Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No joo, nyt pelkällä tangolla on tullut tehtyä ihan vaan jotta tekniikka menis nappiin. Pitääpä varmaan sitte kokeilla laittaa pari kiloa lisää, jos rupeais olemaan vähän tukevampi tuntuma.

Heitä vaikka vitoset kumpaankin päätyyn, niin varmaan alkaa helpottaa. Itekki vedän 3x20 lämppärit tangolla, niin alukshan se heiluu, muttakun löytää sen oikean rytmin, niin se menee ihan hyvin.

ja muista pyöritellä kädet kunnolla ennenku teet penkkiä. Voi tehdä muuten hallaa kiertäjäkalvosimille.

Itte teen esim. aina ennen treeniä pari minuuttia kiertäjäkalvosinjumppaa kuminauhalla ja sitten 10kg limput päihin ja tekee" lämmittely"sarjaa kun on kiertäjät treenattu ja muuten tehty alkulämmittelyt.

Haluaisin pudottaa painoa, mutta samalla paljon lisää näkyvää lihasta. Just alotin 2 jakoista vääntää, tota täältä otettua esimerkkiohjelmaa. Nyt menty tää viikko 2-500 miinus kaloreilla mutta enemmän kiinostaisi luonollisesti lihasten kasvatus eikä dietti. Tuppaa olemaan nimittäin hankalaa.

Eli nyt painoa n. 84kg, pituus 174-178cm? ja ikää 15.Eli jos nyt ensin lihasta haen lisää urakalla niin paljon + kaloreilla? Rasvaa on mulla varsinkin vatsan seudulla. :jahas: Jotain pitäisi tehdä, mutta itse vähän hukassa ja hämillään. :D

ja muista pyöritellä kädet kunnolla ennenku teet penkkiä. Voi tehdä muuten hallaa kiertäjäkalvosimille.

Itte teen esim. aina ennen treeniä pari minuuttia kiertäjäkalvosinjumppaa kuminauhalla ja sitten 10kg limput päihin ja tekee" lämmittely"sarjaa kun on kiertäjät treenattu ja muuten tehty alkulämmittelyt.

Tuo tulikin mulle uutena. Toisaalta, pyörittelen kädet muutenkin kun olkapäät on samassa päivässä penkin kanssa.
Miten muute kannattais tehdä lämmittelyt ennen kovaa (esim. 3x5) työsarjaa?
Vaikka 2x20x20kg/10x30kg, sitten 3x5x50kg? Entä ennen pitempää sarjaa? 3x20x20kg, sitten 10-12x35-40kg?

Tuo tulikin mulle uutena. Toisaalta, pyörittelen kädet muutenkin kun olkapäät on samassa päivässä penkin kanssa.
Miten muute kannattais tehdä lämmittelyt ennen kovaa (esim. 3x5) työsarjaa?
Vaikka 2x20x20kg/10x30kg, sitten 3x5x50kg? Entä ennen pitempää sarjaa? 3x20x20kg, sitten 10-12x35-40kg?

Ei noin paljoa toistoja LÄMMITTELYSSÄ. Tuossa tulee 50 toistoa kun itse työsarjat on yhteensä 15 toistoa.
Esim 20x6 25x5 35x5 40x4 45x3 Yli puolet vähemmän toistoja lämmittelyssä, ja fiksummilla sarjapituuksilla.

Mutta, jos sarjapainot ovat vielä tuota luokkaa niin tekisin hippasen pidempään vielä sarjoja 6-10 alueella.

Haluaisin pudottaa painoa, mutta samalla paljon lisää näkyvää lihasta. Just alotin 2 jakoista vääntää, tota täältä otettua esimerkkiohjelmaa. Nyt menty tää viikko 2-500 miinus kaloreilla mutta enemmän kiinostaisi luonollisesti lihasten kasvatus eikä dietti. Tuppaa olemaan nimittäin hankalaa.

Eli nyt painoa n. 84kg, pituus 174-178cm? ja ikää 15.Eli jos nyt ensin lihasta haen lisää urakalla niin paljon + kaloreilla? Rasvaa on mulla varsinkin vatsan seudulla. :jahas: Jotain pitäisi tehdä, mutta itse vähän hukassa ja hämillään. :D

Eipä tossa nyt oikeen ole muuta mahdollisuutta, kun eka vetää dietti ja sit alkaa bulkkailee. Ei sulla varmaan kuitenkaan hirveän kauaa mene, kun noi ylimääräiset sulattelet. Hyvänä uutisena se, että alottelijalla mahdollisuus saada lihasta hiukan vaikka ei olisi plus kaloreilla.

Mitä väliä? 5-10kg

Ei minulle osoitettu, mutta kokeilen vastata kuitenkin. Vissiin siis haluu tietää millasella painomäärällä tekee sarjaa. Kyllä tulee iteki laskettua kyykys, penkis yms. tanko mukaan. Se kun kulkee siinä mukana kiekkojen kanssa. Eli sen verran sillä on väliä. :D

Ei noin paljoa toistoja LÄMMITTELYSSÄ. Tuossa tulee 50 toistoa kun itse työsarjat on yhteensä 15 toistoa.
Esim 20x6 25x5 35x5 40x4 45x3 Yli puolet vähemmän toistoja lämmittelyssä, ja fiksummilla sarjapituuksilla.

