Yleinen lemmikkikeskustelu

joo, olen mäkin joskus pienenä syöttänyt koiralle nameina rusinoita kun en tiennyt :(...nyt on hirveet tunnontuskat...vieläpä kun se koira ei jostain syystä voinut hyvin vaan sairasteli jatkuvasti vaikka muuten olikin maailman kiltein hauveli :haart:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei taas pysty käsittämään :(
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200812298837008_uu.shtml

Oma pentu saa illalla taas monta isoa halia :haart:

kylmät väreet vaan kulki pitkin selkää kun luin tuota juttua...kyllä, ymmärrän että koiraan voi mennä hermot, mutta en pysty käsittää miten joku voi olla niin julma että tekee koiralle tuollaista :(?! miten joku voi vaan jatkaa kun koira katsoo pelokkailla silmillään kysyen "mitä pahaa olen tehnyt"?

Sekopäisiä ihmisiä on ikävä kyllä.
Hämmästelen jos tuo suhde jatkuu.

No anyways, koiran kanssa kävästiin pienellä lenkllä jälleen kerran. Huomenna pitäis käydä eläinlääkärin tarkistuksessa tuon nisäkasvaimen vuoksi. Samalla leikkauksella ilmeisesit poistatan kohdun koiralta, sillä ei tolle enää pentuja teetetä. Pääseepähän eroon noista metsästyskauden juoksunlykkäyksistä, mitä on joutunut tabuin ja viime syksynä piikillä hoitamaan kuntoon. Seurueessa kun on uroskoiriakin, niin ei tuosta mitään tuu. Lisäksi seuraava koira on uros, joten eipähän tuu mitään häsmäköitä kesän aikana, kun olen pois kotoa :D

Tietenkin tuossa aina jäytää se mahdollisuus, että jos toi on jotain vakavempaa... pitää ristiä sormet ja toivoa, ettei ole.

attachment.php

attachment.php

Liitteet

• TLP_2158.jpg
    TLP_2158.jpg
    168,9 KB · Katsottu: 122
  • TLP_2159.jpg
    TLP_2159.jpg
    143,6 KB · Katsottu: 111
  • TLP_2161.jpg
    TLP_2161.jpg
    141 KB · Katsottu: 599
  • TLP_2162.jpg
    TLP_2162.jpg
    168,6 KB · Katsottu: 606
  • TLP_2184.jpg
    TLP_2184.jpg
    172,3 KB · Katsottu: 113
  • TLP_2130.jpg
    TLP_2130.jpg
    92 KB · Katsottu: 120
Eettinen dilemma:

Olen aina rakastanut eläimiä. Lapsena kun metsän keskellä asuttiin, löytyi kissoja, koiria, kaneja, rottia(luonnonvaraisena) ja hepokin laitumella juoksenteli. Aika kuitenkin kului ja yksitellen eläimet kuolivat pois. Kissoista varsinkin yksi oli itselle hyvin rakas, tuli meidän perheeseen pois annettuna. Tuli tervehtimään mua kun tulin yksin koulusta jäätikön läpi tyhjään ja kylmään taloon. Muutama vuosi sitten sekin kuoli. Sisko asuu nykyään entisen kämpän naapurissa ja pitää kahta koiraa. Joka päivä koirat juoksevat metsässä ja kesällä uivat järvessä siskon kanssa.

Ajattelin aina että kaupunkiasuntoon ei voisi eläintä ottaa, pieni yksiö jossa ystävä olisi vain vankina. Mutta olisiko noin jos kyseinen kissa olisi elukoiden suojakodista haettu ja muuten lähinnä lyijykomppanian eteen menossa? Kuitenkin tiedän että haluaisin antaa sille hyvän elämän ja huolehtia kaverista loppuun asti. Osaisiko se arvostaa sitä?

Mites muilla?

Eettinen dilemma:
Ajattelin aina että kaupunkiasuntoon ei voisi eläintä ottaa, pieni yksiö jossa ystävä olisi vain vankina. Mutta olisiko noin jos kyseinen kissa olisi elukoiden suojakodista haettu ja muuten lähinnä lyijykomppanian eteen menossa? Kuitenkin tiedän että haluaisin antaa sille hyvän elämän ja huolehtia kaverista loppuun asti. Osaisiko se arvostaa sitä?

Mites muilla?

Ei eläin kai osaa arvostaa tai olla kiitollinen tuollaisesta hyväntekeväisyydestä...mutta itse tiedät tehneesi oikein. ainakin mun mielestä kuulostaa hyvältä idealta. eläimet kumminkin sopeutuu hyvin eri oloihin, kunhan saavat alkukantaiset tarpeensa tyydytetyksi.

Eettinen dilemma:

Olen aina rakastanut eläimiä. Lapsena kun metsän keskellä asuttiin, löytyi kissoja, koiria, kaneja, rottia(luonnonvaraisena) ja hepokin laitumella juoksenteli. Aika kuitenkin kului ja yksitellen eläimet kuolivat pois. Kissoista varsinkin yksi oli itselle hyvin rakas, tuli meidän perheeseen pois annettuna. Tuli tervehtimään mua kun tulin yksin koulusta jäätikön läpi tyhjään ja kylmään taloon. Muutama vuosi sitten sekin kuoli. Sisko asuu nykyään entisen kämpän naapurissa ja pitää kahta koiraa. Joka päivä koirat juoksevat metsässä ja kesällä uivat järvessä siskon kanssa.

Mites muilla?

Kissa ei paljon välitä siitä onko se sisäkissa jossain yksiössä. Neliömäärä kissan reviirille ei ole kummoinen, mitä se vaatii. Ainoa asia mikä tulee kyseeseen on se onko se kissa aiemmin ollut ulkokissa.

Kisu ei kaipaa sitä mitä se ei ole päässyt kokeilemaan eli jos ollut aina sisäkissa niin vallan mainiosti tulee viihtymään siellä yksiössä kunhan jotain virikkeitä löytyy.

Kyllä se kissakin nauttii jos on sitä tilaa missä rallata ja leikkiä.
Melkein meinasin kirosanoja tähän laittaa , mutta enpä laita vaan sanon vain että kyllähän se eläin tottuu asumaan vaikka pahvilaatikossa jos sitä sellaisessa väkisin pitää.
Kyllä eläintä ottaessa pitää miettiä asiaa kaikilta kanteilta , onko aikaa , onko rahaa , jaksaako leikkiä jos vaikka se kissa roikkuu lahkeessa etc etc....

Ihmiset ottaa lemmikkejä ihan liian heppoisesti ja sit nähdään tuollaisia V***N paskahousuja kuten iltalehti taas tänään kirjoittelee jotka purkaa oman aivottomuutensa viattomiin eläimiin...

Ehkä siinä oli vähän vitutusta kirjoituksessa mukana , mut mitä muutakaan voi olla kun lukee iltalehden uutisia.... S*****A :evil:

Mites muilla?

Useinmiten suojakodista otettua kissaa ei saa ottaa muuta kuin sisäkissaksi. Ainakin Vaasan kissatalolla piti täyttää sopimus jossa vakuuttaa pitävänsä kissaa sisällä. Vaikka kissanpennut onkin söpöjä suosittelen hankkimaan suojakodista aikuista kissaa koska kissatalot on niitä pullollaan. Lisäksi aikuinen kissa on jo valmiiksi sisäsiisti.

Ylempänä jo mainittiin mahdolliset eläinlääkärikulut lemmikkien hoidossa. Mä saan itkuhuutokiukkuraivarit aina kun kuulen näistä tapauksista joissa eläin on lopetettu kun ei ole haluttu laittaa rahaan sen hoitoon. Tuollaisten asioiden pitää olla mietittynä etukäteen.
Ystäväni pelasti visa-kortti kun sen koira kiidätettiin keskellä yötä leikkaukseen (vatsalaukun kiertymä), leikkaus+ lääkkeet pikkaisen vajaat 1000 euroa. Minua ihmetytti suuresti ettei päivystävältä eläinlääkäriltä olisi saanut laskua mukaan vaan leikkaus piti maksaa heti. Ei kuitenkaan voida olettaa, että kaikilla olisi mahdollisuus taikoa keskellä yötä tonni tuosta vaan. Eläinlääkärikin oli kysynyt onko ystäväni varma, että haluaa leikkauksen kun eihän siinä ollut varmuutta selviääkö koira ja hinnan oli muistanut mainita moneen kertaan + koiran iän (kannattaako yli 10-vuuotiasta leikata yms. idioottimaista kun kyseessä on perusterve ja eloisas koira). Tottakai ystäväni halusi ja nyt on taas iloinen ja virkeä koira elämässä kiinni.

Ylempänä jo mainittiin mahdolliset eläinlääkärikulut lemmikkien hoidossa. Mä saan itkuhuutokiukkuraivarit aina kun kuulen näistä tapauksista joissa eläin on lopetettu kun ei ole haluttu laittaa rahaan sen hoitoon. Tuollaisten asioiden pitää olla mietittynä etukäteen.
Ystäväni pelasti visa-kortti kun sen koira kiidätettiin keskellä yötä leikkaukseen (vatsalaukun kiertymä), leikkaus+ lääkkeet pikkaisen vajaat 1000 euroa. Minua ihmetytti suuresti ettei päivystävältä eläinlääkäriltä olisi saanut laskua mukaan vaan leikkaus piti maksaa heti. Ei kuitenkaan voida olettaa, että kaikilla olisi mahdollisuus taikoa keskellä yötä tonni tuosta vaan. Eläinlääkärikin oli kysynyt onko ystäväni varma, että haluaa leikkauksen kun eihän siinä ollut varmuutta selviääkö koira ja hinnan oli muistanut mainita moneen kertaan + koiran iän (kannattaako yli 10-vuuotiasta leikata yms. idioottimaista kun kyseessä on perusterve ja eloisas koira). Tottakai ystäväni halusi ja nyt on taas iloinen ja virkeä koira elämässä kiinni.

Mä kyllä ymmärrän tuonkin hieman toisin...on eri asia olla haluamatta laittaa rahaa lemmikin hoitoon kuin vain olla laittamatta, koska sitä rahaa ei ole...tottakai on hyvä olla säästössä jotain tai tiedossa joku tyyppi jolta saa rahaa lainaan, mutta kaikilla ei ole varaa pelastaa lemmikkiään vaikka niin haluaisikin ei sitä rakkautta rahassa mitata. eikä mielestäni ole sopivaa keskustella siitä pitäisikö köyhän ottaa lemmikkiä itselleen. eläimen ja sen hoidon laiminlyönti asia erikseen, jos ei ole vara ruokkia lemmikkiään asianmukaisesti tai hoitaa sen muita perustarpeita ja perus terveydenhoitoa...siis asioita jotka ovat tiedossa jo ennen sen hankintaa ei olisi pitänyt ottaa lemmikkiä alunperinkään.
vaikka kyseessä olisikin se sama 1000euroa se on toiselle paljon ja toiselle paljon vähemmän. niinhän se on, että vain rikkailla on varaa mennä yksityiselle lääkärille hoidattamaan itseään ja muut odottaa julkisella jonoissa jopa vuosia...eikä lopulta kukaan elä ikuisesti kuitenkaan.
voi myös miettiä että pitääkö sen lemmikin elossa vain itsensä vai ihan oikeasti sen lemmikin takia...jossain vaiheessa on vain ajateltava mikä on sille eläimelle parhaaksi.

Tulikin hunttilolle melkoinen extempore-leikkaus. Piti käydä näyttämässä eläinlääkärille tuota koiran nisäkasvainta ja oltais samalla varattu aika sen poistoon. Lisäksi oli ajatuksena poistaa samalla nukutuksella kohtu.

No lääkäri sanoi, että eiku otetaan samantein pois se kasvain, mutta kohtua ei kuulemma voi ottaa, koska se on niin liki ne haavat että voi tulla verenkiertohäiriöitä.

No poistetaan se kohtu sitten helmikuussa. Pakko varautua ko. toimenpiteellä siihen, että toukokuun huitteissa tulee uus koira ja se on uros. Tää on kuitenkin jo 7.5v ikäinen, joten ei tuosta haittaakaan ole. Ovat kuuleman mukaan jopa rauhoittuneet riistatilanteissa tuolla hommalla ja se ei tuolle höyrypäälle ois kyllä yhtään paha asia.

Kuluista, leikkaus maksoi 150€ ja kasvaimen tutkittaminen 78€. Toi tutkituttaminen ei mikään pakkohomma ois ollut, mutta kyllä mä haluan tietää oliko se pahan- vai hyvänlaatuinen kasvain. Jos se on esim. syöpä, niin pitää ruveta katsomaan hautapaikkaa, sillä kärsimään en koiraa jätä.

1. harmi tuossa oli, että tuli noin extempore, että oisin ottanut kameran matkaan ja kuvannut ko. tapahtuman.. mikäli lääkäri olisi suostunut. Ei oo noita leikkaussalikuvia paljoa varmaankaan esillä. No pitää katsoa tuon kohdunpoiston aikaan uudemman kerran.

Ootko TLP vakuuttanut koiraasi? Entäs muut pakkiksen metsästyskoiran omistajat(ja muutkin)? Jos löytyy kokemuksia koiravakuutuksista, niin mielelläni kuulisin kokemuksia eri vakuutusfirmoista.

Meille tulee koiranpentu pian ja ollaan ajateltu vakuuttaa se kun metsästyskoirasta on kyse niin kaikenlaista voi sattua kun metsässä rymyää.

Mä saan itkuhuutokiukkuraivarit aina kun kuulen näistä tapauksista joissa eläin on lopetettu kun ei ole haluttu laittaa rahaan sen hoitoon. Tuollaisten asioiden pitää olla mietittynä etukäteen.
Täysin samaa mieltä. Ei kyllä tullut opiskelijana mieleenkään että koiran olisin ottanut, kun kuitenkaan pahimman sattuessa ei olisi ollut varaa siitä pitää kunnollista huolta. IMO kasvattajillakin pitäisi jotain vastuuta olla (ja onkin) siinä, ettei ihan millaiselle tahansa ihmiselle koiraa anna, myös taloudellista tilaa siis katsottava... (meiän beagle on sairastavaa sorttia ja joka vuos menee monta sataa niihin sen lääkkeisiin... Ei ois opiskelijana ollut varaa tähänkään...)

Meillä ei oo beagle vakuutettu kun ei se nyt niin paljon metällä käy, mutta tuleva laika oletettavasti vakuutetaan. Eli kiinnostais minuakin kokemukset vakuutuksista.

Ootko TLP vakuuttanut koiraasi? Entäs muut pakkiksen metsästyskoiran omistajat(ja muutkin)? Jos löytyy kokemuksia koiravakuutuksista, niin mielelläni kuulisin kokemuksia eri vakuutusfirmoista.

Meille tulee koiranpentu pian ja ollaan ajateltu vakuuttaa se kun metsästyskoirasta on kyse niin kaikenlaista voi sattua kun metsässä rymyää.

Kuulun sarjaan muutkin :D , eli meille tuli sekarotuinen tyttökoita ja avovaimo sille vakuutusta kyseli ja fenniasta tuli lappu, että korvaavat kulut 200:aan euroon asti , joten jätettiin ainakin nyt ottamatta. Eipä tolla rahalla paljoa juhlita, toki ensimmäinen lääkärikäynti oltaisiin tolla saatu kuitattua.

Kuulun sarjaan muutkin :D , eli meille tuli sekarotuinen tyttökoita ja avovaimo sille vakuutusta kyseli ja fenniasta tuli lappu, että korvaavat kulut 200:aan euroon asti , joten jätettiin ainakin nyt ottamatta. Eipä tolla rahalla paljoa juhlita, toki ensimmäinen lääkärikäynti oltaisiin tolla saatu kuitattua.

Juu ei tolla 200€:lla saa kuin pieraista lääkärin eteisessä. Jostain foorumilta luin että Tapiolan koiravakuutukset olisivat asiallisia. Tiedä sitten, pitää tutkia.

Mulla oli tuo vakuutettu ensimmäiset 3v sen elämästä. Toi on ns. 'kohellusaika', jolloin sattuu ja tapahtuu. Tuohon hommaan ei varmaan edes mikään vakuutus olisi auttanut, tiedä sitten. Tosin noi on ensimmäiset lääkärikulut, mitä sille tarvii maksaa, toimenpiteestä siis. Aiemmin ollaan kuvautettu kahdesti ja 1. niistä meni jo vakuutukseen. Ton toisen aikana ei enää ollut vakuutettu, joten kuvaus ja hoito meni omasta pussista. Ei ollut pientä kipulääkitystä kummempaa silloin, kun tuolta halkesi tuosta 'käpläselästä' luu. Ei onneksi mennyt poikki, vaan sellainen viiru että ehkä oli halki, ehkä ei.
Tulevan uuden koiran kanssa mietin vakuutuksen ottamista, katsotaan nyt mitä ehtoja noihin saa. KASKO sen olla pitää, mikäli meinaan rahaa käyttää moiseen.

Korvaussummat yleensä menee koiran hinnan mukaan, eli jos rotu maksaa yleisesti 800€, niin se on myös max. korvaussumma. Näin ainakin itsellä on käsitys. Voihan noissa olla jotain korotettuja lääkärikulumaksuja, mutta harvemmin noihin menee aivan älyttömästi rahaa.

Mä olen myös ymmärtänyt, että vakuutukset menee käytännössä koiran ostohinnan mukaan (meinasin laittaa arvon, mutta ei ostohinta määritä minulle koiran arvoa). Ystäväni ei ottanut sekarotuiselleen vakuutusta, koska se ei olisi kattanut juuri mitään. Toinen koira on puhdasrotuinen (juurikin tuo jonka leikkauksesta mainitsin) ja vaikka vakuutus ei tätä viimeistä leikkausta kattanutkaan, kun siinä oli 10 vuoden ikäraja niin ystäväni laski vakuutuksen olleen pitkässä juoksussa hyvinkin kannattava.Ihan jo yhden aiemman pikku leikkauksen, lasinsirun poistamisen tassusta yms. vaivojen takia.

Ja Malena: ei nyt mennä siihen pidetäänkö joitain lemmikkejä liian pitkään luonamme. Eri asia olla raskimatta luopua ja näin tuottaa eläimelle turhaa tuskaa. Mä vaan olen sitä mieltä, että jos lemmikillä on hoidettavissa oleva vamma, josta toipumisen ennuste on hyvä niin maksoi mitä maksoi se hoidetaan ja myydään vaikka persettä, että ne rahat saadaan kasaan.

Viimeksi muokattu:
Miulla on monta kertaa ollut mielessä tuo kaikkien koirien vakuuttaminen, mutta en vaan ole yksinkertaisesti saanut ajoiksi. Tuossa talvella on tarkoitus vähän tarkastaa noita vakuutuksia ja samalla kilpailuttaa ne uusiksi, niin samalla sitten jos noille elukoille niitä vakuutuksia laittelisi. Eihän se raha koiraa takaisin tuo, mutta ainakin se helpottaa sitten yllättävän tilanteen tullen sitä uuden pennun ottoa. Meikäläisen kohdalla ehkä ne skenaariot tuon vakuutuksen tarpeen suhteen on koiran auton alle jääminen, hukkuminen, suden suuhun joutuminen, hirven potkimaksi joutuminen...Eli kyllähän noita riskejä noilla varsin liikkuvilla metätyskoirilla on maailma täynnä. Nuo vakuutusten hinnat on kyllä aika korkeita. Muistaakseni semmonen yhdistelmävakuutus, joka kattaa kaiken tapaturmista lääkärikuluihin, kustantaa sen 200-300 euroa vuositasolla per kärsä. Joku sanoo tietenkin nyt, että eihän tuo mitään ole, mutta kyllä se ainakin meikäläisen perseessä alkaa tuntumaan, jos kaikkien muiden vakuutusten lisäksi koirien vakuutuksiin uppoaa 600-900 euroa vuodessa. Tosin, että en kyllä lääkärikuluja vakuutuksiin huomioisikaan, aika vähän noita koiria lääkärissä kyllä tarvitsee käyttää. Korvaussummat ei mene aivan välttämättä yksioikoisesti koiran rotukohtaisen hankintahinnan mukaan, vaan esim. KVA-koiran vakuutusarvo taisi kennelliiton mukaan olla jo kolme tonnia ja olikohan se sitten kaksoisvaliokoiralla jo viitisen tonnia. Varmaanhan nuo netistä löytyy, mutta en jaksa nyt kaivaa...
Niin, ja unohtui mainita, että noissa koiran ja auton yhteentörmäyksissähän muuten korvausvastuu on koiran omistajalla ja vähän epäilen, että se ei ole muuten koiran omistajan tieliikennevakuutus, joka sen vastapuolen vahingon korvaa, vaan kyllähän se omistajan omasta pussista menee. Eli näissä tapauksissa tuosta koiran vakuutuksesta löytyy apu. Se uuden mersun puskuri tuskin ihan halpa on...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom