Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla olis vähä kysyttävää tost ruokailusta...
koko ikäni olen urheillut ja vähintäänkin enemmän kuin keskiverto suomalaiset. Nyt aloin sitten haaveilemaan lihaksikkaasta kropasta. Koskaan en oikeastaan ole edes miettinyt mitä suuhuni pistän, ei ole ollut tarvetta. suht terveellisesti mielestäni syön. Kahvia tulee kitattua vaan ihan helkutisti ja kahvin kera jotain makeaa :( Meinasin nyt sitten vähentää noi kahvileivät lähes olemattomaan ja kahvittomastakin elämästä haaveilen.
Lueskelin tuolla hyviä ruoka ohjeita ja treenineuvoja, niitä siis noudattamaan hopihopi :) Haluaisin kuitenkin vielä tietää nykyisen ruokavalioni huonot tai mahdolliset hyvät puolet, jotta osaisin pehmeästi tottumuksiani muutaa.

esimerkkinä tämän päivän ruokailut:
klo 10 1x capucchino
klo 11 lenkki
klo 12 ruispuuro, jonka seassa rahkaa, kiiwi.
klo 15 soija rouhetta, ruispastaa ja wokki kasviksia, 1x ruisleipä juustolla
klo 20 jogurtti, capucchino, 2 x porkkana, vähäsen soijapastan jämiä.

Mulla olis vähä kysyttävää tost ruokailusta...
koko ikäni olen urheillut ja vähintäänkin enemmän kuin keskiverto suomalaiset. Nyt aloin sitten haaveilemaan lihaksikkaasta kropasta. Koskaan en oikeastaan ole edes miettinyt mitä suuhuni pistän, ei ole ollut tarvetta. suht terveellisesti mielestäni syön. Kahvia tulee kitattua vaan ihan helkutisti ja kahvin kera jotain makeaa :( Meinasin nyt sitten vähentää noi kahvileivät lähes olemattomaan ja kahvittomastakin elämästä haaveilen.
Lueskelin tuolla hyviä ruoka ohjeita ja treenineuvoja, niitä siis noudattamaan hopihopi :) Haluaisin kuitenkin vielä tietää nykyisen ruokavalioni huonot tai mahdolliset hyvät puolet, jotta osaisin pehmeästi tottumuksiani muutaa.

esimerkkinä tämän päivän ruokailut:
klo 10 1x capucchino
klo 11 lenkki
klo 12 ruispuuro, jonka seassa rahkaa, kiiwi.
klo 15 soija rouhetta, ruispastaa ja wokki kasviksia, 1x ruisleipä juustolla
klo 20 jogurtti, capucchino, 2 x porkkana, vähäsen soijapastan jämiä.

Suunnitteletko alkavasi treenaamaan salilla ja kasvattamaan lihaksia? siinä tapauksessa pitäis syyä 300-500kcal yli sen mitä kulutat päivässä ja päivän kulutusta voit seurata ja laskee esim. täällä http://kalorilaskuri.fi/ ja proteiinia noin 2g painokiloo kohti :D ei se sen vaikeempaa oo. senku syöt mitä huvittaa jos lihakseen tähtää :D

oon kyl ihan super ulapalla, mut eiks mun pitäis kuluttaa enemmä kaloreita ku saada niitä? vai ymmärsinkö ihan väärin? haluisin siis lihaksia läskin tilalle. :( mä oon kyl enemmä pihalla ku luulinkaa :D

niin ja siis käynhän mä salilla keskimäärin 3-4 kertaa viikossa. treenihjelmat vaan on jämähtäny vanhoihin yleisurheilu aikoihin. Olis kiva saada vähä vaihtelua ja muiteki lihasryhmiä treenattua.

oon kyl ihan super ulapalla, mut eiks mun pitäis kuluttaa enemmä kaloreita ku saada niitä? vai ymmärsinkö ihan väärin? haluisin siis lihaksia läskin tilalle. :( mä oon kyl enemmä pihalla ku luulinkaa :D

niin ja siis käynhän mä salilla keskimäärin 3-4 kertaa viikossa. treenihjelmat vaan on jämähtäny vanhoihin yleisurheilu aikoihin. Olis kiva saada vähä vaihtelua ja muiteki lihasryhmiä treenattua.

joo siis lasket sun päivän kulutuksen kalorilaskurilla :D ja siihen lisäät vielä sen 300-500kcal että lihakset saa energiaa kasvaa :D muuten ne ei saa :D

ja ota joku hyvä ja monipuolinen 1 jakonen treeni ohjelma ja treenaa sillä vaikka maanantaina keskiviikkona ja perjantaina :D hyvä tulee

edit. jos haluut laihtua ennen lihas treeniä siinä tapaksessa vähennät taas n.500kcal siitä päivän kulutuksesta :D

oi kiitos, nyt tääki lahopää tajus. Kylhä toi iha järkevältä kuulostaa. just itseasiassa tommosta yks jakosta ohjelmaa kattelin ja ajattelin kokeilla. Onko muute kauheesti välii et monen päivän välein tekee? Ku mulla on vuorotyö ja niin paljo harrastuksii et sujauttelen noi puntit, bodypumpit ja lenkit aina semmosee välii ku vaan mahtuu.

No puntteja ei peräkkäisinä päivinä mielellään. Jos joudut vetämään noin niin huomaat että miksi ei toimi. Ei vaan jaksa kun lihakset ei ehdi palautua.

No puntteja ei peräkkäisinä päivinä mielellään. Jos joudut vetämään noin niin huomaat että miksi ei toimi. Ei vaan jaksa kun lihakset ei ehdi palautua.

nii ja treenistä ei saa täyttä tehoo irti ku ei oo kroppa palautunu :D eli se kolme kertaa viikkoon on semmone sopiva (=

tota...eihä lasketa bodypump tuntei tai kickboxingii "saliks". Sillo ku kilpailin viel yleisurheilua ni kyl mul oli sali treeni 4 kertaa viikos ja siihen päälle viel toiset 4 kertaa jotain muuta treeniä. Tosin sillon ne sali treenit oli niitä oheisia.

tota...eihä lasketa bodypump tuntei tai kickboxingii "saliks". Sillo ku kilpailin viel yleisurheilua ni kyl mul oli sali treeni 4 kertaa viikos ja siihen päälle viel toiset 4 kertaa jotain muuta treeniä. Tosin sillon ne sali treenit oli niitä oheisia.

tosta en osaa oikeen sanoo ;o mutta veikkaisin että toi vaikuttaa kuitenki palautumiseen ainakin jonkin verran :D

En löytäny tuolta toisesta vammat ja lihashuolto osiosta vai mikä lie olikaan tälle omaa aihetta ja muutenki oli vähä epämäärästä, nii laitan tänne. Elikkä täällä porukalla ollu tenniskyynärpäätä? Itellä se nyt mahollisesti on. Ei tuo ojentaja vielä hirmu kipee oo, mutta kyllä sen tänään huomas, että ku jotain nostaa, nii vähä tuntuu. Onko nyt viisasta pitää salista taukoa vai voiko reenata? Ku kyllähän esim. mavessa forkut joutuu töihin.

Mites paljon pitää treenata, että saa viikossa sen 2,5 kg sarjapaino kehityksen? Tarkoittaako tämä sitä, että kuukauden päästä on sarjapainoa tullut jo 10 kg lisää? Onko mahdollista ja millä eväillä?

Onko normaalia kun laitat kädet suoraan eteen, kädet suorana ja alat nytkyttämään ylös alaisin pienellä liikkeellä niin silloin vihloo vähäsen olkapäissä..Musta tuntuu et mulla on ollut noin jo kauan, mutta onko se normaalia?

Kiertäjäkalvosimet oireilee just tommoisissa oudoissa käden liikkeissä. Kuten kättä 90 asteen kulmassa pitämällä kääntelee niin kyllä vihloo jos on tulehtunut sieltä.

Jos et penkatessa mitään kipua tunne niin ei huolta :) Muistakaa vaan treenata niitäkin, ja lämmitellä ennen penkkiä.

Mites paljon pitää treenata, että saa viikossa sen 2,5 kg sarjapaino kehityksen? Tarkoittaako tämä sitä, että kuukauden päästä on sarjapainoa tullut jo 10 kg lisää? Onko mahdollista ja millä eväillä?

No ei se määrä yleensä auta, muttei tuommoisiin 2,5kg viikko tahdissa pysty kuin silloin kun aloitetaan alhaalta ja mahdollisesti noustaan sitten vaikka 2kk:n aikana 1-3 pykälää eli 2,5-7,5kg yli alkuperäisestä ennätyksestä.

