Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mist sen sit tietää et koska alkaa paukkuu ku joku 110kg kuullostaa jo iha vitun hurjalt täl hetkel ei oo muuta ku et kyynerpää sattuu vitusti

Mistäs sitä kukaan tietää? Justiisa niin. Aivan täysin mahdoton sanoa että millon ne paikat paukkuu, ihmis-olennot nyt kumminki on punnerrellu yli 300kg rautoja penkistä ilman varusteita että päätteleppä siitä mitä VOI ihminen kestää. Sinä toisaalta saatat katkasta ittes jostain kohtaa huomenna 80kg penkkisarjassa tai sitten et loukkaannu ikinä ja nostat 300kg 20 vuoden päästä. Taitaa olla väärä laji salillakäynti jos satasen penkissä pelkää niin paljon loukkaantuvansa ettei uskalla enää kehittyä:lol2:

ediittiä vielä: Kipu kyynärpäässä ei tietenkään ikinä hyvää kerro, mutta ei siitäkään voi mitään sen kummempaa sanoa kun ei tiedä mitään sun tekemisistä, tai mahdollisia syitä sille kivulle. Koitappas tunnostella sitä kyynärpäätä että mikäs sen kivun aiheuttaa ja sitten toimia sen mukaan.

Onko Arnoldin kultainen kuusikko hyvä massa ohjelma?
Siihen vielä armoton bulkki kyytiin, niin onko hyvä massan keräykseen, ja mitä kannattaa otaa kyytiin lisäksi esim. hauiskääntö kp. <- esimerkki.

Siihen vielä armoton bulkki kyytiin, niin onko hyvä massan keräykseen, ja mitä kannattaa otaa kyytiin lisäksi esim. hauiskääntö kp. <- esimerkki.

On hyvä eikä kannata ottaa mitään kyytiin. Tee sellaisenaan alkuun se pari-kolme kuukautta.

No ei ainakaan hauiskääntöä kun siinä on jo :O Pohkeet ainoa lisäliike, mikä on minusta hyvä tuohon. Teen itse Kuusikon omaa kotiversiotani, ja lopuksi pohjenousut 3-4x10.

Mikäs saatto olla vikana kun tänään salilla ei mikään tuntunt menevän vanhoilla painoilla... esim. Penkissä tiputin 7½kg tavallisista sarjapainoista ja kyykyssä 10kg... Voisko johtua liia lyhyistä yöunista tai jostain vastaavasta?

Mikäs saatto olla vikana kun tänään salilla ei mikään tuntunt menevän vanhoilla painoilla... esim. Penkissä tiputin 7½kg tavallisista sarjapainoista ja kyykyssä 10kg... Voisko johtua liia lyhyistä yöunista tai jostain vastaavasta?
aina ei vaan lähde.syitä voi olla useita

aina ei vaan lähde.syitä voi olla useita
Näin se vaan on. Joskus vaan on se päivä että ei nouse sitten millään.
Onko sitten huonot unet, huonot safkat (itsellä ei siis ole kiveen hakatut ruokavaliot), vai mikä... Välillä käy toisinpäin, uusi maksimi ja siihen perään kovat sarjat. :confused:

Moro,

Muutama kyssäri ois, taustatietoina sen verta että olen urheillut säännöllisesti lähes koko elämäni ja peruskunto hyvä. Salitaustaa kolmisen vuotta, ja nykysen tullu vedettyä tyyliin 6-7 treeniä viikossa puolet aerobista puolet salia. Kevään visiona olisi suoritustasolla parantaa aerobista kuntoa ja pitää salitulokset vähintään ennallaan, ja rakennetasolla pudottaa 5-6kg rasvaa noin kymmenessä viikossa. Treenimääräksi olen miettinyt 4 aerobista ja 4 salia viikossa, 1-2 lepopäivää. Eli tällaisiin kaipaisin hieman vinkkejä:

-Millainen kierto olisi sopiva treeniviikoille ja lepoviikoille? Itse ajattelin 5 treeniviikkoa : 1 lepoviikko, ok?

-Onko fiksua pitää tämän 10vkon aikana plussakalorijaksoa (esim. palauttava viikko plussilla)?

-Kannattaisko vika viikko ennen lepoviikkoa käyttää erikoistekniikoihin, pudotussarjat jne.?

-Suosin salitreenissä vahvasti liikepariharjoittelua, ja jaloille sopiva treenirääkki salilla on kerran viikossa (aerobiset jo rasittamassa pohjalla). Millainen saliohjelma kuulostais parhaalta? Torso-raajat toimis hyvin jos jalkoja vois treenata kahesti viikossa, nyt tota pitäis vähän miksata...Liikepankki ja suoritustekniikat sentäs suunnilleen hallussa :)

Dankke jos joku viittis ratkoo ko. keissiä!

