Kah, en ole tainnut tähän vielä vastata...
Meillä karvaiset otukset ovat mahdottomia, allergian takia (meidän piti sekä minun että miehen luopua koiristamme sen vuoksi :itku: ). Niitä jäi isosti ikävä. Mulla oli sileäkarvainen noutaja, miehellä walesinspringerspanieli. Loistavia tyyppejä kyllä. Miehen koiraa nähdään silloin tällöin, kun anoppilassa käydään, asuu siellä nykyjään. Mun koira on mukavalla nuorella parilla täällä omalla paikkakunnalla, mutta mun mielestä on jotenkin outoa käydä tapaamassa sitä... On niin tottunut jo uuteen kotiin, ja tuntuu sitten pahalta lähteä ilman sitä pois...
Mutta siis nykyisestä lemmikistä. Mies innostui noista liskoista ja käärmeistä joku aika sitten, ja on siitä purpattanut tohkeissaan pitkään. Joten viime joulukuussa sitten ostettiin meille käärme, leukistinen teksasin rottakäärme, valkoinen ja sinisilmäinen. Kotio tullessaan se oli säälittävä rääpäle, vähän lyijykynää isompi ja varsin ärhäkkä. Yritti hampaita näyttää ja muuta, tosi hupsun näköinen, sellainen pikkuruikkunen. Nyt on n. 70 cm pitkä ja kasvaa vielä, n. 1,5-2 metriseksi. Siitä ei kuitenkaan tule mikään "massiivinen" käärme, koska nuo pysyvät aika hoikkina, siis niistä ei tule sellaisia pyton-tyyppisiä paksuja käärmeitä.
Kuvia mulla ei siitä ole laittaa, meidän Stevestä siis, mutta vastaavanlaisen käärmeen kuvia:
http://www.cornsnakes.net/gallery/tx55oc4aaa.jpg
http://www.cornsnakes.net/gallery/leu2.jpg
Mainio tyyppi se on kyllä. Yllättävän moni vieras on sanonut jo tullessaan, että sitä matoa en sitten halua nähdä... Mutta sitten halunnut nähdä kumminkin ja kysellyt kovasti. Että "eihän tuo mikään ällöttävä mato olekaan".
Kun terraario on saatu kuntoon, siitä eteenpäin tuo on varsin helppohoitoinen lemmikki. Ei ulkoilutusta ja muuta. Terraarion siistinä pitäminen, vesiastian veden vaihto ja ruokkiminen (n. kerran viikossa) ovat liki ainoat toimenpiteet. Ruuaksi meidän pikku Steve
syö ainoastaan hiiriä, pakastettuja. Mies hoitaa syöttöoperaation, sulattaa hiiret ja antaa ne Stevelle, siitä mä olen kieltäytynyt. Jotenkin karua... Mies heiluttelee sellaisilla pitkillä pinseteillä, no sellaisilla millä ruokaa laitetaan, muoviset, hiirtä käärmeen nenän edessä. Steve katsoo, että kappas hiiri, metsästän sen, ja kaappaa kiinni. Sitten se ihan tohkeissaan kuristaa hiirtä hengiltä (voi Steve-parka, niin tosissaan saaliinsa kanssa joka on kumminkin jo valmiiksi vainaa) ja sit vaan napostelemaan. Mitä muut käärmeenomistajat kertovat, jotkut käärmeet suostuvat syömään paremmin, jotkut huonommin noita pakastehiiriä, eläviä kun ei saa syöttää. Meillä se onneksi sujuu ihan mukavasti, Steve huolii vähän vähemmänkin vastaantappelevan saaliin ruuaksi.
Että sellainen pikku murkula meillä lemmikkinä... :D