Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei. Haluan kasvattaa toistomääriä. Joten mikä olisi hyvä määrä lisää toistoja aina joka viikko? Olisiko se tuo kaksi toisto lisää per sarja?

No joo jos silleen teet. Nythän sie teet 50 toistoa kun on 5x10. Kun sie teet 5x12 niin teet 60 toistoa. Mutta jos oikeesti haluat kestävyyttä niin teet vähemmän toistoja ja reilusti enemmän sarjoja. Niinku 3-4x20-30.

Voimapyörän sijasta tehtäviä liikkeitä, että saisi vaihtelua? Ja mitä olen käsittänyt, voimapyörä on laaja keskikehon liike, ei vain vatsojen?

Heps !
Salilla jumppailua on tullut harrastettua on/off tyylillä kaksi vuotta ja viimme kesänä tuli todella kovastikkin, mutta syksystä asti olen nyt laihdutellut ja painoa on lähtenyt 10kg.
Mutta tarvitsisin jonkun toimivan voimaohjelman ja ravintosuosituksen, koska haluan nyt kasvattaa voimaa suht puhtaasti ja syödä niin ettei läskiä tule, mutta voimatulokset kehittyvät.
Käyn kolmesti viikossa puntilla, harrastan päivittäin aerobista (uintia, sählyä, juoksua, pyöräilyä, lumilautailua ja paljon hyötyliikuntaa) ja mitat 63kg/170cm ikä 18.
Jos näiltä pohjilta voi rakentaa jonkinlaisen suosituksen minulle olisin iloinen. Starting strenght, yms. ovat tuttuja ohjelmia, mutta tuo rinnalleveto liikkeenä hieman pelottaa. Mavea ja kyykkyä rakastan. Jos rinnalleveto on pakollinen voin käydä kerran - pari kylän kaupallisella salilla, jossa on hyvin osaava pitäjä joka osaa ja haluaa neuvoa.
Enemmänkin siis ravintopuoli kiinnostaa. Aiemminkin olen voimaillut ja voimaa tulikin, varsinkin kyykky juoksi ylöspäin, mutta läski oli ikävänä sivutuotteena.

Voimapyörän sijasta tehtäviä liikkeitä, että saisi vaihtelua? Ja mitä olen käsittänyt, voimapyörä on laaja keskikehon liike, ei vain vatsojen?

Voimapyörä vahvistaa koko keskivartaloa ja kun liikettä tekee kannattaa jännitys kokoajan pitää piinaavana keskivartalossa. Liikettä kannattaa lähteä kehittämään ja suorin jaloin tehtynä varsinkin tehoaa hyvin. Staattisilla pidoilla ja sillei, että jalat maassa ja käsiä vein mahdollisimman paljon eteen, takaisin, eteen, takaisin, jne. sain hyvän alun alkaa tekemään voimapyörää suorin jaloin. Loistava liike varsinkin syville keskivartalon lihaksille. Ryhti pysyy hyvänä ja keskivartalo tiukkana.

Toinen hauikseni on jonkinverran pyörempi kuin toinen. Onko tämä siis sattumaa vai olenko treenannnut toista hauista väärin?
Siis toinen on isompi kuin toinen vai ihan muotoako tarkoitat? Jos tarkoitat, että toinen on isompi kuin toinen on aivan normaali ilmiö. Melkein kaikilla jompi kumpi puoli vasen tai oikea on vähän isompi/vahvempi kuin toinen puoli. Jos taas tarkoitat muotoa, niin se on geneettistä eli et ole tehnyt mitään väärin ja tuohon koko eroon voi vaikuttaa treenillä. Itse esim. tehnyt yksi käsi kerrallaan käsi liikkeissä heikomman puolen ensin, joka on minun tapauksessani tuo vasen puoli. Myös vasen reisi on minulla pikkasen pienempi kuin oikea ja voima eron näkee esim. hyvin yhden jalan reisiojennuksessa.

Voimapyörä vahvistaa koko keskivartaloa ja kun liikettä tekee kannattaa jännitys kokoajan pitää piinaavana keskivartalossa. Liikettä kannattaa lähteä kehittämään ja suorin jaloin tehtynä varsinkin tehoaa hyvin. Staattisilla pidoilla ja sillei, että jalat maassa ja käsiä vein mahdollisimman paljon eteen, takaisin, eteen, takaisin, jne. sain hyvän alun alkaa tekemään voimapyörää suorin jaloin. Loistava liike varsinkin syville keskivartalon lihaksille. Ryhti pysyy hyvänä ja keskivartalo tiukkana.

Näin arvelinkin, mutta mikä liike korvaisi voimapyörän, jotta keho saisi vaihtelua?

Siis toinen on isompi kuin toinen vai ihan muotoako tarkoitat? Jos tarkoitat, että toinen on isompi kuin toinen on aivan normaali ilmiö. Melkein kaikilla jompi kumpi puoli vasen tai oikea on vähän isompi/vahvempi kuin toinen puoli. Jos taas tarkoitat muotoa, niin se on geneettistä eli et ole tehnyt mitään väärin ja tuohon koko eroon voi vaikuttaa treenillä. Itse esim. tehnyt yksi käsi kerrallaan käsi liikkeissä heikomman puolen ensin, joka on minun tapauksessani tuo vasen puoli. Myös vasen reisi on minulla pikkasen pienempi kuin oikea ja voima eron näkee esim. hyvin yhden jalan reisiojennuksessa.

