Yleiset forumia koskevat kysymykset ylläpidolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Miksei se koskisi palstoja, jos koskee vaikkapa facea?
Facebook on aivan eri juttu. Ne kerää valtavasti tietoja kokoajan mainostusta varten. GPS-koordinaatteja, miltä sivustolta tulit, ikä, sukupuoli, nimi, sukulaiset jne jne. Nyt sekoitat kyllä oikeiden henkilötietojen käsittelyn totaalisesti väärään aiheeseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se vaikuta mitään, että face kerää valtavasti tietoja. Jos keräät yhtään mitään tietoja, niin asetus vaikuttaa.

Ja miksei viestien sisällöstä päätellä henkilöllisyyttä. Mulla on kuvaketju, sieltä näkee naaman, varmaan myös millä salilla käyn jne. Väitätkö ettei niistä vois jo päätellä, kuka kirjoittelee? Se ei vaikuta asetuksen tulkintaan mitenkään, että ovat maksumuurin takana. Vaikka olisivat vaan sun katseltavissa, ne on selvästi henkilöön yhdistettäviä tietoja. Vaikkei niitä oo pakko ollu laittaa, ne on kuitenkin sulla jossain tallennettuna.

Täältä kyllä tunnistaa useita ihmisiä kirjoitusten ja nimimerkkien perusteella. Minutkin on tunnistettu monesti ja vielä ihan eriskummallisissa paikoissa. Olen joskus myös pyytänyt poistamaan viestejä, joista minut on tunnistettu, mutta se ei ole onnistunut em. syistä. Toivottavasti muutaman kuukauden päästä onnistuu, sillä jotkut tunnistamisesta johtuneet tilanteet ovat olleet jopa hieman kiusallisia. :)

Olen joskus myös pyytänyt poistamaan viestejä, joista minut on tunnistettu, mutta se ei ole onnistunut em. syistä
Toi on paskaa, nyt loppuu sitten tähän paikkaan valehtelu. Mä olen satoja kertoja poistanut yksittäisiä viestejä juurikin tuosta pyynnöstä. Oli sitten tyttökaveri tai muu saanut selville. Joten vittu että vituttaa tommoista lukea. Jos sä olet pyytänyt poistamaan satoja viestejä, niin se on mahdotonta, eri asia on yksittäiset viestit.

Tuo EI pidä paikkaansa että mä en poistaisi herkissä tapauksissa viestejä, olen reilu ja poistan. Mutta kokonaista viestihistoriaa ei vain voi poistaa, se on mahdotonta koska lainauksia on lainattu jne. Jos esim on tuhat viestiä, niin se kestäisi vuoden poistella yksitellen niitä erikseen etsien mikä liittyi mihinkäkin lainauksen lainaukseen. Ketjut menisi ihan sekaisin.

Väitätkö ettei niistä vois jo päätellä, kuka kirjoittelee?
Ai että sä lataat nimimerkille jonkun kuvan ja sitten se mukamas oikeuttaa koko viestihistorian poistamisen? Joku randomi nimimerkki voi vaikka pistää naapuristaan kuvan ja sitten väittää, että on tunnistettavissa ja haluaa kaikki viestit pois. Sori, ei tuu tapahdumaan. Tämä palvelu ei toimi silloin enää ja laki ei anna varaa tommoiseen pelleilyyn. Jos sä haluat esim nyt sun kuvaketjun pois, niin sano vain, niin ne muutkin on otettu jotka ovat sen pois halunneet. Sä nyt koitat tästä vain vänkää jotain ongelmaa.

Toivottavasti muutaman kuukauden päästä onnistuu
Onnistuu heti kuten on onnistunut koko 17 vuoden ajan mitä Pakkotoisto on ollut toiminnassa. Laita sähköpostia omalla emailillasi, joka voidaan nimimerkkiin yhdistää ja sitten viestit, jotka haluat pois, peruste sille poistolle pitää olla edes jonkun moinen.

Ei ole vielä tullut mailia Allusd:ltä. Mä otan tän vakavasti kun valehdellaan suoraan, olen AINA pyrkinyt monissa tapauksissa poistamaan yksittäisiä viestejä ja viimeksi tällä viikolla kokonaisen ketjun. Eli Allusd, laita mailia siitä mailista joka nimimerkkiin on liitetty ja viestien numerot ja ketjut missä ne ovat. Sitten voidaan katsoa ne pahimmat sieltä pois. Ja näin on toimittu AINA.

Ja saanen vielä kysyä yhden asian. Miksi 99,9% käyttäjistä rekisteröi nimimerkin, eikä omaa nimeään? Olisko anonymiteetin takia, ettei voida yhdistää henkilöön. Sitten jos joku viesti yhdistää ja tämän haluaa pois, se voidaan totetuttaa. Mutta tommoinen perseily ja valehtelu ei ole cool.

Ei kukaan oo puhunu koko viestihistorian poistamisesta. Vaan niistä tiedoista, jotka voidaan yhdistää henkilöön. Luulisi vaan, että on helpompi poistaa kaikki, kuin alkaa yksitellen jokaista viestiä miettimään, onko siinä henkilötietoa. Enkä mä ole mitään pyytänyt, mietin vain miten on tuleva asetus otettu täällä huomioon :)

Ja ihan turha multa kysellä että miks jengi rekkaa nimimerkillä, se on ihan toissijaista. Jos asetus sanoo että kaikki henkilöön liittyvät tiedot tulee voida poistaa, niin sitten ne tulee saada pois. Ja tämä tulee rekisterinpitäjän pystyä myös todistamaan, että ne tosiaan on poistettu. Ei riitä että sanoo poistaneensa.

Ei kukaan oo puhunu koko viestihistorian poistamisesta. Vaan niistä tiedoista, jotka voidaan yhdistää henkilöön. Luulisi vaan, että on helpompi poistaa kaikki, kuin alkaa yksitellen jokaista viestiä miettimään, onko siinä henkilötietoa. Enkä mä ole mitään pyytänyt, mietin vain miten on tuleva asetus otettu täällä huomioon :)

Ja ihan turha multa kysellä että miks jengi rekkaa nimimerkillä, se on ihan toissijaista. Jos asetus sanoo että kaikki henkilöön liittyvät tiedot tulee voida poistaa, niin sitten ne tulee saada pois. Ja tämä tulee rekisterinpitäjän pystyä myös todistamaan, että ne tosiaan on poistettu. Ei riitä että sanoo poistaneensa.
Koko palvelun, kuten muiden keskustelupalstojen idea on viestit, laki on ristiriidassa koko toiminnan kanssa. Jos luet lakia yhtään, niin huomaat aika nopeaan mikä sen pointti on. Siinä suojataan tärkeitä tietoja, terveystietoja, osoitetietoja jne jne. Sitä lakia ei ole tehty sitä varten, että sillä päästään terrorisoimaan keskusteluforumeita huvikseen. Otetaan nyt esim sun viesti, jossa ei ole enää nimimerkkiä, vaan se on poistettu emailin ja ip-osoitteiden kera. Edes sinä et pysty todistamaan että olet sen viestin kirjoittaja, eikä kukaan suurinkaan taikuri saa selville kuka henkilö sen on kirjoittanut.

Kyse tässä laissa on ihan jostain muusta kuin hiuksien halkomisesta joidenkin forumiviestien kohdalla. Ja edelleen, yksittäisiä viestejä on poistettu satoja kertoja ja tehdään edelleen niin, MÄ PAINOTAN VIELÄ, että Allusd heitti törkeen valheen, joka ei pidä paikkaansa.

Nyt ne jotka ovat pyytäneet yksittäisten viestien poistoa voisivat tulla tänne sanomaan, että se toimii hyvin ja nopeaan. Kun taas kokonaisia viestihistorioita ei yksinkertaisest voida poistaa, se sotkee ketjut todella pahasti ja vaikuttaa palvelun toimintaan. Eikä kellään ole edes semmoista perustetta.

Ei ole vielä tullut mailia Allusd:ltä. Mä otan tän vakavasti kun valehdellaan suoraan, olen AINA pyrkinyt monissa tapauksissa poistamaan yksittäisiä viestejä ja viimeksi tällä viikolla kokonaisen ketjun. Eli Allusd, laita mailia siitä mailista joka nimimerkkiin on liitetty ja viestien numerot ja ketjut missä ne ovat. Sitten voidaan katsoa ne pahimmat sieltä pois. Ja näin on toimittu AINA.

Sori. Olin koulussa lukemassa lakia, niin ei kerennyt vielä! Laitan kunhan kerkiän. :)

Edit: Ja kyllä, pyysin kokonaisen viestihistorian poistamista yksityisviestillä joskus about 6kk sitten sinulta. Leimaat minut valehtelijaksi, vaikka edellä mainittu on täysin totta. :) Olisit voinut vaikka sanoa, että pyysin kokonaisen viestihistorian poistamista yksittäisten viestien sijaan, mutta koit paremmaksi pelkästään leimata minut valehtelijaksi. Asiakaspalvelu 5/5! (y)

Ei sitä asetusta kiinnosta mikä sun palvelun idea on. Sillä suojataan _kaikkea_ henkilöön yhdistettävissä olevaa tietoa, mitä on tallennettu. Esim yksityisviesteissä luulisi olevan enemmänkin tietoja tallella, kun kauppaa käydään. Ei oo tehty lakia sitä varten että vois terrorisoida, mutta sitä on silti noudatettava. Jos laki on ristiriidassa toiminnan kanssa, niin toimintaa täytynee muuttaa lain suuntaan. On tuon asetuksen absurdeja vaatimuksia valiteltu vaikka missä, siksihän monet firmat onkin ihan paskat housussa sen kanssa, kun ei niiden järjestelmistä ole aiemmin ollut edes mahdollista poistaa tietoa. Kun ei olla edes tiedetty, missä se tieto on. Jatkossa pitää tietää ja pystyä todistamaan pyydettäessä. Ihan sama minkä alan firmasta on kyse. Olkoon sitten face tai pakkis.

Monet firmat laittaa miljoonia siihen, että niiden tietojärjestelmät on tuon asetuksen mukaisia jatkossa. Eikä kyse ole edes mistään facebookeista, vaan ihan tavallisista firmoista, joissa sattuu olemaan jonkinlainen rekisteri. Aika outo suhtautuminen sulla, jos sanot vaan että laki on ristiriidassa sun toiminnan kanssa. Tuolla suojataan yksittäisiä käyttäjiä ja niiden oikeuksia omiin tietoihinsa, ei sitä että keskustelufoorumin ketjut säilyy luettavina.

Ja edelleen, jos henkilö X haluaa kaikki henkilötietonsa pois pakkotoistolta, eikö ole helpompaa poistaa kaikki, kuin miettiä joka viesti yksitellen, että onko siinä henkilötiedoksi luokiteltavaa matskua. Yksityisviestit mukaanlukien. Se kun ei taida tuon asetuksen mukaan olla käyttäjän tehtävä osoittaa mitkä tiedot haluaa pois, vaan rekisterinpitäjän tulee itse osata poistaa ne tiedot joita laissa tarkoitetaan.

Ja edelleen, jos henkilö X haluaa kaikki henkilötietonsa pois pakkotoistolta, eikö ole helpompaa poistaa kaikki, kuin miettiä joka viesti yksitellen, että onko siinä henkilötiedoksi luokiteltavaa matskua. Yksityisviestit mukaanlukien. Se kun ei taida tuon asetuksen mukaan olla käyttäjän tehtävä osoittaa mitkä tiedot haluaa pois, vaan rekisterinpitäjän tulee itse osata poistaa ne tiedot joita laissa tarkoitetaan.
Saa vain henkilötiedot pois, viestit eivät sellaisia ole. Ainoastaan viestit joissa selkeästi on yhteystietoja tai kuvia. Ne poistetaan toki halutessa kuten tähän saakka. Normaalit forumviestit eivät identifoi mitenkään.

Ei sen tarvitse välttämättä olla yhteystieto tai kuva, kunhan joku asia siinä viestissä on yhdistettävissä henkilöön. Ja se ei ole käyttäjän homma kertoa, mitkä viestit haluaa pois, vaan kaikki henkilötietoja sisältävät viestit tulee lähteä rekisterinpitäjän toimesta. Tätä lähinnä hain, että luulisi olevan _helpompi_ poistaa kaikki kerralla, kuin alkaa itse käymään käyttäjän viestihistoriaa läpi ja arpomaan onko joku viesti poistettava vaiko ei.