Olisihan se hurjaa saada hauiskääntöönkin 120kg vuodessa lisää :D (2,5kg/vk, 10kg/kk 12xkk = 120kg)

Minkähänlainen vamma on kyseessä, kun etukyykyn jälkeen alkoi vihlova/pistävä kipu selässä oikealla puolella. En mikään anatomian asiantuntija ole, mutta googlettamalla sain selville, että kipu ilmenee joko latissimus dorsin alaosassa tai serratus posterior inferiorissa. Itse ehkäpä veikkaisin jälkimmäistä. Kipua tuntuu, kun kierrän ylävartaloa. Kosketusarkuutta ei ole, eli ei satu vaikka painelisin siitä kohtaa. Treenitkään eivät juuri häiriintyneet vamman vuoksi vaikka vihlonta on ilkeää tietyissä asennoissa

Oma diagnoosi on joku lievä venähdys/revähdys (en tiedä eroa). Parantuukos tuollainen muutamassa päivässä kokonaan? Tuskin vaatii mitään toimenpiteitä?

Mulla oli sama ongelma, tuntu itsestä katsottuna vasemalla puolella, syy oli ainakin itsellä se että tein kyykyn ja sen jälkeen suoritstin vartalon selän voimalla (osittain). Mä tein pari viikkoa sitten sitä kyykkyä ja nyt tuntuu ihan vähäsen selässä jos nojaa siihen suuntaan. Tai itsellä silloin tuli vaan lihakset kipeiksi, ei vihlonut tai pistänyt.

Hei kertokaas mulle pikaseen et onko Star Nutrion Whey-80 vehnätöntä? Pakko saaha tietää ku tilailees olen... Ja kertokaa paras maku samal!(tais tulla vaa vähä väärää topiccii...??)

Jep, kaksi ensimmäistä KUNTOSALItreeniä takana, ja tuntuu mahtavalta! Ensimmäisen kerran lihaskuntotreenin jälkeen, kun tein penkkipunnerruksen ilmeisesti aika puhtaasti, tisseissä tuntui koko seuraavan päivän! :O ja nyt on kädetkin makaroonia, motivaatio nousee paljon kun tuntuu niin hyvältä! =)
Mutta jaloissa ei paljoa tunnu, eikä Starting Strenghtissä ole kuin kyykky, jonka tein puolikyykkynä kun pituuskasvuun voi haitata, ku nivelet naksuu syväkyykyssä :s Onko prässi nyt pelastava enkeli? Sitä olisinkin tehnyt, mutta laite näytti niin uskomattoman monimutkaiselta, en tiennyt mistä painot vapautetaan :D
Pitäisikö lisätä reidenojennusta, tai jotain pohjeliikettä?

PS: Sekava viesti, väsyttää eikä jaksa esikatsella viestiä =D

Jep, kaksi ensimmäistä KUNTOSALItreeniä takana, ja tuntuu mahtavalta! Ensimmäisen kerran lihaskuntotreenin jälkeen, kun tein penkkipunnerruksen ilmeisesti aika puhtaasti, tisseissä tuntui koko seuraavan päivän! :O ja nyt on kädetkin makaroonia, motivaatio nousee paljon kun tuntuu niin hyvältä! =)
Mutta jaloissa ei paljoa tunnu, eikä Starting Strenghtissä ole kuin kyykky, jonka tein puolikyykkynä kun pituuskasvuun voi haitata, ku nivelet naksuu syväkyykyssä :s Onko prässi nyt pelastava enkeli? Sitä olisinkin tehnyt, mutta laite näytti niin uskomattoman monimutkaiselta, en tiennyt mistä painot vapautetaan :D

No ei se nivelien naksunta mihinkään pituuskasvuun vaikuta yhtään mitenkään. Ehkä hauskin tekosyy, miksi tehdä puolikyykkyä (tai jättää kyykky kokonaan pois). Ylipäätään väite siitä, että kova punttitreeni vaikuttaisi pituuskasvuun on täysi myytti, eikä sitä ole koskaan todistettu yhtään mitenkään.

Jos vain pystyt niin kannattaa sitä kyykkyä tehdä, sillä se on kokonaisvaltaisempi ja tehokkaampi liike. Jos et pysty syväkyykkyä tekemään niin kokeile tehdä kyykky niin, että etureidet ovat lattian suuntaisesti. Itselläkin naksuu tossaa syväkyykyssä, mutta tollee ei naksu ollenkaan.

Joo, siis ei se naksuminen se syy ollut, vaan ihan että syväkyykky suurilla painoilla... noh, tuntuu oudolta. Ja sama kait se on nyt ensiksi tehdä prässiä, vai onko se ylivoimaisesti parempi se kyykky? Siis en minäkään siihen usko, että punttitreeni vaikuttaisi heti tuohon pituuskasvuun, mutta tuollaiset niveliä rasittavat liikkeet? :s Mistä se väite muuten on saanut alkunsa?

Back
Ylös Bottom