Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Itsellä oli aikanaan jatkuvasti flunssa ja pientä lämpöä, jokin streptolysiini oli koholla myös eikä lyhyillä antibioottikuureilla laskenut. Kuitenkin kaikki mahdollinen tutkittiin useampaan kertaan ja eräs sisätautilekuri sitten aloitti antibiootin estolääkityksenä, jota on nyt jatkettu yli 2vuotta ja olo on erittäin hyvä.

Jotain tämänkaltaista koitin itselleni havitella omalta lääkäriltäni, koska olen kanssa ollut nyt enempi tai vähempi flunssainen koko vuoden. Vastaus oli tyly: "antibioottinen pitkäaikaisesta käytöstä on enempi haittaa kuin hyötyä" ..Ja se sitten siitä keskustelusta. Ei ilmeisesti ota mua vakavissaan missään asiassa koska tietää mun rojutelleen... :rolleyes:

Tässä odotellaan nyt nielurisaleikkaukseen pääsyä, jos se vaikka hieman auttaisi. Käyn tällä viikolla yksityisellä tiedustelemassa josko sieltä heruisi jotain avaavaa nenäsuihketta ja antibiootteja, tai jotain muuta lääkitystä jotta tässä pysyisi edes tuohon leikkaukseen asti varmasti terveenä eikä olis jatkuvasti putket tukossa...

Risat leikataan siis jatkuvien nielutulehdusten ja liikakasvun takia pois, mutta näiden lisäksi on tullut nyt muutama poskiontelotulehdus sekä krooninen nuha (joka kyllä johtunee osaksi siitepölystäkin). Myös korvat ovat aika-ajoin aika tukkoisen oloiset.

Mitään polyyppia tms. ei pitäisi nenässä olla, eikä ne kanavat sinne poskionteloihin ole liian ahtaat. Käytössä on nyt ollu muutaman kuukauden ajan sellainen "sarvikuono" eli nenähuuhtelukannu joka tuntuisi auttavan jonkinverran, kokonaan se ei mun tukkoisuutta kuitenkaan poista. Nielulle ei leikkausta odottaessa ole muuta mahtanut kuin käyttää nielua ja suuta desinfioivia valmisteita (Toncils, Bafucin yms.)

Katsotaan jos siellä seuraavalla lääkärikäynnillä huomenna vähän viisastuttas tai saatas jotain apua, muuten ei vissiin auta kuin odotella sitä leikkausta ja sen (ehkä) tuomaa helposti noihin muihinkin probleemiin...Alkaahan tähän jatkuvaan rään lentämiseen ja miten sattuu treenaamiseenkin jo tottua :david: :D

Ei ole otettu. Kun on näitä flunssa aaltoja liikenteessä, lääkärit katsovat vaan kurkun, korvat ja hoblaa! diagnoosi on valmis! "pelkkää flunssaa sullakin". Pitää varmaan seuraavaksi lähteä vaatimaan tuota virus-seulantaa.

PS.Tulipas kirjoitettuu väsyneenä vaikeasti luettava aloitusteksti.

Eipä virusseulaa ainakaan tk:ssa oteta kovin usein, kun A) voi maksaa vähän vitusti B) mitä hyötyä? Todetaan: joo, sulla on se-ja-se-virus, lääkettä ei ole.

Mun mielestä dieetillä ravinto on kuitenkin aina se n.80 % koko jutusta. Kannattaa eniten kiinnittää siihen huomiota ja sen jälkeen miettiä nuo liikuntajutut. :)
Ja noilla liikuntamäärillä en usko ylikunnon vaaraa olevan. Tsemppiä projektiin!

Kiitos siru kommentista..juu, en minä ylikuntoa epäilekään, mietin vain että oisko siitä ollut mitään haittaa jos lepoa olisi ollut liian vähän.. tjtn..

Tiedän toki tuon ravinnon tärkeyden, eli että on lähes mahdotonta liikkua niin paljon, että voisi syödä mitä tahansa kuinka paljon tahansa..

