YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi ykkönen olisi ollut hyvä aihe, mutta kun en ollut ku 98 prosenttisen varma että se PE tarkoitti liikan tunteja. Ajattelin sitten, jotta mitään ei nyt riskeerata ja kirjoittelin humanitäärisestä avusta. 203 sanaa, en ollut huomannut että oli sanamäärän rajoitus noussut. Hyvältä tuntui, ainakin M, kunnon berlinerillä E.

Ykkösaineessahan oli tärkeää kirjoittaa LIIKUNTATUNTIEN TURHUUDESTA, AIHE OLI RAJATTU!

En lähteny tosta kirjottamaa, koska en ois noista liikuntatunneista 200 sanaa pystynyt repimään.

Angelos sanoi:
Ykkösaineessahan oli tärkeää kirjoittaa LIIKUNTATUNTIEN TURHUUDESTA, AIHE OLI RAJATTU!

En lähteny tosta kirjottamaa, koska en ois noista liikuntatunneista 200 sanaa pystynyt repimään.

:anssi: Tehtävänantonahan oli kommentoida sitä brittien tilannetta ja verrata Suomen tilannetta siihen!

En tiedä onko kukaan sanonut, mutta fysiikan tehtävät olivat todella helppoja. Näin viiden ja puolen kurssin käyneenä olisin osannut 6 tehtävää ja opettajan mukaan loppupään tehtävätkin olivat perustehtäviä loppupään kursseista.

Sinoli sanoi:
En tiedä onko kukaan sanonut, mutta fysiikan tehtävät olivat todella helppoja. Näin viiden ja puolen kurssin käyneenä olisin osannut 6 tehtävää ja opettajan mukaan loppupään tehtävätkin olivat perustehtäviä loppupään kursseista.
Joo huomasin kans. Olin vastannu kemiaan ja historiaan niinku olin suunnitellukki, lopuksi selasin pikkusen sitä vihkoa, huomasin että fysiikas oli pari naurettavan helppoa tehtävää esim se 2 tehtävä. Sijoita pari lukua kaavaan ja paina entteriä.. En sit kumminkaa uskaltanu vastata, ku en oo fysiikkaa yli vuoteen lukenu, ja ajattelin että siinä on pakko olla joku kompa, ei yo:ssa niin helppoja tehtäviä voi olla :itku:

Jos olisin tehny sen fysiikan kakkosen kemian nelosen tilalta, olis ollu varma L. Nyt se on siinä rajoilla ja mun säkällä se jää 1-2 pistettä vaille :curs:

Valmistaudutteko te mitenkään noihin äidinkielen kirjoituksiin? Huomennahan se olisi otsikkoaine. Itse en ainakaan aineistoaineeseen valmistautunut mitenkään, enkä tuskin tähänkään jaksa. Joko saitte aineistoaineen/reaalin alustavia pisteitä opettajilta? Itse olisin perjantaina saanut aineistoaineen pisteet tietoon, mutta opettaja oli juuri valvomassa enkun kirjotuksia silloin kun kävin koululla ja en sitten jaksanut jäädä odottelemaan. Reaalistakin tiedän vain sen verran, että ainut kemian tehtävä jonka tein (tehtävä 2) lähtee 6 pisteellä. Fysiikan pisteitä saa tietää varmaankin muutaman päivän sisällä.

Angelos sanoi:
Otsikkona oli "PE lessons - useless or not?" tjsp. Tämä kyllä rajaa aihetta.

Otsikko oli kyllä "Useless PE lessons". Eikä se mitään rajaa. Tehtävänannossa pyydettiin kommentoimaan sitä tekstissä esitettyä asiaa ja vertamaan sitä Suomen tilanteeseen. Ja tehtävänantoahan pitää noudattaa tai muuten menee päin vittua.

lisäliha sanoi:
Et tainnut lukea tehtävänannosta muuta kuin otsikon :lol2:
Tai sitten ei kielitaito riittänyt? Tehtävänannossa sanottiin aivan selvällä Englannin kielellä, jtn että "Kommentoi tekstiä ja vertaa tilannetta Suomeen."

Enkä muutenkaan usko, että ne sitä sisältöä niin hirveästi Englannin aineessa tuijottavat.. Kunhan näkee, että tehtävänanto on suurin piirtein ymmärretty.

Se oli kyllä vähän merkillinen se ykkösaihe siinä enkussa...

Toisaalta otsikko opastaa puhumaan pääasiassa liikuntatunneista, mutta se pikku tekstinpätkä siinä peesissä antaa pohdittavaa laajemminkin nuorten liikkumattomuudesta yms...

Itsekin kirjoitin juuri siitä aiheesta, ja koetin jotenkin tasapainoilla sen otsikon ja tehtävänannon välissä... Kirjoitin siitä kuinka amerikkalainen tapa, jossa nuoret syövät ennemmin pitsaa kuin urheilevat, on rantaumassa Suomeenkin... Lisäksi totesin yläasteiden liikuntatuntien määrän liian pieneksi sekä niiden laadun melko kehnoksi... Ja loppuun tietysti pieni yhteenveto... Meniköhän yhtään sinne päin?

EDIT:
Niin sen verran tähänastisista "tuloksista", että äikän ykkösaineesta L tai E, opettaja ei vielä lopullista tuomiota alustavista pisteistä ollut antanut... Reaalista jotain 41-43 pistettä opettajan pikaisen arvion mukaan...

Miten muuten pitkän matikan kirjoittavat valmistaudutte? Mitä kannattaa kerrata? Itselläni on tuollainen kirja jossa on yo-tehtävät ratkaisuineen vuodesta 1995 asti. Sitä olen laskenut ja huomannut että n. 5 ekaa tehtävää ovat aina aika helppoja ja sitten alkaa vaikeutumaan. Eli varmaan kannattaa keskittyä kertaamaan noita vaikeimpia tehtäviä. Mites muilla, lasketteko vielä hullun raivolla vai luotatteko kykyihinne ja kertailette rauhassa? Millaisia ovat pitkän matikan tärpit, vai onko niitä?

Aivovaurio sanoi:
Psykan jokeri oli juuri käyty jossain suullisessa kuulustelussa tai jollain kertaustunnilla, jos olisin vain sillon kuunnellut.. Bilsan kysymykset taas vaikutti yllättävän helpoilta, esim. täälläkin mainittu 1. tehtävä. Katsotaan nyt jos sieltä tulisi M-L akselilta joku..

Totta, iten en kirjoittanut mutta psykan tunneilla kateltiin noita kyssiä. Helvetin ympäripyöreitä kaikki, välillä ei tiennyt mihin olisi pitäny vastata ja mitä haettiin. Toivottavasti keväällä 2006 on paremmat kun kirjoitan psykan ainereaalissa.

andor sanoi:
Mites muilla, lasketteko vielä hullun raivolla vai luotatteko kykyihinne ja kertailette rauhassa?

Mä en ole vielä edes alottanu :lol2:
Täytyy nyt huomenna tai ylihuomenna aloittaa.. Jotenki oon luullut että vikalla viikolla saisin tarpeeksi harjoteltua :nolo:

andor sanoi:
Miten muuten pitkän matikan kirjoittavat valmistaudutte? Mitä kannattaa kerrata? Itselläni on tuollainen kirja jossa on yo-tehtävät ratkaisuineen vuodesta 1995 asti. Sitä olen laskenut ja huomannut että n. 5 ekaa tehtävää ovat aina aika helppoja ja sitten alkaa vaikeutumaan. Eli varmaan kannattaa keskittyä kertaamaan noita vaikeimpia tehtäviä. Mites muilla, lasketteko vielä hullun raivolla vai luotatteko kykyihinne ja kertailette rauhassa? Millaisia ovat pitkän matikan tärpit, vai onko niitä?

Suosittelen laskemaan myös lyhyen matikan vanhat yo-tehtävät. Niistä saa todella hyvää rutiinia perusjuttuihin ja voi keskittyä kirjoituksissa sitten todellisiin ongelmiin.

Erittäin hyviä tärppejä ovat kompleksiluvut ja differentiaaliyhtälöt. Monena vuonna on ollut ihan homon helppo kompleksilasku tai differentiaaliyhtälö (separoituva).

andor sanoi:
Miten muuten pitkän matikan kirjoittavat valmistaudutte?
Tänään alotin kevyesti kertaamaan, laskin 94-2000 yo-kokeiden ykkös ja kakkostehtäviä, että saa vähä rutiinia perushommiin.

9 päivää aikaa, pääsiäinen menee hyvin pitkälti matikkaa laskiessa. Uskon että tää aika riittää. Magna pitäis tulla rutiinisuorituksella, eximiaan on mahdollisuudet jos jaksan ahkerasti kerrata.

Matikan kurssien keskiarvo siinä vähä yli 8. Kahessa prelissä oon ollu, toisesta E, toisesta C.

Kattelin viime hetken ohjeita ja tsekkailin muutamalta keskustelupalstalta jengien tuntoja huomiseen liittyen, toivottavasti aiheet kolahtavat, ja on jotakin mistä kirjoittaa. Kaikille onnea aineen kirjoittamiseen. "Yksikään voittaja ei usko sattumaan" - Nietszhe

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom