Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Työpaikka on varma ja tännne seudulle kyllä jään asumaan.

Jotenkin tuntuu tuollainen summa kuitenkin yhdelle henkilölle maksettavaksi aika isolta rahalta. Onko talousnäkymät nyt sellaisia, että yksi ihminen uskaltaa ottaa noin ison lainan? Myöntääköhän pankit edes yhdelle ihmiselle 120k€? Mietinkö liikaa? :D

Edit: ja toivottavasti sitä nyt ei joudu lopunikään yksin lyhentämään
Mikään työpaikka ei ole _varma_. Eikä varmaan tuollaisen lainan maksamisessa ole mitään ongelmia, _jos_ pysyy terveenä ja on töitä.

Onhan niitä sellaisiakin nyrkkisääntöjä ettei asumisen pakolliset menot saisi olla kuin 1/3 nettotuloista.

Kannattaa tosiaan laskea kaikki menot yhteen yläkanttiin ja sitten miettiä, että mitä jos kulutettavaa rahaa jääkin enää 400€/kk. Kaikki sähkölaskut, bensat, autolainat, vakuutukset, kesälomareissut, yms.

Varmaan sinne kämppään pitäisi jotain huonekalujakin hankkia ja sisustaa?

onko s pankilla joku vastaavanlainen palvelu?
Tossa oma talous-palvelussahan pystyy lajittelemaan tapahtumia ja sitten yhden välilehden alla näet kuinka paljon sinulla on mennyt itse määrittämänäsi aikana esim ruokaan, autoon, hankintoihin, asuntoon yms. Ja esim lähikaupan korttiostot voi laittaa automaattisesti menemään ruoka-otsikon alle jne. Palvelu on myös helppokäyttöinen ja graafiikkasuunnitelulla on selkeytetty sivuja ihan erilailla kuin esim nordealla
Kuulostaa kätevältä eikä tuollaista taida siellä olla. Omasta mielestä nettipankki on vaan sitä parempi mitä vähemmän minulla on asiaa konttorille.

Tossa oma talous-palvelussahan pystyy lajittelemaan tapahtumia ja sitten yhden välilehden alla näet kuinka paljon sinulla on mennyt itse määrittämänäsi aikana esim ruokaan, autoon, hankintoihin, asuntoon yms.
Tuo oma talous-palvelu on kyllä todella näppärä.
Itse tykkäsin kovasti siitä budjetin suunnittelu/teko mahdollisuudesta. OP:lle :5: tuosta palvelusta

Onhan niitä sellaisiakin nyrkkisääntöjä ettei asumisen pakolliset menot saisi olla kuin 1/3 nettotuloista.

niinhän se pitäisi olla... eri asia kuinka monella promillella asiat noin ovat. itse kuulun tuohon joukkoon: ilman ylimääräisiä lyhentelyjä minimilyhennyksillä asuntoon ja vast(kämpän vakuutukset sähkö vesi jne) menee aika tarkalleen 22% käteenjäävistä tuloista.

joku 50% palkasta asumiseen ja elämiseen, 20% tuhlailuun ja 30% sääntöön tais olla jonkun dr philin ohjenuora, ja tuolla lailla jos elää niin uskallan väittää että sillon talous on paremmalla tolalla kuin 95% ihmisistä.

niinhän se pitäisi olla... eri asia kuinka monella promillella asiat noin ovat. itse kuulun tuohon joukkoon: ilman ylimääräisiä lyhentelyjä minimilyhennyksillä asuntoon ja vast(kämpän vakuutukset sähkö vesi jne) menee aika tarkalleen 22% käteenjäävistä tuloista.

joku 50% palkasta asumiseen ja elämiseen, 20% tuhlailuun ja 30% sääntöön tais olla jonkun dr philin ohjenuora, ja tuolla lailla jos elää niin uskallan väittää että sillon talous on paremmalla tolalla kuin 95% ihmisistä.
Unohdit sanoa, että tuota kämppää maksaa 2-henkilöä;). Aattelin, että onpas halpa kämppä yksin maksettavaksi.

Lyhyellä tähtäimellä sitä voi kuluttaa tai säästää miten paljon tahansa, mutta kuka oikeasti osaa suunnitella talouttaan 20v eteenpäin, tuskin kukaan.

Mulla menee kohta asumiseen ~10% tuloista.

Mikään työpaikka ei ole _varma_. Eikä varmaan tuollaisen lainan maksamisessa ole mitään ongelmia, _jos_ pysyy terveenä ja on töitä.

Kannattaa tosiaan laskea kaikki menot yhteen yläkanttiin ja sitten miettiä, että mitä jos kulutettavaa rahaa jääkin enää 400€/kk. Kaikki sähkölaskut, bensat, autolainat, vakuutukset, kesälomareissut, yms.

Varmaan sinne kämppään pitäisi jotain huonekalujakin hankkia ja sisustaa?
.
No työpaikka on suht varma, ja ei tarvitse pelätä työttömyyttä. (töitä kyllä löytyy, varsinkin jos on maisemaa valmis vaihtamaan)

Laskeskelin tuossa hiukan menoja.
Kylläpä se siltä näyttää, että liian tiukille menee talous noin ison lainan kanssa ja 25v maksuajalla. 30vuoden maksuajalla lyhennys putoaa noin 100€:lla kuukaudessa.

Eipä sekään kovin hauskaa ole, jos asuu hyvässä talossa muttei rahaa jää oikein mihinkään extraan.

100 000€:n lainassa lainanlyhennyskulut ovat jo astetta siedettävämmät, eli jopa alle 1/3 nettotuloista.

No työpaikka on suht varma, ja ei tarvitse pelätä työttömyyttä. (töitä kyllä löytyy, varsinkin jos on maisemaa valmis vaihtamaan)

Laskeskelin tuossa hiukan menoja.
Kylläpä se siltä näyttää, että liian tiukille menee talous noin ison lainan kanssa ja 25v maksuajalla. 30vuoden maksuajalla lyhennys putoaa noin 100€:lla kuukaudessa.

Eipä sekään kovin hauskaa ole, jos asuu hyvässä talossa muttei rahaa jää oikein mihinkään extraan.

100 000€:n lainassa lainanlyhennyskulut ovat jo astetta siedettävämmät, eli jopa alle 1/3 nettotuloista.
Kysehän on vain ja ainoastaan siitä mistä sitä oikein haluaa maksaa. Keski-Suomessa on vähän enemmän onneksi valinnanvaraa kuin pk-seudulla.

Kalliimpi kämppä on periaatteessa suoraan pois kulutuksesta ja varmasti joskus voi harmittaa se tilanne ettei olisi varaa tehdä mitä haluaisi. Vaikkei se sitä tarkoita, että jos asuu halvassa kämpässä niin täytyisi käydä 2-kertaa vuodessa Thaimaassa.

Jos ei ole tallia, niin esimerkiksi auton pitäminen keskustassa voi olla aika tuskaa.

Tässäkin tilanteessa lähtisin liikkeelle siitä mitä haluaa ja sen jälkeen vasta miettii mitä se maksaa. Jos tuntuu, ettei ole varaa ostaa sitä mitä haluaa, niin aina voi asua vuokralla. Ettei käy niin, että haluaa keskusta kaksion ja ostaa lähiö yksiön.

Jotenkin tuntuu tuollainen summa kuitenkin yhdelle henkilölle maksettavaksi aika isolta rahalta. Onko talousnäkymät nyt sellaisia, että yksi ihminen uskaltaa ottaa noin ison lainan? Myöntääköhän pankit edes yhdelle ihmiselle 120k€?

Todellakin myöntää. Mulla esimerkiks on isompi laina ja pienemmät tulot ku sulla. Kohta vuoden olen tuota lainaa lyhentänyt ja ihan hyvin olen pärjäillyt. Riippuu tosiaan paljon siitä mihin muuhun sitä rahaa kuluu ja kuinka paljon, eikä kukaan muu voi päättää sun puolesta uskallatko ottaa tuollaisen lainan vai et.

Liittykää liittoon/työttömyyskassaan ja mitoittakaa lainanne niin, että selviäette lyhennyksistä vaikka tulisi työttömyys ja tippuisitte tälle päivärahalle. Tossa saa olla jo aika huoletta, luulisi 500 päivässä löytyvän jo uutta duunia tai ehtii rauhassa miettimään tarvittavia siirtoja.

Todellakin myöntää. Mulla esimerkiks on isompi laina ja pienemmät tulot ku sulla. Kohta vuoden olen tuota lainaa lyhentänyt ja ihan hyvin olen pärjäillyt. Riippuu tosiaan paljon siitä mihin muuhun sitä rahaa kuluu ja kuinka paljon, eikä kukaan muu voi päättää sun puolesta uskallatko ottaa tuollaisen lainan vai et.
Kauppalehdessä olikin juttua siitä, että Helsingissä keskituloisetkin on köyhiä. Naapurissa solussa asuvalla ja mäkkärin kassalla illalla töissä olevalla voi jäädä enemmän käyttörahaa kuin töissäkäyvällä omistusasujalla. Tästä voisikin perustaa uuden ketjun.

Saako verotuksessa vähennettyä kahden asuntolainen korot? Mietin jos siirtäisi omaisuutta omiin nimiinsä. Saisi remonttilainan asuntolainaksi, marginaalin nollaan ja mahdollisesti vielä korot vähennettyä verotuksessa.

Saako verotuksessa vähennettyä kahden asuntolainen korot? Mietin jos siirtäisi omaisuutta omiin nimiinsä. Saisi remonttilainan asuntolainaksi, marginaalin nollaan ja mahdollisesti vielä korot vähennettyä verotuksessa.

Asunnon pitää olla joko verovelvollisen tai hänen perheensä vakituinen asunto (tai sijoitusasunto, jolloin korot ovat vuokratulojen tulonhankkimiskuluja).

On tapauksia joissa on hyväksytty kahden asuntolainan korkovähennykset, kun perheen vakituinen asunto on ollut eri paikkakunnalla kuin verovelvollisen työpaikkakunnalla sijaitseva "kakkosasunto". (Noiden vuokriahan saa nykyään vähentää kans.) Tämä tuskin menis sun tapauksessa läpi?

Joudut varmaankin maksamaan varainsiirtoveron.

Asunnon pitää olla joko verovelvollisen tai hänen perheensä vakituinen asunto (tai sijoitusasunto, jolloin korot ovat vuokratulojen tulonhankkimiskuluja).

On tapauksia joissa on hyväksytty kahden asuntolainan korkovähennykset, kun perheen vakituinen asunto on ollut eri paikkakunnalla kuin verovelvollisen työpaikkakunnalla sijaitseva "kakkosasunto". (Noiden vuokriahan saa nykyään vähentää kans.) Tämä tuskin menis sun tapauksessa läpi?

Itseasiassa toinen asunto on juuri eri paikkakunnalla kuin työpaikka, ja haluaisin siitä ns. ykkösasunnon. Laskin juuri, niin nuo verovähennykset + marginaalietu tekisi pitkässä juoksussa melko paljon rahaa.

Varainsiirtoveroa ei käsittääkseni tarvitse maksaa kun kuolinpesästä siirrosta olisi kyse.

Tein tässä alustavat laskelmat kuukausittaisita menoista:

700 asuntolaina
50 netti+canal
50 sähkö
50 bensat
100 vaatteet
300 ruoka
250 muut (mm. salimaksu)
= 1500€

noilla menoilla noin 500€/kk jää säästöön. Jos tiukaksi pistää elämän, niin vaatteet ha "muut" osasta voi poisjättämällä n.200/kk lisää käteen kokonaissäästönjäävän osuuden olevan maksimissaa n.700€ luokkaa.
Autolaina tuosta sinällään puuttuu vielä, jonka kyllä joutunee ottamaan jossain vaiheessa. (jos ei sitten ymppää n.5000€:n rassia asuntolainaan), ja se taas nostaa vakuutusmaksujen muodossa noin 70€/kk lisää

En tiedä onko laskelmat nyt kovinkaan realistisia, kun ei ole ikinä tullut seurattua mihin sitä rahaa työntää.
Ruuasta aika helpostikin lienee sen 100€/kk saa pois, ja taas bensaan saa joinakin kuukausina sen 50€/kk laittaa lisää. Ja joskushan jotain huonekalujakin on ostettava yms.

Itseasiassa toinen asunto on juuri eri paikkakunnalla kuin työpaikka, ja haluaisin siitä ns. ykkösasunnon. Laskin juuri, niin nuo verovähennykset + marginaalietu tekisi pitkässä juoksussa melko paljon rahaa.

Meinasin editoida vanhaan viestiin mutta laitan varmuuden vuoks uuden niin huomaat. Eli silloin sen toisen asunnon pitäis tosiaan olla perheen koti. En ole varma onko noissa vaadittu lapsia mutta käsittääkseni sun lisäks ainakin puolison pitäisi olla kirjoilla siellä "ykkösasunnossa".

Tein tässä alustavat laskelmat kuukausittaisita menoista:

700 asuntolaina
50 netti+canal
50 sähkö
50 bensat
100 vaatteet
300 ruoka
250 muut (mm. salimaksu)
= 1500€

noilla menoilla noin 500€/kk jää säästöön. Jos tiukaksi pistää elämän, niin vaatteet ha "muut" osasta voi poisjättämällä n.200/kk lisää käteen kokonaissäästönjäävän osuuden olevan maksimissaa n.700€ luokkaa.
Autolaina tuosta sinällään puuttuu vielä, jonka kyllä joutunee ottamaan jossain vaiheessa. (jos ei sitten ymppää n.5000€:n rassia asuntolainaan), ja se taas nostaa vakuutusmaksujen muodossa noin 70€/kk lisää

En tiedä onko laskelmat nyt kovinkaan realistisia, kun ei ole ikinä tullut seurattua mihin sitä rahaa työntää.
Ruuasta aika helpostikin lienee sen 100€/kk saa pois, ja taas bensaan saa joinakin kuukausina sen 50€/kk laittaa lisää. Ja joskushan jotain huonekalujakin on ostettava yms.

Mun mielestä tuo näyttää hyvinkin realistiselta. Meillä menot pyörii jossain 2000-2500 välillä ja meitä on tällä hetkellä kolme. Vajaa kaksvuotias ei paljon kuluta ja asumismenot on tottakai yhteiset, kuten automenotkin.

Vaikea tietty sanoa mikä on kenellekin realistinen, mutta omallakohdallani en ainakaan tossa budjetissa pysyisi millään. Esim 250 KAIKKIIN muihin kuluihin on todella vähän, riippuen tietenkin mitä hankintoja on edessä lähitulevaisuudessa. Esim juuri huonekalut on sikakalliita, ja ne mitkä ei ole on sikahuonoja.
Entäs vastike?
missä kaikki vakuutukset? Pelkkä liikennevakuutus saattaa olla lähemmäksi 600e, tekee jo 50e/kk lisää?
Auton huollot, korjauksen, renkaat
kaasu, vesi
Tarvitsetko uuten asuntoosi kodinkoneita?
Tähän pitää lisätä vielä miljoona erillaista laskua jota ei kukaan keksi/pysty ennakoimaan.

Toki sulla toi laskelma voi pitää, mulla ei pitäis. Mun mielestä ihan turha kovin tarkkaan laskea noita kun ei ne kuitenkaan pidä. Suuntaa-antavana laskelmana ne on tietenkin ihan paikallaan

Vaikea tietty sanoa mikä on kenellekin realistinen, mutta omallakohdallani en ainakaan tossa budjetissa pysyisi millään. Esim 250 KAIKKIIN muihin kuluihin on todella vähän, riippuen tietenkin mitä hankintoja on edessä lähitulevaisuudessa. Esim juuri huonekalut on sikakalliita, ja ne mitkä ei ole on sikahuonoja.
Entäs vastike?
missä kaikki vakuutukset? Pelkkä liikennevakuutus saattaa olla lähemmäksi 600e, tekee jo 50e/kk lisää?
Auton huollot, korjauksen, renkaat
kaasu, vesi
Tarvitsetko uuten asuntoosi kodinkoneita?
Tähän pitää lisätä vielä miljoona erillaista laskua jota ei kukaan keksi/pysty ennakoimaan.

Toki sulla toi laskelma voi pitää, mulla ei pitäis. Mun mielestä ihan turha kovin tarkkaan laskea noita kun ei ne kuitenkaan pidä. Suuntaa-antavana laskelmana ne on tietenkin ihan paikallaan
-Tulevaisuuden hankinnat ostetaa säästöillä, joita jää x-verran /kk. Ei kai tuota voi erikseen kiinteisiin kuluihin edes laittaa?
-Autovakuutukset otin huomioon spekuloinneissani. Tosin en kotivakuutusta.
-kodinkoneita ei tarvitse ostaa
-Vastiketta en ottanut huomioon, koska ajattelin pienemmän veroprosentin kompensoivan sen.

ok. Käsitin että toi säästöön jäävä osa on oikeasti "ylimääräistä", mutta sittenhän toi on jo paljon realistisempi jos tosta 500:sta hankitaan kaikki isommat ostoksen ja maksetaan kaikki yllättävät laskut.
Omasta mielestäni tarpeeksi kattava kotivakuutus maksoi omalla kohdallani n70e/vuosi, joten se ei ole paha rasti

Meillä ollaan otettu talteen jo monta vuotta tiliote kuun lopussa. Meillä on perheellä käytössä tasan yksi tili, johon tulee kaikki tulot ja josta lähtee kaikki menot.

Noista lipareista on helpposeurata keskimäärin menoja ja tuloja.
Tulot ja menot luonnollisesti heittelehtivät tuommosessa yhden tilin systeemissä ihan järkyttävästi. Esim. Sijoitusten kotiuttaminen etc.
Nuo on kuitenkin kohtuu helppo sieltä filtteröidä pois ja jäljelle jää selkeät luvut tuloista ja menoista.

Olen yrittänyt laskea netistä löytämilläni laskureilla budjettia meidän perheelle.
Se ei onnistu millään. Niihin ei vain saa ympättyä kaikkia niitä yllättäviä kuluja, joita nelihenkinen perhe aiheuttaa. Sen takia käytän vain tuommosta yleistä keskiarvoa.

Kuukausittaiset tulot pysyvät kohtuudella vakiona, mutta menot eivät ole lähellekään vakiot. Pakkaa sekoittavat helposti yli 300 euron vakuutuslaskut (jostain syystä maksan kaikki vakuutukset kahdessa erässä), autoverot ja tv-luvat, vain noin muutamia mainitakseni.
Näistä isoista heitoista johtuen olen alkanu budjetoimaan meidän perheen rahapolitiikkaa vuositasolla. Hommassa jotenkin pysyy paremmin järki mukana pitemmän perspektiivin ansiosta. Ja vielä kun on tiliotteita pitkällä aikavälillä tallessa ja pystyy helposti tarkistelemaan, että mihin suuntaan perheen talous on kääntymässä.

edit: Postin pointti oli se, että kuluja on mahdotonta budejtoida noilla laskureilla. Kattokaa niitä tiliotteita, jotta tiedätte oikeasti mihin ne rahat menee.

Back
Ylös Bottom