Tuon liikunnan kai tärkein pointti minulle onkin se, että saa syödä enemmän :kuola: (vaikka tietysti ruokahalukin vähän kasvaa)
Toinen juttu on se, että paikat roikkuu.. :urjo: joten pienikin kiinteytymisapu liikunnasta auttaa minua tuntemaan itseäni sutjakammaksi. Minulla ei ole niin kamalaa vaaka-addiktiota, että se lukema siellä olisi se tärkein...vaan se miltä näyttää ja tuntuu.. kaikista kamalinta olisi päätyä laihaksi läskiksi, yritän minimoida menetetyn lihaksen määrän tässä laihdutuksessani. (protskutkin n.100gr/pvä) ..tällä "vähähiilarisella" on ihan kiitettävästi noita senttejäkin lähtenyt.
Ja vielä lisäksi, jos tuo lihaksisto nyt jossain vaiheessa menisi enemmänkin sinne kasvusuuntaan niin sekin miellyttää että lihakset kuluttaa enemmän kuin läski..
Ja tietystikin liikunnalla saavutettava paremminvointi :hyper:

toivottavasti näissä em. asioissa olen oikeilla linjoilla

meikä on näköjään addiktoitunut noihin fakin hymiöihin...

niin elikkäs minkälaisia ylikunnon oireita teillä on ollut?:rolleyes: kauan kesti toipua ja millä keinoilla?;)

Luultavasti kerran olen ollut ylikunnossa. Sekin tuli vain siitä syystä että kuumeen jälkeen aloin liian nopeasti jatkaa harjoittelua.

Oireita: hirveä ruokahalu, söin tuplasti enemmän kuin normaalisti, "nuha", nenästä valui lähes läpinäkyvää nestettä usein, ei siis normaalia limaa vain aivan nestemäistä. Siinä oireeni taisivat ollakin...;)

Toipumiseen meni reilu viikko, se meni ohi vaikka kävinkin sinä aikana salilla, pidin vain huolta siitä, että lihakset olivat palautuneet. En kyllä suosittele kenellekään treenaamista ylikuntoisena. Täyslepoa kannattaisi ylikunnossa pitää ja syödä hyvin.

Tässä vieltä ylikunnosta yleisesti:
Oireita:

- treeni ei maistu, lihasta ei rasiteta tarpeeksi kovaa koska et jaksa
- voimatasot ovat laskeneet
- lihakset hapottuu helposti
- unensaanti vaikeudet tai yliuneliaisuus
- voimakas hikoilu levossa tai hikoilun puuttuminen kokonaan
- palautuminen treenistä kestää kauan
- ruokahalu on valtava tai tosi heikko
- voimakas jano tai janottomuus
- psyyke käy ylikierroksilla tai on masentuneisuutta ja flegmaattisuutta
- elimistössä on pientä kuumetta koko ajan
- tulee outoja syömätottumuksia
- yölliset painajaistilat
- pelokas ja säikky olemus

en tiedä onko otsikkoon sopiva , mutta kysytään
itsellä oireet
yht äkkiä alkoi tulokset tippumaan ja tippuu vaan (kokeillut vaihtaa eri ohjelmia)
lihas särkyä oikeestaan koko ajan
kiinnostus aivan kateissa
väsymystä koko ajan
yritetty taukoa (tippuu tulokset nopeasti)
reeniä (tippuu pikkasen silti)
tämä alkoi kun olin ennätyskunnossa kaikin puolin n.1.5kk sitte
vai onko joku vitamiini puute prkle

Tässä vieltä ylikunnosta yleisesti:
Oireita:

- treeni ei maistu, lihasta ei rasiteta tarpeeksi kovaa koska et jaksa
- voimatasot ovat laskeneet
- lihakset hapottuu helposti
- unensaanti vaikeudet tai yliuneliaisuus
- voimakas hikoilu levossa tai hikoilun puuttuminen kokonaan
- palautuminen treenistä kestää kauan
- ruokahalu on valtava tai tosi heikko
- voimakas jano tai janottomuus
- psyyke käy ylikierroksilla tai on masentuneisuutta ja flegmaattisuutta
- elimistössä on pientä kuumetta koko ajan
- tulee outoja syömätottumuksia
- yölliset painajaistilat
- pelokas ja säikky olemus

