Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lisää tyhmiä kysymyksiä:

Olen huomannut aika useinkin, että kun on treenannut lihasryhmät, niin ensimmäist 2-3 päivää menee selvästi aikaa palautumiseen: On pientä arkuutta, ei selvästikään voisi mennä salille ottamaan uutta settiä.

Sitten tulee 3-4 päivä ja lihakset eivät enää ole arat, ja voimataso tuntuisi olevan aika normaali. Eli periaatteessa tuntuu siltä, että voisi halutessaan mennä salille taas treenaamaan. MUTTA lihaksissa on todella outo, "ontto", heikko fiilis. Ja tämä tunne on siis päällä, kun ei tee lihaksilla mitään. Jos tekee jotain kevyttä voimailua, niin tunne katoaa ja lihaksissa tuntuu heti paremmalta, usein pysyvästi. Tämän onton, heikon fiiliksen iskiessä nimenomaan monesti alkaa mieli tehdä jotain kevyttä harjoitusta, että saa vittumaisen heikon olon pois.

Mistä tuo ilmiö johtuu? Onko normaalia, vai tarkoittaako tämä sitä, että treenimetoideissani, ruokavaliossani tai levossa on jotain vialla?

Sen verran voin sanoa, että tapana on ollut tehdä hieman liikaa failureen tähtäävää treeniä. En tiedä hermoston toiminnasta yhtään mitään, joten en tiedä minkälaisia sen palautumiseen liittyy (jos joltakin löytyy linkkiä, niin olisin kiinnostunut lukemaan).

Olisin myös innokas lukemaan jonkun artikkelin jne. hermostoon liittyen..

Olisko kenelläkään suositella hyviä liikkeitä ojentajalle? Nykyään teen vain pushdownia taljassa, jotenkin tuntuu että ojentajat eivät ota riittävästi osumaa rintaolkapääojentaja päivänä, joten ajattelin heittää toisen eristävän liikkeen ojentajalle sinne sekaan. Ideoita?

- niskantakaa käsipainolla yhden käden/kahden käden ojennus
- ranskalainen punnerrus
- käden ojennus taakse kp

Olisko kenelläkään suositella hyviä liikkeitä ojentajalle? Nykyään teen vain pushdownia taljassa, jotenkin tuntuu että ojentajat eivät ota riittävästi osumaa rintaolkapääojentaja päivänä, joten ajattelin heittää toisen eristävän liikkeen ojentajalle sinne sekaan. Ideoita?

Unohda eristävät liikkeet.

en jaksanut uutta ketjua perustaa niin kysytään sitte vaikka täällä. Eli kun vasemman käden hauis on selvästi kapeampi, pienempi ja eri muotoinen kuin oikean käden vaikka toistoissa ja voimassa en mitään merkittävää eroa ole huomannut. Mites tota sais parhaiten tasotettua? Ku ite huomaan sen liiankin hyvin ja ärsyttää...:(

en jaksanut uutta ketjua perustaa niin kysytään sitte vaikka täällä. Eli kun vasemman käden hauis on selvästi kapeampi, pienempi ja eri muotoinen kuin oikean käden vaikka toistoissa ja voimassa en mitään merkittävää eroa ole huomannut. Mites tota sais parhaiten tasotettua? Ku ite huomaan sen liiankin hyvin ja ärsyttää...:(

Toisessa kädessä luultavasti forkut tekevät enemmän työtä... Yritä saada kontrolloitua liike pelkillä hauiksilla, esim. pienemmällä painolla pumppaillen taljassa aluks..

Toisessa kädessä luultavasti forkut tekevät enemmän työtä... Yritä saada kontrolloitua liike pelkillä hauiksilla, esim. pienemmällä painolla pumppaillen taljassa aluks..

Auttaisko esim. scott penkissä käsipainoilla sillai et kädet tekee vuorotellen? Vasurikin alkais sit pikkuhiljaa muotoutua enemmän.

Auttaisko esim. scott penkissä käsipainoilla sillai et kädet tekee vuorotellen? Vasurikin alkais sit pikkuhiljaa muotoutua enemmän.

Auttaa jos saat tehtyä sen liikkeen oikein... Tuntuu olevan ainakin ittelläni enemmän korvien välistä kiinni miten ja mitä lihasta supistaa..

Ittelläni suoralla tangolla tehtäessä menee liike vähän erilailla toiselle kädelle, jotuen olkapäiden asennoista (lievä skolioosi)..

Apuva!

Tässä oon jo pitkään pohtinu, että mitä haittavaikutuksia on jos saa esim. liikaa sokereita, hiilihydraatteja jne??
liika rasva tietysti kertyy elimistöön mutta entäs nuo edellä mainitut? :rolleyes:

Tässä oon jo pitkään pohtinu, että mitä haittavaikutuksia on jos saa esim. liikaa sokereita, hiilihydraatteja jne??
liika rasva tietysti kertyy elimistöön mutta entäs nuo edellä mainitut? :rolleyes:

Ihan yhtälailla kaikki kalorit mitä syöt plussalle (yli kulutuksen) varastoituu elimistöön, olivat ne sitten rasvoja, hiilareita tai proteiineja.

Mistähän mahtaa johtua, että mulla menee korvat lukkoon kun teen erittäin raskaita koko kroppaa kuormittavia liikkeitä? Pääasiassa erilaisissa raskaissa kyykyissä tätä ilmenee.. Nyt on tunti vierähtänyt treenistä ja silti on toinen korva vielä lukossa. Tätä on käynyt monesti ennenkin ja nyt kävin pitkästä aikaa salilla niin välittömästi ensimmäisen raskaan kyykkysarjan jälkeen meni korvat lukkoon.

Mistähän mahtaa johtua, että mulla menee korvat lukkoon kun teen erittäin raskaita koko kroppaa kuormittavia liikkeitä? Pääasiassa erilaisissa raskaissa kyykyissä tätä ilmenee.. Nyt on tunti vierähtänyt treenistä ja silti on toinen korva vielä lukossa. Tätä on käynyt monesti ennenkin ja nyt kävin pitkästä aikaa salilla niin välittömästi ensimmäisen raskaan kyykkysarjan jälkeen meni korvat lukkoon.

5cnts, sun ikäisellä lihakset kasvaneet nopeasti ja verenkierto/hermosto ei ole kehittynyt samaan tahtiin joten jää puristuksiin.

Dietillä ilmeisesti kannattaa käyttää mielummin 2-jakoista kuin 1-jakoista? Perustellen siihen että siinä tulee huomioitua paremmin kehon pikkulihakset ja näin lihat eivät pääse lähtemään sieltä vajaan treenin takia.

Tuleeko liikaa treeniä jos teen kaksijakosen ekana päivänä näille lihaksille nämä treenit? palautumista kyseiset lihas ryhmät saavat aina 2-3 päivää tuon jälkeen.

Rinta:
Penkkipunnerrus x3
Vinopunnerrus x3
Taljassa rintaa x3

Olkapää:
Viparit sivuille x3
Pystysoutu x3
Pystypunnerrus x3

Ojentajat:
Kapea penkki x3
Pushdown x3
Ranskalaiset punnerrukset x3

Eli tosiaankin onko liikaa treeniä suhteessa palautumiseen?

Terve,en tiennyt oikein mihin tämä kysymys pitäisi laittaa mutta laitan nyt tänne..

elikkäs olen 17vuotias poika ja juuri aloittanut salilla käynnin..olen mitoiltani 179cm/63kg eli melko laiha..
haluaisin kasvattaa lihaksiani mahdollisimman nopeasti,miten se onnistuu(paljon toistoja/vähän toistoja,isot/pienet painot)?
olen ajatellut noita proteiini juomia salilla käynnin lisäksi mutta pitäisikö sen olla jotain palautusjuomaa vai massankeräys juomaa?
lihaksien kasvatukseen tarvitaan varmaankin massaa mutta sitä minulla ei juurikaan ole joten minun pitäisi varmaan hankkia sitä ensin(massankeräysjuomat)?

kiitos jo etukäteen vastaajille..

Yksjakonen ohjelma on hyvä alkuun mutta ota monipuolinen jossa käydään kroppa läpi hyvin eikä mtn muutaman liikkeen ohjelmaa :D ja kolme sarjaa jokaista liikettä 10-12 toistoa. vaikka ma, ke ja pe käyt salilla ja käyt ohjelman läpi. Joku ihan perus palautus juoma, hiilaria ja protskua. Eikä sitä massaa tartte kerätä :D sitä vaan saattaa pikkuhiljaa tulla ku plus kaloreilla mennää ja nopeestikkin tulee jos syö liikaa yli, mutta siitä ei varsinaisesti oo mitään hyötyä. Käy vaikka kalorilaskuri.fi ja kato sun peruskalori tarve ja lisää siihen joku 300-500kcal nii lihakset saa tarpeeks energiaa kasvaakseen. Tietysti proteiinin saanti pitää olla myös kohillaa joku noin 2g painokiloo kohti :D

Tuohan oli siis tarkoitus tulla vastaukseksi beginnelle.

Millanen ois tämmönen että vedän pelkkää maitorahkaa, raejuustoo ja heraprotskuja? Vaik kuukauden kuuri? Sit siin ohella sali pumppailua ja lenkillä käyntiä.

Tuleeko liikaa treeniä jos teen kaksijakosen ekana päivänä näille lihaksille nämä treenit? palautumista kyseiset lihas ryhmät saavat aina 2-3 päivää tuon jälkeen.

Rinta:
Penkkipunnerrus x3
Vinopunnerrus x3
Taljassa rintaa x3

Olkapää:
Viparit sivuille x3
Pystysoutu x3
Pystypunnerrus x3

Ojentajat:
Kapea penkki x3
Pushdown x3

Eli tosiaankin onko liikaa treeniä suhteessa palautumiseen?

No onhan tuossa karusti liikaa tekemistä jos pari kertaa viikossa vetäisee läpi, tai ilmeisesti tiheämpäänkin. Tuommonen määrä vimputtelua mahtuisi ehkä jos kerran viikossa tekisit kropan läpi. Minä karsisin näin ja tekisin jäljelle jääneet kunnolla:

Rinta:
Penkkipunnerrus x3
Vinopunnerrus x3

Olkapää:
Viparit sivuille x3
Pystypunnerrus x3

Ojentajat:

Lisäksi herää kysymys jaosta, sillä pahasti näyttää että se toinen päivä tuossa sun 2-jakoisessa on aika helvetillinen, jos tämä pikkulihojen päivä oli tuollainen niinkuin kerroit.

Back
Ylös Bottom