Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tapaa olla varaajaa, itse vaihdin on tuon näköinen häkkyrä.

IMG_20087.JPG

Tossa on tämä jo mainittu mökkiblogi, eilen tein hieman sähkösuunnitteluja:
LINKKI

Lueskelin blogia, mielenkiintoinen projekti. Keittiössä oli ilmeisesti ollut vesivahinko vai miksi siellä oli hometta? Toinen kysymys liittyy kattoon, olitte laittaneet sinne höyrynsulkumuovin. Miksi ko. muovia käytetään? Sehän jakaa mielipiteitä aika vahvasti, varsinkin kun kyseessä on osan vuodesta kylmillään oleva rakennus.

Joko päätit mökin sisäseinien materiaalin, kun sitä tuolla aiemmin kyselit?

Lueskelin blogia, mielenkiintoinen projekti. Keittiössä oli ilmeisesti ollut vesivahinko vai miksi siellä oli hometta? Toinen kysymys liittyy kattoon, olitte laittaneet sinne höyrynsulkumuovin. Miksi ko. muovia käytetään? Sehän jakaa mielipiteitä aika vahvasti, varsinkin kun kyseessä on osan vuodesta kylmillään oleva rakennus.

Joko päätit mökin sisäseinien materiaalin, kun sitä tuolla aiemmin kyselit?

En tiedä, eikö sitä pidä laittaa? Onhan seinissäkin höyrynsulku... Päälle tulee puhallusvillat.

Seinät tulevat puupaneelia.

Kannattaa nyt ainakin laittaa päätyihin tuuletusräppänät ja toivottavasti lappeillakin kiertää ilma.

Niin, siis ylös "ullakolle" päätyihinkö? Ikkunat tulevat tuuletusröörillä varustettuina ainakin.
Miksei lappeella kiertäisi ilma? Eihän sitä ullakkoa täyteen puhallusvillaa ammuta ja silti siellä on aluskatemuovi alla. Vai mitä tarkoitat, en ole aivan varma kaikista taloteknisistä termeistä?

Kyllä on työn takana löytää tuota maata, mutta näköjään pitää vain olla oikeat työkalut ja leikkiä salapoliisia. Tähän tahtiin kun jatkuu niin voi kohta alkaa jakaan vinkkejä mistä saa hyvää maata Keski-Suomessa. Huomenna kattoon lupaavaa tonttia, jos vaan maanomistaja on mestoilla.

Toinen kysymys liittyy kattoon, olitte laittaneet sinne höyrynsulkumuovin. Miksi ko. muovia käytetään? Sehän jakaa mielipiteitä aika vahvasti, varsinkin kun kyseessä on osan vuodesta kylmillään oleva rakennus.
...

Mulla kanssa sanottiin että kannattaa esim käyttöullakolla (jonne laitan kevyen eristyksen) käyttää pahvia, koska on osan ajasta kylmänä.

Niin, siis ylös "ullakolle" päätyihinkö? Ikkunat tulevat tuuletusröörillä varustettuina ainakin.
Miksei lappeella kiertäisi ilma? Eihän sitä ullakkoa täyteen puhallusvillaa ammuta ja silti siellä on aluskatemuovi alla. Vai mitä tarkoitat, en ole aivan varma kaikista taloteknisistä termeistä?

Missä siellä on varsinainen yläpohja jos kerran vintillekin on tilaa? Vai onko yläpohja = välipohja ja vintillä näkyy aluskatteet kattotuolien välistä?

Missä siellä on varsinainen yläpohja jos kerran vintillekin on tilaa? Vai onko yläpohja = välipohja ja vintillä näkyy aluskatteet kattotuolien välistä?

Joo, siis ullakolla on tilaa noin metri harjakorkeudessa. Ullakon alapuolella on siis tuo höyrynsulkumuovi ja yläpuolella sitten aluskate. Höyrynsulkumuovin päälle olisi tarkoitus ruikkia puhallusvillaa.

Mitäs sillä lämminvesivaraajalla tekee?

Meinaat että kaukolämpöverkoston lämmin vesi tulee hanaan saakka? Myönnetään, että en tiedä mutta kuvittelin että kaukolämpöverkoston vesi ei ole talousvettä vaan lämmönvaihtimen avulla sillä lämmitetään kiinteistön oma vesi. Ilman lämminvesivaraajaa olet jännässä tilanteessa jos kaukolämpöverkosta ei tule lämpöä tai vesijohtoverkosta vettä.

Höyrynsulkumuovia ei ole pakko käyttää, ja ilmeisesti sen käyttö on riskialtista nimenomaan taloissa, jotka ovat ajoittain kylmillään. Kosteus tiivistyy muovia vasten ja jos se ei pääse kuivumaan mihinkään suuntaan, tuleepi ongelmia. Modified varmaan haki tätä, että muovitetussa talossa pitäisi olla jatkuvasti jokin luukku auki, josta kosteus pääsee haihtumaan ulos. Mä puolestaan olen kiinnostunut, millä höyrynsulkumuovin suurkulutusta perustellaan, kun turvallisempiakin vaihtoehtoja on olemassa (ilmansulkupaperit tms.).

Meinaat että kaukolämpöverkoston lämmin vesi tulee hanaan saakka? Myönnetään, että en tiedä mutta kuvittelin että kaukolämpöverkoston vesi ei ole talousvettä vaan lämmönvaihtimen avulla sillä lämmitetään kiinteistön oma vesi. Ilman lämminvesivaraajaa olet jännässä tilanteessa jos kaukolämpöverkosta ei tule lämpöä tai vesijohtoverkosta vettä.

Kaukolämmön kanssa ei käytetä lämminvesivaraajaa, vaan tuo vaihtaja jotenkin muistaakseni hoitaa homman "juoksussa"... Ja ei, kaukolämpöverkoston vesi ei ole sama kuin käyttövesi vaan kaukolämpöverkoston vedellä lämmitetään käyttövesi. Enpä muista viimeisen yli kahdenkymmenen vuoden aikana, että kaukolämpöverkosta olisi ainakaan omalla kohdallani lämpö loppunut. Vesikin on ollut katkolla kaupungin verkossa vain huoltotöiden yhteydessä ja niistäkin ilmoitetaan aina etukäteen. Ehkä maalla eri tilanne.

Jos verkosta ei tule vettä, ei siinä lämminvesivaraaja auta.

Kaukolämmön kanssa ei käytetä lämminvesivaraajaa, vaan tuo vaihtaja jotenkin muistaakseni hoitaa homman "juoksussa"... Ja ei, kaukolämpöverkoston vesi ei ole sama kuin käyttövesi vaan kaukolämpöverkoston vedellä lämmitetään käyttövesi. Enpä muista viimeisen yli kahdenkymmenen vuoden aikana, että kaukolämpöverkosta olisi ainakaan omalla kohdallani lämpö loppunut. Vesikin on ollut katkolla kaupungin verkossa vain huoltotöiden yhteydessä ja niistäkin ilmoitetaan aina etukäteen. Ehkä maalla eri tilanne.

No maalla ei tietysti kaukolämpö ole edes vaihtoehto ja totta on että minun näkökulmani ei ole keskusta-asumisen näkökulma. Kaukolämmön toimitusvarmuus oli jonkun sivuston mukaan 1-2 kpl alle tunnin katkoja vuodessa, painottuen kesään (huoltokatkot ja uusien liitosten teko). Eli ei välttämättä ole kovinkaan suuri uhka mutta Murphyn lain mukaan lämmin vesi loppuu juuri silloin kun tulet hikisenä lumitöistä ja pitäisi päästä suihkuun ja työpaikalle tärkeään palaveriin. Olenko epäluuloinen, olenko... :)

Riittääkö lämmönvaihtimen kapasiteetti tuottamaan lämmintä vettä jos vedät kaikki talon hanat auki? Ei ehkä ihan realistinen esimerkki, mutta jos ei ole varaajaa tasoittamassa kulutushuippuja, niin kait jokin raja vaihtimenkin kapasiteetilla on?

mutta Murphyn lain mukaan lämmin vesi loppuu juuri silloin kun tulet hikisenä lumitöistä ja pitäisi päästä suihkuun ja työpaikalle tärkeään palaveriin. Olenko epäluuloinen, olenko... :)

Riittääkö lämmönvaihtimen kapasiteetti tuottamaan lämmintä vettä jos vedät kaikki talon hanat auki? Ei ehkä ihan realistinen esimerkki, mutta jos ei ole varaajaa tasoittamassa kulutushuippuja, niin kait jokin raja vaihtimenkin kapasiteetilla on?

Mä oon kerran jäänyt suihkuun shampoo päässä, ja silloinkin katkosta oli varoitettu etukäteen, en vain muistanut.

Jos vaihdin riittää tuottamaan kerrostalossa jatkuvasti lämmintä vettä jokaiselle asukkaalle, niin luulisin, ettei kapasiteetissa taida paljon rajoja olla.

Onhan noita eritehoisia ja aika tehokkaita ovat pienimmätkin. Mietippä jos vaikkapa Helsingissä asuu kerrostalossa 50 huoneiston verran väkeä ja niistä 25 peseytyy aamulla ennen duuniin lähtöään. 1 vaihdin (käsittääkseni) se hoitaa tuon vedenlämmityksen. Eiköhän se sitten omakotitalossakin vaihdin riitä antamaan riittävästi lämmintä vettä ;)
Lämminvesivaraaja vedensäästöpaikkana on naurettavin ajatus mitä voi olla.
a) pidät vettä sähköisesti lämpimänä, eli sinulla on sähkölämmitys
b) jos vedentulo lakkaa, sinulla on onneksi oma varasto. 80 asteista vettä, sillä on hyvä pestä kikkelit tai keittää perunat. Ihan miten vaan.

On vessanpöntön vesisäiliössäkin vettä tallessa jos kauhea hätä tulee. Helpompi sieltä on ottaa kuin lähteä rälläköimään varaajaa.

:offtopic:

Tuli vain mieleen näistä lämminvesijutuista että jossain toisinpäinkin: Olin Islannissa eräässä majapaikassa, menin suihkuun ja mietiskelin että onpa helvetin kuumaa vettä vaikka hana oli ihan kylmälle säädetty. Saippuoin siinä kuitenkin itseni miettimättä sen kummemmin. Kuten arvata saatta, vesi vain kuumenee ja kuumenee kunnes se oli niin kuumaa että ihmisen nahka ei enää kestänyt. Oli sitten luikittava ravun värisenä ja saippuaisena helvettiin sieltä suihkusta. Ilmeisesti kylmävesivaraajasta pääsi vesi loppumaan.:D

Paikan nimi oli muuten sopivasti Varmaland.:)

Itse olen pienestä asti pitännyt selvänä asiana että rakennan itselleni oman talon.
Mutta tällä viikolla sain tietooni että melkein naapurissa on talo myynnissä. Vähän saman tyylinen talo kun mitä olen itse suunitellut, hirsitalo noin 100neliötä, erillinen varasto ja autokatos, oma tontti noin 3000neliötä, rakennettu 1993 muutenkin yleiskunto ihan hyvä. Myyjä sanoi että ei tarkkaan tiedä vielä myyntihintaa mutta arveli että noin 100.000€ olisi aika lähellä. Että voipi olla että tuosta voisi jonkinlaisen tarjouksen laittaa menemään.
Mutta pitää tässä kohtapuolin isäukon kanssa tarkemmin suunitella ja laskeskella että paljonko hintaa kertyisi jos rakentaisi oman talon, kuitenkin oikeastaan kaikki paitsi sähkö ja putki työt saataisin itse rakennettua. Sillä oma tekemä on aina oma tekemä...

Back
Ylös Bottom