Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Itse aloitin moisen, voisiko sanoa harrastuksen vai sitten ihan dieetin? No kuitenkin tuo alkoi kiinnostamaan, mm. ainaisen väsymyksen vuoksi. Koittelen ensin pari viikkoa ja jos olo paranee niin jatketaan sitten ainakin loman ajan.

Ravintopuolella on varmasti jo hifistelyketjuja aiheesta, mutta täällä voidaan höpistä ihan vain yleisellä tasolla. Mitä? Miksi? Parhaat reseptit + kuvia annoksista? Onko vain haihattelua? Entäs alkoholi?

Tässä aiheeseen sopiva linkki:
http://karppaus.info/

Tilasin jopa kirjankin:
http://www.bookplus.fi/kirjat/luotonen,_katriina/karpin_keittokirja-4340141

Josta tulee osa II ensi kuussa:
http://www.bookplus.fi/kirjat/luotonen,_katriina/karpin_ateriakirja-12412144

Ehkäpä saamme vielä Hupen karppikeittokirjan joskus?

Itse aloittelin "kevyesti" jottei tule liian suuri muutos ja pistin grillattu kana salaattipedillä -annokseen hieman salaattikastiketta:
karppaus1.jpg

Aamupalaksi vedin munakokkelia ja pekonia ja ruokajuomaksi hiilaritonta viskiä.

Ei vaikuta kovin pahalta elämänmuutokselta ainakaan vielä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parastahan tuossa on se, että nälkä ei tule juuri missään vaiheessa, saa syödä hyvää safkaa ja silti kiristyy. Mutta se ainainen kananmuna + pekoni -kombo, pähkinät jne. alko jo tuleen korvista allekirjoittaneella :D

Oman kokemuksen mukaan turvotus ym vatsavaivat on jääny kokonaan taakse, päivän hiilarit tulee palkkarista, parista palasta ruisleipää ja vihanneksia syön niin paljon ku saan alas. Olo ei oo koskaan ollu näin hyvä :)

Mä ajattelin ottaa joskus ensikeväänä taas kokeiluun miten saa painon tippumaan vhh:lla. Nyt kun on tullut tuota uutta Karppinen leipääkin (3g hiilaria per pala) vois olla ihan mukavaakin tehdä kunnon leipiä joihin saa mättää niitä täytteitä minkä jaksaa :D Vhh:ta en ole edes koskaan kokeillut aiemmin, puhdasta ketoilua kylläkin ja siinä alkaa pääkoppa jo reistaileen kun jatkuvasti saa olla laskemassa ettei hiilareita tulis yhtään mistään.

Muutama hyvä sapuska kyllä tullut löydettyä. Päällimmäisenä tulee mieleen jo tuolla ravintopuolellakin mainittu Rainbow Turkkilainen jugurtti 500g pakkauksessa 10% rasvaa, aivan uskomattoman hyvää ihan paljaltaan.
http://www.rainbow.fi/default.asp?viewID=1474&productID=2116
Hiilareita 3.7%

Rb_turkkil_jogurtti_500g_w.jpg

Sitten tänään pitää koitella tuollaista kukkakaali-couscousia:
http://siskotkokkaa.blogspot.com/2011/06/herkempaa-kukkakaalicouscousta.html

Sen kaverina sitten punaista currykanaa tai tandoori-kanaa, en tiedä vielä kumpaa tekisi.

Sitten ihan paistetut kasvikset ja jauheliha, intialaisittain maustettuna + päälle sorruin pistämään makeaa chilikastiketta muutaman tipan.

Tuossa sitten seuraavaa reseptiä kokeiltavaksi, pastakastiketta (jauhelihaa, tuoreita tomaatteja + mausteita) sekä pastan sijasta Kesäkurpitsapappardelle:
http://siskotkokkaa.blogspot.com/2009/03/kesakurpitsapappardelle.html

Tämä blogi on muutenkin erinomainen, tässä esim. "low carb" tagilla löytyneitä kirjoituksia:
http://siskotkokkaa.blogspot.com/search/label/low carb

Viime kesäisin vähähiilihydraattisen dieetin aikaan huomasin, että en saa kuituja tarpeeksi. Vatsa toimi aika huonosti, vaikkin olo oli muuten pirteämpi ja turvotus lakkasi. En siis syönyt tuohon aikaan leipää ollenkaan enkä jurikaan muitakaan viljatuotteita satunnaisia puuroannoksia lukuunottamatta. Tämän johdosta lisäsin ruokavalioon pellavansiemenrouheen, jota laitoin rahkan sekaan sekä siemenet, joita käytin kasvisten kera ja vatsa alkoi taas pelittämään. Söin myös manteleita ja yritin huolehtia tarpeellisesta rasvan saannista.

Nykyään pyrin syömään perusarjessa vähähiilihydraattista ruokaa, mutta siinä ohessa pidän toisinaan mässäyspäiviä, jolloin syön mitä tahansa. Viime aikoina niitä on tosin ollut vähän liikaa, joten yritän tässä palata ruotuun.

Tänään huomasin että paska oli semmosta mustanharmaata liejua. Pitänee tosiaan ottaa vaikka Branflakesit ruokavalioon mukaan.

Mä oon tällä haavaa karpannut tosissani (en kuitenkaan hysteerisen tosissani, tyyliin en kato onko salaatinkastiketilkassa sokeria) vuodenvaihteesta. Olo on mainio. :) Mulla on maha toiminut tämän kanssa loistavasti. Ei ongelmia. Itseasiassa huomattavasti on kaikki paremmin kuin ennen. Enkä pidä tätä dieettinä, vaan elämäntapana. Päästin vähän homman lipsumaan syksyllä, mutta nyt taas ruodussa.

Nyt on kyllä huomannut että jos "unohtaa" syödä niin meinaa tulla hulluksi ja pyörtyä. Aika tarkkaa ruoka-aikana syödä kunnolla, muuten menee ihan hyvin. Kaikenlaista kivaa naposteltavaa olen löytänyt kun vähän katselee. Esim. 0% hiilareita sisältävää lihahyytelöä :kuola:
Lisäksi minisalamit ovat vähähiilarisia ja hyviä herkkupaloja.

Tänään huomasin että paska oli semmosta mustanharmaata liejua. Pitänee tosiaan ottaa vaikka Branflakesit ruokavalioon mukaan.

Mut miten tuo on mahdollista? Sori, en tutustunut karppausjuttuihin, mutta eikös siinä vedetä vihanneksia ja kaikenmoisia kasviksia ihan tunteella,
ja hanneksissa kai pitäis olla kuitua ihan kotitarpeiksi?
Vai pitääkö ihmisen saada nimenomaan viljatuotteesta jotain kuitua, että vatsa toimii kunnolla? Mää en tiedä,
mutta olen joskus itekin tätä skarppausta funtsinu. Proteiini vaan on kallista,
saati kasvikset talvisin, niin pitää ainakin sen verran odottaa että työttömyystilanne muuttuu työllisyystilanteeksi.

Itteekin väsyttää tämän tästä ja harva se päivä.

Yhdysvalloista saa ainakin kuituvalmistetta kapseleissa ja heitan niita 2kpl huiviin jokaisen aterian yhteydessa. Tuo pitaa paskan suht normaalina. Suomesta saa ainakin jauhetta nimelta visiblin (tjsp), mutta sita on rasittavaa sekoitella jatkuvasti veteen, joten suosittelisin noita kapseleita, jos niita vain loytyy. Vihersalaatti ajaa kylla melkein samaan lopputulokseen, mutta ainakin mulle tuntuu olevan tarkeata, etta ruoassa on sellaista "massaa" ja salaatti seka liha tuntuu jattavan jalkeensa sita liian vahan, jolloin tuosta ylimaaraisesta kuidusta on hyotya.

Tuo nalka menee kylla ohi jossain vaiheessa seka saannollisten ruokailujen tarve. Sanoisin, etta vahahiilariseen ruokavalioon kestaa vahintaan 2-3 viikkoa tottua kunnolla. Alussa on usein nalkaa, heikotusta ja paansarkya, mutta kropan totuttua ruokavalioon muuttuu olo todella hyvaksi. Lisaksi ei aterioiden jalkeen vasyta, kun verensokeri ei heilahtele minne sattuu. Itse olen syonyt hyvin vahan hiilareita jo pari vuotta. Yleensa syon tosin kerran viikossa yhtena paivana pari ateriaa, jossa paljon hiilareita, koska tuolla pysyy glykogeenitasot joksenkin hyvina, jolloin jaksaa painaa treeneissa taysilla.

