ylikunto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
11.5.2002
Viestejä
121
milloin huomaatte olevanne ylikunnossa?jaksotatteko treenejä siten,että on jonkin aikaa kovaa treeniä ja sitten kevyempi jakso vai käyttekö ollenkaan salilla?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ylikuntoa voi ehkäistä ennalta ohjelmoiduila kevyillä viikoilla tai päivilläkin. treeni pysyy progressiivisena kauemmin ja itse pysyt ehjempänä. kevyellä viikolla treenejä on yleensä vähemmän ja ne ovat määrältään ja teholtaan alhaisempia.
 
Vaikka monet täällä ovat täyslevon kannalla, niin mä ainakin uskon vakaasti mieluummin kevyeen viikkoon, kuin koko viikkoon pois salilta.

Kyllähän se kroppa palautuu paljon paremmin, kun laittaa hiukan veret kiertämään, kuin ,että makaisi kämpillä sen viikon putkeen ja sitten palaisi salille vetämään täysillä.

Aktiivinen lepo on IN!
 
Originally posted by arnold
milloin huomaatte olevanne ylikunnossa?jaksotatteko treenejä siten,että on jonkin aikaa kovaa treeniä ja sitten kevyempi jakso vai käyttekö ollenkaan salilla?

Ei kannata odottaa että alkaa epäilemään ylikuntoa vaan otat normaalistikin viikottain esim joka maanantaiaamu herättyäsi leposykkeen sängyssä maatessasi ja kun leposyke alkaa kohoamaan on ylikunto kolkuttelemassa ovea.
 
Ensimmäist ylikunnon oireet tulevay ainakin miunulla esiin unettomuutena, päivittäisenä väsymyksenä sekä palautumisen hidastumisena.
 
Tosi yleinen käsitys nykyään on, että kevyt treeni on ylikuntotilaankin parempi kuin täyslepo.

Mulla on keskimäärin ja lähes aina joka neljäs kierto kevyt. Sama treenitiheys, mutta pienet painot ja pitemmät sarjat ja painot lentää lattiaan heti kun alkaa vähän polttaa.

Ei ole toistaiseksi ainakaan päässyt yllättämään, toisin kuin hd-treeniaikana

;)
 
Mulla on kanssa kevyt viikko joka 4. tai 5. viikko, riippuu miltä tuntuu. Toisaalta jos joskus salilla on paska fiilis, eikä treeni oikein maita, niin siitä tulee sitten kevyt kerta.
 
Ensimmäist ylikunnon oireet tulevay ainakin miunulla esiin unettomuutena, päivittäisenä väsymyksenä sekä palautumisen hidastumisena.



Samanlaisia oireita on ollut ilmassa minullakin jo pari viikkoa. Voimatasokin tuntuu tippuvan sen sijaan että nousisi.
Ei vaan meinaa uskoa että näillä rasvoilla olisi ylikunnossa,tarkoitan siis kun peiliin katsoo...
 
Toimiva keino välttää ylikunto on tuo edellä mainittu kevyen viikon pitäminen. Itse treenaan kolme viikkoa (tai kolme kiertoa) kovaa, minkä jälkeen neljäs viikko kevyt. Kevyellä viikolla painot 70% normaalista, sarjat ja toistot samat kuin kovalla viikolla vaikka tekisi mieli tehdä ylimääräisiä toistoja. Nivelet saa lepoa ja henkisestikin on helppo motivoitua koviin treeneihin kun tietää että neljännellä viikolla voi ottaa kevyemmin.
 
Originally posted by MAP

Ei vaan meinaa uskoa että näillä rasvoilla olisi ylikunnossa,tarkoitan siis kun peiliin katsoo...

Ei kai rasvaprosentilla tai yleensäkään millään ulospäin näkyvällä ominaisuudella ole mitään tekemistä ylikunnon kanssa ?
 
Itsekin vetelen silloin tällöin kevyempiä treeniviikkoja, mutta suosittelen kyllä joskus pitämään totaalilepoa treeneistä, viikon lepo on minulla ainakin toiminut todella hyvin, sen pidän muutaman kerran vuodessa.
 
Unettomuudesta sen huomaan minäkin ekana! Itse pidän muutaman keran vuodessa totaalitaukoa, se kyllä auttaa. Kevyt viikko on 5 viikon välein.
 
Mulla on kevyt viikko ollut yleensä joka 4. viikko. Nyt uudessa ohjelmassani olen suunnitellut sen pidettäväksi joka 5. viikko. Saapa nähdä, miten toimii...

Totaalilepoa en ole suosiolla pitänyt, tahattomasti niitä tulee aivan riittävästi, kun tulee useamman päivän reissuja, jolloin ei salille pääse. Esim. kun jouluksi menee kotimaisemiin, niin siellä on sali kiinni, eli tulee melkein parisen viikkoa ei-toivottua lepoa. Kyllä se 4-5 päivää jo riittäisi...
 
Originally posted by Tonza
Mulla on kevyt viikko ollut yleensä joka 4. viikko. Nyt uudessa ohjelmassani olen suunnitellut sen pidettäväksi joka 5. viikko. Saapa nähdä, miten toimii...
Mulle sopii kuin nyrkki silmään! :)
Isseasiassa mulla on (jos ihan tarkkoja ollaan) 4vkoa kovaa treeniä (lue: lyhyitä sarjoja) ja sit viikko 'pumppia' toistot 15 yli ja sihin perään kevyt viikko, toitot 8 50-60% maxpainoista.
 
Just. Itteä hiukan arveluttaa, kun oon ollu aika herkkä ylikunnolle. Mutta nyt oon suunnitellu itelleni sellasen syöntiohjelman, ettei ainakaan ravinnonpuutteesta pitäis ylikuntoa tulla.

Herkkäunisuus on tätä touhua myös haitannu, mutta jos valmistuisin tuolta vitun koulusta tässä viikon-parin sisään, niin ainakin vois sitten päivällä nukkua lisää, jos ei töitä satu saamaan...

Sarjojen toistopituuksia on tarkotus kierrättää jatkuvasti, oikein urakalla. Muutenkin kokeilen uudessa ohjelmassani paria itelle täysin uutta kikkaa, saapa nähdä. Toivottavasti ohjelma toimii, muuten sillä syömisellä tulee kukkakepistäkin käsittämättömän läski...
 
Pellonhengessä en oo varsinaista kevyttä viikkoa tehny moneen kuukauteen.. Kun treeniviikko venyy välillä 10-päiväseks 7:stä eikä ehi salille niin ei siinä kevyitä viikkoja tartte, kun vielä joka toinen treeniviikko on pidempiä sarjoja eikä restpaussia/pudotusta joita muutenkaan en tee kuin muutamassa liikkeessä.. Mutta tää onkin peltoelämää pitäs saada rytmi kiiii...
 
Eiiiii välttämättä. Itselläni on ollut 8:n pvn kierto pitkään. Nyt tuli eka paussi salilta aikoihin ja edellisestä rintareenistä kuluneeksi 11 päivää, syynä koulukiireet, hillitön dokaus ja tästä johtuva syömättömyys. No kuinka kävi? Enkat tuli ekaan raskaaseen pena-sarjaan, ennen 7 nyt ---> 9 toistoa!

Elämä on ihmeellistä.
 
Andy: Onko se vitutuksen aiheuttama motivaatio, vai mikä tuollaisen aiheuttaa. Itekin joskus vastaavaa kokenut...

Vai pistääkö tuollainen hetkellinen huolimattomuus kehon hätätilamekanismit sen verran hyvin toimimaan, että itsestään saa enemmän irti?

Ihme juttuja jotkut näistä... :eek:
 
yritin täl viikol käydä kerran salilla mutta ei ollut hyvä idea.selvä ylikunto päällä.aattelin nyt että jos pitäis koko viikon taukoa.joka yö oon nukkunut 10 tunnin unia ja kesken unien on joutunut vieläpä heräämään kun on kouluun pitänyt herätä,joten ois tullu nukuttua helposti kellon ympäri.kai se on ylikuntoa kun ei tahdo enään enää normaaleilla yöunilla pärjätä ja muutenkin paska olo koko ajan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom