Itse väittäisin että helpoiten pääsee ylikuntotilaan jos vetää treeniä mitä on rankkaa, eli kuluttaa paljon energiaa, ja vielä niin että se on suht. yksipuolista. Tämän lisäksi sanoisin että ylikunto tulee helpommin jos ei kuntopohja ole ihan kunnossa.
Itselläni oli 1999 keväällä jonkinlainen ylikuntokausi, mikä kesti ehkä 2 kk. Treenasin salilla melko ahkerasti, samalla kun vedin kaikenlaista kestävyysliikuntaa. Systemaattisuuden puutetta oli sen verran, että jos vaan aikaa riitti niin vedin viikossa 30- 40 kilometriä juoksua aika kovaa vauhtia, ja vielä salitreeniä noin 4 kertaa viikossa. Musta ehkä piti tulla silloin joku ninja, ja No Pain No Gain oli aika kuvaileva filosofia. Tästä kaikesta seurasi flunssaa ja pitkä räkätauti. Yritin jatkaa systeemiä heti kun olin toipunut, mutta silloin tuntui viikossa suunnilleen että ei voi jatkaa tällä tavalla.
Itse luulen että ylikunto voi iskeä myös pelkästä salitreenistä, jos se vaan on jatkuvasti kovaa. Yhdellä tutulla oli ylikunto kerran, mutta hän meni niin huonoon kuntoon että hänen piti levätä 3 kk, niin että oli ainoastaan kevyttä liikuntaa. Eli voisin sanoa tässä että minun tapauksessani oli kyseessä lievä ylikunto, tai pitkittynyt rasitustila.
Elikkä: Oikea ylikunto on melko harvinaista, ja se esiityy sanoisin lähes ainoastaan fanaattisilla nuorilla urheilijoilla, varsinkin jos valmentaja lupaa supertuloksia, tai treeniohjelma on yksipuolinen rääkkäys... tietenkin vapaa-aika ja muut harrastukset ym. elämäntilanne vaikuttavat myös. Eli koittakaa levätä vaan esim. viikon. Jos on sen jälkeen treeni intoa, niin oli kyseessä ylirasitus.