrat+ohjelma?

Hommasin tuossa eilen kuukausikortin salille, joten tuli mietittyä että kannattaisiko käydä 4kertaa/viikko salilla.
Tähän asti olen käyttänyt starting strenghtiä ja 3kertaa/viikko, eikä hirveästi tunnu missään.
Aikaa löytyisi paljon, ja kun salikerta kestää 30min, niin voisin katsella uutta ohjelmaakin. Saisi kunnolla hien roiskumaan ja lihakset kipeäksi. Eli tiedän, että ohjelmia on pakkis pullollaan, mutta mitä nyt eniten suosittelisitte, varsinkin jos alkaisin käymään neljästi viikossa salilla. Mitkä olisi parhaat päivät käynneille? Perjantai olisi kiva jättää mättöpäiväksi, kun viikonloppu alkaa.

Toinen kysymys olisi, että mikä on vikana kun penkkiä tehtäessä pelkällä tangolla (20kg?) liike tuntuu todella haperalta, siksakilta, eikä sellaisesti varmalta/suoralinjaiselta. Tanko siis menee ylhäältä alas melko heiluen, onko vain liian vähän voimaa vielä, että liikkeen saisi menemään tukevan oloisesti, vai onko joku tekniikkavirhe?

Tähän asti olen käyttänyt starting strenghtiä ja 3kertaa/viikko, eikä hirveästi tunnu missään.?

Jos SS kolme kertaa viikossa ei tunnu missään, niin hommassa kusee kyllä jokin ihan muu kuin ohjelma. Lisää rautaa tankoon, kunnes alkaa tuntua.

Voit sä ohjelmaa toki vaihtaakin, mutta ei se mitään auta ennen kuin löytyy se oikea tekemisen meininki ja rohkeus riittävien treenipainojen käyttämiseen.

Joo, onhan toi alottelu ollu melko kankeaa. Nyt tosin eilinen treeni otti jalkoihin ihan mukavasti, ja vähän ehkä liioiteltu tuo "ei tunnu missään" :D Mutta ajatellut vaan että salipäivän jälkeen olo olisi kuin keitetyllä makaroonilla. Mutta tuossa penkissä kyllä kusee joku, sillä se oikeasti on todella epävarman tuntuista heilumista :/
Ja kannattaako sitten sitä neljää salikertaa alkaa harrastamaan? Vai onko tuo kolme jotenkin parempi?

Toinen kysymys olisi, että mikä on vikana kun penkkiä tehtäessä pelkällä tangolla (20kg?) liike tuntuu todella haperalta, siksakilta, eikä sellaisesti varmalta/suoralinjaiselta. Tanko siis menee ylhäältä alas melko heiluen, onko vain liian vähän voimaa vielä, että liikkeen saisi menemään tukevan oloisesti, vai onko joku tekniikkavirhe?

Tukilihakset ei oo kehittyny tarpeeks niin sen takia se liikerata on yleensä semmosta haparointia. Ajan kanssa se siitä tukevoituu kunhan tekniikka on paketissa ja treenipainot ei oo ylimitotetut. Voi olla että liian kevyt kuormakin tekee sitä siksakkia verratttuna että siinä olis oikeasti jo painoa millä tehdä sarjaa. Ootko alottanu tekemään justiinsa penkkiä sitten ihan nollista?

No joo, nyt pelkällä tangolla on tullut tehtyä ihan vaan jotta tekniikka menis nappiin. Pitääpä varmaan sitte kokeilla laittaa pari kiloa lisää, jos rupeais olemaan vähän tukevampi tuntuma.

Back
Ylös Bottom