Mulle ei ole kamalasti vatsan toiminnan kannalta viljatuotteilla merkitystä, koska jostain syystä mulla pitää ummetuksen parhaiten loitolla kasvikset.

En ole tällä hetkellä varsinaisesti vhh:lla, mutta leipää en välttämättä syö paljoakaan enkä muitakaan suomalaisia viljatuotteita säännöllisesti. Oon huomannut, että niille laskee toleranssi aika äkkiä. Ennen maha turposi ja kipeytyi vain ruisleivästä, nykyään muutkin suomalaiset viljat tuntuvat tekevän saman.

Proteiini vaan on kallista,
saati kasvikset talvisin, niin pitää ainakin sen verran odottaa että työttömyystilanne muuttuu työllisyystilanteeksi.
Niin mäkin luulin alkuun. Että ois kallista.
Mutta ei kuitenkaan. Mm. kaalista saa tehtyä vaikka ja mitä. Yksi suuri herkku on pilkottu kaali, jota paistan pannulla. Laitan perään joko kookosmaitoa tai kermaa ja maustan chilillä ja ties millä kivalla milloinkin. Ja jos oikein haluan herkutella, nakkaan paistettua jauhelihaa mukaan. Ja siis kaali on hyyyyvin halpaa ja riittoisaa.

Ja kananmunat on halpaa ja hyvää ruokaa, niistäkin saa vaikka mitä. Nam vielä pekonin tai tonnikalan kanssa.
Lisäksi monesti ostan pakkasesta kruunusekoituksen tms, jossa on parsa- ja kukkakaalia + porkkanaa. Porkkanoita joskus napsin seasta pois jos sille päälle satun. Tai ostan pelkästään parsa- ja kukkakaalipakastepussit.
Sipuli myös on halpaa.
Nykyään ostan myös usein valmissalaattipusseja. Noin 3€/pussi ja sillä selviän lounaasta hyvin. Näyttää pieniltä, mutta ovat yllättävän riittoisia. Pikaruokana saa kebaa salaatilla. Tai jos tietää hyvän pizzerian jossa pizzoissa on järkky määrä täytteitä, syö vain ne päälliset. :) Nykyään hesestä saa muuten burger-salaatin, jossa pari pihviä, pekonia ja salaatti. Suosittelen ottamaan tuplamajoneesin tohon (se nyt on melko "kallista", mutta aika kiva että tommonen on tullut).

Ja jos haluaa vain vähentää hiilareita, jättää sitten pois leivän, pastat, riisin, sokerin ja perunan. Sillä jo pääsee jonnekin saakka. Melko iisiä.

Ja nythän muuten tuli myös leipä Karppinen, on aika hyvää. :)

Mulla on kyllä nyt muutaman päivän jälkeen aivan saatanallisen energinen olo.

Haluaisin tietää, ovatko fanaattiset karppaajat oikeasti paremmassa fyysisessä kunnossa, timmimpiä ja terveempiä kuin muut?

Kuntoon nyt vaikuttaa moni muukin asia kuin ruokavalio. Ei se karppaaminen tai mikään muukaan syömistyyli yksinään tuo upeaa kroppaa ja hyvää fyysistä kuntoa :) Terveemmästä paha sanoa, koska en tiedä miten terveitä muut ovat tai millainen olo heillä on. Muistan kuitenkin hiilariajoilta ruokailun jälkeisen väsymyksen, napostelutarpeen, mässyhimot ja turvotuksen. Kaikki lähtivät pois viljan ja sokerin karsimisen myötä.

Söin pari viikkoa sitten mysliä ja normijugurttia aamupalaksi, koska tykkään siitä ja halusin koittaa mitä tapahtuu. N. tunti aamupalan jälkeen alkoi mahaa kivistää ja se turposi aivan hillittömäksi palloksi. Olo oli ällöttävä, lihava ja väsynytkin. Mietin siinä että onnea vaan niille joiden mielestä moinen olotila on normaalia. Varsinkin naiset usein voivottelevat että "voi vitsi kun maha olisi aina niin littana kuin aamulla!". Noh, karppaamalla ainakin mulla se pysyy littanana koko päivän (tai siis niin littanana kuin tällanen läskimaha vaan voi olla :) ).

Mun puolesta kukin saa vetää napaansa ihan mitä haluaa, syököön vaikka pikkukiviä. En vaan itse tahdo syödä jotain minkä tiedän olevan huonoksi itselleni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom