Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Minulla on OBH-nordican vaaka missä on myös rasvaprosentin mittaus mukana. Iltaisin vaaka näyttää painoksi n. 77,5kg ja rasvaprosentiksi ~16,5%. Aamupaino on aina n. kilon kevyempi, esim tänä aamuna 76,7kg mutta rasvaprosentti onkin aamuisin aina 23% tietämissä. Mistä noin suuri rasvaprosentin heittely voi johtua ja kumpi luku on luultavasti lähempänä totuutta?

Jostain sivustolta katsoin, että itsellä pitäisi kalorimäärä olla 2500-2600 päivässä, jotta lihaskasvu olisi mahdollista ja läskin kertyminen minimaalista. Jos syön normaalia kotiruokaa 2100-2200kcal edestä, niin voiko protskujuomaa vetää 100g päivässä että saa tuon tavoitemäärän täyteen? Painoa nyt 71kg ja jos syön pelkästään normaalia ruokaa 25000kcal edestä niin proteenin määrä on aika vaikea saada 2g/kg. Neljä annosta UFS protskujuomaa tekis sen 400kcal ja 80g protskua.

Jos tuo on passeli tapa, niin kannattaako protskujuomat vetää reenin jälkeen, vai esim 50g heti reenin päätyttyä ja toinen annos joskus myöhemmin?

^ unohda protskujuomat ja modaa sitä "normaalia kotiruokaa", jotta saat proteiinit ja muut tarvittavat siitä. Ei pitäisi olla kovin pahan rasti saada tuo proteiinimäärä kasaan. Jos se kotiruoka on pelkkää perunamuusia, niin vetele rahkaa, raejuustoa tms. välipaloina.

Just kattelin kalorilaskurista, että 5 purkkia raejuustoa tekee 400kcal ja 90g protskua. En ole ikinä elämässäni raejuustoa edes maistanut, mutta pitääpä kokeilla :) Tosin tuskin pystyy tuota määrää raejuusto päivässä vetämään.

Pitäiskö tuo 2600kcal muuten saada joka päivä jos treenaa kolmesti viikossa punttia; ma, ke, pe ja kahdesti viikossa n. tunnin juoksulenkki; ti ja to? Vai pitäiskö kalorimäärä koittaa pitää esim la-su lähellä normaalia peruskulutusta eli 2000kcal:tä, kun ei mitään urheilua tuolloin harrasta?

Voi sitä kaikkea muutakin proteiinipitoista syödä kuten lihaa, kalaa, kanaa, jauhelihaa, maitorahkaa, soijaa, kananmunia, jugurttia...
Älä tee siitä syömisestä niin kauhian hankalaa.

Pointti oli se, että proteiinipitoisella perusruoalla + esimerkkinä heitetyn raejuuston voimalla saa tuon vaadittavan määrän helposti täyteen. Järki käteen, etkä nyt rupee vetämään 5 purkkia raejuustoa päivässä vaan tsekkaat sen normiruoan kuntoon. Jos äiti tekee sen, niin lisää ostoslistaan esim. naudan paistijauhelihaa tai broilerin fileesuikaleita. Nämäkin vain esimerkkeinä.

Tohon kevyeeseen viikkoon.. En ole kertaakaan pitänyt sillaista. Mutta toisaalta, ei mulla kropalla ole kyllä ollu tarviskaan. Kun eikös se ole kevyen viikon idea, että kun/jos kroppa on vain niin väsynyt ettei jaksa vetää normaalia treeniä? Sitä ongelmaa ei ole ollut. Noh, eiköhän huomenna kulje taas:)

Just kattelin kalorilaskurista, että 5 purkkia raejuustoa tekee 400kcal ja 90g protskua. En ole ikinä elämässäni raejuustoa edes maistanut, mutta pitääpä kokeilla :) Tosin tuskin pystyy tuota määrää raejuusto päivässä vetämään.

Pitäiskö tuo 2600kcal muuten saada joka päivä jos treenaa kolmesti viikossa punttia; ma, ke, pe ja kahdesti viikossa n. tunnin juoksulenkki; ti ja to? Vai pitäiskö kalorimäärä koittaa pitää esim la-su lähellä normaalia peruskulutusta eli 2000kcal:tä, kun ei mitään urheilua tuolloin harrasta?

Välipäivinäkin on hyvä syödä yli kulutuksen. Siis jos haluat lihasta rakentaa. Eli lauantaina ja sunnuntainakin sellanen noin +500 kcal.

Ei ne lihakset pelkän reenin aikana kasva. Eri lähteistä riippuen, lihakset kasvaa 36h-3d reenin jälkeen, reenistä tietenkin myös riippuen. Seuraava päivä nyt ainakin kannattaa syödä kunnolla. Joku vihree nickinen tais jossain täällä postata, että 24h nälkälakolla elimistö rikkoo 65 vai 75 grammaa proteiinia lihaksista.

oon juuri menossa salille ja pitäs pakaroita treenata niin voisko joku kertoo pari hyvää liikettä tuohon? Onko muuten normaalia että jätkä treenaa perselihasta?

oon juuri menossa salille ja pitäs pakaroita treenata niin voisko joku kertoo pari hyvää liikettä tuohon? Onko muuten normaalia että jätkä treenaa perselihasta?

Takakyykky, etukyykky, askelkyykky, maastaveto, suorinjaloin maastaveto etc.
Ja on suositeltavaa, todella todella suositeltavaa.

Pakaroiden ja takareisien atrofia on jo lähes kansantauti.

Otetaan kuvitteellinen tilanne jossa henkilö Ö haluaa käydä salilla niin usein kuin mahdollista pitäen tietysti kuuliaasti lepopäiviä joka toinen tai joka kolmas päivä. Ryyppyjuhlia on kuitenkin esim. fuksisyksystä johtuen todella paljon, esim. joka toinen ilta nyt alkuun. Onko lihaksen kasvatuksen näkökulmasta parempi käydä salilla samana päivänä kun illalla menee ryyppäämään, ja pitää lepopäivä+krapulapäivä sitten samalla, vai kenties käydä salilla "krapulapäivän" iltana ja lepopäivänä sitten ottaa soppaa. Ei nyt oteta huomioon krapulapäivänä treenaamisen haittoja esim. sydämelle, sillä treeni tapahtuisi tietenkin myöhään illalla eikä tarkoitus ole vetää ihan älyttömiä perseitä ylipäätään.

??

Ite tässä just alottelen yliopistolla ensiviikolla ja sama tilanne edessäpäin. Tossa juuri itse totesitkin ne asiat miksi krapulapäivänä ei saisi treenata, koska se on oikeasti keholle vaarallista. Myöskin hormoonitasot on vituillaan sun muuta kivaa. Ite oon funtsinu asian silleen, että darrapäivinä ei treenata mutta sitten muina päivinä sitäkin kovemmin, ja kyllä keittopäivinä kanssa. Jos suinkin mahdollista niin aamutreeni silloin. Toisaalta taas tää fuksisyksy on aika pieni osa koko omaa treenihistoriaa että melkeinpä sama kuinka perseelle se menee treenin osalta, vuoden päästä ollaan todennäköisesti kuitenkin paremmassa kunnossa kuin nyt jos jaksaa vaa reenata, edes vähän :D

Sen olen kuitenkin päättänyt että fuksivuoden pippaloita en missaa bodailun takia, bodymunkin elämää ehtii viettää sitte myöhemmin... toivon mukaan moni nuori pojankkloppi ajattelee samalla tavalla, eikä ota tätä niin tosissaa jos ei ole kisoihinkaan menossa.

Treenin jälkeisessä palautusjuomassani on puoli desiä heraa. Onko yhdentekevää, että otanko ollenkaan eli onko liian vähän? Hiilarit treenin pääteeksi otan muualta, kuin jauhoista..

Kannattaisko mun vetää 8-12 sarjoja, jos haluan saada kehitystä. Tavoitteena on kehittää voimaa & lihaksia. Ikää on 15v ja pituuskasvu päättynyt. Ihan siltäkannalta, että nuo 5 toistot eivät tunnu kovin kehittäviltä.

Kannattaisko mun vetää 8-12 sarjoja
Tarkoitat varmaan toistoja. Vaihtele niitä toistoja vaikka 5-15 välillä niin tulee vaihtelua treeneihin. Ei ole olemassa mitään maagista toistomäärää, jolla kehittyisi paremmin.
Enemmän kiinnittäisin huomiota siihen progressioon.

Ihan siltäkannalta, että nuo 5 toistot eivät tunnu kovin kehittäviltä.
Missä mielessä? IMO voiman hankintaan ihan sopiva toistomäärä.

Toisaalta taas tää fuksisyksy on aika pieni osa koko omaa treenihistoriaa että melkeinpä sama kuinka perseelle se menee treenin osalta, vuoden päästä ollaan todennäköisesti kuitenkin paremmassa kunnossa kuin nyt jos jaksaa vaa reenata, edes vähän :D

Sen olen kuitenkin päättänyt että fuksivuoden pippaloita en missaa bodailun takia, bodymunkin elämää ehtii viettää sitte myöhemmin... toivon mukaan moni nuori pojankkloppi ajattelee samalla tavalla, eikä ota tätä niin tosissaa jos ei ole kisoihinkaan menossa.

Ehdottomasti olen minäkin samalla linjalla, sosiaalinen elämä > punttis. Tässä välivuoden aikana ei vaan hirveästi ole ollut tarvetta tehdä priorisointia tämän suhteen ja puntti on voinut rauhassa olla etusijalla. Lienee kuitenkin järkevämpää ainakin koittaa treenata ja syödä sitten kunnolla jos dokailee usein, kuin että alkas tähän syksylle viel jotai diettiä vetämään:)

Niskantakaa punnerruksesta pari kysymystä. Kuinka leveä ote pitäisi olla? Entäs kuinka alas lasketaan? Ja pitääkö kädet ojentaa ihan lukkoon ylhäällä?

Join palatusjuomaa koko treenin alusta alkaen, kun toinen vesipullo oli unohtunut kotiin.
Onko merkitystä jos juo palautusjuomaa treenin aikana, vai sen jälkeen?

Back
Ylös Bottom