Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

kaveri oli silminnähden iloinen uudesta personal best tuloksesta :)
Tuuletukset oli kieltämättä kohdallaan, kova sarja.

Mulla on kyykyssä usein ongelma että erityisesti ylös noustessa kaadun hieman etenpäin varsinkin 80% maksimi painosta. Käytän melko kapeaa jalka-asentoa joten parantuuko asennon leventäminen tämän ongelman? olen kokeillut leveämmällä asennolla mutta kireät sisä reidet estää jalkojen kovin leveälle laittamisen.

Ja olisko kellään ehdotuksia johonkin monipuoliseen keskivartalon tukilihasten treeniin? mieluiten minkä voi tehdä n3-4krt viikossa jalkakyykyn jälkeen.

Mulla on kyykyssä usein ongelma että erityisesti ylös noustessa kaadun hieman etenpäin varsinkin 80% maksimi painosta. Käytän melko kapeaa jalka-asentoa joten parantuuko asennon leventäminen tämän ongelman? olen kokeillut leveämmällä asennolla mutta kireät sisä reidet estää jalkojen kovin leveälle laittamisen.

Oliskos syynä heikko selkä.

Ja olisko kellään ehdotuksia johonkin monipuoliseen keskivartalon tukilihasten treeniin? mieluiten minkä voi tehdä n3-4krt viikossa jalkakyykyn jälkeen.[/QUOTE]

Kovat jullet joka kyykyn ja maven jälkeen. Tai skippaat pari viikkoa kyykyn kokonaan ja teet vielä kovemman jullen.

valmentajani sanoi että jalkaterien olisi hyvä osoittaa suoraan eteen pän. Siis onko se ok jos kyykkää kapealla jalkavälillä jalat hieman v asennossa?
Riippumatta siitä, kuinka leveä asentosi on kyykätessä, jalkaterien oikea suunta on se suunta, mihin polvet osoittavat. Jos siis käytät kapeaa asentoa, jalkaterien kuuluu osoittaa lähes suoraan eteenpäin - leveällä asennolla ulospäin.

Paitsi että jos jalkateriä pitää erillään suuremmassa kulmassa, on paljon helpompi mennä kyykkyyn. Tämä siksi että näin polveet pääsevät aukeamaan sivuille ja pääset "istumaan" polvien väliin. Siksi jalkaterät eivät ole suoraan eteenpäin. Vaikka fitness videolla joku leggins muija niin puolikyykkääkin :D

Mites muuten sitten kun on ollut vaikeuksia päästä kyykyssä alas kun selkä pyöristyy jo ennen 90 astetta? Itselläni ei ole eritysemmin ollut mikään paikka jumissa ainakaan tietääkseni olisko mitään hyviä vinkkejä miten pääsisin ainakin 90 asteen kulmaan??

Ja olisko kellään ehdotuksia johonkin monipuoliseen keskivartalon tukilihasten treeniin? mieluiten minkä voi tehdä n3-4krt viikossa jalkakyykyn jälkeen.

Leventäminen ei tuo helpotusta, mutta mikä ihmeen selitys on kireät lihakset? Niitä voi VENYTELLÄ, kyllä ne venyy ihan varmasti.

Selkätreeniä, sekä selän ojentajia että roppakaupalla yläselkätreeniä. Kyykkäätkö 3-4 kertaa viikossa? Kannattaa välillä tehdä jotain muutakin pääliikkeenä jalkapäivänä, kuten aiemmin ehdotettu jullea, kyykkyjä eri leveyksillä, etukyykkyä, mavea...

Itsellä tohon eteenpäin kaatumiseen autto se, kun laski tankoa roimasti alaspäin selässä. Olin ennen tottunut tekemään "niskakyykkyjä" ja siitä kun laski tangon tonne takaolkapäiden "monttuun", niin loppu eteenpäin kippailut. Ja kun muistaa myös pitää kyynärpäät mahdollisimman paljon tangon alla, eikä sojottaen taakse --> painopiste enemmän kantapäillä, jolloin ei kaadu eteenpäin niin helposti.

se että kyykky kaatuu eteenpäin on yleensä heikoista vatsalihaksista ja lantiosta johtuvaa. ei heikosta selästä. siinä kroppa nostaa niillä kulmilla jossa se vahviten toimii.
ja tohon venyttelyyn vaikka voiki nurin kuriseltä tuntua ku ns väärällä puolella on, mutta lonkankoukistajat jos jumissa niin hankalaa päästä syvälle selkä suorana.

Vaikka mulla ei nyt tähän ketjuun oikein annettavaa olekaan, niin postailenpa silti..

Eli mulla on myös jonkunlaisia venymisongelmia ollut kyykyssä. Ikävä kyllä minunkin kyykkäämiset ovat tähän asti olleet lähes täysin niitä pyllistyspuolikyykkyjä, ja kaupan päälle vielä selän pöyristymistä ala-asennossa.

Tän ketjun lukemisen jälkeen oon sitten alkanut tekeen noita harjoituksia, että sais sen tekniikan kuntoon. Eilen sit tein sitä oikeaa, syvää kyykkyä. Melko leveällä olivat jalat, mutta selkä pysyi suorassa ja pääsin todella alas. Ja jo eka "kunnon" sarja otti ihan tosissaan vaikka painot olivatkin tarkoituksenmukaisesti "tavallista" pienemmät. No, neljän sarjan jälkeen pohkeita tekemään ja kyllähän oli jalat pumpissa. :rock:

Nyt vaan seuraavia jalkatreenejä ootteleen ja pitää toivoo, että nää aivan hiton kipeet koivet (venyttelin eilen aivan oikein, ja otin magnesiumit yms. :)) ei taas ois neljättä päivää jumissa, kuten aina joskus kovien=onnistuneiden treenien jälkeen ovat. :puntti:

PS. Jos tähän nyt jotain sanomaa yrittää, niin sitä kuivaharjoittelua kannattaa tehdä ja sitten kokeilla kyykätä sillain jalat tosi levällään (en osaa kirjoittaa).

Onhan noita tullut tehtyä vuosia. Ensimmäiset kaksi vuotta tein kyykkyä toistovälillä 5-10, kehitys yläkroppaan ja samanlailla treenaaviin kavereihin nähden oli jotain surkean ja olemattoman välimaastosta. Aloin tekemään yhden pitkän sarjan failureen 2-3 krt/vk, toistoilla 15-25. Vuoden aikana kehitys oli käsittämätöntä, ainakin tottumaani nähden. Myöhemmin aloin tekemään 30-40 toiston sarjoja, joilla sain massaa myös tasooni nähden erittäin hyvin. Jossain vaiheessa yritin tehdä säännöllisesti 50-60 toiston sarjoja, mutta nämä kävivät pienistä sarjapainoista huolimatta nopeasti hyvin raskaiksi, niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Kannattaa kokeilla, vaikka vain vaihtelun vuoksi.

Minkälaisia kenkiä käytätte kyykätessä/vetäessä? Itse oon käyttänyt lättäpohjaisia savate-monoja, mutta kyykätessä on kuulemma hyödyllistä, jossa kengässä on vähän enemmän pohjaa ( vrt. lankku kantapäiden alla ).

tuo 20 toiston kyykky saa aktivoitumaan 2. tason nopeat lihassolut, mutta se ei takaa hyvää tulosta, koska pirimorfis ja SI nivel joutuvat koville. Ei oo kivaa jos tulee hermopuristuma tai revähtymä. sen sijaan kehottaisin tekemään 2 minuuttia prässiä putkeen ilman jalkojen suoristamista lukkoon tai lepoa, joka saa turvallisesti aktivoitumaan 2. tason nopeat lihassolut vieläpä naurettavan pienillä painoilla. Se kasvattaa nimenomaan etureiden ulkosyrjää.. Sarjojen välillä ei kannata jäädä istumaan , koska jalat menevät entistä hapommalle ja sitten saattaa olla vaikea liikkua. Kehotan seisomaan sarjojen välillä ja venytelkää niitä reisiä, sillä sekin on yksi merkitsevä tekiä voimantuotossa. Jos ei veny tarpeeksi niin ei tuu sitä oikeaa nivelkulmaa, josta voi tuottaa sen voiman liikkeeseen. Ja treenin jälkeen vaikka pientä hölkkää ja paikkojen aukaisua.

^^ veto menee sukkasillaan ja kyykky painikengillä

Minkälaisia kenkiä käytätte kyykätessä/vetäessä? Itse oon käyttänyt lättäpohjaisia savate-monoja, mutta kyykätessä on kuulemma hyödyllistä, jossa kengässä on vähän enemmän pohjaa ( vrt. lankku kantapäiden alla ).

tullu kyykättyä ilman kenkiä, joku sentin parin paksunen vanerin pätkä kantapäiden alla :kippis1:

Rodley: -Kerroppa toki lisää, tyhmä ei nyt ymmärrä...

"tuo 20 toiston kyykky saa aktivoitumaan 2. tason nopeat lihassolut, mutta se ei takaa hyvää tulosta, koska pirimorfis ja SI nivel joutuvat koville. Ei oo kivaa jos tulee hermopuristuma tai revähtymä."

Perkele, joku muukin käyttää savate-tossuja :D

Mulla ne on toiminut ihan ok:sti vedossa, mutta kyykkyyn vois jotku muut toimia paremminkin.

Joka tapauksessa rupes pohja murenemaan kohta 10v vanhoista kengistä, joten uusia joutuu etsimään...

Back
Ylös Bottom