Ylikunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anhar
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen treenaillut aika kovaa hermostorääkkiä maksimeilla pidemmän aikaa. Olen ottanut myös kevyen viikon silloin tällöin. Nyt viimeisen 3 treenin jälkeen on toistunut samanlaiset oireet: Tulee sellaista lihaskipua ja vihlontaa ihan kuin kuumeessa seuraavana yönä niin, että nukkumisestakaan ei oikein tule mitään. Kivut jatkuvat myös seuraavana päivänä ja häviävät sitten seuraavan hyvin nukutun yön jälkeen. Ei ole tällaista ennen tullut vastaan, vaikka treenivuosia on jo paljon takana. Olisiko tässä merkkejä ylikunnosta vai onko tämä normaalia. Aloitan tässä joka tapauksessa kevyen viikon ja katsotaan auttaako se asiaan.

Voihan se alkavaa ylikuntoa olla. Selkeä tapaus kuitenkin sen suhteen että kroppasi kaipaa enemmän lepoa. Ota vaikka 1 viikko täyslepoa ja siitä seuraava viikko vielä kevyesti. Kannattaa tosiaan levätä kun oireet ei vielä tuon pahemmat ole. Se muutama viikko täyslepoakaan ei ole kuitenkaan aika eikä mikään kun puhutaan vuosien treenaamisesta.

Itsehän sen kerroit, että kovaa hermostorääkkiä on tullut tehtyä. Vaikka lihakset kestäis hyvin tälläistä niin keskushermosto menee nopeasti jumiin ja sitten palautuminen kärsii.

Tuo yhden viikon täyslepo ja sen jälkeen ota se kevyt viikko, vois olla hyvä tähän väliin. Siinä vois olla sellasta hauskaa treeniä, että ottaisit siellä salilla ihan rennosti.

Ylikunnosta itelle runko ilmottaa juuriki erittäin huonoilla unilla, luonnollisesti yleisellä väsymyksellä ja pahimmillaan on alkanut jopa vähän jotain masennusta pukkaamaan ja sitten on ihmetelty että mikä tässä hommasa taas vituttaa ku ei oo mitään syytäkään moiseen.

Yöunia kannattaa seurailla ja jos alkaa usiampana yönä olemaan pyöriskelyä ja "puoli-unta" niin lepohommia vaan.

Olen treenaillut aika kovaa hermostorääkkiä maksimeilla pidemmän aikaa. Olen ottanut myös kevyen viikon silloin tällöin. Nyt viimeisen 3 treenin jälkeen on toistunut samanlaiset oireet: Tulee sellaista lihaskipua ja vihlontaa ihan kuin kuumeessa seuraavana yönä niin, että nukkumisestakaan ei oikein tule mitään. Kivut jatkuvat myös seuraavana päivänä ja häviävät sitten seuraavan hyvin nukutun yön jälkeen. Ei ole tällaista ennen tullut vastaan, vaikka treenivuosia on jo paljon takana. Olisiko tässä merkkejä ylikunnosta vai onko tämä normaalia. Aloitan tässä joka tapauksessa kevyen viikon ja katsotaan auttaako se asiaan.

Jos et ole pitkään aikaan pitänyt totaalilepoa, niin suosittelen lämpimästi. Ota vaikka viikko kokonaan pois hermostoa kuormittavasta harjoittelusta ja tee vaan kevyitä lenkkejä, eikä tarvitse mennä edes aerobiselle sykealueelle. Sitten kevyt viikko perään ja normaaliin rutiiniin. Sen 1-2 viikon uhraaminen ei paljoa vituta sen rinnalla, että menee treeni kuukausikausiksi päin helvettiä ja vaikuttaa muuhunkin elämään siinä sopivasti samalla. Nimim. viime keväänä pitkä dietti ja liikaa liian kovia treenejä...

Jos et sattumoisin treenaa 30-40 tuntia / vko säännöllisesti kuukaudesta toiseen niin kyse on todennäköisesti hetkellisestä ylirasitustilasta. 99% harrastelijoista kärsii alikunnosta, eikä ylikunnosta. Listaahan ne sun treenimääräs.

Jos et sattumoisin treenaa 30-40 tuntia / vko säännöllisesti kuukaudesta toiseen niin kyse on todennäköisesti hetkellisestä ylirasitustilasta. 99% harrastelijoista kärsii alikunnosta, eikä ylikunnosta. Listaahan ne sun treenimääräs.

Aika kova väite. Itse kuittaisin paskapuheeksi. Onko väitteelle jotain tieteellistä näyttöä olemassa vai liittyykö tää nyt omiin arvioihin ja treenitunteihin?

Tieteellistä näyttöä löytyy mutta tämän asian voi varmentaa myös logiikalla, tässä erittäin helppolukuinen artikkeli: Q&A ? Overtraining Doesn?t Exist

Kirjoittaja on siis painonnostovalmentaja ja painonnosto onkin niitä harvoja punttilajeja, missä nauretaan ylikuntopeikolle.

Tieteellistä näyttöä löytyy mutta tämän asian voi varmentaa myös logiikalla, tässä erittäin helppolukuinen artikkeli: Q&A ? Overtraining Doesn?t Exist

Kirjoittaja on siis painonnostovalmentaja ja painonnosto onkin niitä harvoja punttilajeja, missä nauretaan ylikuntopeikolle.

Ihan hauska artikkeli, mut vähintäänkin kyseenalainen. En oo ite kokenut mitään ylikunnon tapaista, enkä väitä tietäväni aiheesta mitään, mut oon kyllä ollu ihan eri käsityksessä asiasta. Olin sitten tietoinen asioista tai en, soitin- tai matematiikkaharjoittelua ei voi verrata kuntosaliharjoitteluun, kuten tuossa artikkelissa ikään kuin väitettiin. Harrastelin klassista musiikkia nuorempana, harjoittelin parhaillaan 6-10 tuntia päivässä, mutta samoja lukuja ei voi mun mielestä vetää edes lähelle, jos puhutaan kuntosaliharjoittelusta. Sanoo sen jo järkikin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Järkesi ei ilmeisesti kuitenkaan käskenyt lukemaan vähemmän valikoivasti.

Järkesi ei ilmeisesti kuitenkaan käskenyt lukemaan vähemmän valikoivasti.

Järkeni sanoo tuollaisen hölynpölyn syövän uskottavuutta kokonaisuudelta. Ymmärrän kyllä, ettei jutun ydin ollut siinä, mutta tuosta on tiede kaukana. Onhan tuokin tietty tapa myydä itseään valmentajana. Siinä ei mun mielestä olekaan mitään väärää.

Itse en usko että more is better mitä tulee kehonrakennukseen. Itse näen sen niin että se lihas on jo ekast sarjast ottanut tarpeeks osumaa kasvaakseen. Koska miettii sitä näin et jos teet 8 toistoa ekalla saat ehkä 6 tokalla ehkä enää 4 kolmannella, niin eiköhän se kerro siitä että se eka vei jo aika hyvin suurimmat terät siit lihaksest? Itse en enää jaksa tehdä edes kahta sarjaa kun en näe kauheesti pointtia tehdä, kun esim dippejä menee 10 toistoa pienel lisäpainol, ni seuraavas sarjas hyvä ku saa viis, ni auttaako se nyt ihan kamalasti gainssei? epäilen aika vahvasti.. :wtf:

Siis ei tuossa ole mikään yhden valmentajan näkemys asiasta, vaan tuo on ihan yleistä tietoutta. Tuossa on vain artikkelin muodossa tuotu isolle yleisölle erilaista perspektiiviä. Ja mihin sinä tarvitset tiedettä kun tuossakin artikkelissa oli ties kuinka monta normaalin elämän esimerkkiä siitä, kuinka paljon rasitusta ihmisen keho voi toleroida ja mihin voidaan adaptoitua. En minä tästä enempää jaksa alkaa vääntämään, jos joku haluaa elää siinä harhaisessa todellisuudessa, että 4 x 2h -punttitreeni tjsp. vie ylikuntoon, niin ei se minulta ole pois.

Siis ei tuossa ole mikään yhden valmentajan näkemys asiasta, vaan tuo on ihan yleistä tietoutta. Tuossa on vain artikkelin muodossa tuotu isolle yleisölle erilaista perspektiiviä. Ja mihin sinä tarvitset tiedettä kun tuossakin artikkelissa oli ties kuinka monta normaalin elämän esimerkkiä siitä, kuinka paljon rasitusta ihmisen keho voi toleroida ja mihin voidaan adaptoitua. En minä tästä enempää jaksa alkaa vääntämään, jos joku haluaa elää siinä harhaisessa todellisuudessa, että 4 x 2h -punttitreeni tjsp. vie ylikuntoon, niin ei se minulta ole pois.

Eihän se sinulta pois olekaan, mutta on aika vaarallista kertoa totuuksia (no joo, sanoit "todennäköisesti") jonkun tahon käytännössä tuntumalla kirjoitetun aineiston pohjalta harrastelijalle, joka kokee rasittaneensa itseään liikaa. Tossa oli muutamia tapauksia esitetty, niistä ei voi vetää vielä mitään johtopäätöksiä. En nyt tosiaan oo sitä kansaa, joka puolustelee "kolme varttia kerralla neljä kertaa viikossa, ettei tulee kataboliaa" -meininkiä, mutta kyllä pitäis olla jotain todisteita, jos väittää, että korkeat rajat menee vasta "30-40 tunnissa viikossa." Ei täältä tietenkään pidäkään hakea totuuksia terveysasioissa (lähinnä suuntaa, ammattilaiset tekee diagnoosit), mutta olis ihan hyvä perustella niitä ajatuksia faktoilla, ei "bro-like machoismilla." (Mitä tässä tapauksessa kirjoittaja ei sen myönnä olevan.)
Joo, turha meidän tästä on enempää vääntää, kun kummallakaan ei faktoja ole esittää, mut on ihan mielenkiintoista kuulla muiden ajatuksia.

Viimeksi muokattu:
Lisää mutua.. Mitä parempi kunto sulla on sitä helpompi on ylikunto saavuttaa, väitän faktana (ilman todisteita) että keskiverto pakkislainen ei kykene edes lähimainkaan trenaamaan tarpeeksi saavuttaakseen tuota koskaan. Yleensä pelin pistää poikki joku rasitusvamma/ flunssa tai vastaava ennen kun tähän päästään.
Tunnen henkilökohtaisesti erään urheilijan joka onnistui saamaan vakavan ylikunnon päälle kutakuinkin sellaisella reseptillä jossa treenattiin 2-3 treeniä/pv joka ikinen päivä 6kk aikana.

Hetkellisen ylirasitustilan pystyy taas saamaan aikaan vähemmälläkin mutta se sitten myöskin "paranee" huomattavasti helpommalla.

Pakkiksella on aivan naurettavaa tuo ylikunnolla pelottelu. Jos treenaa yli 4 kertaa viikossa ilman säännöllisiä kevyitä viikkoja, pitäisi ylikunnossa olla monien pakkislaisten mielestä viimeistään parin kuukauden jälkeen.

Jos taas mennään muille foorumeille (bb.com), niin porukka kuulostaa treenaavan paljon useammin, mutta silti voluumi ja intensiteetti suurin piirtein samalla tasolla ku täällä. Siellä on ihan normaalia vetää kolmijakoista 6x viikkoon tai jotain 4-5 -jakoista putkeen yks lepo aina kierron välissä.

En tarkota, etteikö täältä löytyis useasti treenaavia tai jenkkifoorumeilta harvemmin treenaavia, mutta sellanen yleinen käsitys treenimääristä ja ylikunnosta tuntuu eriävän aika suuresti näiden foorumien välillä.

Täällä vissiin taas sekotellaan ylirasitus ja ylikunto. Ylikuntoon on varmaan aika vaikea päästä ja vaatii jo melkosta treenimäärää, mutta tietyt ylirasitustilat on ihan normaaleja.

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/42309-ylikunto/#post4227840

Mitä on ylikunto?

Mitä ylikunnolla tarkastiottaen tarkoitetaan? Ei varmaan sitä, että on jotenkin ylihyvässä kunnossa. Tarkoitetaanko ylikunnolla jotain sen tapaista, että on treenannut paljon ja lepo on jäänyt väliin ja kroppa on ikäänkuin väsähtänyt ja tulokset ovat laskusuuntaisia?

Suositut

Back
Ylös Bottom