Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Toi budjetti tekee 3.3e/pvä. Eli jos ostat yhden 400g kanapaketin niin se on siinä.

Toi on kyllä helvetin vähän. Tosin olet laskenut hieman väärin eli oikea summa on 6.6€/päivä.

Meidän taloudessa menee ruokatilille molemmilta 200€/kk ja sillä ostetaan kaikki pesuaineet sun muut. Lisäksi molemmat syövät koulussa/töissä arkipäivisin riippuen lukujärjestyksestä onko ruokala auki vai ei. Paremmalla puoliskolla työpaikkaruokailu on ilmainen joka päivä sis. välipalat sun muut hässäkät. Itsellä kouluruoka maksaa 2.35€/kerta. Toi 400€ riittää useimiten aika hyvin ja toisinaan ei riitä mihinkään (riippuen onko tehty ostoslistaa vai ei :D). Sen kyllä huomaa, jos ostelee jotain riisifrutteja, vissyjä, nachoja jne. miten sattu.

Ruokatili johon molemmilla on kortit on muuten tosi hyvä keino säästää hermoja. Ei tarvitse mitään kuitteja laskeskella vaan kaikki menee automaattisesti puoliksi. Tosin kyllähän se vituttaa maksella kaikennäköisiä tampponeja, vanutuppoja, kasvovesiä jne. mutta toisaalta itse ostan sitten partateriä ja ehramia jota toinen ei käyttele. +/- 0.

en usko. Joko tohon ei ole laskettu kaikkea mukaan tai kunnon kotiruoka ketsuppia ja makaroonia. Tai sitten olet pienikokoinen ja syöt jotain 1500kcal päivässä, mä syön n.5000.
Toi budjetti tekee 3.3e/pvä. Eli jos ostat yhden 400g kanapaketin niin se on siinä.

Hyvin on hengissä pysytty :rolleyes:
Jos kunnon kotiruoka on sulle makaronia ja ketsuppia niin onneksi olkoon :thumbs:

Kun miettii pankin valintaa asuntolainaa ottaessa kannattaa katsoa tarkkaan paljonko joutuu maksamaan lainan käsittelykuluja, tilinhoitomaksua per kk, korttien kk maksua, lainan järjestelykuluja ym. Itselläni yksi suuri syy pankkien kilpailutukseen edellisen kerran n. 2 vuotta sitten oli se, että kyllästyin maksamaan joka kuukausi n. 3 euroa tilinhoitomaksua Sampoon. Vaihdoin lainani Nordeaan ja tällä hetkellä maksan 0,50 eur kuluja kuukaudessa asuntolainan päälle ja marginaalini on 0,4%.
Miten muissa pankeissa tällä hetkellä on?

Toi on kyllä helvetin vähän. Tosin olet laskenut hieman väärin eli oikea summa on 6.6€/päivä.

En ole laskenut väärin, oikea summa on 3.3e henkilöä kohden päivässä, eli molemmilla on yhteensä käytettävänä 6.6e/pvä. Ei kukaan bodari syö tolla summalla.
Tonnikalassa lienee halvimmat roheiinit ruoka-aineista. Tolla hinnalla saa 3 purkkia (muistaakseni rainbow:n purkki on noussut senttejä vaille eurosta senttejä yli euroon). Tosta ei saa prodea läheskään tarpeeksi. Ei sillä että kukaan eläis pelkällä tonnikalalla, mutta noin esimerkkinä.

Hyvin on hengissä pysytty :rolleyes:
Jos kunnon kotiruoka on sulle makaronia ja ketsuppia niin onneksi olkoon :thumbs:

Ei tarvi suuttua. Pidetään sua vaikka laskuvirheisiin syyntakeettomana koska nälkä on sekoittanut pääsi. Kukaan ei syö tolla summalla kunnolla

Kyllä ruokaan uppoaa ihan sikana rahaa jos syö yhtään terveellisesti. Suomessa liha, hedelmät, vihannekset ja muut perusraaka-aineet ovat törkeän kalliita IMO. S-etukortin mukaan tulee joka kuukausi höylättyä lähikauppaan 600-700e. Siihen voi lisätä huntin pari muualta. Ja meidän taloudessa on yksi just ja just 50 kg flikka ja minä.
Tottakai tuosta voisi nipistää kun käyttäisi järkeä. Eniten vituttaa, kun aina välillä jokin menee roskiin, kun ei ole huomannut päiväysten umpeutumista(välillä pakko ostaa 3-4 päivän ruuat, kun ei kiireen takia kerkeä kunnolla kauppaan. En todellakaan halua heittää mitään ikinä roskiin). Mutta kaikkiaan minimi olisi kyllä 450-500e kuukauden safkoihin.

Pitääkö kaikkien maailman ihmisten olla bodareja...? :david:
Niin joo..tottakai pakkiksella on :rolleyes:
Sulle on näköjään sarkasmi lähellä sydäntä. Noi vittuilunsävytteiset hymiöt vielä hienosti korostaa sun pointtia ja henkistä ylivertaisuutta :thumbs: (<-kato vaikka)

sanotaanko että terveellisesti ja monipuolisesti syövä aikuinen mies ei syö 3.3 eurolla päivässä.

Turha kinastella pojat! Jotkut syö vähemmän ja jotkut enemmän. Meidän taloudessa on kaksi aikuista ja ruokaan menee about 400e/kk. Joskus on herkkuja. Päivittäin vihanneksia joten kyllä sitä rahaa menee ruokaan. Eihän kukaan ilman ruokaa pärjää...ainakaan pitkään!

Threadin nimi on "Asuntolaina", pidetään se mielessä ;)

Ajattelin itse pistää jatkossa joksikin aikaa ruokakulut tarkkailun alle.

Mutta omat laskut taitavat osittain olla suuret myö siksi, että syön paljon tuoreita vihanneksia, vuohenjuustoa, fetaa, erilaisia pähikönöitä tai siemeniä salaatissa. Koska olen vege, en siis voi tehdä isoa satsia jauheliharuokaa ja vetää sitä montaa päivää putkeen. Tietenkin nuo cottifrutti-välipalat tuovat myös päivään helposti lisäkustannuksia, joten taloudellisemminkin voisi (kai) koettaa pärjätä.;)

Ja onhan tämäkin ainakin osittain asuntolainaan liittyvä asia. Ainakin itse joudun nyt budjetoimaan tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin, sillä valtavan remontin jälkeen on budjetti tiukemalla kuin olin suunnitellut.

Miten muilla on lainan mahdolliset takaukset hoidettu. Jos olisi esim. säästöjä n. 20-22% asunnon arvosta niin onko muiden kokemuksen mukaan pankeissa kuinka paljon eroa tarvittavan takauksen suhteen. Tapiola ainakin sanoo, että asunto kattaa 70%, eli siellä jäisi osa taattavaksi. Kun taas Sampi olisi vaatinut takauksen pienemmälle summalle.

Miten muilla on lainan mahdolliset takaukset hoidettu. Jos olisi esim. säästöjä n. 20-22% asunnon arvosta niin onko muiden kokemuksen mukaan pankeissa kuinka paljon eroa tarvittavan takauksen suhteen. Tapiola ainakin sanoo, että asunto kattaa 70%, eli siellä jäisi osa taattavaksi. Kun taas Sampi olisi vaatinut takauksen pienemmälle summalle.
Omassa lainalaskelmassa taattavaksi jäi 3000e. Tapiolan takauksella tuo olisi maksanut 60e (kertamaksu). En muista miten tuo takaus meni isommilla summilla. Itse otan ainakin takauksen mielummin pankilta kuin vanhemmilta.

miksi ette halua valtion takausta? Itse kun kilpailutin pankkeja oli muistaakseni yksi pankki jossa asunto takasi 75% lainasta, en kyllä muista mikä se oli. Kaikissa muissa se oli 70%

asunnon vakuusarvo on yleisesti se 70%. Joskus asunnon ikä, kunto, tms voi vaikuttaa vakuusarvoon. Jos alueen asuntojen hinnat nousevat niin voi pyytää pankkia arvioimaan uudelleen vakuusarvoa. Mitä rajoitteita valtiontakaus asettaa?
Itse ostin ensimmäisen asuntoni ilman takaajia ja käsirahaa ja maksoi 103000 euroa. Silloin tuli kaksi lainaa mutta toisen marginaali oli suurempi.
Nykyisen asuntomme arvo riittää takaamaan lainamme eikä ole ketään takaajana.

asunnon vakuusarvo on yleisesti se 70%. Joskus asunnon ikä, kunto, tms voi vaikuttaa vakuusarvoon. Jos alueen asuntojen hinnat nousevat niin voi pyytää pankkia arvioimaan uudelleen vakuusarvoa. Mitä rajoitteita valtiontakaus asettaa?
Itse ostin ensimmäisen asuntoni ilman takaajia ja käsirahaa ja maksoi 103000 euroa. Silloin tuli kaksi lainaa mutta toisen marginaali oli suurempi.
Nykyisen asuntomme arvo riittää takaamaan lainamme eikä ole ketään takaajana.

Enpä käsitä minäkään mitä rajoitteita valtiontakauksesta tulee. Me ostettiin kämppämme vuonna 2001 ilman yhtään senttiä omaa rahaa, eli 100% velalla. Silloin oli takaaja 15% osuudelle lainasta. Otettiin joskus 2005 lisää lainaa remppaa varten, yhdistettiin aiemmat kaksi asuntolainaa (takaajan osuus ole omana lainanaan) yhteen tämän remppalainan kanssa. Samalla tarkistettiin kämpän sen hetken arvo ja saatiin takaaja välistä pois. Eli kämppien hinnat olivat senverran nousseet, ettei takaajaa enää tarvittu vaikka otettiin lainaa lisää suurinpiirtein niin paljon, että lainapääoma oli aikalailla taas se mikä vuonna 2001 nostettiin.

Tämä homma ei luonnollisestikaan toimi aina, eli tuon varaan ei voi mitään laskea. Mutta ei sitä takaajaa kannata koko 20 vuoden maksuaikaa mukana pitää. Vaikkei kämpän arvo nousis yhtään senttiä, jossain kohtaa on lainaa lyhennetty senverran, että takaajan voi jättää välistä pois.

Ruokaväännön vois kyllä siirtää siihen paremmin sopiviin ketjuihin, kuten tänne Kuukauden ruokabudjetti

Miten muissa pankeissa tällä hetkellä on?

Mulla on Sampo pankissa marginaali 0,4 enkä maksa tuon lisäksi mitään palvelumaksuja tms. Perustamismaksu taisi olla 100 euroa ja lainaa voi muuttaa veloituksetta. Olen tyytyväinen sekä ehtoihin että palveluun.

Edit. Muutan todennäköisesti viitekorkoa tuossa keväämmällä, joten yritän samalla toki vähän laskea vielä marginaalia.

Ruokaväännön vois kyllä siirtää siihen paremmin sopiviin ketjuihin, kuten tänne Kuukauden ruokabudjetti

Mulla on Sampo pankissa marginaali 0,4 enkä maksa tuon lisäksi mitään palvelumaksuja tms. Perustamismaksu taisi olla 100 euroa ja lainaa voi muuttaa veloituksetta. Olen tyytyväinen sekä ehtoihin että palveluun.

Edit. Muutan todennäköisesti viitekorkoa tuossa keväämmällä, joten yritän samalla toki vähän laskea vielä marginaalia.

Tarkoitin kaikenlaisia pankin kuluja eikä ainoastaan lainasta tulevia kuluja. Esim. käyttötilin kk maksut, korteista menevät maksut ym. Kun mulla oli aiemmin sammossa tili niin käyttötilistä piti maksaa muistaakseni 2,75 euroa ja korteista vielä joku 0,50eur tai jotain sinnepäin. Hyvä jos olet saanut nämä kulut pois. Onko kaikilla Sammon asiakkailla nykyään niin vai onko luoto joku etuasiakkuus järjestelmän osa, jolla kulut saa pois?
Pankkia valitessa kannattaa tosiaan huomioida nämä kulut myös. Vuodessa saattaa maksaa jo joitakin kymppejä pankille vaikka mitään vastinetta ei oikeastaan saa.Pienten lainamarginaalierojen hyöty häviää hyvin äkkiä palvelumaksuihin.

Back
Ylös Bottom