yleissivistävä kirjallisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crack
  • Aloitettu Aloitettu
Älkäämme unohtako mitä Hannibal Lecter suosittelee. Marcus Aureliuksen Itsetutkiskeluja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laajennetaan hieman aihetta. Pistäkääpä paras lukemanne kirja viimeseen pariin vuoteen. Itse tykästyin Anna-Leena Härkösen Häräntappoaseeseen. Kirja on mielestäni nerokas ja kertoo nuoren pojan yrityksestä saada piparia.

Joululahjavinkkinä voisin sanoa, että Arto Salmisen Varastoa myydään helsingin akateemisessa 4 euron hintaan, kovakantisena, ei voi ymmärtää hintaa.

Intervivos sanoi:
Laajennetaan hieman aihetta. Pistäkääpä paras lukemanne kirja viimeseen pariin vuoteen. Itse tykästyin Anna-Leena Härkösen Häräntappoaseeseen. Kirja on mielestäni nerokas ja kertoo nuoren pojan yrityksestä saada piparia.
Tuo Häräntappoase tuli myös aikoinaan televisiosta sarjana. On muistaakseni ihan katsomisen arvoinen, varsinkin jos ei jaksa lukea kirjaa.;)

Ultimecia sanoi:
Tämän listan tenttimällä pääsee läpi Helsingin yliopistolla Suomen kirjallisuuden historia ja tuntemus -kurssin (teoria puuttuu, et varmaan ole kiinnostunut). Luuhaan siellä viidettä vuotta ja voisin varmaan ajatella kokoavani jonkun muunkin paketin, jollen olisi viime päivinä popsinut näitä kolmiolääkkeitä. Vähän jumittaa vintillä. Palaan asiaan.

Kalevala
Kanteletar
Runeberg: Hirvenhiihtäjät (Elgskyttarne)
Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat (Fänrik Ståls sägner)
Kivi: Nummisuutarit
Kivi: Seitsemän veljestä
Canth: Työmiehen vaimo
Canth: Hanna
Pakkala: Vaaralla
Aho: Papin rouva
Järnefelt: Isänmaa
Kilpi: Bathseba
Leino: Helkavirsiä I
Manninen: Säkeitä I
Jotuni: Kun on tunteet
Södergran: Runoja (Dikter)
Lehtonen: Putkinotko
Sillanpää: Hurskas kurjuus
Kallas: Sudenmorsian
Hellaakoski: Jääpeili
Diktonius: Janne Kuutio (Janne Kubik)
Waltari: Sinuhe egyptiläinen
Linna: Tuntematon sotilas
Haanpää: Noitaympyrä
Manner: Tämä matka
Meri: Manillaköysi
Haavikko: Talvipalatsi
Salama: Juhannustanssit
Mukka: Maa on syntinen laulu
Vartio: Hänen olivat linnut
Jansson: Muumilaakson marraskuu (Sent i november)
Saarikoski: Hämärän tanssit.

Kovin tuoreeseen kirjallisuuteen en ala ottamaan kantaa; yleinen tendenssi lienee odottaa kirjalijan kuolemaa ennen kanonisoimista.

Feikkiedit: kiinnostaako myös maailmankirjallisuus, vai ainoastaan kotimainen? Se lista onkin sitten pitkä ja kivinen.

:offtopic: Ultimecia, tunnetko opiskelijaa, joka olisi nuo kaikki lukenut läpi syksyn aikana? Pyörin itse samoissa kirjallisuuden kuvioissa, tosin vasta toista vuotta. Kävin kurssin viime syksynä enkä lukenut kaikkia teoksia - eikä kukaan kaverikaan. Skippasin ainakin Runebergit, Kantelettaren, Sillanpään, Leinon ja Putkinotkon, jota kyllä yritin, mutta tuloksetta... :D

Oma ehdotus ketjun aiheeseen: Volter Kilpi: Alastalon salissa (miltä kuulostaa esimerkiksi 80 sivuinen jakso, jonka aikana valitaan piippua? :D

Kielimies sanoi:
:offtopic: Ultimecia, tunnetko opiskelijaa, joka olisi nuo kaikki lukenut läpi syksyn aikana?

Noh, mulla kävi tuuri; olin lukenut ison osan ennestään, joten ei tarvinnut. On siellä kyllä aika pikkutarkkaakin porukkaa, jotkut luki. Mulla ja Runebergillä ei ole mitään asiaa samaan huoneeseen. Lisää :offtopic: , Helsingin yliopistollako pyörit? Pitääkin bongailla salissa patteja sitten.

Mitä taas tulee vuoden aikana luettuihin parhaisiin: ehdottomasti Sylvia Plathin Johnny Panic and the Bible of Dreams.

Ultimecia sanoi:
Lisää :offtopic: , Helsingin yliopistollako pyörit? Pitääkin bongailla salissa patteja sitten.

Joops, täällähän minä. Täytyy ikävä kyllä tuottaa pettymys sulle, kun niitä patteja ei pahemmin löydy..... :(

Kielimies sanoi:
Joops, täällähän minä. Täytyy ikävä kyllä tuottaa pettymys sulle, kun niitä patteja ei pahemmin löydy..... :(

Hoho, kuule jos mut tunnistat pakkislaiseksi ulkonäön perusteella niin hatunnosto on paikallaan! Ja en nyt välttämättä tarkoita lihaksia tai niiden puutetta vaan pukeutumistyyliä ja muuta ulkonäköä. Mutta hommaa Pakkispipo jos ei jo ole niin voin käyttää majakkana :)

Lyhytjänteisenä ihmisenä en jaksa lukea kuin pari ekaa sivua tästä threadista, mutta suosittelisin Egon Friedellin'n teossarjaa Uuden Ajan Kulttuurihistoria. Ei opintopongoja varmaankaan, mutta ihan ok jaarittelua...

Voi olla, että oli tuolla jo jossain:

Orwell: 1984
Orwell: Eläinten vallankumous

Aivan loistavia kirjoja minun mielestä. Olen lukenut molemmat useaan kertaan :rolleyes:

derego sanoi:
Lyhytjänteisenä ihmisenä en jaksa lukea kuin pari ekaa sivua tästä threadista, mutta suosittelisin Egon Friedellin'n teossarjaa Uuden Ajan Kulttuurihistoria. Ei opintopongoja varmaankaan, mutta ihan ok jaarittelua...
Kai sä itekin huomasit mitä hassua tässä postissa oli? :D

Tokkikselle kiitti vinkistä: Marcus Aurelius on pöydällä ja hyvältä vaikuttaa.
Maanantainahan tulee muuten "kirjaan perustuva elokuva" Gladiaattori.

Ultimecia: eikö yliopistolla lueteta lainkaan Puskinia? Venäläiset kuitenkin itse pitävät häntä tärkeimpänä kirjailijanaan. Itse tykkäsin ainakin Patarouvasta tosi paljon.

tuomi sanoi:
Ultimecia: eikö yliopistolla lueteta lainkaan Puskinia? Venäläiset kuitenkin itse pitävät häntä tärkeimpänä kirjailijanaan. Itse tykkäsin ainakin Patarouvasta tosi paljon.
Vastaanpa U:n puolesta, joka lukee kotimaista. Yleisen kirjalllisuuden puolella on ohjelmassa Jevgeni Onegin. "Oh, I am young and I am strong / and I've got boredom all day long" vai miten se menikään. Lisäksi jollain kurssilla luettiin tyypin "sensuroituja runoja", eli tuhmia härpykkälallatuksia. :D

Pushkinin ongelma on kuulemma siinä, ettei se käänny hyvin: venäläiset kyllä osaa siteerata sitä ulkomuistista sivukaupalla, varsinkin vähänkin vanhemmat, heille äijä on suunnilleen sama kuin meille Leino ja Kivi yhteensä. Lisäksi mitallista runoutta (jota Pushkinin maineikkaimmat - vaikkei kaikki - teokset on) ei nykyään kummemmin lueta (eipä kyllä muutakaan runoutta).

Pitääköhän munkin kantaa korteni kekoon.

Jos kristinusko/juutalaisuus kiinnostaa, niin kantsii tsekata nämä:

Nissinen, Kuula, Riekkinen: Johdatus raamattuun
Alistair McGrath: Johdatus teologiaan
Kaarlo Arffman: Kristinuskon historia
Matti Myllykoski: Jeesuksen viimeiset päivät

mustana hevosena (erityisesti Da Vinci-koodista kiinnostuneille)
Dunderberg & Marjanen (toim.): Nag Hammadin kätketty viisaus

Ainakin yksi lukemisen arvoinen klassikko, jota ei ole vielä mainittu, on Aldous Huxleyn Brave New World. Ja ei, se ei ole sama asia jos on kuunnellut erään tietyn brittiläisen bändin samannimisen levyn, tosin sen jälkeen levyäkin kuuntelee ihan uusin korvin...:) Hmmm, ehkä ei niin tunnettu, mutta omasta mielestäni klassikkoainesta on ranskalainen Michel Tournier ja erityisesti kirjat Keijujen kuningas ja Perjantai. Paikoitellen melko ahdistavaa mutta ajatuksia herättävää tekstiä. Naiskirjailijoista mainittavan arvoisia ovat ainakin Toni Morrison ja Virginia Woolf, Morrisonia varsinkin kannattaa lukea alkuperäiskielellä jos vain englanti taipuu, suomennokset vaikka kelvollisia ovatkin eivät kykene samaan runollisuuteen kuin alkuperäinen teksti.
Jos englanninkieliset klassikot kiinnostavat niin John Miltonin Paradise Lost on teos, jonka kaikki sivistyneet väittävät lukeneensa, mutta vain harva sen on oikeasti alusta loppuun asti jaksanut lukea. Sen verran vaikeaselkoista tekstiä se paikoitellen on ja joku voisi jopa sanoa sitä tylsähköksi, silti hieno saavutus Miltonilta kirjoittaa yli satasivuinen runo käyttäen lähteenä paria riviä Raamatusta... Ja myönnän, en ole lukenut sitä kokonaan.

Hyvä thread, hienoja kirjoja paljon!
Omia suosikkeja (jotka on luettu monta kertaa) :
-Mark Bowden - Black hawk down. Dokumentaarinen esitys josta saa hyvän kuvan nykysodankäynnistä kaupunkioloissa, eikä jenkkilippu liehu ihan niin paljon kun elokuvaversiossa.
-Erkki Palolampi - Kollaa kestää. Hyvä ajankuva talvisodan hengestä ja aikakaudesta, pikkuisen vanhahtavaa ja paatoksellista kirjailua mutta kuitenkin klassikko.
-Waltarin Sinuhe. Top kolmosessa kaikkien aikojen parasta lukemaani kirjaa ajatellessa. Mikael Karvajalka on likelle samaa sarjaa.
-Yrjo Jylhän ja V.A. Koskenniemen runot.
-Bram Stokerin Drakula. Melkein kaikki Lovecraftit. Kaikki Poet. Onhan noita paljon.

Mun listaan lisäys:

Arto Paasilinna: Onnellinen mies. Kirja ajalta, jolloin Paasilinna oli vielä hauska. Tää kirja on ihan hulvaton, nopeasti luettu ja siitä joskus aikanaan (oisko ollut 70/80-luvulla) tehty (tv-?)leffa on ihan parasta viihdettä. Mutta kirjana tuo siis ehdottomasti lukemisen arvoinen, olkoonkin että makuja on monia...

Kalevi Wiik: Suomalaisten alkuperä - hyvä opus, vaikken arkeologi olekaan.
Richard Adams: Ruohometsän kansa - olen kaiketi 8-vuotiaasta asti ollut sitä mieltä, että tämä on paras kirja joka on tullut luettua.
Florescu & McNally: Dracula, Prince of Many Faces - kaikki, mitä olet hepusta koskaan halunnut tietää.
Terry Pratchett: Käytännössä koko tuotanto, mutta erityisesti vartiosto-opukset - kirkkaasti parasta parodiaa, jota olen koskaan lukenut.

Mitä tulee yo:n yleisen kirjallisuuden muutamatuhatsivuisiin lukemistoihin toinen toistaan tylsempiä opuksia, niin netistä löytyy aika hyviä analyyseja ja lyhennelmiä niistä. ;)

On noita ehdottomasti tutustumisen arvoisia opuksia vaikka kuinka, mutta nälissään ei tule mieleen.

Tupla-J sanoi:
Mitä tulee yo:n yleisen kirjallisuuden muutamatuhatsivuisiin lukemistoihin toinen toistaan tylsempiä opuksia, niin netistä löytyy aika hyviä analyyseja ja lyhennelmiä niistä. ;)

:itku: tyhmä joululahja mulle :(

Joka kerta, kun joku sanoo noin, jossain kuolee professori. Menen äkkiä lukemaan Proustia, jos se enää mitään auttaa...

Ultimecia sanoi:
:itku: tyhmä joululahja mulle :(

Joka kerta, kun joku sanoo noin, jossain kuolee professori. Menen äkkiä lukemaan Proustia, jos se enää mitään auttaa...
En mä fuskannu ku niiden kirjojen kohdalla, mitä mä en saanut mistään ajoissa käsiini - eikä niitä kovin monta ollut. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom