Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Meillä ollaan otettu talteen jo monta vuotta tiliote kuun lopussa. Meillä on perheellä käytössä tasan yksi tili, johon tulee kaikki tulot ja josta lähtee kaikki menot.

Noista lipareista on helpposeurata keskimäärin menoja ja tuloja.
Tulot ja menot luonnollisesti heittelehtivät tuommosessa yhden tilin systeemissä ihan järkyttävästi. Esim. Sijoitusten kotiuttaminen etc.
Nuo on kuitenkin kohtuu helppo sieltä filtteröidä pois ja jäljelle jää selkeät luvut tuloista ja menoista.

Olen yrittänyt laskea netistä löytämilläni laskureilla budjettia meidän perheelle.
Se ei onnistu millään. Niihin ei vain saa ympättyä kaikkia niitä yllättäviä kuluja, joita nelihenkinen perhe aiheuttaa. Sen takia käytän vain tuommosta yleistä keskiarvoa.

Kuukausittaiset tulot pysyvät kohtuudella vakiona, mutta menot eivät ole lähellekään vakiot. Pakkaa sekoittavat helposti yli 300 euron vakuutuslaskut (jostain syystä maksan kaikki vakuutukset kahdessa erässä), autoverot ja tv-luvat, vain noin muutamia mainitakseni.
Näistä isoista heitoista johtuen olen alkanu budjetoimaan meidän perheen rahapolitiikkaa vuositasolla. Hommassa jotenkin pysyy paremmin järki mukana pitemmän perspektiivin ansiosta. Ja vielä kun on tiliotteita pitkällä aikavälillä tallessa ja pystyy helposti tarkistelemaan, että mihin suuntaan perheen talous on kääntymässä.

edit: Postin pointti oli se, että kuluja on mahdotonta budejtoida noilla laskureilla. Kattokaa niitä tiliotteita, jotta tiedätte oikeasti mihin ne rahat menee.

Meillä käytössä on yhteinen tili, josta maksetaan vakuutukset, sähkölaskut, autonhuolto ja muut joita ei tule joka kuukausi. Kaikki maksetaan sieltä yhdessä erässä, mutta kummankin omilta tileiltä menee kuukausittain suoraveloituksena tietty summa jolla nuo kaikki sitten maksetaan. Tällä hetkellä omalta tililtä kuukausittain menee siis 275e suoraveloituksena.
Näin on omasta mielestäni helpoin tasata joka kuukaudelle sama maksuerä. Eikä tarvi sitte ressata kun dieselvero tai muu kolahtaa postiluukusta.

Täällä olen tähän jo pari kommentia saanutkin, mutta mitä mieltä täällä ollaan siitä, että ottaako lainaa myyntihinnan vai velattoman hinnan verran.

Itse olen täysin sitä mieltä, että on paljon edullisempaa ottaa koko summa kontolleen, koska sen lyhentäminen on sitten omissa käsissä ja saataisiin 180 lisää vähennyksiä kuussa.

Vaimo oli vanhempien luona käymässä ja joutui aivopesun uhriksi, että kukaan lapsiperhe ei sitä asuntoa sitten osta, kun sitä joskus vaihtaa, kun ne ei halua ottaa niin isoa lainaa. Että menee ainakin vuosi myydessä.

Mä olen sitä mieltä, että jokainen lapsiperhe, jossa on ainakin yksi laskutaitoinen ihminen, osaa laskea, että kulut ovat jopa isommat silloin jos lainaa on vain myyntihinnan verran ja pitää kuitenkin maksaa vastikkeet, koska menettää vähennykset. Varmasti silti, jotkut tyhämt pitää sitä isoa lainaa liian isona kynnyksenä psykologiselta kannalta.

Vaimon vanhemmat vain kuuntelevat silmät kiiluen toista lastaan, jonka kaikki kommentit ovat aina täysin oikeita, ja se oli juuri sanonut, että ei se pari sataa siinä tunnu menoissa lisää, jos ottaa pienemmän lainan kuitenkin. Niiden mielestä myös on ihan sama, jos ei saa takaajaa, ja ottaa pankin takauksen, joka maksaa 8 vuoden ajan 200 extraa kuussa. Tosin takaaja saadaan kyllä muualta.

Ja anoppi oli myös sitä mieltä, että ei niitä pankkeja enempää tarvitse kilpailuttaa, kun heidän tuttu pankinjohtaja antaa varmasti parhaan tarjouksen, me ei vaan muka tajuta. Tosin se tarjous on ollut kuitenkin paskimmasta päästä.

Taisi tulla enemmän avoutuminen tässä vitutuksissaan.

Yksi juttu on se, ettei yhtiölainallisesta osuudesta tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Eiköhän se kannata koko summa ottaa lainaa. Hyvällä tuurilla on vieläpä matalampi marginaali kuin yhtiölainassa.

Yksi juttu on se, ettei yhtiölainallisesta osuudesta tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Eiköhän se kannata koko summa ottaa lainaa. Hyvällä tuurilla on vieläpä matalampi marginaali kuin yhtiölainassa.
Meille on se etu, että kyseessä on ensiasunto. Tosin ostajalle sitten joskus mahdollisesti ei ole.

Edit: ja marginaali olisi vähän alempi

Täällä olen tähän jo pari kommentia saanutkin, mutta mitä mieltä täällä ollaan siitä, että ottaako lainaa myyntihinnan vai velattoman hinnan verran.

Eiköhän Pakkiksen arvovaltainen raati ole sitä mieltä että kannattaa ottaa lainaa koko hinta ja maksaa yhtiölaina samantien pois. Appivanhempien mielipiteet nyt tuntuivat muutenkin olevat mitä olivat, joten itse en ainakaan niille arvoa antaisi.

Tosiaan tuo varainsiirtovero tulee kuvioihin teidän myydessä jos ostajalla on ollut ensiasunto aiemmin. Tällöin ostaja siis joutuisi maksamaan vähemmän veroja jos asunnossa olisi vielä velkaosuutta jäljellä. En kuitenkaan tuon takia missään nimessä roikottaisi yhtiölainaa mukana.

no jos kyseessä on as oy, ja oletetaan että hinta 100 000 vmh 120 000

varainsiirtoverossa säästää hurjat 320e (1,6% 100 000e vs 120 000e), 5% korolla verovähennyksissä säästää vuodessa 280e(1400e vs 1680e) eli melkeen ekana vuonna on verovähennyksien kautta säästänyt sen varainsiirtoverossa hävityn 320e. toisena vuonna hyöty siirtyy jo verovähennyksien puolelle.

Eiköhän Pakkiksen arvovaltainen raati ole sitä mieltä että kannattaa ottaa lainaa koko hinta ja maksaa yhtiölaina samantien pois. Appivanhempien mielipiteet nyt tuntuivat muutenkin olevat mitä olivat, joten itse en ainakaan niille arvoa antaisi.

Tosiaan tuo varainsiirtovero tulee kuvioihin teidän myydessä jos ostajalla on ollut ensiasunto aiemmin. Tällöin ostaja siis joutuisi maksamaan vähemmän veroja jos asunnossa olisi vielä velkaosuutta jäljellä. En kuitenkaan tuon takia missään nimessä roikottaisi yhtiölainaa mukana.
Kyllähän ne mielipiteet ainakin mun osalta on ignoroitu. Vaimo vaan vaikutti hieman epäröivältä, vaikka kyllä myöntää ja osaa laskea mysö, että parempi olisi ottaa velattoman hinnan verran lainaa. Se vaan peloteltiin sen osalta, että myyminen olisi todella vaikeaa, kun ostajan pitäisi maksaa koko velaton hinta myös sitten joskus.

Kyllähän ne mielipiteet ainakin mun osalta on ignoroitu. Vaimo vaan vaikutti hieman epäröivältä, vaikka kyllä myöntää ja osaa laskea mysö, että parempi olisi ottaa velattoman hinnan verran lainaa. Se vaan peloteltiin sen osalta, että myyminen olisi todella vaikeaa, kun ostajan pitäisi maksaa koko velaton hinta myös sitten joskus.
Eiköhän nykyaikana n. 90% asunnonostajista tiedä kuitenkin mikä on kannattavaa ja mikä ei ja tajutaan myyntihinnan ja velattoman hinnan ero.
Ehkä appivanhempiesi ideologiassa kannattaa ottaan minimimäärä velkaa, kun velanottoa jostain syystä vielä pelätään.

Jos hinta on sopiva, niin kyllä kämpälle kuin kämpälle löytyy ostaja. Ei siitä kannata stessata.

Tilanteestanne näkee, ettei ainakaan lapsiperheillä ole pk-seudulla mikään erityisen kadehdittava tilanne. Monella tilanne edessä, että mitäs sitten kun se tyttöystävä/avo/vaimo paukahtaa paksuksi.

Eiköhän nykyaikana n. 90% asunnonostajista tiedä kuitenkin mikä on kannattavaa ja mikä ei ja tajutaan myyntihinnan ja velattoman hinnan ero.
Ehkä appivanhempiesi ideologiassa kannattaa ottaan minimimäärä velkaa, kun velanottoa jostain syystä vielä pelätään.
Näin mäkin sen haluan nähdä, ja näen. Että ihmiset osaisivat laskea edes sen verran. Että ei mennä tällaisissa asioissa vain sen mukaan, että miltä tuntuu, vaan oikeasti osataan laittaa asiat paperille ja katsoa.

Ei ne sitä lainaa ne appivanhemmat sinänsä pelkää. Niilläkin on paljon lainaa. Ja ovat sen toisen vararikon tehneen lapsen lainat taanneet ties kuinka suuressa mittakaavassa.

Mutta niille tutun pankinjohtajan sana on totuus (ties kuinka paska laina niilläkin oikeasti onkaan, jos se on samaa luokkaa kuin tarjous meille) ja kun niiden toinen lapsi sanoo, että pari sataa kuussa sinne tänne, jos nyt ne verovähennykset menettää niin niiden mielestä sekin on ihan fiksua puhetta.

Niiden mielestä myös on ihan sama, jos ei saa takaajaa, ja ottaa pankin takauksen, joka maksaa 8 vuoden ajan 200 extraa kuussa. Tosin takaaja saadaan kyllä muualta.
200e kuussa?!!!!! ihan sikakallista

Oon itsekin törmännyt tilanteeseen jossa itse yrittän puolustaa jotain kantaa järjellä ja toinen tunteella, tulee vähän turhautunut olo siinä keskustelussa. Yksi näistä oli pankkineidin kanssa joka väitti että 12kk euribor kannattaa ottaa koska se on parempi. Kysyin että kumpi on halvempi, niin vastaus on edelleen että ota 12kk koska se on parempi. :wall:

Mutta niille tutun pankinjohtajan sana on totuus (ties kuinka paska laina niilläkin oikeasti onkaan, jos se on samaa luokkaa kuin tarjous meille) ja kun niiden toinen lapsi sanoo, että pari sataa kuussa sinne tänne, jos nyt ne verovähennykset menettää niin niiden mielestä sekin on ihan fiksua puhetta.
Tämä on edellisellä ja sitä vanhemmilla sukupolvilla ongelmana. Ollaan iloisia siitä, jos omasta pankista lainaa saa, mutta ei ymmärretä ettei pankit ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia. Monikohan vieläkin makselee jotain 2-3% marginaaleja 90-luvun lainoista. Tuskin pankit noita itsekseen alentaa, vaikka olisi ollut asiakkaana 40-vuotta.

Tein tässä alustavat laskelmat kuukausittaisita menoista:
700 asuntolaina
50 netti+canal
50 sähkö
50 bensat
100 vaatteet
300 ruoka
250 muut (mm. salimaksu)
= 1500€
QUOTE]

Pakko kysäistä, että miten ihmeessä 300 e riittää kuukaudessa ruokaan? Olen itsekin uutena asuntovelallisena koettanut hieman tehdä budjetointia, mutta ihan tuolla en kyllä itse pärjää, johan lounasruokailukin ja eväät työpäivän aikana maksavat sen verran paljon.

Kerro salaisuutesi, vai olenko minä vain poikkeuksellisen suuriruokainen nainen? :D

Pakko kysäistä, että miten ihmeessä 300 e riittää kuukaudessa ruokaan? Olen itsekin uutena asuntovelallisena koettanut hieman tehdä budjetointia, mutta ihan tuolla en kyllä itse pärjää, johan lounasruokailukin ja eväät työpäivän aikana maksavat sen verran paljon.

Kerro salaisuutesi, vai olenko minä vain poikkeuksellisen suuriruokainen nainen? :D

Helposti, meitä on perheessä 3 henkilöä ja viimevuonna meni keskimäärin 450 euroa per kk ruokaan. Eikä meillä syödä mitään pastaa ja tarjousjauhelihaa joka päivä. Ruuassa säästää helvetisti kun tekee käytännössä kaiken ite ja kyttää tarjoukset ja ostaa niistä ruokaa pakastimeen.

Helposti, meitä on perheessä 3 henkilöä ja viimevuonna meni keskimäärin 450 euroa per kk ruokaan. Eikä meillä syödä mitään pastaa ja tarjousjauhelihaa joka päivä. Ruuassa säästää helvetisti kun tekee käytännössä kaiken ite ja kyttää tarjoukset ja ostaa niistä ruokaa pakastimeen.

Hui, minulla taitaa olla siis paljon varaa tsempata.:D

Lasken ruokakuluihin lounaan töissä (noin 8 e) + välipalana rahkaa, jogurttia, leivän, hedelmän tai jotain muuta vastaavaa. Tämän päälle iltaruokailut ja tietenkin viikonloput.. Jos ei mukaan lasketa ravintolisiä ja vitamiineja, niin itsellän tekee tiukkaa tuo 300 eruoa, vaikka sitä mielelläni tavoittelisinkin.

Toisaalta näin yksin asuvana tulee kyllä usein käytyä ulkona syömässä tai sitten haettua jotain, joten ehkäpä tätä pitäisi sitten hieman karsia. Raaka-aineet tahtoisin kuitenkin pitäää laadukkaina ja tuoreina.

Lasken ruokakuluihin lounaan töissä (noin 8 e) + välipalana rahkaa, jogurttia, leivän, hedelmän tai jotain muuta vastaavaa. Tämän päälle iltaruokailut ja tietenkin viikonloput.. Jos ei mukaan lasketa ravintolisiä ja vitamiineja, niin itsellän tekee tiukkaa tuo 300 eruoa, vaikka sitä mielelläni tavoittelisinkin.

Toisaalta näin yksin asuvana tulee kyllä usein käytyä ulkona syömässä tai sitten haettua jotain, joten ehkäpä tätä pitäisi sitten hieman karsia. Raaka-aineet tahtoisin kuitenkin pitäää laadukkaina ja tuoreina.

Meillä ei tossa ole ulkona syömisiä mukana, mutta niistä ei tule edes pariakymppiä kuukaudessa. Myöskään en ole laskenut työpaikan yhtä sapuskaa, joka on luontaisetu, tohon mukaan. Eli jos ei tota luontaisetusafkaa olisi, menisi varmaan ehkä 500 meidän perheeltä kuussa sapuskaan. Tostakin voisi vielä halutessaan tinkiä jos näkisi tarpeelliseksi. :evil:

Viikossa menee työpaikkaruokailuun 5x5,5€=27,5€
Viikossa menee kotiruokailuun noin:
1,4kg jauhelihaa= 10€
3pakettia kananmunia=4,5€
6pakettia pekonia= 10€
leipä=1,5€
yms yms (jogurtit, maidot etc) =20€
kaljat=5€
kertaa neljä, niin saa kuukauden menot = 314€.

En tietenkään joka viikko syö noin :D kuhan vain heitin esimerkin.

Aika helposti siis riittää.

Edit: tietenkin jos syö jotain 2kpl risifrutteja/päivä yms kalliita juttuja, niin kertyyhän sitä hintaa

meillä on kahen hengen talous ja ollaan just viimeaikoina yritetty skarpata ruokalaskussa. Tavoitteeksi otettiin vaatimattomat 400e/kk mutta tällä hetkellä näyttää että ei siinä pysy millään. Vaikka joka päivä syödään mun tekemää perussafkaa ja esim tällä viikolla ainoat ylimääräiset herkut mitä ostettiin oli 0.5l bissetölkki ja vuohenjuustopötkylä ja silti meni taas tälläkin viikolla 100 rikki.
Loppujen lopuksi 400e/kk kahen hengen ruokabudjetti ei ole kuin n7.1e/pvä/nenä. Eli jos käyt esim lounaalla jossain syömässä (mun työssä on usein pakko) niin paljon muuta ei saakaan enää samana päivänä syödä.
Tohon 400 ei ole edes vielä laskettu lisäravinteita, jotka vois musta kuitenkin laskea ton saman otsikon alle.
Aika mahoton homma siis

Meillä riittää 200e/kk ruokaan kahden hengen taloudessa. Ei käydä päivisin lounailla, syödään kunnon kotiruokaa vaan.
Silti ei juosta tarjousten perässä, eikä syödä mitään hernekeittoa joka pvä.

en usko. Joko tohon ei ole laskettu kaikkea mukaan tai kunnon kotiruoka ketsuppia ja makaroonia. Tai sitten olet pienikokoinen ja syöt jotain 1500kcal päivässä, mä syön n.5000.
Toi budjetti tekee 3.3e/pvä. Eli jos ostat yhden 400g kanapaketin niin se on siinä.

Back
Ylös Bottom