Oikea on isompi, mutta vasemmassa on hieman enemmän sitä muotoa, jollaiset haluaisin. Ei se oikeakaan kovin iso ole.
Oikeassa hauis on alhaalta paljon paksumpi, mitä vasemmassa. Tämän takia mietin että olisiko treeni voinut vaikuttaa tuohon.

Elikkäs, olen tässä 1v treenannut vatsalihaksiani ainakin 4 kertaa viikossa, usein myös useamminkin. Olen keskittynyt "tavallisiin" vatsalihasliikkesiin ja ottanut pari lisää niihin, esim. vinoja vatsalihaksia. Koska en ole mikään expertti treeneissä ja tuloksia ei ole kovin paljoa tullut, ajattelinpa kysyä täältä. Eli miten saan tämän kuuluisan six päkin? Olen suht koht laiha, joten rasvan ei luulisi vatsalihaksia peittävänkään.. Jos keksitte jonkun hienon treenin niin kertokaas :D

Elikkäs, olen tässä 1v treenannut vatsalihaksiani ainakin 4 kertaa viikossa, usein myös useamminkin. Olen keskittynyt "tavallisiin" vatsalihasliikkesiin ja ottanut pari lisää niihin, esim. vinoja vatsalihaksia. Koska en ole mikään expertti treeneissä ja tuloksia ei ole kovin paljoa tullut, ajattelinpa kysyä täältä. Eli miten saan tämän kuuluisan six päkin? Olen suht koht laiha, joten rasvan ei luulisi vatsalihaksia peittävänkään.. Jos keksitte jonkun hienon treenin niin kertokaas :D

Oisko tästä mitään apua? http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?45529-Tydellinen-vatsalihastreeni

Tarvittisin vinkkejä miten saisin pidettyä jalat kumminkin suht' paksus kunnos. Kun kasvukivuista? johtuen en voi tehdä kyykkyä enkä prässiä jaloille ollenkaan koska polven alaosaa särkee aivan tajuttomasti. Olen vääntänyt nyt sitten reiden ojennus ja koukistuskonetta, sekä pohkeita koneessa. Näitä voin tehdä koska se ei aiheuta ns. painetta polveen. Eli olisiko teillä mitään apukeinoa heittää, ettei mun jalat kuihdu kokonaa? :(

dragon flag. Tuli taas pitkästä aikaa tehtyä 3x10 ja vielä kolmenki päivän jälkee vatsat kipeinä.

tuota kuinkas usein kevyt viikko kannattaa sisällyttää reenikiertoon.
olen tässä punninnut jos vaikka 5 viikon välein pitäis,
näihin reenipäiviin mennessä en oo kertaakaan vielä pitänyt, mikä ei varmasti viisas valinta ole ollut.
eli kannattaako säännöllisesti pyrkiä vain ottamaan iisimmin.
tehdäänkö kevyellä samaa settiä mutta vain pienemmillä painoilla? mites pumppisarjat? vai pitääkö kaikenlaista liiallista riuhtomista välttää?

voiko syy olla muuten ylirasitus tjsp jos reenissä sarjapainojen toistomäärät oli tippuneet vaikka takana oli pari lepoa?
tänään nimittäin oli olo niin tukkonen ku voi enää olla ja lievästi sanoen otti kyllä kuuppaan ku kehitystä etsitäään :curs:

Tarvittisin vinkkejä miten saisin pidettyä jalat kumminkin suht' paksus kunnos. Kun kasvukivuista? johtuen en voi tehdä kyykkyä enkä prässiä jaloille ollenkaan koska polven alaosaa särkee aivan tajuttomasti. Olen vääntänyt nyt sitten reiden ojennus ja koukistuskonetta, sekä pohkeita koneessa. Näitä voin tehdä koska se ei aiheuta ns. painetta polveen. Eli olisiko teillä mitään apukeinoa heittää, ettei mun jalat kuihdu kokonaa? :(

GHR, askelkyykky, maastaveto, suorinjaloinmaastaveto, hyppykyykky, bulgarialainen kyykky.. Venyttele reisiä ja lonkkia niin nuo kivutkin voivat hävitä.

nann3: -Taitaapi olla, että moiset "kasvukivut" häviää hiomalla tekniikka kuntoon ja lisäämällä notkisteluja. Iästä päätelleen oot just kovassa kasvuiässä, jolloin lihat meinaa kirrailla kovastikkin. Uskon että tuo polven alaosan kipuilu katoaa kun panostaa sinne etureisien venyttelyyn ja pitää kyykkiessä ne polvet varvaslinjan takana.

"Tarvittisin vinkkejä miten saisin pidettyä jalat kumminkin suht' paksus kunnos. Kun kasvukivuista? johtuen en voi tehdä kyykkyä enkä prässiä jaloille ollenkaan koska polven alaosaa särkee aivan tajuttomasti."

Pitääpi laittaa tänne tämä kysymys kun viestit laitetaan heti lukkoon etusivulla. Säädettävät käsipainot. Onko olemassa out-of-the-box 35-40kg säädettäviä käsipainoja/per käsi? JohnnyB laittoi ystävällisesti linkkejä, mutta niissäkään ei ollut kuin ~20kg vehkeitä. Wrangea suositeltiin, mutta ei sielläkään ollut sellaisia. Pitääkö vain ostaa jostain käsipainotankoja ja helevetisti erikokoisia lisäpainoja vai miten mennään?

Back
Ylös Bottom