Mutta, jos sarjapainot ovat vielä tuota luokkaa niin tekisin hippasen pidempään vielä sarjoja 6-10 alueella.

Mutta tavotehan on, että tuosta 5x50kg:sta lähteä nostamaan kohti 10x50kg:a.
Mutta nyt kuitenkin.. toinen kyssäri. Eli mulla vaihtelee treenissä toistopituudet yleensä AINA 5-15..
Miten mun kannattais toimia, kun saattaa käydä niin, että penkissä teen 3x5, mutta prässillä sitten taas 3x12-15..
Eli onko siitä haittaa että tekee noin, jos kuitenkin vaihtelee toistomääriä eriliikkeissä?
Toivon että joku tajusi.

Tiedän kyllä, mutta mun pointti olikin siinä, että voiko niin tehdä että vetää prässillä vitosia, kutosia ja perään pumpin reisiojennuksella 10-12 toistoa? Vai tarviiko sen olla niin kirjaimellista tähän tyyliin:

1.kk 12-15
2.kk 8-12
jnejne..

Laitan esimerkin:

Prässi 3x5-6
Reisi ojennukset 3x12
Penkki 3x5
Vinopenkki kp 3x6
Pystypunnerrus 3x5
Viparit sivuille 3x12
Pushdown 3x10-12

Voiko noin tehdä?

Toivon vastausta pikapuoleen, tiedän sitten mitä tehdä tänään kyseisessä treenissä

Tiedän kyllä, mutta mun pointti olikin siinä, että voiko niin tehdä että vetää prässillä vitosia, kutosia ja perään pumpin reisiojennuksella 10-12 toistoa? Vai tarviiko sen olla niin kirjaimellista tähän tyyliin:
Kuka kieltää? Itse varmaan tiedät mikä sulle parhaiten sopii ja millä keinolla saat niitä parhaita tuloksia, eikö niin.
Kuitenkaan ei ole olemassa mitään yhtä ja ehdotonta toistoaluetta millä kehittyisi parhaiten. Vaihtelu virkistää mutta antaa myös erilaista ärsykettä lihaksille.

Kuka kieltää? Itse varmaan tiedät mikä sulle parhaiten sopii ja millä keinolla saat niitä parhaita tuloksia, eikö niin.
Kuitenkaan ei ole olemassa mitään yhtä ja ehdotonta toistoaluetta millä kehittyisi parhaiten. Vaihtelu virkistää mutta antaa myös erilaista ärsykettä lihaksille.

Ei kukaan kielläkkään, ei siitä ole kyse:).
Aatteelin vaan kun kaikki jakaa ne jotenkin kuukausittain ja se taas tuntuu musta hirveen hankalalta:D

Aatteelin vaan kun kaikki jakaa ne jotenkin kuukausittain ja se taas tuntuu musta hirveen hankalalta
Kutsutaan treenien jaksottamiseksi.
Ja ihan sivuhuomiona, että mä en jaa. Mutta mä oonkin ihan apina, joten sillä ei ole väliä mitä mä sanon.

edit. jos niitä toistoja haluat vaihdella niin voit tehdä sen myös viikon välein.
Yhdellä viikolla pidempää sarjaa vaikka 10-15 toistoa ja toinen viikko enemmän voimapainotteisesti

Ei kukaan kielläkkään, ei siitä ole kyse:).
Aatteelin vaan kun kaikki jakaa ne jotenkin kuukausittain ja se taas tuntuu musta hirveen hankalalta:D

Ihan hyvin voi tehdä ja jopa kannattaakin, ei esim. reidenojennuksissa tai vipareissa ole mitään järkeä vetää jotain kolmosia maksimipainoilla vaikka kyykyssä ja penkissä niin tekisitkin. Pidemmällä aikavälillä kannattaa vain pitää huoli, että niissä pääliikkeissäkin tulee joskus tehtyä pidempää sarjaa. Ja niissäkin voi pitkiä ja lyhyitä sarjoja tehdä välillä vaikka samassa treenissä, tyyliin lämmöt => pari tiukkaa lyhyttä sarjaa (1-5 toistoa) niin isoilla kuin pystyy => painoa pois ja pari pidempää sarjaa perään.

Ei niitä toistomääriä ole kiveen kirjoitettu, (lähes) kaikkea voi kokeilla niin näkee mikä itsellä toimii.

Olen koko treeniurani ajan pitänyt ohjelmassa kyykkyä (etu- tai takakyykky) ja olettanut tämän olevan hyvin tärkeää jalkojen optimaaliselle kehitykselle. En ole kuitenkaan koskaan erityisemmin pitänyt kyseisestä liikkeestä. Minulla on ollut paljon ongelmia mm. polvien, tekniikan ja selän kanssa. Kaiken kaikkiaan yleensä tulee hieman paska fiilis kun on taas otettava kyykkytanko niskaan.

Onko siis mahdollista saada aikaan yhtä hyvää kehitystä, jos vaihdan jalkojen pääliikkeeksi kyykyn sijasta jonkun toisen liikkeen? Ja mikä tällainen korvaava liike voisi olla?

Back
Ylös Bottom