Yleinen lemmikkikeskustelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vittu että löytyy sairaita ihmisiä, pistää vihaks kyllä.... Hirveässä kunnossa noissa ekoissa kunnoissa tuo koira, nyt näyttää todella paljon paremmalta. Onneksi sai uuden ja paremman kodin!

Jep, tuo on kyllä ihan täydellinen koira tuo Sissi. :) Varsinkin kun se on noin pieni, eikä siitä tule kasvamaan. Säkäkorkeus jotain ~42cm luokkaa. Se on vähänkuin "pentu" aina. :)
Tuo Timu josta laitoin kuvan on aika pieni! Paino on noin 10 kiloa. Nartuksi se on aika jykevä. Rintakehä on leveä ja muutenkin se on rotevampi. Ei tosin lihava! Kuvassa se näyttää kyllä aika sirolta, mutta olikin tuossa tosi pieni vielä. Mut tosiaan tuollainen ikipentu..:)

Kerran eräs koirankasvattaja kertoi, että häneltä oli lähtenyt koira sellaiseen kotiin, jossa kaikki vaikutti olevan paremmin kuin hyvin. Uudet omistajat olivat vaikuttaneet todella asiantuntevilta ja tasapainoisilta ihmisiltä, mutta jostain oli sitten kuullut, ettei kaikki olekaan hyvin. Oli mennyt katsomaan sitten noin puolen vuoden ikäistä koiraa, joka oli ollut todella pienessä huoneessa omien paskojen ja kusen seassa, jalat niin vinksallaan, että liikkui raahaten etutassuilla itseään eteenpäin. Oli ollut muutenki täysin nälkiintyneen ja pahan näköinen.

Että kaikenlaista. Ei sitä voi oikein muuta ku miettiä miten sairaita ja kuvottavia ihmisiä sitä on olemassa. :(

Pari hauskaa pystykorva-aiheista ruutua.
IMG_36381.jpg
Tässä toinen sankareista ei suostunut menemään koppiinsa sateelta suojaan, vaan makasi juoksunarussa lumisateessa koko päivän. Minua huvittaa aina välillä näiden koirien arktisuus, kun tuntuu, että koskaan keli ei ole tarpeeksi ankea tai kylmä, että se latistaisi näiden herrojen mielialaa. Itse asiassa mitä kylmempi, sen parempi. Joskus yli kolmenkymmenen asteen pakkasessa aamulla koirat saattaa nukkua hangessa. Tai sitten niskaan voi sataa niin paljon lunta, ettei hangesta erotu kuin korvat. Tuo karhukoira tuntuu olevan aina välillä vielä vähemmän riippuvainen keleistä, ainakin yhtä karu.
IMG_29041.jpg
Tässä taas pojat leikkivät kananmunapaketilla.

Pahoja ihmisiä löytyy valitettavasti..olettekos ikinä tsekannu missä tilassa espanjan galgot elävät? Mulle tulee paha olla kun ajattelenkin asiaa mutta onneks voi auttaa ja lahjottaa edes vähän rahaa..ja ehkä joskus ottaa rescue-hauvan itsellekin.

http://www.pelastetaangalgot.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=32
Toivottavasti tuollainen touhu saadaan loppumaan ja ihmiset vastuuteen teoistaan...tekee pahaa katsoa :(
Kannattaa kumminkin muistaa, että vaikka kuinka säälittäisi ja haluaisi auttaa kannattaisi ensisijaisesti katsoa kotimaan valikoima...nimittäin jos tuntee tarvetta pelastaa, niin kyllä täällä suomessakin riittää pelastettavaa. ulkomailta tuodut koirat kun levittävät tauteja ja tuovat aivan omanlaisia punkkeja ym. loisia suomeen riesaksi muille koirille.

Täältä löytyy isovillakoira, keskikokonen villis ja bullmastiffi. Lisäks äipällä on kaks kissaa, burma ja pyhä birma.

Iskältä löytyy rottweiler ja joku lampunvarjostin (kiinalainen palatsikoira tjsp, lapaskamaa..)

Täältä löytyy isovillakoira, keskikokonen villis ja bullmastiffi. Lisäks äipällä on kaks kissaa, burma ja pyhä birma.

Iskältä löytyy rottweiler ja joku lampunvarjostin (kiinalainen palatsikoira tjsp, lapaskamaa..)

Meiltä löytyy vähän samanlainen setti, mutta kutistettuna;)

kääpiövillakoira, toyvillakoira ja mopsi :dance:.....aina ku näkee bullmastiffin jossain istua röhnöttämässä, ni tyyli on kyllä just sama ku mopsillakin

Onkos kellää kokemuksia ulkomailta tulleista koirista? Meille tosiaan tuli tyttökoita Kreikasta, joka on ollut kulkukoirana pari kuukautta ennenkuin avovaimon kaveri sen kadulta pelasti.
Meinaa hermo "pikkusen" välillä mennä, kun ei siihen saa mitään kontaktia ulkona. Joskus voi päivä mennä sillee, että se jopa jotain kuuntelee, mutta kyllä muuten ollaan kuin ilmaa vaan.

Kai tuollaisenkin saa koulittua kuuntelemaan, kun töitä tekee sen eteen? :D
Kotona käyttäytyy kuin unelma, mutta ulos kun pääsee, niin todella vaikea saada mitään kontaktia koiraan.
Tytsy siis 8 kuukautta, ollut meillä reippaan 2 kuukautta.

Kuuluu ikään tuo heikko kontakti. Just noilla paikkeilla koira alkaa huomata, että koiria onkin kahta sukupuolta ja ympärillä olevassa maailmassa on muutakin mielenkiintoista kuin se oma isäntä. Hajut varsinkin kiinnostaa kuin myös uudet asiat. Joko niitä mennään innolla tutkimaan tai sitten pelätään niin pirusti. Hormonit siellä vaan saa muutoksia aikaan ja se on vähän samanlainen tila kuin murkkuikäisellä ihmislapsella. Kontakti tulee aikanaan kuntoon ja toki sitä kannattaa harjoitella myös nyt vaikka tuntus lähes olemattomalta.

Ja nuista häkeistä...

meille hommattiin 1kk ennen koiran taloon tuloa sellainen 126cm x 86cm x 80cm häkki joka on ollut käytössä heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Häkin hommaaminen heti pikkupennulle oli "maailman paras päätös". Tuhot ovat jääneet vuoden aikana yhteen reikään verkkareissa ja täysin sisäsiistiksi opittiin 3kk iässä käyttämällä hyväksi häkkiä ja sitä tietoa, ettei koira tee tarpeita makuupaikalleen (paitsi jollei kykene pidättämään). Koira on häkissä ainoastaan yksin kotona ollessaan, alussa oli myös yöt vaikka oltiin kotona kun ei millään meinannut rauhoittua nukkumaan. Menee "petille" käskyllä omatoimisesti häkkiin ja ilman käskyäkin sillon kun huomaa, et ollaan lähdössä töihin. Joskus myös kun vieraiden kyläillessä tai koirakaverin ollessa kylässä meno yltyy liian kovaksi niin käy vähän laskemassa kierroksia häkissä. "petille" ja sit kun on taas rauha maassa "vapaa" käskyllä jatkaan hommia pienemmillä kierroksilla. Kun ikää on 2v niin luovutaan häkistä. Uudelle pennulle sit jossain vaiheessa sama systeemi.

Mua monesti huvittaa kun samanrotuisten kanssa puuhastellessa kuulen, miten ne on tehneet tuhojaan pentuaikana. Välillä on menny runkopatjasängyt ja sohvat niin, ettei oo kuin jouset jäljellä kun isäntäväki palaa kotiin ja välillä on syöty reikä betoniseinään tai puuoveen. Kaikille kuitenkin viimeistään pennun hakuhetkellä kasvattaja on suositellut häkkiä kun rodulta löytyy tuhovoimaa ja halua käyttää noita leukoja. Sitten kun tuhot alkaa tulla liian kalliiksi niin yritetään totuttaa sitä koiraa jossain vuoden iässä häkkiin jolloin siitä ei mitään enää oikein tulee. Syö itsensä sieltäkin ulos tai räyhää naapurisovun sirpaleiksi vaikka muuten rotu on lähes äänetön yksinollessaan. Typerää kun ei uskota mitä se kasvattaja sanoo.

En tiedä, johtuu varmaan rodusta, mutta meillä Sissin kanssa ei tähän päivään mennessä ole ollut mitään suurempia ongelmia. Pentuna ei mitään tuhonnut, aina totellut hyvin jne. Pari kertaa pentuaikana sitä sai oikein kunnolla komentaa, mutta kyllä se sitten oppi tottelemaan.

En tiedä mistä yksi pakkomielle sille on tullut. Aina kun tyhjä vessapaperirulla laitetaan puukoriin "sytyiksi" , niin parin minuutin kuluttua se on viimeistään sen hakenut ja silpunnut keittiön lattialle :lol2:

En tiedä mistä yksi pakkomielle sille on tullut. Aina kun tyhjä vessapaperirulla laitetaan puukoriin "sytyiksi" , niin parin minuutin kuluttua se on viimeistään sen hakenut ja silpunnut keittiön lattialle :lol2:
Se on sama homma kaikilla pystäreillä. Kaikki meidän pystärit on ollu ihan samanlaisia noiden vessapaperirullien kanssa... Myös kananmunakennot käy, kuten tuossa yhessä kuvassa näkyy, ja sitten muut pahvirullat.

siis ei helvetin helvetin helvetti..
Käytiin kaupassa ja Minni-koiranpentumme oli toki mukana. Ollaan nyt opetettu Minni odottamaan kaupan pihalla pieniä aikoja. Tällä kertaa kymmenen minuuttia. Mies meni edeltä Minnin luo ja minä jäin vielä ostamaan suklaarusinoita kun ne siitä korista unohtui. Kun minä menin ulos niin mies tuli vähän omituisen näköisenä vastaan Minnin kanssa.
Kun mies siis meni siihen koiran luo niin siinä oli joku pikkupenikka silittämässä ja voivottelemassa koiraparkaa ja kaupan myyjä soittaa poliiseja hylätystä dalmatiankoirasta! Mies oli siinä vaan sanonu, ettei koira odottanut kuin kymmenisen minuuttia.

Ymmärtäisin tuon tilanteen, jos koira olis vaikka itkenyt ja kiljunut hädissään, mutta tästä tekee naurettavan se, että koira oli täysin hiljaa ja kiltisti. Istui paikallaan ja odotteli aivan tyynenä. Mies kysyikin tältä myyjältä, että itkikö tai kiljuiko tuo koira niin kuulemma oli odottanut ja ollut aivan täysin hiljaa paikallaan, mutta KUN SE NÄYTTI NIIN SÄÄLITTÄVÄLTÄ! tottakai se näyttää siltä! Sillä on hieman riippuvat alaluomet ja täplät silmien ympärillä jotka saa sen näyttämään surulliselta! Sen perusilme on surullinen!

No muutenhan tämä olis saattanu jo naurattaa, mutta nyt joku saatanan kakara ja muut ihmiset meni voivottelemaan ja silittelemään koiraa, joka nyt luultavasti käsittää asian niin, että sillä olisi syytä olla hädissään. Tarkoitus olis myös, että koira odotteliskin tosi rauhallisesti ja itsekseen eikä välittäisi ohikulkijoista, mutta jos se saa palkinnon ohikulkijoilta jotka tulee silittämään, niin oon aika varma, että jatkossa se tulee kinuamaan huomiota kaikilta mahdollisilta ohikulkjoilta. Tuo koira on nimittäin hirmu herkkä tuollaiselle eikä sen tarvi olla ku yks kerta niin joutuu alottamaan alusta.

Vittu ja voi saatana ihmisten kanssa. Tuo olisi ollut sellainen tilanne johon olisi voinut mennä makupalan kanssa ja kehua ja paijata niin ne idiootit meni ja pilas sen. Se oli niiin nätisi siinä kaupan edessä kun kävin yhessä välissä vielä salaa katsomassa! Onneksi sentään mies meni siihen ekana enkä minä. Minä olisin varmaan raivonnut pää punaisena ja antanut kunnon selkäsaunan ja tukkapöllyn sille saatanan penikalle joka meni lääppimään minun pikkutyttöä.

Tuon Dutterin juuri kertoman takia en IKINÄ jätä mun koiraa edes pieneksi hetkeksi kaupan eteen odottamaa...ikinä ei tiedä millainen ihminen sattuu just sillä hetkellä kulkemaan ohitse :rolleyes: joku ohikulkia joka ei pidä koirista voi potkaista ja aiheuttaa ikuiset traumat tai sitten tulee joku ja vie koiran tai jotain niinkin naurettavaa että soittaa kytät ilmoittaakseen hylätystä koirasta (ei voi olla todellista!) :D.
Mä en jättäis lasta ulos kaupan eteen nukkumaan, enkä matkalaukkuani...miksi jättäisin puolustuskyvytöntä koiranikaan?

Kun koirani oli pentu joka kerta kun vein sen ulos (eli usein) halusi joku tulla siihen lässyttämään sille :curs: että "voivoi kun on söpö ja minkä ikäinen? ja rotuinen? ja tyttö vai poika?"
...pahimpia oli kuitenkin lapset joita ei oltu opetettu miten koiraa lähestytään...tai oikeastaan ei lähestytä ollenkaan, vaan laitat käden ojoon ja odotat että koira tulee sitä haistelemaan etkä mene silittämään saatika halaamaan vierasta koiraa ilman omistajan lupaa!
mun koira ei nykyään pidä ollenkaan lapsista vaan haukkuu aina sellaisten liikehtiessä epämääräisesti :rolleyes:

suunnattomasti ärsyttää myöskin ihmiset, jotka eivät viitsi kysyä lupaa silittääkseen koiraa :curs:.
Ärsyttää, kun ihmiset antavat omien koiriensa jäädä kyttäämään sitä takana olevaa koiraa...kiva sitten ohitella sellaista väijyvää koiraa. toki ymmärrettävämpää on jos koira on niin iso ettei omistaja jaksa sitä vetää ylös...mutta vittuakos sitten ottaa sellaisen ison koiran jota ei pysty hallitsemaan!

Ei olla mekään jätetty ikinä koiria yksin kaupan eteen. Koskaan ei voi tietää ottaako joku ne mukaan, tekee niille jotain, tai syöttää jotain myrkkyllistä.

Mun järkeen ei toisaalta mene, miksi koira pitäisi opettaa olemaan yksin kaupan edessä? Ei ole kerta eikä ensimmäinen, kun koira on siitä nyysitty - mitä selvemmin puhdasrotuinen, sen herkemmin se siitä lähtee. Spurguista puhumattakaan, joille tosin "kelpaa" koira kuin koira. Dalmatiankoirakaan kun ei varmaan tässä maailmassa ole kuin koiria kaikkinensa pelkäävien mielestä sellainen varomisen arvoinen tapaus, eli kukaan ei sitä ees osaa pelätä.

No, kukin tavallaan. Kyllä mekin ollaan vanhempaa koiraa pidetty pari minuuttia lähikaupan edessä, mutta nuorempaa en jättäis koskaan. Enkä etenkään näillä main, ehkä jossain maalla korkeintaan. Pahinta olis joku pahoinpitely, tai sitten oman koirani reagointi paikalle pörähtäneeseen penskaan. Ei siinä käy selittelyks, että pakko oli saada maksalaatikkoa kaupasta, sorry, jos lasta on esim. purtu.

No, kuten sanottua, pata kattilaa tässä soimaa, koska en ole puhdas pulmunen tämän(kään) suhteen. Mutta ei sen koiran mun mielestä tarvitse tuollaista skilssiä osata. Valvomatta et tiedä koskaan, mitä sille siellä tapahtuu.

Nojoo.

Oon sinällänsä samaa mieltä siitä, ettei koiraa kannattaisi jättää odottelemaan kaupan eteen, koska mitä tahansa voi tapahtua. Mutta mielestäni sillä on suuri ero mihin koiransa jättää odottelemaan. Tuo paikka on melko rauhallinen, siellä on vartioita, se on suht pieni ja turvallisen oloinen kaikinpuolin. Myös tuo aika vaikuttaa eli ei pitkäksi aikaa vartiotta. Minä käyn yleensä vähän väliä katsomassa, että kaikki on hyvin ja yleensä jompikumpi jää koiran kanssa ulos. Mielestäni on tärkeää, että koira oppii odottamaan tilanteessa kuin tilanteessa ja vieraassakin paikassa, koska yllättäviäkin tilanteita voi sattua, joissa koira joutuu jäämään hetkeksi yksin odottamaan. Ei tuotakaan ole tarkoitus ottaa tavaksi, sillä kauppareissut hoituu kyllä muutenkin. Koira on jäänyt pari kertaa kaupan eteen odottamaan ja tuo oli pisin aika. Lähinnä tässä nyt on kiinni siitä, että koira oppii siihen, että voi joutua hetkeksi odottamaan.

Mut en minä silti näe sitä pahana, jos koira odottaa kaupan edessä omistajaansa. Riippuu tietenkin alueen turvallisuudesta. (joojoo, tiedän, ettei missään voi olla varma, mutta on noissa paikoissa silti huimasti eroa). Emmie esim. Helsingissä uskaltais jättää koiraa yksin, mutta pikkupaikoissa se on ihan eri juttu. Enkä tosin myöskään pikkupaikoissa mihinkään Alkon nurkille. Kyllä minä tiedä riskit mitä tuossa piilee, mutta tarkoitus ei ole pentua pitää rosvoille tarjottimella (ei kyllä aikuistakaan koiraa). Yksin jättäminen tollaiseen tilanteeseen tapahtuu hyvin harvoin ja tänään oli yksi niistä kerroista.

Mä en Dutterina jatkossa jättäisi koiranPENTUA opettelemaan yksin oloa, kuin kotiin ja omakotitalon pihalle.
Ihmisen pitäisi pystyä suojelemaan koiraansa kaikilta uhilta jopa toisilta koirilta...ihanteellisinta olisi jos ei mentäisi ollenkaan haistelemaan ketään laumaan kuulumatonta...koska jos menet et voi koskaan olla varma millainen koira on vastassa. koira on kokoajan varuillaan jos ei voi luottaa omistajansa eli laumansa johtajan hoitavan tilannetta, kuin tilannetta. näin koirastasi syntyy helposti remmirähjääjä ja muita ongelmia on luvassa.

Tänään 21.15 Ykkösdokumentti: Sairaaksi jalostettu (tietenkin ykköseltä)
"Ihminen on jalostanut monen koirarodun sellaiseksi, että koirat kärsivät pennusta lähtien. Miksi ihminen tekee parhaan ystävänsä elämästä sairaan?" T: BBC.

Vaikuttaa ihan katsomisen arvoiselta...minulla on omat syyni pitää alkukantaisen näköisistä, koiran näköisistä koirista. monet eivät pidä sekarotuisista, mutta väittäisin että taitavasti risteytettynä ovat paljon erinomaisempia, kuin monet rekisteröidyt rodut.

Mä en Dutterina jatkossa jättäisi koiranPENTUA opettelemaan yksin oloa, kuin kotiin ja omakotitalon pihalle.
Ihmisen pitäisi pystyä suojelemaan koiraansa kaikilta uhilta jopa toisilta koirilta...ihanteellisinta olisi jos ei mentäisi ollenkaan haistelemaan ketään laumaan kuulumatonta...koska jos menet et voi koskaan olla varma millainen koira on vastassa. koira on kokoajan varuillaan jos ei voi luottaa omistajansa eli laumansa johtajan hoitavan tilannetta, kuin tilannetta. näin koirastasi syntyy helposti remmirähjääjä ja muita ongelmia on luvassa.

Tänään 21.15 Ykkösdokumentti: Sairaaksi jalostettu (tietenkin ykköseltä)
"Ihminen on jalostanut monen koirarodun sellaiseksi, että koirat kärsivät pennusta lähtien. Miksi ihminen tekee parhaan ystävänsä elämästä sairaan?" T: BBC.

Vaikuttaa ihan katsomisen arvoiselta...minulla on omat syyni pitää alkukantaisen näköisistä, koiran näköisistä koirista. monet eivät pidä sekarotuisista, mutta väittäisin että taitavasti risteytettynä ovat paljon erinomaisempia, kuin monet rekisteröidyt rodut.

Aika pysäyttävä dokumentti oli. Kasvattajat teettää pentuja sairailla koirilla, ainoastaan ulkonäköseikkojen perusteella.

Naurettavat "fiinit" hienoistoihmiset päättävät kaikesta.

Näyttelytoiminta pitäisi lopettaa, se on aivan turhaa. Ihmiset pitää koiria kuin tavaroina.

Tämä siis ainakin briteissä..

Eikä vain briteissä vaan ihan kotimaassamme on hommat ihan perseellään myös. Kerran erään kasvattajan kanssa jutellessa tuli just puhe tästä sukusiitoksesta ja se osoitti kyllä suuresti halveksuntansa niitä kasvattajia kohtaan jotka: "Pilaavat rodun käyttämällä täysin satunnaista arpapeliä, jolloin syntyy aivan minkälaisia tahansa rääpäleitä, jotka sietäis lopettaa samantien". Koska asia herättää minussa suuria tunteita ja järkiperustelut ja tutkimukset ei mee kaaliin noille idiooteille niin kysynpä yleensä vaan, että: "haluaisitko sinäkin naida omaa äitiäsi/isääsi?".

Minun järkeen ei todellakaan mene se, että miksi sillä ei oo mitään väliä, jos koira ei voi hengittää, kun: "se nyt vaan kuuluu rotumääritelmään". On ihan hirveesti kaikkia aivan uskomattoman mahtavia rotuja, mutta kun tarkistelee vähän sukutaustoja rodun edustajilta niin alkaa olla todella vaikeaa löytää tervettä koiraa. (mielestäni se on yhtä kuin sairaus jos sukusiitosprosentti on korkea). Eihän se sen koiraparan vika ole. En halveksu rotukoiria, koiranomistajia vaan niitä kasvattajia sun muita koirarakkaita tahoja, jotka pilaa ihanat rodut tekemällä niistä sairaita.
Kauneusihanteet on aivan oksettavia ja sairaita joissain tapauksissa. Esim. tuo kiinanpalatsikoira mikä tuossa dokumentissa esiintyi oli ehkä kaikista hirvein tapaus mitä olen nähnyt.

Mielestäni myöskin näyttelyt on aivan yhtä turhaa kuin missikisat. Kukaan ei hyödy niistä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom