Ylikunnossa treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja @ez
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

@ez

Ihan ekana, että searchilla löyty mutta ei löytyny...

Eli mulla on seuraavanlaisia ylikunnon oireita: Väsyttää koko ajan, (vaikka unta tulee 8-9 tuntia yössä) Enkä illalla saa unta ja lepopulssi on hiukan koholla...

Tätä on jatkunut oikeastaan tämä viikko ja alla on kovaa treeniä useampi viikko.

Kuten olen antanut itselleni ymmärtää, niin kehitys on parhaimmillaan
juuri tässä ylikunnon rajamailla?

Kysymys kuuluukin vieläkö uskaltaa treenata, vai oisko vuorossa enemmän lepoa / kevyempää treeniä??

Niin ja onko parempi totaali lepo vai kevyt treeni? Ja mitä se kevyt treeni tässä tilanteessa tarkoittaa?

Tällä hetkellä treenaan 5xviikko, kuiteski vain lihas kerran viikossa. Syön n. 4000kCal, paino 80kg...

Originally posted by @ez
Lähellä ylikuntoa juu, mutta jos olet ylikunnossa, niin et kehity. Voi myös tulla vähän isompia ongelmia, jos treenaa kauan ylikunnossa.
Niin ja onko parempi totaali lepo vai kevyt treeni? Ja mitä se kevyt treeni tässä tilanteessa tarkoittaa?
Kumpi tuntuu paremmalta vaihtoehdolta? Kevyt viikko tarkoittaa sitä, että otat vähän pienemmät painot ja teet pidempää sarjaa, eikä tarvitse käyttää mitään erikoistekniikoita, eikä myöskään välttämättä ole pakko tehdä jokaista sarjaa totaaliseen loppuun asti. Toinen nimitys voisi olla pumppiviikko.

Originally posted by @ez

Noinhan se suunnilleen menee.

Kysymys kuuluukin vieläkö uskaltaa treenata, vai oisko vuorossa enemmän lepoa / kevyempää treeniä??

Ei total lepoa. Vähennä viikoksi vaikka treenivolyymia n. 2/3 tavallisesta viikosta. Sitten isket uudestaan täydellä volyymilla. Sisua.

Originally posted by @ez
Ihan ekana, että searchilla löyty mutta ei löytyny...

Eli mulla on seuraavanlaisia ylikunnon oireita: Väsyttää koko ajan, (vaikka unta tulee 8-9 tuntia yössä) Enkä illalla saa unta ja lepopulssi on hiukan koholla...

Tätä on jatkunut oikeastaan tämä viikko ja alla on kovaa treeniä useampi viikko.

Tällä hetkellä treenaan 5xviikko, kuiteski vain lihas kerran viikossa. Syön n. 4000kCal, paino 80kg...

Itse vetäisin ja vedänkin (ja miksen vetäisi) kevyttä reeniä l. Aktiivista lepoa. Variaatioita on vaikka kuinka. Voit tehdä kuten normaali reenissäkin mutta 50% kuormalla tai teet pelkästään apuliikkeitä ja nekin hieman kevyemmin jne. Itseäsi kuulostellen, junou.

Re: Re: Ylikunnossa treenaaminen

Originally posted by Baarikello
Ei total lepoa. Vähennä viikoksi vaikka treenivolyymia n. 2/3 tavallisesta viikosta. Sitten isket uudestaan täydellä volyymilla. Sisua. [/B]

Jos on jo ylikunnossa niin on kropalla kyllä niin paljon tekemistä palautumisessa että viikon paussi ei varmasti tee pahaa.

Re: Re: Re: Ylikunnossa treenaaminen

Originally posted by Sumppari
Jos on jo ylikunnossa niin on kropalla kyllä niin paljon tekemistä palautumisessa että viikon paussi ei varmasti tee pahaa.

Eikä varmasti riitäkään, jos oikein kunnolla ylikuntoon pääsee, vrt. tapaus Nivalan lahja jääkiekolle; Pasi Nielipuolikainen. Jätkä sai itsensä (railakkaalla punttitreenillä?) ylikuntoon, josta pääsi eroon vasta reilun puolen vuoden totaaliharjoittelukiellon (oliko lähemmäs vuosi?) avulla.

Treenaatteko ite ikinä ylikunnon rajoille? Eikös se ole paras tapa kehittyä? Ja jos saavutatte rajan niin yritättekö nostaa rajaa? Vai alkaako saman tien kevyempi treeni?

Itse oon tosi varovainen ton ylikunnon kanssa ollut, koska viime syksynä tuli niin paha ylikunto ettei se mennytkään viikolla tahi parilla ohi. Muistaakseni reilut 4 viikkoa pidin kokonaan taukoa ja sitten vielä pari viikkoa kevyttä treeniä. Eli nyt kun alkaa tuntumaan, että ylikuntoa pukkais, niin lepoa.

itekkin oon sitä mieltä että viikko totaalitaukoa. Mulla ainakaan ei ikinä onnistu noi kevyet viikot, ja vaikka onnistuskin niin ei se oo sama asia kun lepo. Venyttelyä ja kevyttä aerooppista niin ei pääkään hajoo :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
hmm aattelin kysyy et mitkä niitä ylikunnnon oireita on?
Oon ite ny vast alottanu 2kk sit ja mietin et voiko siin ajas tulla ylikuntoon?

Ku pari kolme päivää jo ollu paikat kipeet ja päätä särkeny ja ollu pirun väsyny (aikas lyhyet kyl noi yö unet ~6h) sykettä en kyl oo paljoo mittaillu

SYMPAATTINEN YLIKUNTO
Suorituskyky alenee
Leposyke nousee
Lepoverenpaine nousee
Verenpaine ortostaasissa alenee
Verenpaineen palautumisen hidastuminen
Alentunut plasman maksimaalinen laktaattitaso fyysisessä rasituksessa
Palautumisen hidastuminen harjoituksesta
Maksimaalisen tehon aleneminen
Paino laskee
Mielialavaihtelut
Levottomuus
Ruokahalu alenee
Janon tunne lisääntyy
Infektioiden määrä kasvaa
Unihäiriöt
Väsymys
Lihasarkuus

PARASYMPAATTINEN YLIKUNTO
Suorituskyky alenee
Alhainen leposyke
Hypoglykemia
Sykkeen nopea palautuminen harjoituksen jälkeen
Alentunut maksimaalinen plasman laktaattitaso fyysisessä rasituksessa
Alentunut plasman laktaattitaso fyysisessä suorituksessa
Flegmaattinen käyttäytyminen
Masennus
Alhainen lepoverenpaine
Ruokahaluttomuus
Väsymys
Anemia

----

En usko, että oot ylikunnossa.
Sitä sykettä pitää olla seurannut pidemmän aikaa, jotta tietää mikä on normaali leposyke/ortostaattinen sykevaihtelu.

Suositut

Back
Ylös Bottom