Ei sitä asetusta kiinnosta mikä sun palvelun idea on. Sillä suojataan _kaikkea_ henkilöön yhdistettävissä olevaa tietoa, mitä on tallennettu. Esim yksityisviesteissä luulisi olevan enemmänkin tietoja tallella, kun kauppaa käydään. Ei oo tehty lakia sitä varten että vois terrorisoida, mutta sitä on silti noudatettava. Jos laki on ristiriidassa toiminnan kanssa, niin toimintaa täytynee muuttaa lain suuntaan. On tuon asetuksen absurdeja vaatimuksia valiteltu vaikka missä, siksihän monet firmat onkin ihan paskat housussa sen kanssa, kun ei niiden järjestelmistä ole aiemmin ollut edes mahdollista poistaa tietoa. Kun ei olla edes tiedetty, missä se tieto on. Jatkossa pitää tietää ja pystyä todistamaan pyydettäessä. Ihan sama minkä alan firmasta on kyse. Olkoon sitten face tai pakkis.

Monet firmat laittaa miljoonia siihen, että niiden tietojärjestelmät on tuon asetuksen mukaisia jatkossa. Eikä kyse ole edes mistään facebookeista, vaan ihan tavallisista firmoista, joissa sattuu olemaan jonkinlainen rekisteri. Aika outo suhtautuminen sulla, jos sanot vaan että laki on ristiriidassa sun toiminnan kanssa. Tuolla suojataan yksittäisiä käyttäjiä ja niiden oikeuksia omiin tietoihinsa, ei sitä että keskustelufoorumin ketjut säilyy luettavina.

Edelleen, kun nimimerkki poistetaan, ei ole enää mitenkään perusteltua viestien poisto. Ne ei ole henkilötietoja ja jos siellä on tunnistettavia viestejä, ne voidaan poistaa. Muuten turhaa pilkunnussintaa kun kyse on aivan eri jutusta ylipäätänsä. Pakkotoisto kerää alussa rekisteröinnissä nimimerkin ja emailin, ne on aikaisemminkin ollut rekisteriselosteeseen kuuluvia. Viestit on aivan eri asia, jatkossakin.

Ei sen tarvitse välttämättä olla yhteystieto tai kuva, kunhan joku asia siinä viestissä on yhdistettävissä henkilöön. Ja se ei ole käyttäjän homma kertoa, mitkä viestit haluaa pois, vaan kaikki henkilötietoja sisältävät viestit tulee lähteä rekisterinpitäjän toimesta. Tätä lähinnä hain, että luulisi olevan _helpompi_ poistaa kaikki kerralla, kuin alkaa itse käymään käyttäjän viestihistoriaa läpi ja arpomaan onko joku viesti poistettava vaiko ei.
Jos joku jostain syystä haluaa, niin nimimerkki ja emaili poistetaan, samoin ip:t. Sen jälkeen ei kukaan enää tiedä kenen viestejä kaikki on, joten se siitä. Viekööt sitten oikeuteen ja koittakoot siellä todistaa, että on kirjoittanut ne kun mikään ei liitä henkilöön. Nussit nyt pilkkua ja kovaa.

Edelleen, kun nimimerkki poistetaan, ei ole enää mitenkään perusteltua viestien poisto. Ne ei ole henkilötietoja ja jos siellä on tunnistettavia viestejä, ne voidaan poistaa. Muuten turhaa pilkunnussintaa kun kyse on aivan eri jutusta ylipäätänsä. Pakkotoisto kerää alussa rekisteröinnissä nimimerkin ja emailin, ne on aikaisemminkin ollut rekisteriselosteeseen kuuluvia. Viestit on aivan eri asia, jatkossakin.

Jos joku jostain syystä haluaa, niin nimimerkki ja emaili poistetaan, samoin ip:t. Sen jälkeen ei kukaan enää tiedä kenen viestejä kaikki on, joten se siitä. Viekööt sitten oikeuteen ja koittakoot siellä todistaa, että on kirjoittanut ne kun mikään ei liitä henkilöön. Nussit nyt pilkkua ja kovaa.

Suosittelen ottamaan selvää siitä, että miten saa poistettua kokonaisia kokonaisuuksia pysyvästi tältä foorumilta, ilman massiivista käsityötä. Sähän olet sanonut, että nimimerkki ei vaihdu lainattuihin viesteihin vaikka nimimerkin poistaisi, niin miten se nimimerkin poistaminen tapahtuisi käytännössä? Jos nimimerkillä X on vaikkapa omalla nimellään postattu tänne 6,5k posteja, joita on lainattu, niin miten sä menettelisit tällaisen asian kanssa jos hän haluaisi poistaa henkilötietonsa täältä?

Ja edelleenkin jos puhutaan niistä tunnistettavista viesteistä, niin onko se helpompaa selata kaikki läpi ja poistaa jotkut tietyt viestit vai poistaa kaikki?

Edit: Niin ja jos viestissä lukee esimerkiksi, että "Nimi on Make ja reenaan salilla X" niin eihän sen viestin tunnistettavuus muutu millään tavalla, vaikka siitä olisi poistettu nimimerkki ja IP?

Jos joku nyt oikeasti haluaisi kaikki viestinsä pois jostain syystä, niin se olisi ihan puhdasta kiusantekoa. Esim 1000 viestiä pois. Se ei tarkoita automaattista poistoa vaikka se tehtäisiin. Se tarkoittaa manuaalisesti etsiä joka ikinen viesti, poistaa kaikki lainaukset siitä viestistä. Tuhannen viestin kohdalla se tarkoittaisi aivan kohtuutonta työtä joka kestäisi viikkoja ellei kuukausia etsimistä ja editointia. Ja silti, suurimmassa osassa tapauksista viesteistä ei käy ilmi ollenkaan kuka on kyseessä.

En nyt usko sen olevan ongelma Pakkotoistolla, koska henkilörekisterillä tarkoitetaan vähän muuta kuin anonyymiä keskustelua jota tämä suurimmaksi osaksi on. Ja ne jotka ovat tänne esim omalla nimellään rekanneet ja kuvia laittaneet, eivät varmaan nyt yhtäkkiä ala asiasta flippaamaan. Ne kuvat kun on saanut tähänkin saakka pois vain pyytämällä.

Suosittelen ottamaan selvää siitä, että miten saa poistettua kokonaisia kokonaisuuksia pysyvästi tältä foorumilta, ilman massiivista käsityötä. Sähän olet sanonut, että nimimerkki ei vaihdu lainattuihin viesteihin vaikka nimimerkin poistaisi, niin miten se nimimerkin poistaminen tapahtuisi käytännössä? Jos nimimerkillä X on vaikkapa omalla nimellään postattu tänne 6,5k posteja, joita on lainattu, niin miten sä menettelisit tällaisen asian kanssa jos hän haluaisi poistaa henkilötietonsa täältä?

Ja edelleenkin jos puhutaan niistä tunnistettavista viesteistä, niin onko se helpompaa selata kaikki läpi ja poistaa jotkut tietyt viestit vai poistaa kaikki?

Edit: Niin ja jos viestissä lukee esimerkiksi, että "Nimi on Make ja reenaan salilla X" niin eihän sen viestin tunnistettavuus muutu millään tavalla, vaikka siitä olisi poistettu nimimerkki ja IP?
Kuten huomaat, lainauksissa lainatun nimimerkki generodiaan vain tekstinä, se ei ole tietokannassa samoin kuten tossa vasemmalla nimimerkki. Joten se menisi etsi ja korvaa tyylillä. Sitten jos nimimerkki sattuu olemaan vaikka Auto, niin se poistaisi kaikki Auto sanat forumilta. Ja jos puhutaan tunnistettavista viesteistä, niin kumpi on helpompaa, käyttäjän ilmoittaa pari viestiä, vai mun alkaa hirveeseen savottaan tai pahimmillaan mennä oikeuteen saakka? Asiat voi tehdä reilusti ja helposti tai sitten olla ihan puhdas runkkari.

Sitten jos on omalla nimellään täällä ja sen todistaa sitten missä tahansa, niin valitettavasti lainaukset pitää käsin editoida. Eli jos nämä ihmiset alkaa hankalaksi, se tarkoittaa melkoista hommaa mulle, täysin tarpeetta. Mutta anyways, tämä tuskin takautuvasti toimii, ettei tässä tartte edes miettiä 15 vuoden takaisia viestejä. Jsattuneesta syystä omalla nimellään on muutamia, tämä juuri anonymiteetin takia ETTEI VOIDA YHDISTÄÄ HENKILÖÖN. Eikös ongelma ole aika turhaan nyt tahallaan veivattu?'

Arvaan aika vahvasti, että sä olet semmoinen ihminen, että susta tulee ongelmia ja sun kanssa saan sitten tapella lakimiesten kanssa yli 1900 viestin poistosta ja tämän teet vain siksi kun voit, et siksi että olis mitään tarvetta. Voin alkaa jo nyt tuhoamaan sua täältä, niin otan vähän etumatkaa sun kohdalla. Sitten saat todistella eteenpäin, onko joku viesti sun kirjoittama kun mitään tietoa kirjoittajasta ei ole.

Aloitan huomenna sun nimimerkin deletoinnin kokonaan. Sit kun teet kuitenkin uuden, niin toivon että et sitten ala taas hankalaksi, koska mä en voi mitenkään tietää kuka rekkaa ja oletko sama henkilö kun en nytkään tiedä kuten ei kukaan muukaan. Jos mä tietäisin, niin sitten estäisin sun rekisteröinnin, ettet pääse enempää tekemään kiusaa ihan vittuillaksesi.

Ja onko edes ironista, että tämä kyseinen nimimerkki puhuu asiakaspalvelusta mulle. Hankalia asiakkaita on, mutta oikeesti.

Viimeksi muokattu:
Kuten huomaat, lainauksissa lainatun nimimerkki generodiaan vain tekstinä, se ei ole tietokannassa samoin kuten tossa vasemmalla nimimerkki. Joten se menisi etsi ja korvaa tyylillä. Sitten jos nimimerkki sattuu olemaan vaikka Auto, niin se poistaisi kaikki Auto sanat forumilta. Ja jos puhutaan tunnistettavista viesteistä, niin kumpi on helpompaa, käyttäjän ilmoittaa pari viestiä, vai mun alkaa hirveeseen savottaan tai pahimmillaan mennä oikeuteen saakka? Asiat voi tehdä reilusti ja helposti tai sitten olla ihan puhdas runkkari.

Sitten jos on omalla nimellään täällä ja sen todistaa sitten missä tahansa, niin valitettavasti lainaukset pitää käsin editoida. Eli jos nämä ihmiset alkaa hankalaksi, se tarkoittaa melkoista hommaa mulle, täysin tarpeetta. Mutta anyways, tämä tuskin takautuvasti toimii, ettei tässä tartte edes miettiä 15 vuoden takaisia viestejä. Jsattuneesta syystä omalla nimellään on muutamia, tämä juuri anonymiteetin takia ETTEI VOIDA YHDISTÄÄ HENKILÖÖN. Eikös ongelma ole aika turhaan nyt tahallaan veivattu?'

Arvaan aika vahvasti, että sä olet semmoinen ihminen, että susta tulee ongelmia ja sun kanssa saan sitten tapella lakimiesten kanssa yli 1900 viestin poistosta ja tämän teet vain siksi kun voit, et siksi että olis mitään tarvetta. Voin alkaa jo nyt tuhoamaan sua täältä, niin otan vähän etumatkaa sun kohdalla. Sitten saat todistella eteenpäin, onko joku viesti sun kirjoittama kun mitään tietoa kirjoittajasta ei ole.

Aloitan huomenna sun nimimerkin deletoinnin kokonaan.

Mä vain mielenkiinnosta kyselin, nyt kun tästä aiheesta tuli keskustelua. Sulla on vähän huono ja epärealistinen kuva meikäläisestä. Melkoisen polttomerkin olet kehittänyt mulle. En tykkää aiheuttaa hankaluuksia tyhjästä. Mulla oli tuossa jo Wordissa kerättynä viestejä, joita olisin halunnut poistettavan. Mutta meneehän se noinkin. :) Sitähän mä sulta pyysin jo kauan sitten, mutta nyt näköjään pienen keskustelun päätteeksi alat tuumasta toimeen ihan pyytämättä. Taitaa näissä meidän jutuissa jotain perää olla, jos kerran vapaaehtoisesti aloitat tuollaisen urakan.

P.S. Kun tuollaisia syytöksiä lähtee arvailemaan ääneen, niin tuskin pääset helpoimpaan lopputulokseen. En minäkään ketään kadulla kaukaa hauikkuisi kusipääksi ja vastaan tullessa odottaisi hymyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom