Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En ollu varma kuuluuks tää aloittelijoiden puolelle vai ruoka puolelle, ja on varmaan kysytty jo mut en jaksa sella yli tuhat sivuu täs...

Eli kannattaako syödä kuinka paljon ennen treeniä vai kannattaako syödä ollenkaan? Ja jos kannattaa vähän murkinaa sinne mahaan laittaa ennen kovaa sali settiä niin millasella aika välillä? Tunti ennen treeniä, 2 tuntia, 3 tuntia ennen treeniä?

Viel sellane pikane et kannattaako (jos kannattaa) syödä enemmän proteiinia vai hiilareit ennen treeniä?

En ollu varma kuuluuks tää aloittelijoiden puolelle vai ruoka puolelle, ja on varmaan kysytty jo mut en jaksa sella yli tuhat sivuu täs...

Eli kannattaako syödä kuinka paljon ennen treeniä vai kannattaako syödä ollenkaan? Ja jos kannattaa vähän murkinaa sinne mahaan laittaa ennen kovaa sali settiä niin millasella aika välillä? Tunti ennen treeniä, 2 tuntia, 3 tuntia ennen treeniä?

Viel sellane pikane et kannattaako (jos kannattaa) syödä enemmän proteiinia vai hiilareit ennen treeniä?
3 tuntia ennen isompi ateria, tuntia ennen vaikka joku protskudrinkki ( tai mikä vaan nopeesti imeytyvä)

3 tuntia ennen isompi ateria, tuntia ennen vaikka joku protskudrinkki ( tai mikä vaan nopeesti imeytyvä)

Sen kunnon ruoan voi syödä ihan tuntikin ennen reeniä. Itse syön tukevan ruoan n. tunti ennen reeniä. Joskus jopa alle tunnin. Tosin jos menee paljonkin alle tunnin niin sitten saattaa jo haitata reeniä.

edit. Jos kolme tuntia ennen reeniä söisin niin sillon mulla olis kauhee nälkä kun pitäis reenaan mennä.

Mitähän mä mahdoin tehdä väärin ku yritin tehdä etureisiä kyykkäämällä ni tuntui enemmän takareisistä? Painoa ei ollut ku 60kg ja peilin edessä tein ja omastamielestä tein niin oikein ku olin koko liikkeen ymmärtänyt.

Ei oo helppoa olla aloittelia :S

Ärsyttää helvetisti ku vaikka kuinka yritän keskittyä vinopenkissä tekniikkaan niin rasittaa silti pirusti olkapäitä. Työnnän rintaa ulospäin, kapee ote ja lasken tangon kaulaan mutta ottaa enemmän olkapäihin kun rintaan. Täytyy varmaan vaihtaa normipenkkiin kun ei ota sinne minne pitäis :curs:

Kokeile käsipainoilla tai smithissä jos ottais rintaan enemmän.. Mulla ainaki vinopenkki käsipainoilla on sellanen liike että mikään muu ei ota niin paljoa rintaan.

Ärsyttää helvetisti ku vaikka kuinka yritän keskittyä vinopenkissä tekniikkaan niin rasittaa silti pirusti olkapäitä. Työnnän rintaa ulospäin, kapee ote ja lasken tangon kaulaan mutta ottaa enemmän olkapäihin kun rintaan. Täytyy varmaan vaihtaa normipenkkiin kun ei ota sinne minne pitäis :curs:

Penkin kulmakin vaikuttaa... Siis noissa Pakkiksenkin ohjeissa sanotaan että kulma pitää olla aika pieni, mutta silti saleilla näkee kiinteitä jopa 45 asteen kulmassa olevia vinopenkkejä, joissa punnertaminen on kuin pystypunnerrusta tekisi :jahas:

Kuka helvetti laskee vinossapenkissä tangon kaulaan... Ei ihme jos olkapäät kärsii

Siinähän se nimenomaan kaulalle lasketaan, toisin ku normipenkissä. Ottaa liikaa etuolkapäihin jos penkki on liian pystyssä, tosiaan sillon se alkaa muistuttaa jo pystypunnerrusta.

