Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Siis jos kyynärpäät ei leviä nii ottaa lähinnä olkapäihin, niinku kapea penkki. Jos levittää (niinku normipenkissä), ottaa enemmän rintaan ja myös etuolkapäihin. Jos nyt haluat että se ottaa rintaan nii levitä. Minä ainaki levitän aina ku teen vinopenkkiä.

no tossa saattaa olla yks syy miks ottaa olkapäihin kun oon just yrittäny vetää ne kyynerpäät suorassa linjassa alaspäin.

Siinä se huono juttu onkin :). Jos kyynärpäät osoittavat suoraan sivuille tulee olkapäihin/kiertäjänkalvosimille enemmän rasitusta. Ei hyvä. Sen takia ei kannata ihan suoraan sviuille vaan kädet olisivat kuin kellon viisarit ja osoittaisivat 4 ja 8. Pää olisi sitten 12. Jos kädet osoittavat suoraan alas ja ovat kylkien suuntaiset niin rasitus on suurin ojentajille ja yleensä myös olkapäille koska tanko tuppaa tällä tyylillä liikkumaan aika voimakkaasti naamaa päin.

Mitähän mä mahdoin tehdä väärin ku yritin tehdä etureisiä kyykkäämällä ni tuntui enemmän takareisistä? Painoa ei ollut ku 60kg ja peilin edessä tein ja omastamielestä tein niin oikein ku olin koko liikkeen ymmärtänyt.

Ei oo helppoa olla aloittelia :S

Ei kyykky ole mitenkään etureisiä eristävä liike, vaan hyvin kokonaisvaltainen liike reisille ja perseelle, itselläki usein takareidet ottaa siitä ittesä kipeäksi. Etureisipainotteisemmaksi saa kun kaventaa jalkojen asentoa tai tekee etukyykkyä.. Sitten taas enemmän takareisipainotteiseksi menee ku leventää asentoa ja kyykätessä työntää persettä taakse.

Kuuluisiko maastavedon tuntua jaloissa kun itselläni tuntuu pelkästään selässä seuraavana päivänä. Selkä on suorana, mutta olisiko sen hyvä olla enemmän pystyasennossa kuten kohta 1? tällä hetkellä teen tavalla 2

mave.jpg

SJMV:kaan en saa tuntumaan muualla kuin selässä.

Kuuluisiko maastavedon tuntua jaloissa kun itselläni tuntuu pelkästään selässä seuraavana päivänä. Selkä on suorana, mutta olisiko sen hyvä olla enemmän pystyasennossa kuten kohta 1? tällä hetkellä teen tavalla 2

mave.jpg

SJMV:kaan en saa tuntumaan muualla kuin selässä.

maastaveto ottaa sekä selkään että jalkoihin mutta pääosin selkään. sjmv ottaa sit pääasiassa takareisiin.

Ei kyykky ole mitenkään etureisiä eristävä liike, vaan hyvin kokonaisvaltainen liike reisille ja perseelle, itselläki usein takareidet ottaa siitä ittesä kipeäksi.

Juu no nyt on pikkuhiljaa alkanut etureidetkin tuntumaan "kipeiltä". Ihmettelin tuota lähinnä siksi kun oli vain takareidet kipeät ja etureisissä ei tuntunut oikeastaan miltään.

Kuinka kauan suurinpiirtein voi vedellä samalla ohjelmalla ennenkö lihasten kasvu alkaa hidastuun? Siis tarkotan et kuinka kauan voi tehä täysin samat jutut joka viikko ennenkö kehitys hidastuu?

Kuinka kauan suurinpiirtein voi vedellä samalla ohjelmalla ennenkö lihasten kasvu alkaa hidastuun? Siis tarkotan et kuinka kauan voi tehä täysin samat jutut joka viikko ennenkö kehitys hidastuu?

Tarkoitatko siis ettei edes painoja saa tankoon lisättyä? Ilmeisesti aika aloitteluvaiheessa olet ja olisin huolissani jos ei muutamaan viikkoon mitään tapahdu edes painojen suhteen ja silloin on kyllä haettava jonkinlaista muutosta tai sitten progressio on jämähtäny ku hakataan päätä seinään eli koko ajan mennään tavallaan maksimisarjojen rajoilla...

Jos taas painot kyllä kehittyy, mutta muuten ohjelma pysyy samana niin tällöin on mahdotonta antaa mitään tarkkaa vastausta tuohon. Voi olla 3 kuukautta tai sitten se voi olla 6 kuukautta. IMO kahta kuukautta vähempää ei kannata tehdä mitään ohjelmaa, sillä jossain kuukauden ajassa ei ehdi edes kunnolla päästä aloittamaan...

Oisko netisä missään jotain kuvallista tai videollista ohjetta miten vetoremmejä käytetään ?
Ostin tommoset ja vähän tossa jo kokeilin, mutta jotenkin en saanut niitä kunnolla kireäksi.. :|

En tiedä mitään vireoita, mutta laitat käden siihen tangolle ja sitten vain kierrät sen remmin siihen tangon ympäri kireäksi ja puristat kädellä siitä kiinni niin ettei löysty.

Oisko netisä missään jotain kuvallista tai videollista ohjetta miten vetoremmejä käytetään ?
Ostin tommoset ja vähän tossa jo kokeilin, mutta jotenkin en saanut niitä kunnolla kireäksi.. :|

En tiedä mitään vireoita, mutta laitat käden siihen tangolle ja sitten vain kierrät sen remmin siihen tangon ympäri kireäksi ja puristat kädellä siitä kiinni niin ettei löysty.;)

Jos otetaan esimerkiksi vaikka Timba79:n kaksijakoinen ohjelma, niin mikä on se optimaalisin sarjamäärä todellisuudessa? Useat aloittelijat tekevät usein paljon enemmän sarjoja samalle lihasryhmälle (kuin kyseisessä ohjelmassa) ja sitten taas jotkut kehonrakentajat tekevät taas vähemmän sarjoja. Joten pääseekö kehonrakennuksessa pidemäälle tommosilla kohtuullisilla sarjamäärillä kuin, että tekee älyttömiä määriä sarjoja joka treenissä. Haen takaa sitä, että kannattaako paremman kehityksen toivossa lisätä esimerkiksi kyseiseen ohjelmaan sarjoja eri lihasryhmille vai keskittyä vain itse treeniin tommosilla kohtuullisilla sarjamäärillä.
Tietenkin riippuu taas monesta asiasta (treenin teho, treenityyli jne.), mutta näin yleisesti ottaen..

Heib, laitan tänne koska en keksi mihin muuallekkaan, ja sinänsä ehkä todella tyhmä kysymys :D Kysyn silti, eli niille jotka ovat nähneet Utti Hietalan valmennusvideon EDT.stä eli Escalating density training,istä tai muuten tietävät kyseisen treenimuodon. Kertoisitteko tyhmälle, että tarvitaanko, tai kannattaako edes ottaa, mitään muita liikkeitä hauiksille tai ojentajille? Ja jos tällaista metodia käyttää, niin mihin väliin sen tungen 2-jakoisessa(vetävät-työntävät) ohjelmassani? Kenties osaisin vastata ainakin ensimmäiseen kysymykseen itsekkin paremmin kun ensin kokeilisin ja tietäisin kuinka hajalla olen tehdäkseni mitään muuta, mutta hätäisenä immeisenä en pysty. Kiitos etukäteen.

Jos otetaan esimerkiksi vaikka Timba79:n kaksijakoinen ohjelma, niin mikä on se optimaalisin sarjamäärä todellisuudessa? Useat aloittelijat tekevät usein paljon enemmän sarjoja samalle lihasryhmälle (kuin kyseisessä ohjelmassa) ja sitten taas jotkut kehonrakentajat tekevät taas vähemmän sarjoja. Joten pääseekö kehonrakennuksessa pidemäälle tommosilla kohtuullisilla sarjamäärillä kuin, että tekee älyttömiä määriä sarjoja joka treenissä. Haen takaa sitä, että kannattaako paremman kehityksen toivossa lisätä esimerkiksi kyseiseen ohjelmaan sarjoja eri lihasryhmille vai keskittyä vain itse treeniin tommosilla kohtuullisilla sarjamäärillä.
Tietenkin riippuu taas monesta asiasta (treenin teho, treenityyli jne.), mutta näin yleisesti ottaen..

Itse kun aloitin treenaamisen vedin aika useinkin todella pitkiäkin treenejä tyyliin 5 sarjaa jokaista liikettä ja en ainakaan muista että olisin ollut kovasti jumissa siltikään. Nytten kun olen aloittanut tekemään vain 2 sarjaa joissakin liikkeissä niin tuntuu kuin lopettaisi jo ennen kuin ehtisi aloittaa, mutta kaipa sitä kehittyy silti.

Vaihtelu virkistää ja mitä olen itse katsellut niin on aika yleistä että välillä tehdään rennommin ja välillä treenataan todella kovaa. Viisaammat korjatkoon.

Mihin liikkeisiin 5x5 soveltuu parhaiten? Mave, penkki, kyykky, leuat? Kannattaako käyttää noissa kaikissa? 2-jakoisella ohjelmalla vetelen..

Jos tarkoitat sitä SF/DF:sta niin se on oma ohjelma, mutta jos taas haluat tehdä 5x5 sarjoja niin mikäpä siinä. Ei tuota ainakaan hauiskääntöön kannata laittaa kun toistomäärät ovat noin alhaiset. Mave ja kyykky ainakin toimii tuolla, miksei penkkikin. Leuat lisäpainoilla?

En mä ekana lähtis tekeen vitosia kaksijakoisessa sarjassa ihan vain huvin vuoksi, mutta jos sulla on siihen hyvä syy niin miksei :)

Oon nyt treenannut voimatreeniä n. kuukauden ajan. Olen tehnyt 5:ttä sarjaa ja jokaisessa 2 kaksi toistoa. Kiloja tankoon olen saanut 5 kiloa lisää.

Ongelmana on vain, että lihasmassaa ja painoa ei ole tullut yhtään lisää. Ja käytännössä voimaakaan ei ole tullut lisää, koska 5x2 on suurin piirtein samaa luokkaa, kuin pitempi sarja pienemmillä painoilla. Yritin yhdessä vaiheessa vetää tällaisen treenin, mutta tulos oli huonompi kuin kuukausi sitten, ts. jaksoin kuukausi sitten 3 toistoa enemmän.

Voimatreenillä ei kuulemma paljoa lihasta saa, mutta miten muuten saisin kovia tuloksia salilla kuin voimatreenillä? Liihasta pitäisi saada julmetusti lisää, mutta myös voimaa myös paljon. Lihasmassatreenillä taas ei paljoa voimaa saa.

Eli olisiko tähän jokin ratkaisu?

Back
Ylös Bottom