Älkäämme unohtako mitä Hannibal Lecter suosittelee. Marcus Aureliuksen Itsetutkiskeluja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo Häräntappoase tuli myös aikoinaan televisiosta sarjana. On muistaakseni ihan katsomisen arvoinen, varsinkin jos ei jaksa lukea kirjaa.;)Intervivos sanoi:Laajennetaan hieman aihetta. Pistäkääpä paras lukemanne kirja viimeseen pariin vuoteen. Itse tykästyin Anna-Leena Härkösen Häräntappoaseeseen. Kirja on mielestäni nerokas ja kertoo nuoren pojan yrityksestä saada piparia.
Ultimecia sanoi:Tämän listan tenttimällä pääsee läpi Helsingin yliopistolla Suomen kirjallisuuden historia ja tuntemus -kurssin (teoria puuttuu, et varmaan ole kiinnostunut). Luuhaan siellä viidettä vuotta ja voisin varmaan ajatella kokoavani jonkun muunkin paketin, jollen olisi viime päivinä popsinut näitä kolmiolääkkeitä. Vähän jumittaa vintillä. Palaan asiaan.
Kalevala
Kanteletar
Runeberg: Hirvenhiihtäjät (Elgskyttarne)
Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat (Fänrik Ståls sägner)
Kivi: Nummisuutarit
Kivi: Seitsemän veljestä
Canth: Työmiehen vaimo
Canth: Hanna
Pakkala: Vaaralla
Aho: Papin rouva
Järnefelt: Isänmaa
Kilpi: Bathseba
Leino: Helkavirsiä I
Manninen: Säkeitä I
Jotuni: Kun on tunteet
Södergran: Runoja (Dikter)
Lehtonen: Putkinotko
Sillanpää: Hurskas kurjuus
Kallas: Sudenmorsian
Hellaakoski: Jääpeili
Diktonius: Janne Kuutio (Janne Kubik)
Waltari: Sinuhe egyptiläinen
Linna: Tuntematon sotilas
Haanpää: Noitaympyrä
Manner: Tämä matka
Meri: Manillaköysi
Haavikko: Talvipalatsi
Salama: Juhannustanssit
Mukka: Maa on syntinen laulu
Vartio: Hänen olivat linnut
Jansson: Muumilaakson marraskuu (Sent i november)
Saarikoski: Hämärän tanssit.
Kovin tuoreeseen kirjallisuuteen en ala ottamaan kantaa; yleinen tendenssi lienee odottaa kirjalijan kuolemaa ennen kanonisoimista.
Feikkiedit: kiinnostaako myös maailmankirjallisuus, vai ainoastaan kotimainen? Se lista onkin sitten pitkä ja kivinen.
Kielimies sanoi:Ultimecia, tunnetko opiskelijaa, joka olisi nuo kaikki lukenut läpi syksyn aikana?
Ultimecia sanoi:Lisää , Helsingin yliopistollako pyörit? Pitääkin bongailla salissa patteja sitten.
Kielimies sanoi:Joops, täällähän minä. Täytyy ikävä kyllä tuottaa pettymys sulle, kun niitä patteja ei pahemmin löydy..... :(
Kai sä itekin huomasit mitä hassua tässä postissa oli? :Dderego sanoi:Lyhytjänteisenä ihmisenä en jaksa lukea kuin pari ekaa sivua tästä threadista, mutta suosittelisin Egon Friedellin'n teossarjaa Uuden Ajan Kulttuurihistoria. Ei opintopongoja varmaankaan, mutta ihan ok jaarittelua...
Vastaanpa U:n puolesta, joka lukee kotimaista. Yleisen kirjalllisuuden puolella on ohjelmassa Jevgeni Onegin. "Oh, I am young and I am strong / and I've got boredom all day long" vai miten se menikään. Lisäksi jollain kurssilla luettiin tyypin "sensuroituja runoja", eli tuhmia härpykkälallatuksia. :Dtuomi sanoi:Ultimecia: eikö yliopistolla lueteta lainkaan Puskinia? Venäläiset kuitenkin itse pitävät häntä tärkeimpänä kirjailijanaan. Itse tykkäsin ainakin Patarouvasta tosi paljon.
Tupla-J sanoi:Mitä tulee yo:n yleisen kirjallisuuden muutamatuhatsivuisiin lukemistoihin toinen toistaan tylsempiä opuksia, niin netistä löytyy aika hyviä analyyseja ja lyhennelmiä niistä. ;)
En mä fuskannu ku niiden kirjojen kohdalla, mitä mä en saanut mistään ajoissa käsiini - eikä niitä kovin monta ollut.Ultimecia sanoi::itku: tyhmä joululahja mulle :(
Joka kerta, kun joku sanoo noin, jossain kuolee professori. Menen äkkiä lukemaan Proustia, jos se enää mitään auttaa...