Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kertokaas, että mitä on tehtävissä kun takakyykyssä sääret kaatuvat aina eteen. Ei ole kyse siitä, että olisi liikaa painoa kun tämä tapahtuu pelkän tangonkin kanssa kyykätessä. Paljon olen käyttänyt aikaa tekniikan harjoittelemiseen mutta kun ei niin ei, ja vaikka kuinka yrittää viedä persettä taakse niin polvien linja liikkuu varpaiden yli. Olisiko jostain tietyistä venytyksistä apua??? Alan olla aika :curs: kyykyn kanssa.

Kertokaas, että mitä on tehtävissä kun takakyykyssä sääret kaatuvat aina eteen. Ei ole kyse siitä, että olisi liikaa painoa kun tämä tapahtuu pelkän tangonkin kanssa kyykätessä. Paljon olen käyttänyt aikaa tekniikan harjoittelemiseen mutta kun ei niin ei, ja vaikka kuinka yrittää viedä persettä taakse niin polvien linja liikkuu varpaiden yli. Olisiko jostain tietyistä venytyksistä apua??? Alan olla aika :curs: kyykyn kanssa.

Ei tuo minusta varsinaisesti mikään ongelma ole, jos et sitten nimenomaisesti halua kyykätä voimanostotyyliin perse-taakse-sääret-pystyssä -tyylillä. Yleensä ku salilla näkee huonoa kyykkäämistä niin siinä on se ongelmana että jalat on turhan kapealla ja jalkaterät osoittaa suoraan eteenpäin.. Mahdotonpa siitä on hyvään syvään kyykkyyn päästä ja näkymä on kauhea ku siinä pyllistellään.. Eli osoittaahan sulla ne jalkaterät sopivasti ulospäin ja polvet sitä myöten samaan suuntaan jalkaterien kanssa? Tällöin ku puskee vähän hanuria taaksepäin tai kyykkää ittesä sinne väliin niin ei siinä mitään ongelmaa pitäs olla.. Itelläki menee polvet väkisin eteenpäin hieman jos teen kapeaa kyykkyä tai etukyykkyä. Ei se musta oo mikään hirveä ongelma. Ei ne tietenkään liikaa saa sinne vaeltaa silti.

e. tsekkaa tämä ja se toinen kyykkäämiseen liittyvä ketju joka aika pinnalla tuolla tekniikkaneuvo-osiolla on.

Jalkaterät osoittavat vähän ulospäin ja polvet liikkuvat samassa linjassa, mutta muuten kyykkäminen muistuttaa tuota http://www.youtube.com/watch?v=-SAaChzyDI8 (1:45). Tosin sillä erotuksella, että kengät pysyvät maassa kiinni ja jalat ovat leveämmällä. Tuntuu vain vähän oudolta että tekniikka olisi reilassa kun vaikeuksia kyykätä siihen 90 asteeseenkaan kun polvet liikkuvat niin eteen.

Tää varmaan kuuluis tonne tyhmien kysymysten kerho -threadiin, mutta kysynpä täällä kuitenkin:
Kuinka paljon pitää jengin mielestä kyykätä/penkata/mavettaa ennen kuin voi sanoa olevansa vahva? Otetaan suorittajaksi vaikka noin 25v mieshenkilö, kuinka paljon hänen pitää ko. liikkeistä saada rautaa liikkeelle, jotta voi kehua olevansa vahva?

Sanoisin itse että kun kaikkia saa yhden kerran tehtyä satasen painoilla niin voi kertoa olevansa vahva. Itsellä tällä hetkellä 8-12 sarjaa 40 kg painoilla kyykkyä ja penkkiä 50 kg, joten kyllä tässä matkaa on vielä tuonne hunttiin, sen laitoin tavoitteeksi. Saas nähdä kuinka äijän käy.

Luulen että kyykkäyksessä mulla on tulossa hyvää vauhtia etenemistä kunhan saan tekniikkaa vähän haltuun, tuetuilla painoilla pääsee jo 80 kilolla tekemään sarjaa. Uskomatonta miten voikaan tulla erilailla paikat kipeeksi kun kyykkää puolta pienemmillä, tukemattomilla painoilla.

En muista miten niistä sarjapainoista sai sen laskennallisen maksimiykkösen, mutta eikös se ollut niin että jollain 85 kg:lla piti tehdä 5 toistoa niin saisi sitten yhden 100 kg:lla?

100kg vois penkkipunnerruksen kohdalla pitääkin paikkansa vahvuuden alarajana.
Mut jos penkkaa 100kg, pitää imo kyykätä ja vetää enemmän. Oma lista voisi näyttää tältä:
Penkki 100kg
Kyykky 140kg
Mave 160kg

Tuo "vahva" on aika suhteellinen käsitys. Periaatteessa lahjakkuus tarkoittaa sitä, että on keskiarvoa parempi. En tiedä paljonko olisi esim. penkin keskiarvoinen maksimi, mutta jos ylittää sen olisi periaatteessa vahva:D Minusta nuo ojr:än voisivat olla aika hyviä rajoja. Mutta kaipa pituus ja painokin sitten vaikuttaa niihin rajoihin? Jos olet 150cm pitkä niin nuo tulokset olisivat jo erittäin kovia...

Jos olet 150cm pitkä niin nuo tulokset olisivat jo erittäin kovia...
No ei se nyt ihan noinkaan mene. 150cm pitkällä kaverilla on huomattavasti lyhyempi nostomatka esim penkissä, kuin 180cm pitkällä hepulla. Järjen mukaan tuolloin 150cm pitkä kaveri penkkaa helpommin isoja rautoja, kuin 180cm.

Mä ainakin määrittelisin tuon "vahvan" mielummin esim. siten, että vetää esim penkist/kyykyst/mavest tietyn prosenttimäärän omasta painosta. Kun melko todennäkösesti jos ukko painaa 100kg, niin ei hän _yleensä_ voi hirmu heikko olla, ellei oo ihan 100% läski :D
Penkist ku vetää joku 150% omasta painosta, kyykyssä 200% ja mavesta 250% niin vois sanoo olevansa vahva :rolleyes: ..IMO!

Juu tuo kuulostaa hyvältä:D Niin ja juu tuo pituus esimerkki oli huono, ehkä ennemminkin paino määrää paremmin. Hankalapa sille vahvuudelle on mitään rajoja vetää.

tuleeko kehitystä hyvin vaikka koko aika reenais 70-80% painoilla?

Tuolla alueella mm. venäläiset painnonostajat piti/pitää suurimman osan treeniraudoistaan... Kovia on ja oli tulokset. Vaihteluväliä saa vaihtelemalla liikkeitä, sarjojen määrää, palautusaikoja, sarjojen pituuksia, treenikertoja jne.

Paha tosin sanoa kehittyykö jokin tällä tai tällä.. Joku kehittyy, joku ei. Joka tapauksessa maksimaalista kehitystä ei saa jos liikaa fiksautuu esim. tuohon intensiteettialueeseen, vaikka suuri osa treeniromuista olisikin ihan hyvä pitää tuolla alueella.

Pitääkö penkkipunnerruksessa laskea tanko rinnan päälle? Selkä ihan suorana penkkaan.

Riippuu mitä hakee, minkälainen oteleveys jne. Rintalihaksen alaosa tai rintalastalle on suurimmalle osalle se ideaali, mikäli kovaa penkkitulosta haetaan. Ja myös pieni kaari yläselässä auttaa sen saamisessa.

Tuolla alueella mm. venäläiset painnonostajat piti/pitää suurimman osan treeniraudoistaan... Kovia on ja oli tulokset. Vaihteluväliä saa vaihtelemalla liikkeitä, sarjojen määrää, palautusaikoja, sarjojen pituuksia, treenikertoja jne.

Paha tosin sanoa kehittyykö jokin tällä tai tällä.. Joku kehittyy, joku ei. Joka tapauksessa maksimaalista kehitystä ei saa jos liikaa fiksautuu esim. tuohon intensiteettialueeseen, vaikka suuri osa treeniromuista olisikin ihan hyvä pitää tuolla alueella.

En nyt tarkoittanutkaan että toimisiko tämä minulle parhaiten. Pointti oli että kyllähän saa kehitystä hyvin aikaan vaikka ei koskaan käyttäisi sarjoissa maksimipainoja tai edes hirveän lähelle niitä.

Semmosta asiaa kysäsisin, että kui kaua kannattaa massa kautta treenailla? Nyt oon semmone reilu 2kk Syöny helvetisti enemmän ku ennen ja sitte kaikennäköstä herkkua myös pistäny poskeen paino noussu siitä 55kg --> 70kg mahan seudeulla pientä pömppistä rupeaa olemaan

Semmosta asiaa kysäsisin, että kui kaua kannattaa massa kautta treenailla? Nyt oon semmone reilu 2kk Syöny helvetisti enemmän ku ennen ja sitte kaikennäköstä herkkua myös pistäny poskeen paino noussu siitä 55kg --> 70kg mahan seudeulla pientä pömppistä rupeaa olemaan

Ihan niin kauan kun haluaa. Sitten rupeet dietille jos on tarvetta.

edit. tuo 15 kg kahessa kuukaudessa on kyllä liian kova tahti massan kasvatukselle. Alkaa kertyyn aika paljon läskiä jos tollasella tahdilla massaa kasvatat. Kannattaa jättää nuo herkut vähemmälle niin ei tulee niin paljoo sitä läskiä. Syöt terveellisesti ja paljon.

15kg parissa kuukaudessa on jo aika huomattavan paljon. Ei kannata niitä herkkuja turhan paljon syödä ettei rasvan määrä kasva potenssiin tuhat. Lihasta et kumminkaan voi hirveän paljon kasvattaa kuukaudessa.

Back
Ylös Bottom