Yleinen veganismikeskustelu tänne, kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuc
  • Aloitettu Aloitettu
"pro-lihistit" Ei jumankauta mitä sössötystä. Te vegaanit sun muut hihhulit olette aina niin hiton fanaattisia, ettette voi millään hyväksyä sitä että joillekkin ei ole eettinen ongelma syödä lihaa. Mulle on ainakin ok jos joku haluaa elää pelkillä kasviksilla, siinähän riudutte, mutta se on harvinaisen rassaavaa kun lihansyöjiä te pidette eräänlaisina syntisinä paskoina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onks eläimetki sit ihan vitu perseestä ku ne syö lihaa? Pitäiskö leijonan popsia marjoja seeprojen kanssa harja takussa? Ei helvetissä. Se tekee sen mikä on sille luonnollista, eli syö shitloadin lihaa. Ei sille kukaan kerro että nyt pitäis saada jonkinsortin elukka kiinni tai menee ruoholinjalle.

Se ei kuitenkaan pyyhi meidän "70 miljoonan vuoden" menneisyyttä pois. Olemme edelleen pohjimmiltamme kasvissyöjiä vaikka lihaa saammekin paistettua ja sitä kautta syötyämme. Evoluutio on tuomassa meitä takaisin kasvissyöjiksi, mistä juuri on hyvä selitys se, että meitä enää houkuta eläinraadot. Lihakin pitää olla kauniisti pakattuna ilman verta niin sitten vasta voimme sen poskiin pistään. Kasvisten kanssa on taas ihan eri juttu, monet kasvikset ovat parempia kun niitä ei paista. Eikä niistä lähde edes niin paljon vitamiineja sitä kautta pois!
miten niin ILMAN VERTA?

sisäfilepihvi, josta tulee verta lautaselle. NAMI NAMI

(vai mitä lihasnestettä se on. punasta kuitenki)

Nopeasti kyllä loppuisi rehut ja kalat jos niillä pelkästää ruvettaisiin elämään. Ei riittäisi jäniksillekkään enään porkkanoita, kun ihmiset rohmuisivat kaikki rehut :(

cartoons24.jpg

Voitaisiinhan sitä tehdä vaikka afrikasta iso mustikkamaa niin riittäisi rehuja kaikille, ainiin mutta eihän sielä kasva mikään. Täysin vastuuttomia ovat asukkaat sielä kun teurastavat eläimiä henkinsä pitimiksi.

Lapsia jos meinaa alkaa tekemään niin tulisi syödä mahdollisimman monipuolisesti niin saadaan laadukkaat rakennusaineet käyttöön. Vegaanit nyt tuppaavat syöttämään vauvoillekkin jotain soijamaitoa, kun itse syödään pelkkiä ituja ja tissien paikalla on pelkkä nänni. Sitten sitä ihmetellään et mites meidän vauva nyt kun ei henki enää kulje...

Ja sit et minkä takia kasvissyöjät näyttää todella usein huonovointisilta? Äläkä ala jauhaa mitään typerää paskaa vaan ihan faktaa, minkä takia ihmiset mitkä syö lihaa JA kasviksia, voi paljon paremmin?
Voivatko? Oliko tämä ihan hatusta tempaistu vai yksittäistapaukseen perustuva heitto?

Tää keskustelun taso on nimenomaan syy siihen, miksi halusin tän keskustelun pois tuolta vegaanibodausketjusta. ;)

Vinkki tän palstan vegemyönteisille ihmisille:

Jo lähtökohtaisesti erittäin vihamielisesti veganismiin tai yleisesti kasvissyöntiin suhtautuville on ihan turha argumentoida, koska keskustelun taso menee saman tien navan alle ja asiattomuuksiin. Keskittykää tekemään itsestänne ulkoisesti mahdollisimman hyviä esimerkkejä siitä, kuinka tiukan vegaanisella ruokavaliolla voi näyttää ja olla todella terve.

Teemu Isoaho todisti jo SM-voitollaan classic bodybuildingissa, että ilman lihaa pärjää huipputasolla kehonrakennuksessa. Kuin myös Bill Pearl sun muut legendat. Paavo Nurmi todisti, että kasvissyönnillä pääsee maailman menestyneimmäksi juoksijaksi.

Alexander Dargatz todisti jo, että veganismilla pääsee fitnessin maailmanmestariksi ja Carl Lewis todisti, että voi olla maailman paras yleisurheilija vegaanina. Tehkää itsestänne samanlaisia esimerkkejä sen sijaan että panisitte aikaa kinasteluun. :)

Jankkaaminen ei auta mitään. Niille lihiksille, jotka täällä argumentoivat ruoan riittävyydestä sun muista niin katsokaa ketjun avausviestin linkki, johon on kerätty tietoa vertaisarvioiduista tutkimuksista ja muusta tieteellisestä aineistosta.

Jankkaaminen ei auta mitään. Niille lihiksille, jotka täällä argumentoivat ruoan riittävyydestä sun muista niin katsokaa ketjun avausviestin linkki, johon on kerätty tietoa vertaisarvioiduista tutkimuksista ja muusta tieteellisestä aineistosta.

Ja tuc voisi itsekin koittaa nostaa keskustelun tasoa olemalla kutsumatta lihansyöjiä 'lihikseiksi'.

Anteeksi, jos koit tuon loukkaavana. Mun mielestä "lihis" on varsin neutraali termi, jolla ei ole negatiivista kaikua. Yleensä käytän termiä sekasyöjä, koska eihän kukaan pelkkää lihaa syö.

Miten muuten olisi "lihaani"? ;)

Kutsukaa mun puolesta ketä vaan miksi huvittaa kunhan tarkoitus ei ole aukoa päätä. Itseäni ei ainakaan loukkaa vaikka rehunpurijaksi tai ituhipiksi sanottaisiin. Enhän mä hippi ole, mutta rehuja toki pureksin.

Sittenhän on myös 2. ja 3. asteen lihansyöjiä jnejne... 2. asteen lihansyöjä syö vain eläimiä, jotka ovat syöneet toisia eläimiä ja 3. asteen lihansyöjä eläimiä, jotka syö vain eläimiä jotka syö eläimiä. :D

Ja 7. asteen vegaani ei syö mitään, mikä langettaa varjon.

(oho, ei tainnu keskustelun taso tällä viestillä nousta mihinkään...)

Löysin tälläsen:
Hienosti taas lähteet valikoituu. Olen joskus selonut noita Heinäsen opuksia niin eivät kyllä kovin objektiivisia ole. Onhan se hienoa jos joskus on eletty pelkillä rehuilla. Tosiasia nyt on kuitenkin se, että jos olisi pysytty kasvissyöjinä niin puussa roikuttaisiin edelleen.

Itsellä ainakin aina mietityttää veganismissa on, että onko meitä tarkoitettu elämään pelkästään vihanneksillä eli kyllähän evoluution alussakin ihmisen esi-isät söi lihaa, kalaa, pähkinöitä ja vihanneksia. Varmaan vihanneksia kuitenkin enemmän mutta lihaa myöskin. Eli onko meidän 'koneistoa' tarkoitettu pelkästään kasvisruoalle vai alkaako jossakin vaiheessa tulemaan takapakkia?

Itsellä kiinnostaa tämä ns.luolamies-ruokavalio(PALEOLITHIC DIET) eli ei viljatuotteita, sokereita, maitotuotteita, papuja, pastaa mutta paljon hedelmiä, kasviksia, lihaa(kanaa,kalaa jne.), pähkinöitä, marjoja, juureksia.

Tosiaankin liha on ollut tärke raaka-aine aivoille, mutta esim. soijapapusta saa kaikki tärkeät proteiinit. Ja puuttuvat korvaa muut kasvislähteet jos jotain jää puuttumaan. Mutta sehän on jo kaikkien tiedossa.

mac danzig aloitti vegaanisuuden 2004
mac_danzig-0076_lrg.jpg

Suurin osa vegaaneista, joihin minä olen törmännyt, ovat olleet huonovointisen näköisiä. Huono iho ja hiukset, ylipainoa lähes poikkeuksetta. Tietenkään nämä eivät ole olleet milläään optimaalisella vegaanidieetillä vaan makaroonia ja saarioisten kasvishampurilaista syövät. Keskivertoa huonovointisemman näköisiä ehdottomasti. En ole tosin koskaan törmännyt vegaaniin, joka panostaisi ruokavalioonsa kunnolla.

Mutta sopeutuuko ihmisen elimistö yht'äkkiä satojentuhansien vuosien sekasyöjästä pelkästään kasviksista koostuvalle ravinnolle? Eli jääkö jotain tärkeää sittenkin saamatta jonka normaalisti saisi lihasta?

Minä oon vegaani, vaikka en enää bodaakkaan. Periaatteina on että muille en saarnaa, ja vieraisilla en halua loukata emäntää / isäntää, jos ruoassa nyt on maitoa / munaa, niin kyllä voin syödä.
Tämä EI ole vegaaninen tapa syödä, vaan lakto-ovo-vegetaristinen ruokavalio.

Jos emäntä/isäntä loukkaantuu syömättömyydestäsi, voit sanoa, että loukkaannun jos joudun syömään eettisiä näkemyksiäni vastoin.

Eli jos ajatellaan esim. japanilaisia. Täällä vanhempi sukupolvi(70-100 vuotiaat) on huomattavasti nyky-japanilaisia lyhyempiä johtuen pitkälti vihannes-riisi-kala-ravinnosta jota ovat syöneet tuhansien vuosien ajan. Vasta viimeiset 50 vuotta on tullut huomattavasti lihaisempia ruokia(kanaa, nautaa, sikaa) ja huomaa heti, kun on keskipituuskin noussut japanilaisilla.

Itsellä ainakin aina mietityttää veganismissa on, että onko meitä tarkoitettu elämään pelkästään vihanneksillä eli kyllähän evoluution alussakin ihmisen esi-isät söi lihaa, kalaa, pähkinöitä ja vihanneksia. Varmaan vihanneksia kuitenkin enemmän mutta lihaa myöskin. Eli onko meidän 'koneistoa' tarkoitettu pelkästään kasvisruoalle vai alkaako jossakin vaiheessa tulemaan takapakkia?

Itsellä kiinnostaa tämä ns.luolamies-ruokavalio(PALEOLITHIC DIET) eli ei viljatuotteita, sokereita, maitotuotteita, papuja, pastaa mutta paljon hedelmiä, kasviksia, lihaa(kanaa,kalaa jne.), pähkinöitä, marjoja, juureksia.
Toi on mun mielestä ihan hyvä kysymys. Koska ihmisiä on kaikilla mantereilla ja HYVIN erilaisissa oloissa voidaan sanoa, että ihminen on sopeutuva kaikkiruokainen, joka tulee toimeen lähes millä tahansa ruokavaliolla. Ei voida siis sanoa yhtä ruokavaliota paremmaksi kuin toista terveyden kannalta jos vain ihminen saa kaiken tarvitsemansa.

Osa kansoista on ollut kasvisruokadieetillä tuhansia vuosia kuten vaikka nämä: http://www.thehindubusinessline.com/life/2005/01/07/stories/2005010700080200.htm ja hyvin tulevat toimeen. Tervettä jengiä.

Varmaa on vain se, että liikaa lihaa sisältävä ruokavalio on epäterveellistä ja luonnon kestokyvyn kannalta mahdoton ajatus kaikille maailman ihmisille. En itsekään usko monen täällä ryhtyvän vegaaniksi vaikka 100 maailman parasta bodaria ryhtyisi vegaaniksi, mutta eläinkunnan tuotteiden syömisen vähentäminen tekisi varmasti hyvää monelle ja itse aion vuosien saatossa osoittaa, että lihaskasvu onnistuu vähintään yhtä hyvin vaikka kokonaan ilman eläinkunnan tuotteita kuin hera-rahka-tonnari-meiningillä.

Ja painopiste nimenomaan positiivisella meiningillä koska nillitys ei ole mun elämäntehtävä.

Eli jos ajatellaan esim. japanilaisia. Täällä vanhempi sukupolvi(70-100 vuotiaat) on huomattavasti nyky-japanilaisia lyhyempiä johtuen pitkälti vihannes-riisi-kala-ravinnosta jota ovat syöneet tuhansien vuosien ajan. Vasta viimeiset 50 vuotta on tullut huomattavasti lihaisempia ruokia(kanaa, nautaa, sikaa) ja huomaa heti, kun on keskipituuskin noussut japanilaisilla.
olis ihan kiva nähä jotain lukuja tosta, nimittäin noi keskipituudet ei muutu ihan yhessä sukupolvessa ihan geneettisten asioiden takia.

Suurin osa vegaaneista, joihin minä olen törmännyt, ovat olleet huonovointisen näköisiä. Huono iho ja hiukset, ylipainoa lähes poikkeuksetta. Tietenkään nämä eivät ole olleet milläään optimaalisella vegaanidieetillä vaan makaroonia ja saarioisten kasvishampurilaista syövät. Keskivertoa huonovointisemman näköisiä ehdottomasti. En ole tosin koskaan törmännyt vegaaniin, joka panostaisi ruokavalioonsa kunnolla.
Mistäpäin oot kotoisin? :wtf:

Tervetuloa Turkuun kattomaan terveitä ja hyväkuntoisia vegaaneja, jotka panostaa ruokavalioonsa. :)

http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=14659&hl= (suomalaisia aloittelijoita)

http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=14606 (kansainvälisiä huippuja ja harrastelijoita)

Noissa ketjuissa on jokunen mun mielestä varsin terve jos Turku ei nappaa matkakohteena. :D

En itsekään usko monen täällä ryhtyvän vegaaniksi vaikka 100 maailman parasta bodaria ryhtyisi vegaaniksi, mutta eläinkunnan tuotteiden syömisen vähentäminen tekisi varmasti hyvää monelle ja itse aion vuosien saatossa osoittaa, että lihaskasvu onnistuu vähintään yhtä hyvin vaikka kokonaan ilman eläinkunnan tuotteita kuin hera-rahka-tonnari-meiningillä.

Kyllähän lihaa kulutetaan liikaa nykypäivänä, se on tosi. Sekin taitaa taas riippua asuinmantereesta mikä ruokavalio on. Esim. inuiteillahan on lähes pelkästään lihaa joka päivä ja onahn nuo näyttäneet elävän tuolla jään keskellä aika pitkään mutta taitaa olla elinehto että saa lihasta sen energian että voi ylipäätänsä asua siellä lumen-ja pakkasen keskellä.

Kun taasen esim. Amerikan mantereella kulutetaan aivan liikaa lihaa, isoja kilon pihvejä, hampurilaisia jne. jota ei varmaan tarvitsisi niin paljoa.

olis ihan kiva nähä jotain lukuja tosta, nimittäin noi keskipituudet ei muutu ihan yhessä sukupolvessa ihan geneettisten asioiden takia.

Tuossa on jotain mainittu ky.asiasta. Ja kyllähän täällä 5 vuotta asuneena on pistänyt silmään sukupolvien pituuserot, nykynuoret alkaa olla jo ihan tavallisen eurooppalaisen pituisia.

"During the postwar period of improved nutrition the Japanese average height increased three inches and the age-adjusted death rate from all causes declined from 17.6 to 7.4 per 1000 per year. "

http://www.westonaprice.org/traditional_diets/japan.html

Suositut

Back
Ylös Bottom