Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Eräässä nettikaupassa näin aika mukavia tarjouksia massanlisäys yms. tuotteista. Tuotteet ovat kyllä minulle aika tuntemattomia merkeiltään, mutta kilohinnaltaan aika edullisia. Eli mitäköhän jauhoa kannattaisi ostaa täydentämään päivittäistä energiasaantia, Prolab N-Large II, Sci-MX Mass System vai Sci-MX Lean Grow MRF? Lähinnä ennen treeniä ja tunti-pari treenin jälkeen tulisi hörpittyä jotain tuollaista...
On se vaan niin vaikeeta kun on aivan liian monia tuotteita, helpompaa olisi ostaa sellaista merkkiä jonka tunnen, mutta niillä taas hinnat ovat korkeampia.

Nuo Sci-Mx:n tuotteet on ainakin hyvän makuisia. Väliäkö sillä merkillä on, sisältöhän se on joka ratkaisee. Jos haluaa ostaa nimen omaan noita massanlisäysvalmisteita välttämättä niin katsoo että sitä protskua on siinä suurinpiirtein hiilarin kanssa 1:1. Muuten maksaa ylimäärästä nopeista hiilareista, joita saa muutenkin joka puolelta liikaakin. Palkkarina toimii tollanen ihan hyvin.

Mita pitaisi tehda, kun paino ei vaan enaa laske? Kuukauden verran paino on pysynyt samana.
Mielestani kaikki pitaisi olla kunnossa. Syon 2-3h valein. Makrot on suunnilleen p40/h20/r40. 1800-2000kcal/paiva, treenipaivina n.2200-2300kcal.

Syon hiilarit aamulla ja treenin jalkeen, rasvoja painotan iltaan.

Kaloreita ei hirveesti viitsisi vahentaa, menee aika nalkakuuriksi. Hiilarien vahentaminen ei enaa taida onnistua, koska asun vanhempieni luona. Jos heidan tekemansa ruoka, joudun ostamaan omat ruokani. 87e/kk opintotuella tekee aika tiukkaa jo tamakin ruokavalio.

Teen istumatyota, mitat 172/74.

Ps. sori, skandit ei toimi.

Kukaan käyttänyt Skip:in Treeniaktivaattoria?

Itsellä on niitä pusseja vielä ja sanon että täytyy ostaa lisää! Potkii aivan helvetin hyvin! Suosittelen! Ainut miinus on vaan että se on _helvetin_ pahaa :D

Eli mitäköhän jauhoa kannattaisi ostaa täydentämään päivittäistä energiasaantia, Prolab N-Large II, Sci-MX Mass System vai Sci-MX Lean Grow MRF?

Itselläni ollut jokunen aika sitten suklaan makuinen lean grow ja oli mielestäni hyvän makuista, aika täyteläisen oloista tavaraa ja hyvät suhteet hiilareilla ja protskuilla. Taidanpa itse ainakin kyseisen tuotteen seuraavaksi ostaa palkkariksi taas.

En vielä tarkemmin jaksa/halua/viitsi alkaa opetella laskemaan tarkkoja ravintoaineiden määriä tai kaloreita (tyhmä minä!), mutta silti haluaisin varmistaa treeneistä palautumisen ja lihasten kasvun. Olenko hakoteillä jos otan palautusjuomaa heti treenin loppuvaiheessa/jäähdyttelyssä ja sitten esim illalla Whey3-tujaukset?

Olen pienikokoinen nainen ja aterioiden koko ihan kohtalainen, mitä nyt joskus ottaa isomman lautasen kaapista.

Tässä muut ateriat:

Aamulla puuro (jossa öljyä)+omena+banaani+kahvia

Lounasaikaan täyjyväriisi/tumma pasta kanan kera+raejuustoa

Välissä jotain mitä kaapista löytyy

Päivällisaikaan esim tumma pasta+nautapaistijauheliha tomaattimurskalla (+leipää)

Illalla rahka+ananaspalat (ja joskus jotain hiilaripitoista lisäksi)

Eli onko tässä rakenteessa jokin pahasti vialla tai puuttuu jotain tärkeää? Oon vasta nimittäin sillä opetteluvaiheella, jossa oon vasta tajunnu jättää vaaleat jauhot ja huonot rasvat vähälle (jos käytän ollenkaan). Kuiteski ois kiva tajuta noiden lisäravinteidenkin osuutta kehitykseen. Onko siis kokemuksia jossa oisitte kehittyny hyvin ilman lisäreitä tavallisella määrällä kotiruokaa? Jos tätä ketjua uskoo niin pitäis syödä ruokaa aivan tajuttomasti että varmasti saa kaikki tarpeelliset.

Sori jos oli sadas kerta kun tätä kysytään....

En vielä tarkemmin jaksa/halua/viitsi alkaa opetella laskemaan tarkkoja ravintoaineiden määriä tai kaloreita (tyhmä minä!), mutta silti haluaisin varmistaa treeneistä palautumisen ja lihasten kasvun. Olenko hakoteillä jos otan palautusjuomaa heti treenin loppuvaiheessa/jäähdyttelyssä ja sitten esim illalla Whey3-tujaukset?

Olen pienikokoinen nainen ja aterioiden koko ihan kohtalainen, mitä nyt joskus ottaa isomman lautasen kaapista.

Tässä muut ateriat:

Aamulla puuro (jossa öljyä)+omena+banaani+kahvia

Lounasaikaan täyjyväriisi/tumma pasta kanan kera+raejuustoa

Välissä jotain mitä kaapista löytyy

Päivällisaikaan esim tumma pasta+nautapaistijauheliha tomaattimurskalla (+leipää)

Illalla rahka+ananaspalat (ja joskus jotain hiilaripitoista lisäksi)

Eli onko tässä rakenteessa jokin pahasti vialla tai puuttuu jotain tärkeää? Oon vasta nimittäin sillä opetteluvaiheella, jossa oon vasta tajunnu jättää vaaleat jauhot ja huonot rasvat vähälle (jos käytän ollenkaan). Kuiteski ois kiva tajuta noiden lisäravinteidenkin osuutta kehitykseen. Onko siis kokemuksia jossa oisitte kehittyny hyvin ilman lisäreitä tavallisella määrällä kotiruokaa? Jos tätä ketjua uskoo niin pitäis syödä ruokaa aivan tajuttomasti että varmasti saa kaikki tarpeelliset.

Sori jos oli sadas kerta kun tätä kysytään....

Lisäravinne on aina lisäravinne ja sitä ei pidä korvata monipuolisella ruokavaliolla vaan annetaan lisäenergiaa jos normaalista ruoasta jää vajaaksi.

Vedä illalla se heradrinkki ja rypsi/oliiviöljyä siihen päälle.

Lisäravinne on aina lisäravinne ja sitä ei pidä korvata monipuolisella ruokavaliolla vaan annetaan lisäenergiaa jos normaalista ruoasta jää vajaaksi.

Anteeksi kuinka?;) Ajatus oli oikein, eli lisäravinteet eivät ole itsetarkoitus, vaan niitä käytetään tukemaan monipuolista ruokavaliota.

Illan heradrinkin voi korvata myös rahkalla tai raejuustolla, ja kyytipojaksi rypsi-/oliiviöljyä. Maitotuotteiden sisältämä proteiini on kaseiinia, joka imeytyy hitaasti ja antaa lihaksille rakennusainetta pitemmälle yöhön. Aamupalalle olisi hyvä ottaa jotain proteiinipitoista. Tässä esimerkiksi Whey3 (tai joku muu heraproteiini) olisi paikallaan.

Varmasti ilman lisärainteita kehittyy yhtä hyvin kuin tavallista ruokaa syömällä. Lisäravinteiden käyttöä puoltavat ainakin itselläni seuraavat seikat. Hinta: Heraproteiini on aika edullinen proteiinin lähde. Kätevyys: Neljän banaanin ja rahkapurkin vieminen salille, saatika niiden syöminen treenin jälkeen on aika nihkeää. Edelleen, parhaimmillaan 6000 kcal:in ottaminen kiinteästä ruoasta käy pitemmän päälle työstä.

Varmasti ilman lisärainteita kehittyy yhtä hyvin kuin tavallista ruokaa syömällä.
Eikös noi tarkoita molemmat samaa?;)

Mutta joo, kyllä olen myös sitä mieltä, että ainut lisäravinne mistä oikeasti on hyötyä ja kannattaa hommata on se palkkari. Juuri noiden Vekin mainitsemien muiden hyötyjen lisäksi se myös imeytyy nopeasti, mikä tekee siitä sopivan kyseiseen tarkoitukseen. Toisin kuin joku maito tai rahka, minkä sisältämä kaseiini imeytyy hitaasti suhteessa heraan.

Eli siis normi kotiruokaa+palkkari riittää ihan hyvin.

Edit. Sitten vasta, kun syömiset on oikeasti kunnossa ja ottaa saliharjoittelun tosissaan, niin kannattaa vasta alkaa harkita jotain kreatiinia sun muita lisäravinteita.

kuinka pitkään feta pysyy jääkaapissa syömäkelpoisena avaamisen jälkeen? viikon?

Mitä kannattaa syödä, jos haluaa saada lisää lihasmassaa/voimaa?

Entä koska on hyvä ikä aloittaa lisäravinteiden käyttö? Itse olen kohta 16v. Onko liian aikaista?

Onko se siinä suolaliemessä? Jos on niin kyllä se vähintään sinne parasta ennen päivään säilyy, jos kansi on kiinni.

suolaliemessä on joo. olen siis avannut paketin mutta kansi on luonnollisesti kiinni säilytyksen ajan.

Mitä kannattaa syödä, jos haluaa saada lisää lihasmassaa/voimaa?

Entä koska on hyvä ikä aloittaa lisäravinteiden käyttö? Itse olen kohta 16v. Onko liian aikaista?

Ekaan kysymykseen vastaisin että kannattaa ihan yleisesti vaan syödä monipuolisesti ja paljon, ei se niin tarkkaa ole mutta pyri saamaan kaloreita tarpeeksi, eli yli kulutuksen. Tietysti voi yrittää valita terveellisesti mitä suuhun laittaa.

Lisäravinteet voi aloittaa koska vaan, ei niissä mitään ihmeellistä ole. Ei niinkään iästä kiinni se aloittaminen, enemmän siitä että onko muut ruokailut kunnossa. Esim. aikamoista tuhlausta omasta mielestä ostaa kasa lisäravinteita ja syödä muuten perusruokailut totaalisesti pieleen.

Näistä joskus tulee sellainen olo että luullan lisäravinteiden olevan melkein jotain puolidopingia, tai että kun ostetaan vaikka heraa ja vedellään sitä vähän sillon tällöin niin kuvitellaan sen olevan joku ihme lihaskasvulle, vaikka eihän se nyt tuo kehoon muutakun proteiinia mitä saisi myös esim. rahkaa syömällä. Kyllä lisäravinteista hyötyä on (tai ainakin jostain palkkarista ja perushera voi olla kätevyyden vuoksi hyvä), mutta ei juuri joku hera tai palkkari sisällä mitään erikoisempaa mikä tekisi siitä tuotteen jota ei voisi juuri vaikka 16 -vuotias käyttää.

Onhan sitten noita tehonlisääjiä yms. enkä tiedä harkitsitko niitä, mutta omasta mielestä ei ole rahanarvoisia juttuja ja kannattaa sijottaa rahat muualle.

Oma suositus siis: perusruokailu priimakuntoon ja palautusjuoma ostoskoriin.

Nykyään kun on muotia vetää noita kaikenmaailman omegoita ja kalaöljy kapseleita ja litkuja niin kuinka tarpeellista tuo sitten loppu peleissä on jos käyttää leivän päällä jotain "hyvää" rasvaa ja muutenkin tulee lotrattua rypsinöljyn kanssa aika paljon mikä käsittääkseni on jossain määrin "hyvää" rasvaa? Ja onko jotenkin enemmän tarvetta moiseen hifistelyyn jos treenaa paljon?

Back
Ylös Bottom