Yleinen maailmantalous/politiikkaketju

^Ehkei se regulointi olekaan aina niin huono juttu.
Aika usein regulointi vedetään niin vihkoon, että se vain pahentaa ennestään huonoa tilannetta. Sanotaan vaikka, että Trump on seuraava presidentti, niin haluatko, että hänen nimittämänsä (serkku tmv.) hoitaa reguloinnin? Trump tai ei, niin on myös melkoinen riski, että regulaattori on Boeingin lobbaama, jonka työnkuva tulee olemaan status quon suojelu niin, ettei Boeingille tule haastajia.

Space X ei muuten noudata
ilmailu- ja avaruusstandardeja ja rakentaa luotettavimpia raketteja pienimmillä kustannuksilla. Boeing ja Lockheed noudattavat, eivätkä saaneet 100x isommilla tiimeillä samassa ajassa mitään aikaiseksi. Regulaatio ei ole ratkaisu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ameriikassa tuppaa aina virastojen johtajat vaihtumaan pressan mukana, kahtiajako on kova ja omat jees-miehet pitää olla ruorissa. Ei ole optimaalista, mutta tietty ei tämä virkamiesten elinikäinen valta Suomen malliinkaan ihan optimaalista ole. Department of transportation umbrella pomo näille nyt demari Buttikieg (yes he likes man butts) ja ilmailupuolen johtoon nimitetty uusi mies jne. Rahaa Biden jakanu kaikille ihan huolella mikä tavallaan hyvä, rahaa on ja lainaa voi ottaa massiivisesti ilman koronaakin. Mutta silti on probleemia.
Olen kattonu aika paljon noita mikäs se sarja on lentoturmatutkinta tjtn natgeolta. Sanoisin että yleisimmältä onnettomuussyyltä vaikuttaa se että koneella on jokin automatisoitu ominaisuus korjata asioita lentäjän puolesta ja lentäjällä ei sitten koulutusta just siihen konetyyppiin eikä ymmärrä what’s happening ja onnettomuus. Eli ATK aika isosti läsnä onnettomuuksissa. Noi Boengin viimeaikaiset vastoinkäymiset aika noloja, ihan vaan shit build quality ei mitään kovin korkeatasoista probleemia. Ettei nyt vaan olis DEI-aiheutettu laadun droppaaminen kautta linjan.

Ihan liukuhihnalta tulee näitä nyt, tämän päiväinen uusi tapaus tapahtunut jo tätä keskustellessa:
 
Aika usein regulointi vedetään niin vihkoon, että se vain pahentaa ennestään huonoa tilannetta. Sanotaan vaikka, että Trump on seuraava presidentti, niin haluatko, että hänen nimittämänsä (serkku tmv.) hoitaa reguloinnin? Trump tai ei, niin on myös melkoinen riski, että regulaattori on Boeingin lobbaama, jonka työnkuva tulee olemaan status quon suojelu niin, ettei Boeingille tule haastajia.

Space X ei muuten noudata
ilmailu- ja avaruusstandardeja ja rakentaa luotettavimpia raketteja pienimmillä kustannuksilla. Boeing ja Lockheed noudattavat, eivätkä saaneet 100x isommilla tiimeillä samassa ajassa mitään aikaiseksi. Regulaatio ei ole ratkaisu.
Toki tällainen mekanismi on altis liialle byrokratialle, poliittiselle painostukselle ja korruptiolle, mutta en vaan millään jaksa uskoa, etteikö näitä ongelmia voisi mitenkään ratkaista. Ei ainakaan oma luottamus ole tapissa siihenkään suuntaan, että voittomarginaalejaan optimoivan pörssiyhtiön sisäinen laatukontrolli olisi aukoton.
 

No juu. Ongelmat taitaa olla uusimmissa koneissa eli jos on sopivan vanha kone, niin no problem. Nimimerkillä: 52h istuttu bojojoingin kyydissä vuoden sisällä ja vielä ollaan hengissä) 😁
 
Toki tällainen mekanismi on altis liialle byrokratialle, poliittiselle painostukselle ja korruptiolle, mutta en vaan millään jaksa uskoa, etteikö näitä ongelmia voisi mitenkään ratkaista. Ei ainakaan oma luottamus ole tapissa siihenkään suuntaan, että voittomarginaalejaan optimoivan pörssiyhtiön sisäinen laatukontrolli olisi aukoton.
Juu, ei se hyvä olekaan, mutta tuo ei ole synonyymi sille, ettei vaihtoehto olisi huonompi. Pörssiyhtiöillä on kuitenkin jonkinlainen uusiutumissykli. Eiköhän joku noheva yrittäjä päätä joku päivä pistää alan uusiksi. Jos siis dinosaurukset eivät ehdi sitä ennen lobata kilpailukieltoa ja tappaa regulaatiolla em. yrittäjän kehtoonsa. Space X:n tapainen toimija on ihan aidosti eksistentiaalinen uhka, jonka tietävät varmasti itsekin.

En siis usko, että Boeing välttämättä korjaa itseänsä, mutta joku sen vielä tekee.
 
No juu. Ongelmat taitaa olla uusimmissa koneissa eli jos on sopivan vanha kone, niin no problem. Nimimerkillä: 52h istuttu bojojoingin kyydissä vuoden sisällä ja vielä ollaan hengissä) 😁

No joo eiköhän riskit ole oikeasti tasoa lottovoitto tai paljon alle siitä. Mutta viimeseen pariin viikkoon joka toinen päivä uus hasardi, niin alkaa olemaan kyllä vähän turhan kova tahti.😆
 
Noi Boengin viimeaikaiset vastoinkäymiset aika noloja, ihan vaan shit build quality ei mitään kovin korkeatasoista probleemia. Ettei nyt vaan olis DEI-aiheutettu laadun droppaaminen kautta linjan.

Ihan liukuhihnalta tulee näitä nyt, tämän päiväinen uusi tapaus tapahtunut jo tätä keskustellessa:

Pari viikkoa menikin jo ilman uutisia.

View: https://www.youtube.com/watch?v=9YDm_0hNW-Y
 
En nyt keksinyt muutakaan ketjua mutta törmäsin ihan ihme yhteydessä tälläiseen kommenttiin jonka lukuihin tai muuhunkaan en ota kantaa mutta joo :

"Amazonin vuosittainen voitto on muuten noin 270 miljardia, eli noin 30% USA:n sotilasbudjetista. Jos Amazon käyttäisi kaikki voittonsa armeijaan, Amazonin armeija olisi maailman kolmanneksi suurin, lähes yhtä suuri kuin Kiinalla ja, noin 3 kertaa suurempi kuin Venäjällä"

Kaikissa synkissä skifi leffoissa missä asiat on mennyt ns. Vituilleen ihmiskunnan kannalta, niin valtiot on ajettu alas ja korporaatiot pyörittää maailmaa palkka-armeijoineen. Se on mielestäni jännä teema joka toistuu todella monessa skifi leffassa ja kysymys onkin, milloin aletaan nähdä Amazon vs Microsoft SOTIA eikä enää tyydytä länkyttämään oikeudessa patentti tai raaka-aine riidoista.
 
Menneisyydessähän näin on tavallaan ollutkin. Intiaa ei valloittanut ja Kiinan armeijaa lyönyt Brittien kuninkaallinen laivasto, vaan Itä-Intian kauppakomppanian laivasto. Toki tuohon aikaan yrityksen ja valtion ero ei ollut ihan sellainen, kuin miksi se nykyään ymmärretään ja tuohon aikaan yhtiön armeija käytännössä oli Brittien armeija ja kruunun komennuksessa.

Mitä fiktioon tulee, niin toki niiden ei tarvitse noudattaa faktoja, mutta mielenkiintoisia teemoja silti. Itse tosin jään aina miettimään, että mistä elokuvien maailmoissa löytyy aina innokasta jengiä vaikka James Bondin ammuttavaksi? Austin Powersissahan tätä vähän parodisoitiin. Eli jos nyt otetaan vaikka Amazon, niin mistä saa kk-palkkaisia sotilaita, jotka ovat valmiita sotimaan ja pistämään henkensä likoon? Elokuvissa ei ole väliä, että vaikka sankari on ampunut käytävälle jo parikymmentä henchmania, niin seuraavat juoksevat vain ruumiiden yli odottamaan samaa kohtaloa. Noinkohan todellisuudessa, vai alkaisiko siinä miettimään irtisanomisilmoituksen jättämistä ja avoimia työpaikkoja toisaalla.

Sotimisessa on myös vähän se, että mitä ylipäänsä voi saavuttaa sotimalla? Todellisuudesta irtaantunut suuruudenhullu diktaattori voi toki haluta itselleen pidemmän peniksen historiankirjoihin, mutta muuten? Ennen aikaan on sodittu, jotta saadaan orjia, viljelymaata ja vaikka kaivoksia, mutta eipä noilla ole enää nykyään juuri arvoa. Vaikka orjuus palaisi länsimaihin, niin mitä orjilla edes tekisi? Kuinka paljon hyötyä olisi orjatyövoimasta, jolla ei ole ymmärrettävistä syistä minkäänlaista motivaatiota. Noinkohan syntyisi kovin kummoista koodia, kun avokonttoriin laitettaisiin kahleissa orjia? Viljelymaata, kaivoksia tai niiden tuotoksia voi ostaa pikkurahalla. Jos Amazonin liikevoitolla voisi palkata armeijan, niin näemmä tuota pienemmällä summalla ostaa vaikka maailman 5 suurinta kaivosfirmaa - viljelykelpoinen maa on sitten vielä vähän halvempaa.

Toinen juttu on, että varsinkin scifissä on aina oletettu, että väestönkasvu jatkaa eksponentiaalisena niin, että aletaan asuttamaan muita planeettoja ja lopulta galakseja. Nythän on jo jonkin aikaa sitten selvinnyt, että tämä on kääntynyt päälaelleen ja mikäli muutosta ei tapahdu, niin edessä on eksponentiaalinen väkiluvun lasku. Milloinhan nähdään ensimmäiset scifileffat, joissa eletään tulevaisuutta, missä teknologia hoitaa kaiken (näitähän on), mutta ihmisiä on jäljellä vain muutama miljoona ja 99 %:ia kaupungeista ja aiemmin asutetuista alueista on metsien peittämiä raunioita. Ei siksi, että olisi tullut joku luonnonmullistus, sota tai äkillinen katastrofi, vaan siksi, että tuo pieni populaatio ei tarvitse kovin paljoa tilaa ja on keskittynyt pienille alueille.
 
Ollaan kuitenkin maailman onnellisin kansa, joten mitä välii...

439493063_10211256864974626_4324580622078659858_n.jpg
 
Tässä siivoilun lomassa piti laittaa jotain höpinää kuulokkeista ja videoksi sattui seuraava :


View: https://www.youtube.com/watch?v=6uhY1c1wPDI


Ihan kaikkea en allekirjoita, mutta tooooodella isolta osalta tuossa on tunnistettu tosi paljon nykyajan ongelmia ja oli sellasta mielenkiintoista löpinää jota ei tarvitse seurata naama ruudussa =) En nyt keksinyt mihinkäs muualle tämän jakaisin kuin tämä ketju.
 
Nopeat johtopäätökset on onneksi saatu tällä kertaa aikaiseksi:

Silminnäkijän mukaan miehet vaikuttivat ”ulkoisesti” oikeistolaisilta. Saksan sisäministeriö ja tiedustelupalvelut ovat jo aiemmin varoittaneet äärioikeiston väkivaltaisuuden ja sen uhkan lisääntymisestä.
 
Jeh, raha on kyl sellainen syöpä maailmassa. Tapetaan ihmisiä jotka kertoo että "hei, täällä hommat tehdään aika huonosti ja se on VAARALLISTA teille käyttää näitä koneita, eli nä asiat pitäis tehdä paremmin jatkossa että kukaan ei loukkaannu", niin osakkeiden omistajat sitten määrää salamurhan koska portfoliosta putosi arvoa, byhyy. Numero tietokoneen ruudulla > Panostaa ongelmien ratkaisuun ja tehdä maailman parhaita koneita.
 
Mites toi äärioikeisto tuntuu olevan synonyymi pro russian touhulle maailmalla, kun Suomessa on tottunut siihen että vassarit=kommarit=ryssät? Menikö mulla jotain isosti ohi? Vai onks tä kääntynyt jotenkin päälaelleen kuten jenkeissä et entiset orja omistajat on nyt niitä suvaitsevaisempia ja tasa-arvon edustajia ja orjien vapauttajat tuntuu lähinnä haaveilevan orjuus 2.0:sta?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom