Yleisurheilun aloittaminen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olisin kiinnostunu aloittamaan esim. pikajuoksun ja haave olisi päästä joskus esim. SM tasolle, mutta onko 15- vuotiaana liian myöhäistä aloittaa? Olen 162cm pitkä ja painan 45,6Kg.
Saa laittaa lukkoon, jos jonkun mielestä turha kysymys!

Eikai se liian myöhäistä ole jos on lahjoja ja panostaa kunnolla. Ainoa, että toivottavasti kasvat tuosta pituutta, ainakin oma käsitys on että pituus ois aika olennaista

Nii, eräässä lehdessä oli, että oma askel tiheys ja askel pituus vaikuttavat, ja jalan kontaktiaika siis se kuinka kauan jalka koskee maahan, kuten esim. tämän vuoden MM kisoissa Tyson Gaykään ei ollut mikään kaikkein pisin mutta silti pärjäsi. Joskus nuorempana myös 900M meni keposasti.

Onhan Gaykin siihen 180cm pintaan. Onhan noita toki lyhyitäkin juoksijoita, mutta sitten saa tikata niin saatanasti, että pysyy jonkun Boltin perässä, joka harppoo 100m pari askelta muita vähemmin.

SM-taso on toki varmasti ihan realistinen tavoite, jos motivaatiota ja geenejä löytyy sopivasti. Suomen ennätys taitaa olla 10,2X alkuinen, mutta toki siihenkin on tekemistä. Ylipäätään saa olla aika kova valkonaama, että juoksee alle 10 sekunnin. Muistaakseni ei kovin montaa kättä tarvita laskemaan valkoisia miehiä, jotka ovat juosseet tuon alle.

Fun fact: Suomen tämän hetken satasen kärkinimi (taitaa kyllä olla enemmänkin 200-miehiä nowadays) on juossut vain muutaman tuhannesosan naisten maailman ennätystä nopeammin.

EDIT: niin siis satasen kärkinimellä tarkoitin Visa Hongistoa.

Viimeksi muokattu:
Ylipäätään saa olla aika kova valkonaama, että juoksee alle 10 sekunnin. Muistaakseni ei kovin montaa kättä tarvita laskemaan valkoisia miehiä, jotka ovat juosseet tuon alle..

Tuolla mm-keskustelussa taisi olla puhetta, että kukaan valkoinen ei ole juossut satasta alle 10s.

Voimaa pitää hakee ja räjähtävyyttä! Raskaita perusliikkeitä salilla + rinnalleveto, vois olla aika hyvii. Mutta kysy sen seuran valmentajilta reeniohjeita ja muita sitten lisää.

Joo, ja koti reenistä menee varmaan joka neljäs päivä pyörä lenkki ja joka neljäs päivä hölkkälenkki ja sitte joka toinen päivä lepoa?

itse ainakin 15-vuotiaana tein comebackin 2 vuoden jälkeen pikajuoksun pariin, välillä olin vain punttaillut hieman ja muuten laiskotellut, muutaman kuukauden kovan treenin jälkeen nousin vielä hämeen piirin 2. vai olikohan 3. parhaaksi ikäisekseni 60m sprintteriksi mutta kesällä alkoivat jälleen kerran jalkavaivat ja siihen se motivaatio aika pahasti kariutu, sitten 16-vuotisena koitin vielä alkaa treenaamaan ja tavoitteena oli lähteä koittamaan kuntoa SM-kisoihin mutta eihän siitä mitään tullut kun taas alkoivat vaivat..
Mutta kyllä jos lahjoja riittää niin ihan realistista. Kunhan et tee samaa virhettä kuin itse tein ja venyttelin vain pieniä aikoja max 1 kertaa päivässä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itse ainakin 15-vuotiaana tein comebackin 2 vuoden jälkeen pikajuoksun pariin, välillä olin vain punttaillut hieman ja muuten laiskotellut, muutaman kuukauden kovan treenin jälkeen nousin vielä hämeen piirin 2. vai olikohan 3. parhaaksi ikäisekseni 60m sprintteriksi mutta kesällä alkoivat jälleen kerran jalkavaivat ja siihen se motivaatio aika pahasti kariutu, sitten 16-vuotisena koitin vielä alkaa treenaamaan ja tavoitteena oli lähteä koittamaan kuntoa SM-kisoihin mutta eihän siitä mitään tullut kun taas alkoivat vaivat..
Mutta kyllä jos lahjoja riittää niin ihan realistista. Kunhan et tee samaa virhettä kuin itse tein ja venyttelin vain pieniä aikoja max 1 kertaa päivässä.

No venyttely nyt ei oloe välttämätöntä. Ainakaan Carl Lewisin mielestä, joka ei tehnyt sitä käytännössä katsoen koskaan.

Muuan Usain Bolt taas tekee valmentajansa mukaan pävittäin n. 60min venyttelyharjoituksen.. Mustat miehet on sen verran enemmän rentoja, ettei jokainen varmasti tarvitse venyttelyä pitääkseen lihaksiaan jonkinlaisessa kunnossa, mutta jos valkoinen mies haluaa juosta rennosti, niin venyttely on välttämättömyys.

Eli olisin kiinnostunu aloittamaan esim. pikajuoksun ja haave olisi päästä joskus esim. SM tasolle, mutta onko 15- vuotiaana liian myöhäistä aloittaa? Olen 162cm pitkä ja painan 45,6Kg.
Saa laittaa lukkoon, jos jonkun mielestä turha kysymys!

Kysymys melkein pitäis olla että onko liian aikaista aloittaa. Itse aloitin 22v vanhana. Virheitä: ihan liikaa treeniä, voimaa liian nopeasti...

Muuan Usain Bolt taas tekee valmentajansa mukaan pävittäin n. 60min venyttelyharjoituksen.. Mustat miehet on sen verran enemmän rentoja, ettei jokainen varmasti tarvitse venyttelyä pitääkseen lihaksiaan jonkinlaisessa kunnossa, mutta jos valkoinen mies haluaa juosta rennosti, niin venyttely on välttämättömyys.

En kyllä usko että Bolt venyttelee ollenkaan (ei sovi kyllä luonteeseen:D). Pikajuoksija joutuu Suomen olosuhteissa hieman venyttelemään, mutta jos saisi olla kokoajan +25 lämpötilassa venyttely olisi täysin turhaa...

No venyttely nyt ei oloe välttämätöntä. Ainakaan Carl Lewisin mielestä, joka ei tehnyt sitä käytännössä katsoen koskaan.
Venyttelyn tärkeys vaihtelee toki urheilijan välillä. Mutta kyllä se on varmaan about 95% välttämättömyys varsinkin juuri näissä Suomen olosuhteissa, samoin kun muunlainen lihashuoltokin (loppuverryttely) jne
Mistä muuten tuon Carl Lewis jutun keksit? Hänhän nimenomaan venytteli monia tunteja päivässä!

En kyllä usko että Bolt venyttelee ollenkaan (ei sovi kyllä luonteeseen:D). Pikajuoksija joutuu Suomen olosuhteissa hieman venyttelemään, mutta jos saisi olla kokoajan +25 lämpötilassa venyttely olisi täysin turhaa...

Kyllähän se ennen 200-finaalia siellä lämmittelyalueella aika perinpohjaista takareisivenyttelyä Ylen kuvan mukaan teki. Bolt kuitenkin tunnetaan aika tunnollisena treenaajana, vaikka ei pahemmin stressaakaan.

Venyttelyssä aika pieni osa riippuu olosuhteista. Venyttelyä ei saisi edes käyttää juurikaan lämmittelyyn, vaan pitäisi tehdä jalkojen heilutteluja sun muuta. Suomessakin esim. koripalloilijat vetää lopussa venyttelyt, että lihakset palautuu "lepotilaan". Venyttely parantaa myös liikkuvuutta, joka on melko tärkeää tuossa satasessa (ainakin lonkan seudulla).

Sellasta vaan kysyisin, että oliko sulla valmentajaa? Ja jos oli niin oliko vaikea löytää? Eli nyt vaan tunnolisesti teen ton suunnitelman mukaan, ensi kesään asti ja sitten katson olisiko lähikaupungeissa jotain sopivia seuroja josta voisi kesällä ton pikajuoksun harrastamisen virallisesti aloittaa.
Mutta sitten sellaista treenaamisesta, että pikajuoksuunhan tarvitaan "nopeaa" lihasta niin kehittyykö nopea lihas esim. sellaisella, että polkee maastopyörää 1/1 vaihteella jolloin siis polkuvauhtihan on hyvin ripeä, vai onko se aivan tehotonta, ja juoksu lenkillä varmaan kannattaa ottaa sellasia pyrähdyksiä, että tottuu siihen nopeaan juoksu vauhtiin?

Venyttelyn tärkeys vaihtelee toki urheilijan välillä. Mutta kyllä se on varmaan about 95% välttämättömyys varsinkin juuri näissä Suomen olosuhteissa, samoin kun muunlainen lihashuoltokin (loppuverryttely) jne
Mistä muuten tuon Carl Lewis jutun keksit? Hänhän nimenomaan venytteli monia tunteja päivässä!

Charlie Francisin sivuilla oli tuosta juttua. Sanoi myös, että puntteja ei ikinä nostanut. Mutta sanoin myös, että älä käytä horkkaa... Ja kärysi sitten piristeestä kolme kertaa Yhdysvaltain olympiakarsintojen aikana :). No eihän se horkkaa ole, mutta silti.

Charlie Francisin sivuilla oli tuosta juttua. Sanoi myös, että puntteja ei ikinä nostanut. Mutta sanoin myös, että älä käytä horkkaa... Ja kärysi sitten piristeestä kolme kertaa Yhdysvaltain olympiakarsintojen aikana :). No eihän se horkkaa ole, mutta silti.
Kyllä ainaki googlettaessa lewistä löytyy monia viittauksia että mies olis ollu tosi kova venytteleen ja joogaa ainakin harrasti, jossa venyy hyvin kaikki kropan lihakset.

@ Kaotik
Mulla on pikkuveli joka on moninkertainen SM-kultamitalisti ja meidän Isä sitten meitä aina valmensi, se oli helppoa mennä siihen sitten mukaan, mutta eipä ollut tollon vielä kauheen kummosia treenejä.
Ihan alkuun voi päästä jo pitkälle sillä että teet koordinaatioharjotteita paljon joka harjoituksen alkuun ja sitten vaikka 2x40m 50% tehoilla sitten 2x40m 70% tehoilla ja lopuksi vaikka 2x 100m 90% tehoilla. Noi metrilukemat nyt on vähän mitä ite tykkäät tehdä mutta kyllä suosittelisin tekeen vaikka yhtenä päivänä viikossa 70-100m vetoja ja toisena vaikka lyhyempiä. Sitten aina joskus ylämäkeen niitä vetoja toki hieman hölläten tehoja ja sitten joskus alamäkeen. Samaten kaikki tasajalkahyppelyt ja porrasjuoksut on hyviä.

Kyllä ainaki googlettaessa lewistä löytyy monia viittauksia että mies olis ollu tosi kova venytteleen ja joogaa ainakin harrasti, jossa venyy hyvin kaikki kropan lihakset.

http://magazine.stack.com/TheIssue/Article/2032/21_Tips_on_Track_from_Carl_Lewis_Former_Coach.aspx

Tällainen löytyi myös googlettaessa.

6. Don't overstretch
I make runners stretch after a warm-up and before they run, but not too much.

I think most injuries occur because people stretch too much. I think that is documented by research—I know it is. So stretching should be minimal.

Eli paikalliseen seuraan haetaan jäseniä yleisurheiluun, eli sinne ensi kesänä! Ja tuosta palautumispäivistä haluaisin tietää, että onko liioittelua pitää joka toinen päivä palautumista, tuolla minun treenikalenterilla??

Back
Ylös Bottom