Yleinen lemmikkikeskustelu

Jos joku ystävällinen koiranomistaja viitsii vastata... niin sen enempää threadia lukematta, kysyisin että kuinka paljonko suurinpiirtein keskikokoinen/iso koira kustantaa kuukaudessa/vuodessa? (Itse koiran ostohintaa ei tietenkään lasketa) Mukaan arvioon voisi mielellään ottaa esim. vakio eläinlääkärikäynnit ym. pakolliset menot. Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu. :)

Riippuu miten ajattelit ruokkia koiraa raakaruokinta, kotiruoka, kuivamuona vai jotain siltä väliltä?
sellanen iso kuivamuona pussi n.10-20euroa kuussa + jotain oikeita luita yms. on hyvä antaa viikottain...noilla aika hyvin tulee jo toimeen koulutukseen tarkoitettuja nameja voi tehdä itse esim. leikkaamalla ruisleivästä pieniä kuutioita ja kuivattamalla ne.
rokotus kerta on noin 50euroa ja pentuna niitä tarvitaan useampi...jatkossa riittää vain niiden uusinnat noin parin vuoden välein.
kannattaa myös ottaa huomioon että koira voi äkillisesti sairastua tai jos haluat steriloida/kastroida koiran niin siihenkin uppoaa rahaa.

koiran ruoka määrät eivät riipu pelkästään koiran koosta, vaan myöskin siitä paljonko se kuluttaa ja rotukin vaikuttaa usein asiaan. tietysti voi olla myöskin mahdollista että koiralla on jotain ruoka-aine allergioita jolloin voi tulla kalliimmaksi sen ruokkiminen.

niin ja kannattaa panostaa kunnon nahkaiseen hihnaan, niin ei tarvi olla heti ostamassa uutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos suuresti Malena, tosi paljon hyviä pointteja! Tällä hetkellä ei köyhänä opiskelijana vielä ole varaa kunnon valioyksilöön mutta vuoden parin sisällä toivottavasti. :)

Kiitos suuresti Malena, tosi paljon hyviä pointteja! Tällä hetkellä ei köyhänä opiskelijana vielä ole varaa kunnon valioyksilöön mutta vuoden parin sisällä toivottavasti. :)

Eipä mitään :). Se rahan meno siinä pentu/hankinta vaiheessa on just kaikkein suurin, myöhemmin sitten jos kaikki sujuu ongelmitta rahan menokin tasaantuu ja itsekin oppii löytämään hinta/laatusuhteeltaan hyviä tuotteita jotka sopivat sille omalle hauvelille parhaiten.
niin ja pari vuotta menee aika nopeesti, itse odotin omaa koiraa ainakin 20-vuotta :D.

noihin ruokakustannuksiin voi laskea helpolla vielä vähän lisää jos kuivamuonalla ruokkii. Yleisesti nuo 10-20e maksavat kuivasafkat on todella ravintoköyhää koostumukseltaan ja kaikkea muuta kuin kasvuikäisen koiran ravintoa (tai muunkaan ikäisen). Ehkä lisukkeeni voipi syöttää laadukkaamman ruoan joukossa. Chappi merkkinen 20kg kuivamuona taitaa maksaa 9e säkki ja esim. nutro choice penturuoka isoille koirille 15kg/67e ja noissa on todellakin eroa jo pirun määrässä :D

Mä oon syöttänyt Hill'siä koko koiran iän, kokeilin välissä muutakin mutta ei jäänyt kovin positiivisia kokemuksia.

Se on vajaa 60€/15kg säkki ja sitä kuluu n. 40pv/säkki. Kovimpaan työaikaan, eli syksyllä menee performancea ja sitäkin jopa 3x määrä tuohon normaaliin verrattuna. Lisäksi kuivalihaa 10kg/syksy, tosin tänä syksynä en antanut kuivalihaa, vaan matkassa oli ns. 'pemmikaania', jota koiralle syötettiin työpäivän ohessa. Kuivaliha/rasvavalmiste tuokin.

Koiran paino siis vajaa 25kg. Tuollaisa määriähän ei sitten koira tarvii, jollei se todella liiku. Mulla oli käytännössä kokoajan koiralle safkat tarjolla syksyn aikana. Veteen turvotettuna, eli sai rouhia ihan just niin paljon kun napa vetää. Laihtumaan ne ruukkaa jokatapauksessa.

noihin ruokakustannuksiin voi laskea helpolla vielä vähän lisää jos kuivamuonalla ruokkii. Yleisesti nuo 10-20e maksavat kuivasafkat on todella ravintoköyhää koostumukseltaan ja kaikkea muuta kuin kasvuikäisen koiran ravintoa (tai muunkaan ikäisen). Ehkä lisukkeeni voipi syöttää laadukkaamman ruoan joukossa. Chappi merkkinen 20kg kuivamuona taitaa maksaa 9e säkki ja esim. nutro choice penturuoka isoille koirille 15kg/67e ja noissa on todellakin eroa jo pirun määrässä :D
Totta, itse ostan aika pieniä säkkejä kun on aika pieni koirakin joten toi 20euroa riittää ainakin meillä.
markettimerkeistäkin löytyy muutama kohtuu hyvä ja sitten taas eläinkaupoissa on myynnissä niitä huonompiakin kuivamuonia jos ei tiedä miksi jokin ruoka maksaa todella paljon ei ole mitään järkeä ostaa kallista ruokaa vain sen merkin takia. kannattaa itse lukea ne tuoteselosteet ja vertailla...on tärkeää että valk.aineita ja rasvoja on riittävästi ja väriaineita ei ollenkaan.

Noista kuivamuonien parhaudesta on varmasti ikuinen kädenvääntö (kuten siitäkin mikä menetelmä on paras koirankoulutukseen) se mikä toisen mielestä on kelpokamaa on toisen mielestä suorastaan eläin rääkkäystä jos sitä koirallesi annat! koira on kuitenkin vain koira ja vaikka syötät sille maailman parasta ja kalleinta ruokaa se ei välttämättä elä edes kymmentä vuotta ja toisaalta vaikka ei erityisemmin sen ruokavalioon kiinnitä huomiota se voi elää yli 15-vuotiaaksikin!

No eiköhän se koirankoulutus ole rodusta ja käyttötarkoituksesta kiinni enemmän kuin ihmisen henkilökohtaisesta tyylistä? Ainakin pitäis olla.
Eikä ruuastakaan ole helppo kiistellä, ottaa selvää, mitä koiran elimistö tarvitsee mihinkin ja mahdollisimman tarkasti yrittää monipuolisella ruokavaliolla antaa koirallensa parasta.
Malena, koira ei ole _vain_ koira. Se on hankittu taulouteen jostain syystä ja eläimen ruokavalioon tulee aina kiinnittää huomiota. Maailman parasta ruokaa tuskin on se kallein merkki, siinä olet oikeassa, parasta ruokaa on se, mitä koiran eri elintoiminnot tarvitsee. Aivan kuten kissa - ja muut eläinihmiset tajuaa, että ihan mitä tahansa moskaa ei tule kotielämellensä syöttää.

No eiköhän se koirankoulutus ole rodusta ja käyttötarkoituksesta kiinni enemmän kuin ihmisen henkilökohtaisesta tyylistä? Ainakin pitäis olla.
Eikä ruuastakaan ole helppo kiistellä, ottaa selvää, mitä koiran elimistö tarvitsee mihinkin ja mahdollisimman tarkasti yrittää monipuolisella ruokavaliolla antaa koirallensa parasta.
Malena, koira ei ole _vain_ koira. Se on hankittu taulouteen jostain syystä ja eläimen ruokavalioon tulee aina kiinnittää huomiota. Maailman parasta ruokaa tuskin on se kallein merkki, siinä olet oikeassa, parasta ruokaa on se, mitä koiran eri elintoiminnot tarvitsee. Aivan kuten kissa - ja muut eläinihmiset tajuaa, että ihan mitä tahansa moskaa ei tule kotielämellensä syöttää.

hmm...mikäköhän sulla meni tässä ohi? en todellakaan ole vähätellyt koiran ruokavalion tärkeyttä missään kohtaa :rolleyes: ja mikä helvetti ihmisiin menee aina kun pitää alkaa ihmistämään koiraa?! kun se nimenomaan on vain se koira!
ja kyllä minä kunnioitan ja arvostan, enkä yhtään vähättele koiria, mutta siinä kohtaa mennään aina metsään kun koira laitetaan ihmisten kanssa samaan ruokapöytään syömään haarukalla ja veitsellä sisäfilettä, jotta se tuntisi olevansa yhdenvertainen perheenjäsen.

ja kyllä minä kunnioitan ja arvostan, enkä yhtään vähättele koiria, mutta siinä kohtaa mennään aina metsään kun koira laitetaan ihmisten kanssa samaan ruokapöytään syömään haarukalla ja veitsellä sisäfilettä, jotta se tuntisi olevansa yhdenvertainen perheenjäsen.

Ei kukaan varmaan tarkoita laadukkaammalla ruualla sitä, että koiralle pitäis syöttää vain jotain :5: sisäfilettä :rolleyes: Kysymys on mun kohdalla ainakin siitä, että kun se koira on hommattu niin kyllä sille haluaa syöttää laadukasta ruokaa (samoin kuin itsellenikin) - vaikka se vähän kalliimpaa onkin. Eikä tällä ole mun mielestä tekemistä minkään inhimillistämisen kanssa. Me syötettiin koiralle aikaisemmin vain raakaravintoa, mutta nyt kun tulevassa asunnossa ei ole yhtä isoa pakastinta kuin tässä (pitää hommata pakastearkku) niin annetaan papanoita + hirven luita muutaman kerran viikossa. Ostettiin viikko sitten tota Royal Caninin muonaa ja tähän mennessä on sopinut koiralle oikein hyvin. Saishan tuolta vaikka mitä halvempaa sapuskaa, mutta kyllä sen ruuan laadun huomaa sitten koiran turkista, ulosteesta jne.

Ei kukaan varmaan tarkoita laadukkaammalla ruualla sitä, että koiralle pitäis syöttää vain jotain :5: sisäfilettä :rolleyes: Kysymys on mun kohdalla ainakin siitä, että kun se koira on hommattu niin kyllä sille haluaa syöttää laadukasta ruokaa (samoin kuin itsellenikin) - vaikka se vähän kalliimpaa onkin. Eikä tällä ole mun mielestä tekemistä minkään inhimillistämisen kanssa. Me syötettiin koiralle aikaisemmin vain raakaravintoa, mutta nyt kun tulevassa asunnossa ei ole yhtä isoa pakastinta kuin tässä (pitää hommata pakastearkku) niin annetaan papanoita + hirven luita muutaman kerran viikossa. Ostettiin viikko sitten tota Royal Caninin muonaa ja tähän mennessä on sopinut koiralle oikein hyvin. Saishan tuolta vaikka mitä halvempaa sapuskaa, mutta kyllä sen ruuan laadun huomaa sitten koiran turkista, ulosteesta jne.

Huoh, tarkoitin inhimillistämisellä sitä kun tuossa yllä joku sanoi ettei koira ole missään nimessä vain koira, niin että sitähän se nimeen omaan on...koira = koira! ei siiitä tarvitse tehdä mitään muuta ja tarkoitin vain, että joillakin se menee sitten niin pitkälle että koira syö muiden kanssa jopa ruokapöydässä, vaikka ei koira mitään sellaisen päälle ymmärrä.

ja niinkuin tässä olen kertonutkin, niin mähän olen ollut kokoajan sitä mieltä että koiran tulee saada kunkin koiranomistajan kukkarolle (ja pakastimelle) sopivaa riittävästi ja riittävän ravintorikasta ruokaa.

Huoh, tarkoitin inhimillistämisellä sitä kun tuossa yllä joku sanoi ettei koira ole missään nimessä vain koira, niin että sitähän se nimeen omaan on...koira = koira! ei siiitä tarvitse tehdä mitään muuta ja tarkoitin vain, että joillakin se menee sitten niin pitkälle että koira syö muiden kanssa jopa ruokapöydässä, vaikka ei koira mitään sellaisen päälle ymmärrä.

ja niinkuin tässä olen kertonutkin, niin mähän olen ollut kokoajan sitä mieltä että koiran tulee saada kunkin koiranomistajan kukkarolle (ja pakastimelle) sopivaa riittävästi ja riittävän ravintorikasta ruokaa.

Minä-joku en suinkaan ollut inhimillistämässä koiraa. Vaikea noita on inhimillistää. Yhteensä n. 100kg koiraa taloudessa, niin kyllä sen karva -ja kuolaamisen määrästä jo tajuaa, että nyt on kyseessä lemmikki. Jos joku puudeliviuhottaja ruokkii koiraansa pöydässä, ni se ei varmasti kuulu tähän.
Halusin vain tähdentää sen, että vaikka koira oli kuinka vain koira, niin se harvoin on tupannut väkisin perheeseen, joten meidän omistajien, emäntien ja isäntien olis kyllä syytä koissun hyvinvoinnin takia
ottaa selvää, mitä juuri se oma koira tarvitsee. Kaikkiin koiriin ei päde sama sääntö, kuin ei päde ihmisiin, kissoihin, eikä matelijoihin. Hyväksi olis ottaa selvää, ihan noin niinkuin lemmikki laji -ja rodullisesti sen tarpeista ja miten niitä parhaansa mukaan täyttää. Kuten kaikki varmasti ymmärtää rodullisesti on hyvinkin suuria eroja, miten koiraa tulee syöttää. Esim. maalla asuva veto -ja metsästyskoiran ruokavalio on snadisti eri kuin kerrostalon sohvalla makaavan shiatsun. Et ei, ei ollu tarkotus tulla jeesustelemaan, vaan huomauttamaan näinkin itsestäänselvästä asiasta, oli se tarpeellista tahi ei, mutta ettei unohdu noi reaaliteetit ruokintakeskusteluistakaan. :rolleyes:

Halusin vain tähdentää sen, että vaikka koira oli kuinka vain koira, niin se harvoin on tupannut väkisin perheeseen, joten meidän omistajien, emäntien ja isäntien olis kyllä syytä koissun hyvinvoinnin takia
ottaa selvää, mitä juuri se oma koira tarvitsee. Kaikkiin koiriin ei päde sama sääntö, kuin ei päde ihmisiin, kissoihin, eikä matelijoihin. Hyväksi olis ottaa selvää, ihan noin niinkuin lemmikki laji -ja rodullisesti sen tarpeista ja miten niitä parhaansa mukaan täyttää. Kuten kaikki varmasti ymmärtää rodullisesti on hyvinkin suuria eroja, miten koiraa tulee syöttää. Esim. maalla asuva veto -ja metsästyskoiran ruokavalio on snadisti eri kuin kerrostalon sohvalla makaavan shiatsun.
Et ei, ei ollu tarkotus tulla jeesustelemaan, vaan huomauttamaan näinkin itsestäänselvästä asiasta, oli se tarpeellista tahi ei, mutta ettei unohdu noi reaaliteetit ruokintakeskusteluistakaan. :rolleyes:
Ihan samoilla linjoilla ollaan :piis:
tossa aikaisemmin aihetta itsekkin sivusin
koiran ruoka määrät eivät riipu pelkästään koiran koosta, vaan myöskin siitä paljonko se kuluttaa ja rotukin vaikuttaa usein asiaan. tietysti voi olla myöskin mahdollista että koiralla on jotain ruoka-aine allergioita jolloin voi tulla kalliimmaksi sen ruokkiminen.

...varmaan siksi ärsyynnyin niin kovasti kun sain sellaisen käsityksen, että sun mielestä olin väittänyt että on ihan sama mitä lemmikilleen syöttää, kun sehän nyt on vaan koira :rolleyes:.

Nyt kun ruokinta-asiat on (ehkä) jo käsitelty, niin kiinnittäisin huomiota siihen, että lemmikin eläinlääkärikulut saattavat olla aikamoiset, jos jotain yllättävää sattuu. Meillä meni eläinlääkärikuluihin viime vuonna yli tonni, koira onneksi on ollut terve kuin pukki, mutta kissat kävivät useamman kerran. Oli korvatulehdus, korvapunkkeja, kissa loukkasi häntänsä, jota hoidettiin ensin päivystyksessä, sitten vastaanotolla kuolion vuoksi, sitten taas päivystyksessä samasta syystä kun ensimmäisessä ei tajuttu tilanteen vakavuutta, sitten oli tikkien poisto, seuraavaksi ilmeisesti sydämen vajaatoiminnasta aiheutunut keuhkojen täyttyminen verisellä nesteellä, siitä syystä kaksi käyntiä, joista toisella kissa kuoli pöydälle. (Ensimmäisessä paikassa ei tätäkään diagnosoitu oikein.) Sitten oli rokotuskertoja näiden muiden kanssa.. Rodunvalinnallakin saattaa olla merkitystä mitä tulee lääkärikäynteihin.

Eli jonkinlainen hätärahasto on hyvä olla, ja vakuutus. Luottokorttikin on hyvä, tai vanhemmat tms. joilta voi pyytää rahaa hätätapauksessa.

Koiralle usein tarvitaan muutakin kuin hihna ja ruokaa, kuten ehkä kuljetuskoppi, turvavyöt autoon, leluja, puruluita, kynsileikkurit, shampoota.. ensimmäinen vuosi on yleensä se kallein.

Koiralle usein tarvitaan muutakin kuin hihna ja ruokaa, kuten ehkä kuljetuskoppi, turvavyöt autoon, leluja, puruluita, kynsileikkurit, shampoota.. ensimmäinen vuosi on yleensä se kallein.
...Niin ja jos asuu maalla joku häkki tai vastaava+ koppi ulos!
Mua pelottaa just että koiralle tulee joku vaikeesti hoidettava sairaus johon uppoaa hirveesti rahaa...mulla ei olis sellaseen varaa ja koira jouduttaisiin lopettaa :(.

Ruuista vielä sen vertaa että nutro ja james wellbeloved on osoittaunut tosi hyviksi pöperöiksi. varsinkin tuo james wellbeloved kun on koiralla herkkä vatsa ja noissa on erittäin vähän allergisoivia ainesosia.

Pedigreellä sai aikaiseksi aivan uskomattoman ripulin ja ihan vaaleaa paskaa jota olis riittäny lannoittamaan päivän aikana vaikka kokonaisen pellon.

Yleisestikin markettien 5e/15kg koiran ruoat täyttä paskaa , onnettomat ravintoarvot ja suurin osa vehnäjauhoa.
Myöskään se että joku ruoka on osoittautunut jonkun koiralle hyväksi ei sitä tarkoita että se sopisi kaikille koirille.....Oli sitten kyseessä Nutro tai James B ;)

Meillä syötössä ollut nyt parin kuukauden ajan Booster Power. Aikaisemmin oli Booster Energy, mutta nyt talvea vasten vaihdoin tuohon Poweriin. On vaan aika topakkaa tavaraa, ja vähäisissä määrin liikkuva sisäkoira turpoaa noilla satavarmasti. Meillä raksut muodostavat ruokavaliosta alle puolet/puolet, pääasiassa ruokavalio koostuu raa'asta jauhelihasta/rasvasta ja sitten lisänä on aina kaikkea halpaa mitä kaupassa käydessä löytyy;maksalaatikkoa, jauhelihapihvejä puoleen hintaan jne...

Meillä syötössä ollut nyt parin kuukauden ajan Booster Power. Aikaisemmin oli Booster Energy, mutta nyt talvea vasten vaihdoin tuohon Poweriin. On vaan aika topakkaa tavaraa, ja vähäisissä määrin liikkuva sisäkoira turpoaa noilla satavarmasti. Meillä raksut muodostavat ruokavaliosta alle puolet/puolet, pääasiassa ruokavalio koostuu raa'asta jauhelihasta/rasvasta ja sitten lisänä on aina kaikkea halpaa mitä kaupassa käydessä löytyy;maksalaatikkoa, jauhelihapihvejä puoleen hintaan jne...

Maksalaatikkoa en kyllä koiralle ostaisi...siinä kun ei juurikaan ole maksaa tai muutakaan hyödyllistä ja toisaalta liiallinen maksa on koiralle myrkyllistä sen korkean a-vitamiinipitoisuuden johdosta. rusinaista maksalaatikkoa ei saa koiralle missään nimessä antaa, koska rusinat voivat aiheuttaa munuaisvaurioita.
eines jauhelihapihvejä en syöttäisi koiralle myöskään koska ovat kovin suolaisia...en tiedä mitä muuta ne sisältävät, kun en itsekkään niitä koskaan syö :D

Kiitos tiedosta, viisitoista vuotta noilla on kuitenkin meillä koiria ruokittu ja neljäs oma koira on nyt ruokinnassa, eikä ole mitään terveysongelmia ollut koskaan. Hyvä että nyt tiedän...

Maksalaatikkoa en kyllä koiralle ostaisi...siinä kun ei juurikaan ole maksaa tai muutakaan hyödyllistä ja toisaalta liiallinen maksa on koiralle myrkyllistä sen korkean a-vitamiinipitoisuuden johdosta. rusinaista maksalaatikkoa ei saa koiralle missään nimessä antaa, koska rusinat voivat aiheuttaa munuaisvaurioita.
eines jauhelihapihvejä en syöttäisi koiralle myöskään koska ovat kovin suolaisia...en tiedä mitä muuta ne sisältävät, kun en itsekkään niitä koskaan syö :D

Mulla exän äiti syötti koiralleen aina maksalaatikkoa,juustoa, sian kurkkutorvea ja raakoja perunoita :D Eikä oo mikään vitsi vaan ihan oikeasti.. Varoittelin tälle äipälle et kannattas vaihtaa ihan koiran ruokaan, mut ei uskonu kunnes koiralla meni suoli tukkoon. En oo ikinä kuullu koiran päästävän sellasia kivun huutoja, kuin se pikkukoira päästi. Kyseessä oli puudelin/mäyräkoiran sekoitus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom