YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
38 astetta kuumetta... Päässä huippaa. Olo on ihan ding ding dong. Onneksi en ole oksentanut eilisillan jälkeen.
Nyt vaan kirjottamaan huuruinen äikän otsikkoaine, jau.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arsi sanoi:
Enkä muutenkaan usko, että ne sitä sisältöä niin hirveästi Englannin aineessa tuijottavat.. Kunhan näkee, että tehtävänanto on suurin piirtein ymmärretty.

Terveisiä enkunopelta jonka kotona odottaa vino pino ylppäreitä:

Kyllä sitä sisältöäkin tuijotetaan. Se kun on yksi arvostelukriteereistä. Etenkin sinne 85+ pisteen aineeseen sitä sisältöäkin vaaditaan jo ihan kunnolla. A-englannin lukijoilta kun odotetaan jo kykyä pohdiskella syntyjä syvällisiä sillä vieraalla kielellä.

Vaativia olivat aineen aiheet tänä(kin) vuonna. Varmasti ainakin osaksi tämän takia maksimisanamäärää oli nostettu 50 sanalla.

No nyt on sitten äikkäkin takana. Kirjoitin 22. aiheesta eli niiden nöyryyttävien TV-ohjelmien suosiosta. Ihan mukavasti meni. Ainakin itse olen tyytyväinen...

33. Kumpi on sinulle läheisempi, Kolumbus vai Odysseus?

Reilu kolme sivua tesktiä. Paras äikän aine ikinä, mutta niin ne aina ovat, ennen kuin ne palautetaan...

Itse kirjoitin 30. aiheesta. Siinä piti pohtia suhtautumista maaseutuun/kaupunkiin. Saattoi kyllä mennä vähän ohi aiheen, kun kirjoittelin vaan mitä mieleen tuli. No, ihan sama tuolle äikälle kunhan läpi menee. Reaali lähtee 44 pisteellä, toivottavasti ei tipu paljoa.

Mä kirjoitin kanssa 22. aiheesta ja tuntui ihan hyvältä, muistin jopa t.a. numeron ja otsikon. :rock: Tuli kyllä vähän sottaisen näköinen paperi kun piti pari kohtaa korjata vielä puhtaaksikirjoitusvaiheessa. Ei tosta kyllä pyhällä hengelläkään ällää tule, mutta E ei olisi mikään mahdottomuus, kunhan siellä ei ole paljoa vihreitä. Eihän näistä ikinä tiedä. Mulla useinkun tuntuu menevän hyvin niin tuleekin paska ja toisinpäin...

Tämä nyt on taas tätä valitusta, mutta mun mielestäni harvinaisen paskat aiheet. Vaikkei aineistossakaan aiheilla juhlittu, niin IMO huomattavasti enemmän tarttumapintaa niissä oli kuin näissä. Tuo nöyryytys oli oikeastaan ainoa mihin oli suht hyvä tarttua. Ajattelin aluksi niitä kauneuden markkinoita, mutta mua hämäsi, että jos ne nyt tarkoittaakin ihan jotain muuta mitä mä kuvittelen niin I:tä pukkaa. Saisi olla tehtävän annot jämptisti just eikä melkein eikä mitään kielikuvia jotka saattaa johtaa vähänkin harhaan. Myös seksistä ja rakkaudesta olisi ollut mukava kirjoittaa, mutta kun niitäkin olisi pitänyt pohtia sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tuli semmoinen sillisalaatti että jätin suosiolla kesken. Toi nyt ei oikeastaan ollut kyllä tehtävän, vaan oman riittämättömyyden puutetta.

Reaali lähti 28 pisteellä. Onko toi nyt sitten se M?

Tomppa85 sanoi:
33. Kumpi on sinulle läheisempi, Kolumbus vai Odysseus?

Reilu kolme sivua tesktiä. Paras äikän aine ikinä, mutta niin ne aina ovat, ennen kuin ne palautetaan...

:worship: Sulle ja hatunnosto vielä päälle. Toihan on ainakin mun mielestä aika helvetin vaativa tehtävänanto. Saako tiedustella pikku referaattia ihan mielenkiinnosta, että mitä pistit sinne?

Mulla ei riittänyt rohkeus tohon tehtävään millään kun tuntui, että olisi vaatinut hiukan enemmän pohdintaa kuin sen kaksi-kolme tuntia mikä tuolla on aikaa. Eikä oikein muutenkaan ollut kauhean luova olo. :lol2:

Kerranhan oli joku tällaine 1+1=2? - niminen tehtävänanto. Aika mielenkiintoisia aineita varmaan tuosta tullut...

Kirjoitin myös aiheesta 30. Kaupunkilaiset vastaan maalaiset... Ihan hyvillä mielin sen kirjoitelman palautin. Katsotaan nyt miten käy...

29. Sähkön välttämättömyydestä raapustelin..

Sain tänään kuulla fysiikan pisteetkin; 32p ja 6 fysiikan tehtävään vastasin :rock: reaalista E lähes varma, L:ään mahkuja.

Hoku sanoi:
:worship: Sulle ja hatunnosto vielä päälle. Toihan on ainakin mun mielestä aika helvetin vaativa tehtävänanto. Saako tiedustella pikku referaattia ihan mielenkiinnosta, että mitä pistit sinne?

Mulla ei riittänyt rohkeus tohon tehtävään millään kun tuntui, että olisi vaatinut hiukan enemmän pohdintaa kuin sen kaksi-kolme tuntia mikä tuolla on aikaa. Eikä oikein muutenkaan ollut kauhean luova olo. :lol2:

Kerranhan oli joku tällaine 1+1=2? - niminen tehtävänanto. Aika mielenkiintoisia aineita varmaan tuosta tullut...

Kiitoksia. :D

Ennen kuin aloin tekemään tuota tehtävää, mietin 15 minuuttia, kannattaako tuohon ryhtyä. :rolleyes: "Improvisoin" koko aineen, suoraan päästä. Kolme sivua ja rapiat.

Referaattia on paha kirjoitella, kun unohdin koko paskan heti, kun astuin salista ulos. :(

Yritetään nyt kuitenkin:

Ekassa kappaleessa kirjoitin, kuinka "Harhailijat ovat siunattuja, koska heidän suunnitelmansa ovat kuin tuulenviri, joka muuttaa alati suuntaansa..." Sitten kuvailin Kolumbusta määrätietoisena henkilönä, joka kaikesta suunnittelusta huolimatta tavoitteisiin nähden epäonnistui (löysi Amerikan Intian sijaan), ja kuinka itse olen ihan samanlainen kirjoittajana, koska kaikesta huolimatta yleensä päädyn teksteissäni hieman eksyksiin. :lol2:

Odysseuksen käsittelin seuraavassa kappaleessa, ja kirjoitin, kuinka hän on minun sankarini, koska hänelläkään ei ole aavistustakaan siitä, mitä seuraavaksi tekee, ja koska myös hän on korkeampien voimien (YO-lautakunta/jumalat) pyöriteltävänä.

Lopuksi vedin koko homman yhteen nerokkaasti lainaten tehtävänannon runoa, jossa Kolumbus kyselee Odysseukselta, mitä hän on saanut aikaan. Kirjoitin, että toisinaan olen kuin Kolumbus, joka pyrkii taivuttamaan inspiraationsa päästäkseen tavoitteisiinsa, ja toisinaan Odysseus, joka on tyystin inspiraationsa riepoteltavana ainoana toivonaan se, että harhailu on nimenomaan matkan tarkoitus. Sitten vielä kirjoitin että jos minulta kysyttäisiin nyt, kumpi on läheisempi, vastaisin: "En minä tiedä. Minä vain harhailen. Tänään on niin kovin tuulista."

Otsikkona luonnollisesti "33. Minä vain harhailen".

:D Että silleen... :nolo:

Entäs itse? Mistäs sinä kirjoitit?

Joo-o, 7 tehtävän vastaukset sain ja niistä 28 pistettä. Nyt odottelen hermorauniona kemian 6. tehtävän vastauksia. Tulis nyt perkele se neljä pistettä... :hyper:

Meni tuo otsikkoaine vähän penkin alle. 2h meni et aloin kirjottamaan..
Kirjotin siitä tehtävästä 22. eli nöyryyttämisestä tv-ohjelmissa. Mitäs muut valitsi?

Aika mielenkiintoisen tekstin olit, Tomppa, väsännyt. :thumbs:

Mä kirjailin niistä nöyryytysohjelmista ja analysoin ihmiset vahingoniloisiksi paskiaisiksi, noin niinkuin pääpiirteittäin. :D Vajaa viitisen sivua tekstiä ja sinänsä harmittaa, kun en oikein mitään tosi innovatiivista sinne mahduttanut.

Mä tykkään kanssa viljellä noita helvetin taiteellisen kuuloisia väännöksiä loppukappaleissa, antaa tosi runosieluisen kuvan ja ainakin opettaja tykkää :D :whip: . Tiedä sitten mitä ytl:n naavaparrat meinaa. Tämä aine oli kyllä enemmänkin sellainen pikku huumorisäväyksillä kyllästetty, kepeä analyysi.

Ite pohdin sen nöyryyttämisen ja kauneudenmarkkinoiden välillä ja päädyin jälkimmäiseen. Tomppahan on varsinainen Tabermanni.

Äikästä kirjoittelin sellaisen M:n aineen 27. tehtävästä.

Reaalista pisteet lähti jotenkin näin: 3,5,2,5,5... Lopussa luki että 35 eli mitä ilmeisimmin E.

Hoku sanoi:
Aika mielenkiintoisen tekstin olit, Tomppa, väsännyt. :thumbs:

Mä kirjailin niistä nöyryytysohjelmista ja analysoin ihmiset vahingoniloisiksi paskiaisiksi, noin niinkuin pääpiirteittäin. :D Vajaa viitisen sivua tekstiä ja sinänsä harmittaa, kun en oikein mitään tosi innovatiivista sinne mahduttanut.

Mä tykkään kanssa viljellä noita helvetin taiteellisen kuuloisia väännöksiä loppukappaleissa, antaa tosi runosieluisen kuvan ja ainakin opettaja tykkää :D :whip: . Tiedä sitten mitä ytl:n naavaparrat meinaa. Tämä aine oli kyllä enemmänkin sellainen pikku huumorisäväyksillä kyllästetty, kepeä analyysi.

Jos opettajat ovat tykänneet, niin sitten ytl:kin... :) Niin kauan kuin pysyy aiheessa, niin kaikki on hyvin. Mutta auta armias, jos eksyt. :curs: Sain B:n viime syksynä periaatteessa (opettajan mukaan) e:n tai l:n aineesta, koska "näkemykseni oli liian avara tjmsp." :lol2: Saas nyt nähdä, miten käy. Hieman tota referaattia lukiessa hirvittää, että mitä tulikaan tehtyä... :eek:

5 sivua? Itsellä oli tänään periaate, että mitä vähemmän sivuja, sitä vähemmän virheitä. ;)

Tein itse aiheesta 24, kuten aika moni meidän koulusta. En nyt elämäni parhaasta aineesta tiedä, mutta parempaankaan en kyl ois pystyny. Eiköhän se M sieltä säälistä tule. :)

Tomppa85 sanoi:
5 sivua? Itsellä oli tänään periaate, että mitä vähemmän sivuja, sitä vähemmän virheitä. ;)

Mulla on jotenkin niin väljä tyyli kirjoittaa, että aineet tuppaa aina venymään 5 tai 6 sivua pitkiksi. Se on tosiaan sinänsä vittumaista, koska mä olen suht huolimaton noiden virheiden kanssa ja niihin se sitten yleensä kaatuu jos on kaatuakseen. Aina ollut itse tietysti sitä mieltä, että sisältö ratkaisee, vaikka eihän se nyt niin mene ;)

Otsikosta 30. tuli kirjotettua. Olen kovinkin ylpeä itsestäni, sillä sain sujautettua aineeseen kaksikin kertaa sanan kakka.
Muuten aine oli kovin epämääräistä pohdintaa, ja pitkänmatkaa unohduin kertomaan kuinka ihanaa aikaa kesä on :)

Suositut

Back
Ylös Bottom