Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkohan noi vastausajat jotenkin lyhentyneet tässä vuosien varrella, vai kuvittelenko mä vaan? Tuntui, ettei siinä ehtinyt vastauksiaan kunnolla mustaamaan, kun puhuja alkoi jauhamaan jo seuraavia juttuja.
En ymmärrä, mikä ihmeen idea noissa avoissakin on tehdä siitä hommasta tollanen kirjotuskilpailu. Mäkin laitoin ensin nopeeta omilla superhyperlyhyillä lyhenteillä ne pääpiirteet suttupaperille ekan kuuntelukerran aikana ja toisella kirjoitin ylös. Ei niitä siinäkään saanu kunnolla kirjotettua. Se lopun 8 minuuttiakin meni aivan sekunnissa. Avot olin saanut sanamuodoiltaan ja muilta ympäripyöreyksiltä korjattua, niin heti opettaja sano, että koe on päättynyt.Itte vaan ruksitin ja mustasin sitte siinä lopun 8 minuuttisessa. Mutta noissa avoissa kirjotin vastausta vielä silloin kun seuraavan pätkän eka kierros starttasi, jumalauta kun tuli kiire. Koitin kyllä kirjoittaa niin nopeasti kuin osasin, mutta aina jäi miettimään että millä sanamuodolla tän sais tähän mahtumaan.
Avoimissa mulle kävi juurikin noin. Nopeesti piti vastata, asiasta sivuavaa juttua tuli paljon ja kerkesi jo unohtamaan pääpointin. Sekasinhan siinä menee tällanen hidas spoudari :(Onkohan noi vastausajat jotenkin lyhentyneet tässä vuosien varrella, vai kuvittelenko mä vaan? Tuntui, ettei siinä ehtinyt vastauksiaan kunnolla mustaamaan, kun puhuja alkoi jauhamaan jo seuraavia juttuja.
Tuohon kiinnitin iteki huomiota. Häiritsee keskittymistä ku tollasia laitetaan sinne puhumaan, ei kai kellään voi oikeasti olla noin naurettava ääni :DKetä muuten ärsytti se yks tietty puhuja siinä (mies), kaverin ääni oli ainakin avoissa ja sitte niissä lyhkäsissä kerran kuunneltavissa. Kuulosti joltain Forrest Gumpin ja aussin miksaukselta, puhu niin nenän ja kurkun kautta että siitä mölinästä ei meinannut ottaa mitään selvää, vaan kait siitä toivottavasti jotain sai.
Tuosta tulikin mieleeni, että joskus tunnilla tehtiin ihan sairaan vanhaa yo-kuuntelua harjoituksena, vuodelta -98 tai jotain... Siinä oli kertojana joka tapauksessa joku homo, kuulosti ihan sellaiselta ällöttävän naiselliselta se sen ääni. En tainnut saada mitään huippupisteitäkään siitä, kun keskittyminen pääsi herpaantumaan pahemman kerran..Tuohon kiinnitin iteki huomiota. Häiritsee keskittymistä ku tollasia laitetaan sinne puhumaan, ei kai kellään voi oikeasti olla noin naurettava ääni :D
Siis häh. Ymmärtääkseni kyse oli kuitenkin tämän kevään A-englannin kuuntelukokeesta, johon lyhyillä vastausajoilla viitattiin. Vastausajat riippuu täysin kokeesta ja esim. b-ruotsin kokeessa viime syksynä oli aikaa vastailla todella pitkään. Siinä tuli muistaakseni vielä erikseen aina nauhalta "vastaa kysymykseen x" ja sen jälkeen vielä tuli, että lue kysymys x+1. Englannissa tuli nyt ainakin molemmat samassa spiikissä. Liian pitkiä vastausaikoja en oo vielä mistään kuuntelusta löytänyt. Hyvin se aika siinä kuluu, kun tarkastelee ja miettii vastausta.Siis häh. Aina kun olen tehnyt kuunteluja, vastausajat ovat mun mielestä olleet jopa liian pitkiä. Teen aina niin, että jo ensimmäisellä kuuntelukerralla merkkailen vihkoon mielestäni oikeita vastauksia ja toisella kerralla täydennän sitten puuttuvat ja värittelen pallot. Tosin tänään tuntui, että ajat olivat just sopivia... Johtunee varmaan siitä, että koe oli mielestäni aika vaikea.
Mulla oli tänään siis lyhyt ranska, kirjoitin sen jo viime syksynä mutta koitan nyt korottaa (tosin en usko että nousee :D)
Englannissa tuli nyt ainakin molemmat samassa spiikissä. Liian pitkiä vastausaikoja en oo vielä mistään kuuntelusta löytänyt. Hyvin se aika siinä kuluu, kun tarkastelee ja miettii vastausta.