No eiköhän se nyt ole itsestäänselvyys, että kun penkin kulma kasvaa niin enemmän ottaa etuolkapäille... Onko joku jotain muuta väittänyt? Suosittelisin vaan hakemaan sen itselle luonnollisen kohdan tangolle laskea, sillä itsellä ainakin kärsii olkapäät jos liian ylös/alas tangon laskee.

Ei kukaan ole muuta väittänyt, oonko väittäny että joku on muuta väittäny vaimitähä? :) Luulen vain että tuo on vastaus jopexin ongelmaan.

no sitä penkkiä ei pysty säätään joten luulis ny että se on oikeessa asennossa. Ja tankohan nimenomaan kuuluu laskea kaulaan. Ainakin näin olen itse ymmärtänyt. Luulen että jos lasken sen tangon alemmas niin ottais vaan enemmän olkapäihin.

no sitä penkkiä ei pysty säätään joten luulis ny että se on oikeessa asennossa. Ja tankohan nimenomaan kuuluu laskea kaulaan. Ainakin näin olen itse ymmärtänyt. Luulen että jos lasken sen tangon alemmas niin ottais vaan enemmän olkapäihin.

Tai toisinpäin :). Kokeile leventää otetta ja laskea tanko nännien kohdalle. Jos laskee ylemmäs niin silloin joutuu vääntämään käsiä aika paljon, mikä voi rasittaa olkapäitä. Samoin joutuu levittämään kyynärpäitä aika paljon, mikä taas rasittaa kiertäjänkalvosimia. Jos ei levitä niin, eipä ota rintaan vaan ojentajiin pääasiassa. Kokeile myös 'taittaa tanko kahtia' punnertaessasi sitä ylöspäin. Eli puristat käsillä lujasti sisään, aivan kuin flyersia tekisit. Pidä myös huoli, että lavat pysyy koko ajan takana ja yhdessä, eikä nouse missään vaihessa liikettä. Punnerra tanko suoraan ylös tai ehkä vähän telineisiin päin.

Viimeksi muokattu:
Tai toisinpäin :). Kokeile leventää otetta ja laskea tanko nännien kohdalle. Jos laskee ylemmäs niin silloin joutuu vääntämään käsiä aika paljon, mikä voi rasittaa olkapäitä. Samoin joutuu levittämään kyynärpäitä aika paljon, mikä taas rasittaa kiertäjänkalvosimia. Jos ei levitä niin, eipä ota rintaan vaan ojentajiin pääasiassa. Kokeile myös 'halkaista tanko kahtia' punnertaessasi sitä ylöspäin. Eli puristat käsillä lujasti sisään, aivan kuin flyersia tekisit. Pidä myös huoli, että lavat pysyy koko ajan takana ja yhdessä, eikä nouse missään vaihessa liikettä. Punnerra tanko suoraan ylös tai ehkä vähän telineisiin päin.

Tossa oli kyl hyviä vinkkejä. Kiitän. Täytyypä koittaa laskee alemmas ja hieman leventää otetta jos se auttais. Mut toi tummennettu kohta jäi vähän ihmetyttään. Siis jos EI levitä kyynerpäitä niin silloin EI ota rintaan? :wtf: Eihän kyynerpäitä sais levittää koska sillon ottaa enemmän olkapäihin. Vai ymmärsinkö ny jotain väärin :)

Siis jos kyynärpäät ei leviä nii ottaa lähinnä olkapäihin, niinku kapea penkki. Jos levittää (niinku normipenkissä), ottaa enemmän rintaan ja myös etuolkapäihin. Jos nyt haluat että se ottaa rintaan nii levitä. Minä ainaki levitän aina ku teen vinopenkkiä.

Back
Ylös Bottom