Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Pidä joku kevytviikko välissä ja sitten taas vanhaan malliin, voisi tehdä hyvää jos tulokset jumittaa. Voi sitä itsensä ylikuntoon saada vaikka omapaino olisikin nousussa.

Joo no täytynee nyt ainakin se viikko ottaa rauhallisemmin jos noi oireet vaikka tosta helpottas. Kiitos vastauksista!

Voi olla että et ehi palautua kunnolla noista aerobisista. Ja se on tietenkin ihan normaalia että aerobisen jälkeen on vielä seuraavana päivänäkin syke hieman koholla.

Lightweight sanoi:
Ortostaattisen sykkeestä hieman tietoa:
ortostaattinen syke

ja siellä lukee näin: "Ortostaattinen syke on seisomasyke - leposyke Eli esim. 69 - 41 = 28. Useissa eri lähteissä sanotaan, että "hyvä" ortostaattinen syke on n.15-20. Tämä ei ainakaan meikäläisen kohdalla pidä ihan paikkaansa vaan syke on useimmiten korkeampi. Tässäkin on siis yksilöllisiä eroja."

itse mittasin joulun aikaan terveyskeskuksesta "pöllityllä" sykemittarilla (joka mittasi myös verenpaineen) ortostaattisen syykkeen kahdeksana aamuna: 19, 30, 23, 30, 20, 21, 22, 25. kahdeksan päivän keskiarvo oli siis 23,5; muutama päivä sitten uskaltauduin kuukauden tauon jälkeen salille ja pulssi nousi ihan v*****i. taisin säikähtää. sitten se tasaantui ja jäin henkiin. hyvää se teki. vaikka kuukauden täyslepo hävitti ropasta viimeisenkin jäntevyyden, ei tauko tuntunut salilla niin pahasti mitä luulin, onneksi. (minun osaltani tämä keskustelu taitaa olla siis ohi; ellen tilttaa taas itseäni :eek:

tomimies sanoi:
Orastava ylikunto on hyvä fiilis. Väsyttää mutta ei tule unta ja seuraavan päivän treenit pyörii mielessä. Kannattaa kuitenkin ehkä jättää väliin ne seuraavan päivän treenit... Tämä nyt ei taas liity mihinkään =)

Tai ehkä liittyy. Voihan olla että superkompensaatio on suorastaan hurjaa kun treenaa itsensä ylikunnon partaalle ja sitten ottaa kevyen viikon. Täytyy vaan osata kuunnella kroppaa ettei mene liian pitkälle.

No niin väsyttää, vaan eipä tule uni simmuun (kts. postausaika). Ruokahalu meni täysin jo toissapäivänä. Leposykekin hieman koholla normaalista.

Nooh, tää viikko huilaillaan ja katotaan sitten taas. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tämän viikon jälkeen olis kevennetty muutenkin, ja saapahan tuo hieman ärtynyt polvikin lepoa. Intoa treenata olis kyllä kovasti.

Niin, ja syynä on tod. näk. viime viikolla useana yönä hyvin vähiin jääneet yöunet treenisyklin raskaimmassa vaiheessa. On se riittävä lepo vaan niin tärkeää, on on...

Onko minulla ylikunto vai sydänlihas tulehdus

mitään kipua en tunne kun hengitän

pulssi on normaalia korkeampi nousee helposti

nukkuminen on ollut vähän vaikeaa

ylikunto ei ole töissäkäynnille mikään este, ellei työsi ole erittäin raskasta fyysistä työtä, 4päivää tuskin riittää mikäli kyseessä on ylikunto, riippuu kuinka paha ylikunto on.

toi "syön hyvin" vähän epäilyttää, monesti ne ruokavaliot ei kestä tarkastelua tästä näkökulmasta. paljonko kaloreita tulee päivässä?

Ei tuosta saa oikein vielä selvää onko ylikuntoa vai ei. Saattaa olla. noilla oireilla se yleensä alkaa, mutta lepäilet tai treenaat kevyesti sekä syöt tukevasti , niin pitäs lähteä. Tai sitten käyt lääkärissä, jos on jotain sydänhäikkää.

Minulla ei ole muita oireita paitsi unettomuutta kun pulssi on normaalia korkeampi niin on vaikea nukkua mikä auttaisi että nukahtaisin paremmin ??

mitään niksejä

No Jos sul on ylikunto, nii siltä vältyt tulevaisuudessa sillee et Pidät kuukauden välein viikon tauon. Tai mulla toi systeemi on pelannu tähän mennes tosi hyvin.

Mä olen treennut jo pitkään hyvällä kehityksellä,

MA:aamulenkki---illalla laji
TI: aamupuntti---illalla laji
KE: lepo, reilusti kaloreita ja unta
To:aamulenkki---illalla laji
PE:aamupuntti---illalla laji
LA: lepo, reilusti kaloreita ja unta
SU:palauttavaa hölkkä / kävely 8-10km

treenin päälle aina 5min hölkkäily paikkoja ravistellen ja venyttely, olkoon treeni mikä tahansa. Puntit mun mielest kannattaa pitää perusliikkeissä, leukoja lisäpainoilla lyhyitä sarjoja, rinnallevetoa nopeita kovia sarjoa yms.
Palkkari heti ku laji tai puntti treenit loppuu.
Banaaneja mukaan kassiin, niin saa siitäkin hiilaria ennen / jälkeen treenin. Väh. kolmen tunnin välein kunnolla safkaa, esim. 500g rahkaa, ruisleipää, pari banaania, kalakapseleita( joita tod. kannattaa vetää)

Tuolla ohjelmalla ehtii palautua hyvin, mikä on ainakin mulle tärkeää.
Nopeus ja lajinomainen voima kehittyy. Geenit (ja lääkkeet:D ) määrää sen miltä näyttää ilman paitaa näissä hommissa. Lihasten kasvatus on aika mahdotonta lajiharjoittelun yhteydessä koska kovasykkeinen aerobinen polttaa jatkuvasti lihasta. Loppujen lopuks se on ihan sama, ei niillä hauiksilla tai pohkeilla kehässä voiteta.

Ufc sanoi:
Mä olen treennut jo pitkään hyvällä kehityksellä
Jahas. Ufc is back! ;)

Muistelisin, että vajaa vuosi sitten nimenomaan vedit itsesi pahasti ylikuntoon suunnilleen tuollaisella treenillä. Mikä on muuttunut niistä ajoista? Onko nyt parempi lääkitys vai oletko löytänyt tasapainon pyhän kolminaisuuden (treeni, ruoka, lepo, myrkyt) välillä?

reino sanoi:
Jahas. Ufc is back! ;)

Muistelisin, että vajaa vuosi sitten nimenomaan vedit itsesi pahasti ylikuntoon suunnilleen tuollaisella treenillä. Mikä on muuttunut niistä ajoista? Onko nyt parempi lääkitys vai oletko löytänyt tasapainon pyhän kolminaisuuden (treeni, ruoka, lepo, myrkyt) välillä?

No hyvä vinkki reinolle on lopettaa bodaaminen ja muna kädessä peilin edessä seisominen, niin alkaa palautumista tapahtua. ;)

Siis: Ylikunto tulee liiasta voimaharjoittelusta lajin ohessa. Se on muuttunut mulla vuodessa. Ei kukaan voi treenata 4x puntti, laji ja lenkki / vko, paitsi jos on kovat palauttavat. Näistä "palauttavista" voi tiedustella reinolta lisää.

Onkohan paljoakaan hyötyä käydä vain kerran viikossa puntilla? Lajitreeniä tulee sen 4-5 kertaa viikossa, sohvaperunakunnosta on pikkuhiljaa nosteltu kunto tohon, että sietää perättäisinäkin päivinä nujuta...

Back
Ylös Bottom