Voi VI**U! Mulla on 10 oiretta noista.Vitutus kohtuullinen,kulkikin reeni pitkästä aikaa.:curs: :curs: :curs: :curs: Alotin nyt sitten diettailun ja vähensin salireenit olemattomiin 5-10 sarjaa kevyesti per päivä.Enempää ei tosin varmaan jaksaiskaan.Katotaan koska helpottaa.:david:

Eipä virusseulaa ainakaan tk:ssa oteta kovin usein, kun A) voi maksaa vähän vitusti B) mitä hyötyä? Todetaan: joo, sulla on se-ja-se-virus, lääkettä ei ole.

No se hyöty siitä on, että saadaan varmuus mistä kuumeilu johtuu. Saadaan karsittua pois vakavammat vaihtoehdot, eikä syytä tarvitsisi enää etsiä.

Niin, ajattelin tuota virusseulantaa ihan vaan sen takii, ku itellä ollu joskus vuoden lämpöilyä. Lopulta meni ohi ja juuri niihin aikoihin sain ajan sellaselle lääkärille joka otatti muiden vastustelusta huolimatta kokeen.

Löyty keuhkoklamydian vasta-aineet. Oispa ollu kiva tietää se vaikka edes 6kkn sairastelun jälkeen, ois päässy edes puolet helpommalla.

No se hyöty siitä on, että saadaan varmuus mistä kuumeilu johtuu. Saadaan karsittua pois vakavammat vaihtoehdot, eikä syytä tarvitsisi enää etsiä.

No virusseulalla et saa mitään vakavaa syytä poissuljettua, vain löydettyä mahdollisen viruksen. Oikeasti vakavat syyt suljetaan ihan muilla tutkimuksilla.

Jos taas palataan aiheeseen.. Hoidettavia "sitkeän flunssan" syitä etsiessä olisi ennemminkin juuri fättiksen mainitsemat keuhkoklamydiat (jotka on siis bakteereja, ei viruksia ;)), mykoplasmat ja muut oudot öllit. Tietenkin hoitamaton/krooninen poskiontelontulehdus tulisi sulkea pois. Ja hyvin mahdollinen vaihtoehto on myös se, että olet saanut uuden flunssan toisen perään nimim aikoinaan 4kk flunssassa..

Nämä siis yleisimpiä vaihtoehtoja ylikunnolle..

.. Hoidettavia "sitkeän flunssan" syitä etsiessä olisi ennemminkin juuri fättiksen mainitsemat keuhkoklamydiat (jotka on siis bakteereja, ei viruksia ;))

:D

Lopeta se roinaaminen ;)

:lol2: Joo, tästä lähin vedän korkeintaan soijajauhoa! :rolleyes:

No mutta joo, ihan asiallisia oireitahan nuo olivat. Tai siis itsellekin tuttuja.
Painoharjoittelussa olen tainnut välttyä ylikunnolta tyystin, mutta futisaikoina se kyllä iski loppukaudesta ja tuntui helvetin ikävältä.
Sama vika Rahikaisella; painonnostolla en niinkään saa ylikuntoa aikaiseksi (sen osaa ikäänkuin pitää inhimillisissä sfääreissä), mutta aerobinen autarmias, SE on se pahin. ;) ...mutta kun se on niin kivaa!

Otti yhden spurtin ja jalat tuntu siltä ku niillä olisi juostu maraton. Luonnollisestikaan en ole juossut maratonia, joten tuo oli pelkkä olettamus.
Fudis vielä on parhaimmillaan jaloille ja oikeastaan koko kropalle kovaa kyytiä. Pelasin kanssa 10 vuotta, ja välillä teki kieltämäti tiukkaa.:eek:

Ja tosi juttu toi motivaatiohommakin.

Keuhkoklamydista tuli väkisin mieleen ensimmäisenä että joku (en missään nimessä viittaa Fättikseen:rolleyes: ) on hengittänyt siemennesteen "höyryjä" ja saanut tartunnan. :D Ei taida minusta lääkäriä tulla!

Keuhkoklamydista tuli väkisin mieleen ensimmäisenä että joku (en missään nimessä viittaa Fättikseen:rolleyes: ) on hengittänyt siemennesteen "höyryjä" ja saanut tartunnan. :D

:offtopic:

Hmm...silloinen avokki katsoi mua "kohtuullisen erikoisesti" kun kerroin testin tuloksesta, kysymys kuuluikin " mistä v****a sä sen olet saanut! "

:lol2:

Että et ole ainoa ajatuksiesi kanssa ;)

:lol2: Joo, tästä lähin vedän korkeintaan soijajauhoa! :rolleyes:
:offtopic: En oo ees ikinä kokeillu soijajauhoa :O
En tiiä, johtuuko herasta, mutta mulla on iho täynnä jotai ihmeen punaisia laikkuja/näppyjä. Tai no ehkei nyt ihan täynnä...
Kaikki vitamiinit _pitäis_ olla ihan kondikses ja niin...

Sama vika Rahikaisella; painonnostolla en niinkään saa ylikuntoa aikaiseksi (sen osaa ikäänkuin pitää inhimillisissä sfääreissä), mutta aerobinen autarmias, SE on se pahin. ;) ...mutta kun se on niin kivaa!
Tuota painonnostoa en olekaan harrastanut. Tähän mennessä ihan vaan bodaus/voimaharjoittelua.

Fudis vielä on parhaimmillaan jaloille ja oikeastaan koko kropalle kovaa kyytiä. Pelasin kanssa 10 vuotta, ja välillä teki kieltämäti tiukkaa.:eek:
Onhan se kyllä.

Ja tosi juttu toi motivaatiohommakin.
Jep se ylikunnon ja motivaation suhde on hämmästyttävä. Kyllähän se syö miestä (tai naista) jos haluaisi, mutta kun ei vaan pysty. Tämä siis tarkoitti urheilua...:rolleyes:

En ole kokenut ylikuntoa mutta tuntuisi viestijen perusteella että olo tila jossain määrin vertautuisi alkoholisista aihauetuneisiin olotiloihin. Siis mun teorian mukaan rankasti treenaava kaveri jää koukkuun endorfiini (miten nyt sana kirjoitetaankaan?) humalaan ja sitä halutaan aina vain lisää ja lisää. Mutta sitten samoin kuin alkoholistilla (jolla maksa/haima sanoo poks) kehonrakentajalla paikat sanovat poks, ei voida treenata kunnolla, eikä saada enää lisää endorfiinia ja mieliala muuttuu matalaksi. En meinaa että menisi siis vaikka selkä mäsäksi vaan että ruumiis ei pysty saamaan tarvittavaa energiaa. Reeni on sen verran rankkaa että ei sitä pysty saamaan ellei totaalisesti huolendi ravinnosta (ja toisaalta keho ei pysty käyttämään parastakaan ravintoa tarpeeksii nopsaa palautuakseen) . Eli tavallaan kyse on alisyömistä.

Nuita ylikuntojuttuja on niin vaikea todeta. Oireet vaihtelee miten sattuu ja sitä ei tiedä johtuuko se jostain pöpöstä vai mistä, mutta niille jotka kysyy: jos teitä tympäsee ja väsyttää eikä reeni tunnu kulkevan niin elkää treenatko. Sillon siitä harjoittelusta on jotain iloa, kun sinne haluaa mennä ja haluaa sitä tehdä. Väsymys ja v*tutus kertoo vaan siitä, että kroppa tarvii lepoa.

Kuunnelkaa sitä kroppaanne. Siinä vaiheessa, kun aletaan olla tosissaan ylikunnossa ja masennus on aika ylitsepääsemätön niin olotila ei oo häävi. Tuntuu et haluu vaan maata ja kuolla pois.

:kuola: Mulla on ainakin sitä keuhkojen kohdalla ahdistusta ja hapettomuutta ja ollut pientä lämpöä,nukun hyvin,vähän liiankin hyvin,hikoilen amiksen rappusten kävelystä ja motivaatiota löytyy,mutta kun salille menee ni alkaa semmonen vitutus ku mikää ei nouse:curs: :itku:

Back
Ylös Bottom