Tarkoitus olisi tuossa helmikuussa aloittaa dietti. Häiritsee lähinnä se kun muualta tuntuu olevan hyvässä jamassa eli lihakset erottuvat hyvin mutta sitten vatsan alue onkin asia toinen.. Olisiko siis järkevintä aloittaa ihan kunnon dietti(oon suunnitellut päivän ravinnon,kalorimäärät,aamulenkit ja mitä siihen nyt kuuluu) vai kannattaisiko vain pudottaa kalorimäärää johonkin 2500kcal ja vähän siistiä ravinnonlaatua ja jatkaa normaalia reeniä että sais tuosta vattan alueelta poies fläsät. Ja tietenkin lisätä keskikehon harjoitusliikkeitä ja aamuaerobista :)

Tarkoitus olisi tuossa helmikuussa aloittaa dietti. Häiritsee lähinnä se kun muualta tuntuu olevan hyvässä jamassa eli lihakset erottuvat hyvin mutta sitten vatsan alue onkin asia toinen.. Olisiko siis järkevintä aloittaa ihan kunnon dietti(oon suunnitellut päivän ravinnon,kalorimäärät,aamulenkit ja mitä siihen nyt kuuluu) vai kannattaisiko vain pudottaa kalorimäärää johonkin 2500kcal ja vähän siistiä ravinnonlaatua ja jatkaa normaalia reeniä että sais tuosta vattan alueelta poies fläsät. Ja tietenkin lisätä keskikehon harjoitusliikkeitä ja aamuaerobista :)

Ei niitä vatsoja kannata kuitenkaan treenata muista lihoista poiketen. Enemmän sarjoja ja liikkeitä, mutta 5-15 raskasta toistoa.

Niin että aloittaakko dieetti vai dieetti jotta ne rasvat sieltä vatsanseudulta lähtee? Ei ne nimittäin muuten lähde kuin laihduttamalla miinuskaloreilla. Se on sitten toinen asia mitä kaikkea siihen diettiin haluaa tunkea, itse olen toteuttanut pari kertaa kivat dieetit ilman lenkin lenkkiä, toiset juoksee ku hullut koko dieetin ajan... Noille keskikehon treeneille on yks lysti sen rasvanpolton suhteen, sillä ei ole vaikutusta asiaan sen kummemmin.

Niin että aloittaakko dieetti vai dieetti jotta ne rasvat sieltä vatsanseudulta lähtee? Ei ne nimittäin muuten lähde kuin laihduttamalla miinuskaloreilla. Se on sitten toinen asia mitä kaikkea siihen diettiin haluaa tunkea, itse olen toteuttanut pari kertaa kivat dieetit ilman lenkin lenkkiä, toiset juoksee ku hullut koko dieetin ajan... Noille keskikehon treeneille on yks lysti sen rasvanpolton suhteen, sillä ei ole vaikutusta asiaan sen kummemmin.

Toteutitko sen sitten salilla "kuntopiirimäisesti" tekemällä useita liikkeita pidemmillä toistoilla? Itse olen jo henkisesti valmistautunut tähän HIIT-rääkkiin. Onko se sitten järkevämpi tehdä tämä intervallijuoksu 3x viikkoon vai tekemällä salilla pidemmillä sarjoilla? Ja vaikka sit joku pari normaalia lenkkiä viikkoon?

Toteutitko sen sitten salilla "kuntopiirimäisesti" tekemällä useita liikkeita pidemmillä toistoilla? Itse olen jo henkisesti valmistautunut tähän HIIT-rääkkiin. Onko se sitten järkevämpi tehdä tämä intervallijuoksu 3x viikkoon vai tekemällä salilla pidemmillä sarjoilla? Ja vaikka sit joku pari normaalia lenkkiä viikkoon?

Ruokavaliostahan se dieetti lähtee, eikä mistään muusta. En tehnyt salilla yhtään mitään mitä en tekisi massakaudellakaan, söin vain vähemmän ja muutenkin paremmin. Salilla ei kannata tehdä pitempää sarjaa vain sen takia että yrittää sillä polttaa rasvaa. Ei oo hyötyä. Ennemmin keskittyisin ihan normaaliin kovaan treeniin ja toistot 5-15. Tietysti aerobinen helpottaa diettaamista ku kulutus nousee, mutta pakollista se ei ole sen enempää kuin massallakaan, IMO. Sitten jos puhutaan kisakireydestä niin se on ehkä jo eri juttu. Kaiken kaikkiaan kaikki urheilu on hyvästä, mutta pitää muistaa että ravinnosta se kaikki lähtee ja muu on turhaa jos ravinto kusee noin niinku karkeasti sanottuna.

tuntuu että olkapäät eivät kasva... nyt 2kk omasta mielestä ole kasvanut yhtään, sarjapainot nousseet niskan takaa punnerruksessa ~4kg ja vipunnostot sivuille saanu nostettuu ~2kg... Omasta mielestä siis painot on noussu suht hyvää vauhtia mutta olkapäät ei tunnu kasvavan :( Kannattaisiko vaihdella liikkeitä useammin vai vaan olla kärsivällinen ja uskoa että kyllä ne jossain vaiheessa kasvavat?

Kannattaa niitä toistomääriä vaihdella ja liikkeitä maltilla. Ja joskus ennen kevyttä viikkoa on tietynlainen shokkihoito paikallaan. Esimerkiksi pitkä pudotussarja vipareissa, josta jatkaa suoraan ihan hilupainolla pystysoutua 30+ toistoa failureen asti, tms. Tulee uudenlaista ärsykettä jonka jälkeen on hyvä lähteä niitä perus 4-6x8-12 settejä taas tahkoamaan.

Olen tässä aika paljon lukenut läpi näitä aloittelijoille suunnattuja threadeja ja en nyt suoraa vastausta löytyäny,joten kysytään nyt tässä niin ei tule turhaan uutta ketjua laitettua.Eli olen salilla käyntiä harrastanut ennen muutaman vuoden verran ja käyttänyt joitakin perus jauhoja ja nyt on sit muutama vuos mennyt ilman salilla käyntiä ja nyt ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä ja kysynkin,että mitä lisäravinteita suosittelette aloittelijalle?Noita lisäravinteita kun näyttää olevan hirveästi erinlaisia ja en tiedä niistä kovinkaan paljoa,eli mitä tarvitsen monipuolisen ruokavalion lisäksi?Tarkoituksena olisi koko kroppaa treenata tasapuolisesti ja saada kaikki hyöty treenistä.Eli pitäisikö minun esim ennen treeniä ottaa energialisä?Palautusjuoma treenin jälkeen?massanlisääjä johonkin väliin vai miten?Myös treeniohjelma aloittelijalle olisi kiva saada.

Olen tässä aika paljon lukenut läpi näitä aloittelijoille suunnattuja threadeja ja en nyt suoraa vastausta löytyäny,joten kysytään nyt tässä niin ei tule turhaan uutta ketjua laitettua.Eli olen salilla käyntiä harrastanut ennen muutaman vuoden verran ja käyttänyt joitakin perus jauhoja ja nyt on sit muutama vuos mennyt ilman salilla käyntiä ja nyt ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä ja kysynkin,että mitä lisäravinteita suosittelette aloittelijalle?Noita lisäravinteita kun näyttää olevan hirveästi erinlaisia ja en tiedä niistä kovinkaan paljoa,eli mitä tarvitsen monipuolisen ruokavalion lisäksi?Tarkoituksena olisi koko kroppaa treenata tasapuolisesti ja saada kaikki hyöty treenistä.Eli pitäisikö minun esim ennen treeniä ottaa energialisä?Palautusjuoma treenin jälkeen?massanlisääjä johonkin väliin vai miten?Myös treeniohjelma aloittelijalle olisi kiva saada.

Monipuolisen ruokavalion lisäksi ei välttämättä tarvitse mitään mutta palautusjuoma on hyvä lisä. Perus hera+malto toimii hyvin eikä maksa paljoa. Kreatiini on myös toimiva lisä. Noilla pääsee hyvin liikkeelle. Massanlisääjiä vain jos et jostain syystä saa kaloreita päivässä muuten täyteen. Beta-alaniinia en ole itse kokeillut(vielä) mutta on lukuisten ylistyspuheiden perusteella ihan toimivaa tavaraa. Ylivoimaisesti tärkein asia on kuitenkin se perusruokailu.

Jos vetää leukaa vastaotteella ja vähän yli hartioiden levyinen ote, kehittääkö selkää? Hauiksiin ainakin vissiiin ottaa.

Kivasti kehittää selkää, mutta kuten muutkin selkäliikkeet se on tehtävä oikein jottei kädet tee koko liikettä. Yksi parhaista selkäliikkeistä.

1. Kuinka helposti lihas katoaa? Esim jos käyn 2 viikkoa salilla 3 kertaa viikossa ja syön kuin hullu ja sitten onkin yhtäkkiä viikon syömättä mitään ja käymättä salilla niin kuinka paljon tästä on haittaa?

2. Onko 9 sarjaa penkkiä, kyykkyä ja leuanvetoa liikaa viikossa? Entä 6 sarjaa hauiksille, ojentajille ja olkapäille?

3. Kuinka tärkeää on vaihdella liikkeitä? Oon nyt jotain neljä kuukautta käynyt salilla ja treenannut rinnan aina tasapenkissä. Penkkitulos on nyt alkanut junnaamaan paikallaan (voi johtua silti vähän epäsäännöllisestä treenaamisesta/syömisestäkin). Mutta alkaiskohan penkkitulos taas nousemaan jos kokeilisin jotain muuta rintaliikettä penkin tilalle?`Treenaan siis yksijakoisella.

Back
Ylös Bottom