yleissivistävä kirjallisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crack
  • Aloitettu Aloitettu
Suoraansanoen olen liian laiska selittämään, millaista on kirjallisuudentutkimuksen teoria, mutta ainakin tuolla lukijan ABC-kirjalla ja vaikkapa Kantokorpi & Lyytikäinen & Viikarin Runousopin perusteilla pääsee jonkinlaiseen alkuun :) .

Runousopin pitäisi nyky-yhteiskunnassa kuulua muutenkin peruskoulun opetussuunnitelmaan. Vaikka Aristoteleen huseeraamisesta voidaan olla montaa mieltä, ja miehen mielipiteet esimerkiksi naisen kelpaamattomuudesta sankariksi voitaneen jo sivuuttaa silloisen elämänmenon sivutuotteena, on runousoppi kuitenkin kaiken tarinankerronnan ydinmehu. Ihan samoille lainalaisuuksille elokuva -ja tv-kerronta pohjautuvat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselle viime aikoina ovat erityisesti kolahtaneet seuraavien kirjailijoiden tuotanto:

John Irwing
Kurt Vonnegut
Charles Bukowski

Suosittelen.

http://10kirjaa.yle.fi/

10 kirjaa jotka muuttivat maailmaa

Harriet Beecher-Stowe -- Setä Tuomon tupa
Minna Canth -- Työmiehen vaimo
Maksim Gorki -- Äiti
Astrid Lindgren -- Peppi Pitkätossu
Väinö Linna -- Täällä Pohjantähden alla
George Orwell -- Vuonna 1984
Erich Maria Remarque -- Länsirintamalta ei mitään uutta
Salman Rushdie -- Saatanalliset säkeet
Markiisi de Sade -- Justine
Oscar Wilde -- Dorian Grayn muotokuva

Valitettavasti itsellä tuo lista aika heikosti hallussa.

Tämän listan tenttimällä pääsee läpi Helsingin yliopistolla Suomen kirjallisuuden historia ja tuntemus -kurssin

Kalevala
Kanteletar
Runeberg: Hirvenhiihtäjät (Elgskyttarne)
Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat (Fänrik Ståls sägner)
Kivi: Nummisuutarit
Kivi: Seitsemän veljestä
Canth: Työmiehen vaimo
Canth: Hanna
Pakkala: Vaaralla
Aho: Papin rouva
Järnefelt: Isänmaa
Kilpi: Bathseba
Leino: Helkavirsiä I
Manninen: Säkeitä I
Jotuni: Kun on tunteet
Södergran: Runoja (Dikter)
Lehtonen: Putkinotko
Sillanpää: Hurskas kurjuus
Kallas: Sudenmorsian
Hellaakoski: Jääpeili
Diktonius: Janne Kuutio (Janne Kubik)
Waltari: Sinuhe egyptiläinen
Linna: Tuntematon sotilas
Haanpää: Noitaympyrä
Manner: Tämä matka
Meri: Manillaköysi
Haavikko: Talvipalatsi
Salama: Juhannustanssit
Mukka: Maa on syntinen laulu
Vartio: Hänen olivat linnut
Jansson: Muumilaakson marraskuu (Sent i november)
Saarikoski: Hämärän tanssit.

Mä olen lukenut noista vaan kolme, vaikka oon kuvitellut lukevani paljon...:nolo: Tai oon mä itsekin ollut tietoinen siitä, että aina tulee valittua niitä tietyntyyppisiä kirjoja sieltä hyllystä, vaikka oonkin yrittänyt ihan jo jonkinasteisen yleissivistyksenkin kannalta pyrkiä lukemaan ainakin yhden kirjan tunnetuimmilta kirjailijoilta. Enemmän tulee luettua uutuuskirjoja, ja eri kirjakerhoihin kuuluvana niistä saa aina hyvää esimakua kerholehdistä.:) Luin vähän aikaa sitten Remeksen Itäveren, kun olin päättänyt, että ainakin yksi kirja häneltä on luettava. Voin suositella! Sidney Sheldonin kirjat on ihan kestosuosikkeja, samoin Joy Fieldingin. Mitään raskaita tekstejä harvoin luen, ja nyt kesällä on ihan kiva ollut lueskella Muumia, Pikkuprinssiä, Juoppohullun päiväkirjoja...;)

Legendaarinen "en jaksanut lukea threadia läpi"-postaus:

Tarkistamisen arvoiseksi olen huomannut wordsworth classics-sarjan, jossa maailmankirjallisuuden klassikoita löytyy englanniksi. Hinta oli ainakin helsingin suomalaisessa 2,5€/kpl joten noita tarttui mukaan aika pino.

Jos Lontoo taipuu niin suosittelen.

http://www.wordsworthclassics.com/class_list.htm

Legendaarinen "en jaksanut lukea threadia läpi"-postaus:

Tarkistamisen arvoiseksi olen huomannut wordsworth classics-sarjan, jossa maailmankirjallisuuden klassikoita löytyy englanniksi. Hinta oli ainakin helsingin suomalaisessa 2,5€/kpl joten noita tarttui mukaan aika pino.

Jos Lontoo taipuu niin suosittelen.

http://www.wordsworthclassics.com/class_list.htm

Kah, kiitti vinkistä:thumbs:

Voisikos joku lukutoukka kertoa muutaman hyvän viikinkiaiheisen kirjan myös muita "sotakirjoja" saa ehdotella. Kun nykyään nuo on alkanut kiinnostaa aika paljon :) Tarkoitan ihan normaalia romaania joka voi olla fiktiivinen tai perustua faktoihin, kunhan se on ns. vanhaa sotaa jossa miekat heiluu ja katapultit hönkii :D

Huippu ketju. Joutuu heti maanantaina mennä kirjakauppaan. Itsekkin luulin lukevani paljon, mutta totuus selvisi.

Yhden kirjan lisäisin. En ainakaan nähnyt, että olisi vielä ketjussa. Tätä voi mielestäni kutsua klassikoksi ja yleissivistäväksi, on helppo lukuinen ja laittoi ajattelemaan.
Golding, Kärpästen herra.

Voisikos joku lukutoukka kertoa muutaman hyvän viikinkiaiheisen kirjan myös muita "sotakirjoja" saa ehdotella. Kun nykyään nuo on alkanut kiinnostaa aika paljon :) Tarkoitan ihan normaalia romaania joka voi olla fiktiivinen tai perustua faktoihin, kunhan se on ns. vanhaa sotaa jossa miekat heiluu ja katapultit hönkii :D

Simo Scarrow: Rooman kotkan alla

Tämä menee kategoriaan "muut sotakirjat", ja on romaani Rooman vallan aikaisista sotaretkistä. Katapultteja, miekkoja ja keihäitä on siis luvassa :) Olen vasta aloittanut kirjan joten en osaa vielä tarkemmin sanoa opuksesta. Tarttui käteen Kirjatorin alesta.

Golding, Kärpästen herra.

Juu, vaikuttava kirja. Kannattaa lukea.

Oma lisäys, en tiedä onko jo mainittu, mutta tässä se tulee:

Voltaire, Candide.

Ihan kivaa satiiria, melko tasapuolisesti haukuttu ja kehuttu kaikkia eri kansallisuuksia. Tapahtumat etenevät melkoista vauhtia, ei tule tylsää. Yhteiskuntakriittinen ja filosofinen teos, what can I say? - Lukekaa.

Simo Scarrow: Rooman kotkan alla

Tämä menee kategoriaan "muut sotakirjat", ja on romaani Rooman vallan aikaisista sotaretkistä. Katapultteja, miekkoja ja keihäitä on siis luvassa :) Olen vasta aloittanut kirjan joten en osaa vielä tarkemmin sanoa opuksesta. Tarttui käteen Kirjatorin alesta.

Hmm, kiitos vinkistä kirja menee luettavin listalle ehdottomasti! Lisää ehdotuksia kaivataan :)

John Kenneth Galbraith: Epävarmuuden aika
- mielenkiintoista yleistajuista tarinaa politiikasta, taloudesta, lähihistoriasta yleensäkin

Mika Waltari: Johannes Angelos
- hienoa ajankuvaa Konstantinopolista juuri ennen muurien murtumista

Frederick Forsyth: Sodan koirat
- yksityiskohtainen kuvaus siitä, miten sotilasvallankaappaus toteutetaan (yleissivistystä :) )

Barbara Ehrenreich: Nickel and Dimed
- koulutettu journalisti tekeytyi white thrashiksi ja työskenteli vuoden matalapalkka-aloilla ympäri USA:ta...melko karua tarinaa

Claire Hoy/Victor Ostrovsky: Petoksen kautta
- sisäpiirikuvaus Mossadista

Bob Woodward: CIA:n salaiset sodat
- Watergate-toimittajan dokumenttipohjainen mutta hiukan romaanityyliin tehty kirja Reaganin ajalta, joka kietoutuu etenkin Iran-Contra-skandaalin ympärille

Arnold Schwarzenegger: Education of a bodybuilder
- kaikki mitä olet halunnut tietää Arskan nuoruudesta

Heikki Patomäki - Uusliberalismi Suomessa

Vaikka (kaikista) Patomäen esittämistä väitteistä ei olisikaan samaa mieltä, niin tuo on ehdoton kirja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita uusliberalismin globaalista "voittokulusta", joka näkyy myös Suomessa. Kirja on kirjoitettu yleiskielisesti, eli kyseessä ei ole akateeminen opus.

Ei ole kaunokirjallinen teos, mutta todellakin mainitsemasi kansalaisen peruspaketti: "Suomalainen yhteiskunta" (Jokinen Kimmo, WSOY, 2006).

- Sam Harris: "Uskon loppu: Uskonto, terrori ja järjen tulevaisuus"
Paras uskontokriittinen kirja sataan vuoteen, jossa Harris säälimättömästi nakuttaa alas kaikki uskontojen sokeat uskomukset, myytit ja yleisimmät perustelut.

- Sam Harris: "Letter to a christian nation"
Lyhyt vastauskirjoitelma hänen saamaansa kritiikkiin

Kun kirjoista tuli puhe niin voisiko joku suositella jotain klassia kauhuromaaneita tai okkultismiin perhtyneitä kirjoja. Itse tykkään lukea H.P Lovecraftin ja poen kirjoja.

Megavanha nosto, mutta muillekkin teemoista kiinnostuneille todellista valkoista okkultismia tyylipuhtaimmillaan:

H.P Blavatskyn järkäleet Hunnuton Isis ja Salainen Oppi. Jostain 1800-luvun lopuilta molemmat.

Pidetään thread elossa!

Ihan ok kuvaus suomen juutalaisten ahdingosta suomessa toisesen maailmansodan myllerryksessä.

Rony Smolar: Setä Stiller - Valpon ja Gestapon välissä. Tammi 2003

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom