Eikös 5x5 oo enempi voimapainotteinen?
5 toiston sarjoilla voi saada massaakin vallan mainiosti jos pitää volyymin korkealla.
Oon nyt treenannut voimatreeniä n. kuukauden ajan. Olen tehnyt 5:ttä sarjaa ja jokaisessa 2 kaksi toistoa. Kiloja tankoon olen saanut 5 kiloa lisää.
Ongelmana on vain, että lihasmassaa ja painoa ei ole tullut yhtään lisää. Ja käytännössä voimaakaan ei ole tullut lisää, koska 5x2 on suurin piirtein samaa luokkaa, kuin pitempi sarja pienemmillä painoilla. Yritin yhdessä vaiheessa vetää tällaisen treenin, mutta tulos oli huonompi kuin kuukausi sitten, ts. jaksoin kuukausi sitten 3 toistoa enemmän.
Voimatreenillä ei kuulemma paljoa lihasta saa, mutta miten muuten saisin kovia tuloksia salilla kuin voimatreenillä? Liihasta pitäisi saada julmetusti lisää, mutta myös voimaa myös paljon. Lihasmassatreenillä taas ei paljoa voimaa saa.
Eli olisiko tähän jokin ratkaisu?
Eipä ihme. 2 toiston sarjat ovat hermostollista treeniä, eivätkä kasvata lihasmassa oikeastaan yhtään. Samoin aloittelijalla hermosto ei ole vielä kovinkaan kehittynyt, perustreeniä ei ole takana joten pohjat on huonot, mitkä aiheuttaa sen, että useimmille noin lyhyistä sarjoista ei ole vielä hyötyä. Kannattaa tehdä paljon sarjoja, mutta ei loppuun asti useimmiten, sarjat vaikka 5-15 toiston välillä. Hyvä alue perusvoimalle ja massan hankkimiseen. Lelupainoja ei saa/kannata käyttää, että rasituksesta tulee kunnollinen.
Eli mitä kovemmat massat/perusvoimapohjat saat, sitä korkeammalle saat myös voimatasosi. Aloittelija saa myös vallan mainiosti voimaa 5-15 toiston sarjoilla. Massatreenissä tulee voimaa sivutuotteena ja päinvastoin.