Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Ylitreenausta tuo vain on, tuskin mitään ylikuntoa joka sinällään on jo aika vakava tila.

Viikko ihan taukoa ja sitten seuraava viikko kevyemmin tekee varmasti hyvää ja taas enkat paukkuu. ;)

Joo viikko salilta poissa ja kun meet takasin ni tulos saattaa olla jopa parantunut

Ylitreenausta se oli kai mullaki.
Ainoat sarjat mitkä tein niin loppuun kun mahollista, oli kaksi penkki sarjaa 90% max painosta,ja tämä kaksi kertaa viikossa.

Kuukauden tein, ja sitte tuli kuume ja nuha, kai tästä viikon levolla selviää??

Kiitos! Kesälomalla tulee nukuttua n. 8-9 tuntia. Yritän syödä mahdollisimman paljon mutta en ole seurannut hirveän tarkkaan.
Mutta yritän olla sen viikon poissa salilta ja katsellaan sitten! :D
Ja tuota pehkosen ylikunto sivua lueskelin jo ennen kuin tänne tulin, mutta halusin saada henkilökohtaisen tiedon.
Ja antakaa lisää hyviä vastauksia!

epäilisin enemmän, että oot nyt kesän aikana syöny tosi huonosti, tai treenannu rintaa liikaa, jos tulokset tippuu.

hönölle: ainaki mulla riittää tohon sairastumisen jälkeisee salille palautumisee 1-2 tervettä päivää parantumisen jälkeen. toi kuulostaa enemmän ylitreenaukselta. edelsikö sairastumista tosi huonot unet ja yleinen väsymys ? mulle käy tolleen vaan talvisin kesäl ei sairaaks tuu, vaikka miten kovaa treenaa.

Semmosia vajaa kaheksan tunnin unia, ja ihan hyvää unta:) , ei heräilyä tai muuta.
Ei kyllä ollu ees kova kuume, mutta tästä lähtien ajattelin jättää pari toistoa aina
säästöön nuissa penkki sarjoissa.
Kuitenki nuin "raskas" paino rasittaa aika paljo, vaikka sarjoja on vähä.
Jos tekis vaikka sillä 90% painolla, ja jättäs pari säästöön, ja kokeilis vaikka kuukauden välein toistoennätystä.
Oisko tuossa järkeä?

Liikaa rintaa? Treenan rintaa yhtä usein kuin muitakin eli kerran viikossa. Teen yleensä n.4 sarjaa.
Ja saattaa olla tottakin että syön kesällä huonommin kun ei tule kouluruokaa syötyä ja herään vasta 10-12 maissa. Nukkumaan rupean siinä 2 jälkeen.
Sairastelu oli sellaista lievää kuumetta ja nuhaa sekä yskää. Yskä vaivaa edelleen ja se on sellaista räkälima yskää että kun yskii nii räkää tulee jostain tuolta kurkusta.

Yleensä pyrin että saan ainakin yli 2000 kaloria, proteiinia mielellään yli 110g, paino n. 68kg
niin ja se penkki oli melkein 80kg ja nyt 70kg ei mene kuin kerran.
Muissa liikkeissä putoamista ei ole tapahtunut..

Mitä kaikkea vaikutusta unen määrällä on treenin kannalta? Itse en nuku yöllä kauheen paljon. Mitä kaikkia haittavaikutuksia sillä on treenin kannalta?

Mitä kaikkea vaikutusta unen määrällä on treenin kannalta? Itse en nuku yöllä kauheen paljon. Mitä kaikkia haittavaikutuksia sillä on treenin kannalta?

Itse jos en saa nukutuksi vähintään 8 tuntia, niin keho on sitten todella vittuimainen seuraavana päivänä. En ehdi palautua kunnolla eilisestä treenistä ja jos seuraavana päivänä on treeni, niin siinä en saa kaikkea voimaa käyttöön. Toki on niitäkin omituisempia kehonrakentajia, jotka nukkuu 2 tuntia yössä, mutta heillä onkin sitten vähän terästetympää kaurapuuroa ;)

7h on ihan hyvä, mutta sen alemmas ei sais paljoo mennä. 7-8h on kai joku suositus, sillä myös liika uni on pahasta (kortisolin eritys nousee kun nukkuu liian pitkään). Tosin varmaan jos turhaan alkaa stressaa tosta, niin siitä on enemmän haittaa kun liian pitkistä tai lyhyistä unista :)

Täytyy muistaa, että toi unentarve on hyvin yksilöllistä. Jos aamulla herää virkeänä ja päivän askareet menee vailla väsymystä, niin en menis pakolla unimäärää/rytmiä muuttamaan. Saattaa olla enemmän negatiivistä kuin positiivista vaikutusta. Nukkuminen on sellanen mystinen juttu, jonka määrää ja laatua en huonounisena kauheasti uskalla alkaa stressaamaan, menee vaan unenlaatu vielä huonommaksi! Nyrkkisääntönä kai vois pitää sitä, että unta on tarpeeksi kun nukkumista (laatua/määrää) ei tarttisi miettiä sen enempää... Kunhan vaan illalla pistää simmut kii ja aamulla jatkaa eloa eteenpäin. Ahh, kunpa se oliskin noin helppoa :(

ps. mulle toi 7h on liian vähän vaikka kouluaikoina usein joudun tolla pärjäämään tai jopa vähemmällä... Ja sen kyllä huomaa.

mulla oli vähän samanlainen tilanne tossa jokin aika sitten kun ei tullut keveitä viikkoja pidettyä kun kulki kohtuullisesti. sitten tulikin kunnon takapakki ja penkki romahti noin 15kiloa(sarja painot) alaspäin. pidin 10päivän totaali paussin ja kun menin salille takas pienensin todella paljon painoja ja aloin tekeen hieman pidempää sarjaa. nyt tuntuu taas ihan hyvältä ja tästä lähtien muistan pitää niitä kevennettyjä/lepo viikkoja niinkuin ennenkin enkä ala hevostelemaan kun aina se näyttää kuitenkin kostautuvan :curs:

Taas se tuli nurkan takaa ja iski. Koko kesän treenannut tällä kuuluisalla miken2x6 rintaohjelmalla. Kehitystä sarjapainoihin 7,5 kiloa(90->97,5) ja sitten ylikunto, vanha kaveri, iski. pientä lämpöä, nukkumisvaikeuksia ym, samat oireet ku stressissä..

nyt pitänyt taukoa jo melkein pari viikkoa, välillä käynyt kokeilemassa salilla, mutta samantien pois. viime talvena samalla ohjelmalla sama juttu. oon yrittäny pitää kevyttäkin välillä, en tosin kovin säännöllisesti, mutta ei ohjelmaan liittyvässä threadissakaan liiemmin puhuttu kevyistä. ohjelma muutenkin tuntuu sopivan raskaalta. ei vaan jaksa enää tätä,että jo parin vuoden ajan treenipainot jää juuri sen satasen alle ja alkaa siitä pudota.

Mitä hittoa tässä pitäis tehdä? kohta alkaa pää seota, jos ei pääse salille repimään rautaa.perkele kun siitä satasen sarjapainoista penkissä on tullu jo pikkuhiljaa pakkomielle ja ainoa tavoite, muut lihakset tulee siinä sivussa. Auttakaa epätoivoista..! valtakunta sille, joka ehdottaa jotain treeniohjelmaa, jolla ne painot vihdoinki siihen sataseen ja mielenrauha..
Kiitti.

niin, oon 21v, teen salitreeniä 3-4krt/vko jaolla:
1.rinta+hauis 2.jalat 3.ojentaja+olka 4.yläselkä+vatsat

Taas se tuli nurkan takaa ja iski. Koko kesän treenannut tällä kuuluisalla miken2x6 rintaohjelmalla. Kehitystä sarjapainoihin 7,5 kiloa(90->97,5) ja sitten ylikunto, vanha kaveri, iski. pientä lämpöä, nukkumisvaikeuksia ym, samat oireet ku stressissä..

nyt pitänyt taukoa jo melkein pari viikkoa, välillä käynyt kokeilemassa salilla, mutta samantien pois. viime talvena samalla ohjelmalla sama juttu. oon yrittäny pitää kevyttäkin välillä, en tosin kovin säännöllisesti, mutta ei ohjelmaan liittyvässä threadissakaan liiemmin puhuttu kevyistä. ohjelma muutenkin tuntuu sopivan raskaalta. ei vaan jaksa enää tätä,että jo parin vuoden ajan treenipainot jää juuri sen satasen alle ja alkaa siitä pudota.

Mitä hittoa tässä pitäis tehdä? kohta alkaa pää seota, jos ei pääse salille repimään rautaa.perkele kun siitä satasen sarjapainoista penkissä on tullu jo pikkuhiljaa pakkomielle ja ainoa tavoite, muut lihakset tulee siinä sivussa. Auttakaa epätoivoista..! valtakunta sille, joka ehdottaa jotain treeniohjelmaa, jolla ne painot vihdoinki siihen sataseen ja mielenrauha..
Kiitti.

niin, oon 21v, teen salitreeniä 3-4krt/vko jaolla:
1.rinta+hauis 2.jalat 3.ojentaja+olka 4.yläselkä+vatsat

KOitapa vaikka pienempi jakoisia,ku ei kai noi 4-jakoset oo koskaa ollu tarkotettui hankkimaa voimaa,ja kyllä sä sen satkun vielä repäset:thumbs:

Kokeileppa eri ohjelmaa... vaihtelu on kehityksen avain pidemmässä juoksussa. Vaikka voimapuolelta nappaat jonkun kivan ja yksinkertaisen penkkisysteemin ja upotat sen muuhun ohjelmaan niin jo sekin auttaa sarjapainoissa.

Uusimmassa Fitness lehdessä Riku Aalto kirjoitteli mielestäni ihan asiallisen tekstin "Miten pian ylikunnon jälkeen voi liikkua" Kysy -osiolla lehden takana. Selvitettiin ihan hyvin ortostaattisesta- ja aamusykkeestä ja muustakin. Kun käyt viikonloppuna kaupassa, niin lukaseppas siellä tai osta lehti, tosin ei siinä kyllä sitten muuta asiallista ollutkaan...tai no...

kannattais hieman rytmittää tota treenailuaan enemmän. kuis usein otat kevyen tai muuten vaan back off -viikon? onko treeni jaktuvasti samankaltaista sarja-toisto-osiltaan? en ihmettele ylikuntoja. jatkuvasti ei voi edetä, mutta viitsiikö nähdä vaivaa sen oman treenailun systemoimiseksi, on sitten omissa käsissä.

Back
Ylös Bottom