Yleinen lemmikkikeskustelu

Onko porukalla huonoja kokemuksia eläinlääkäreistä?

Mutsin kissa sai jossain rutiinioperaatiossa jotain lääkettä eläinlääkärin pilkkuvirheen takia muistaakseni 10 tai 100 kertaisen määrän, minkä seurauksena elimistö oli kuukausia hiukka heikkona. Elpyi kuitenkin lopulta.

Samoin olen huomannut että jos kissan ikä on yli ~8v ja vaivaa on niin ainakin pienempien paikkakuntien konitohtorit eivät osaa tehdä oikein muuta kuin suositella lopettamista. Appivanhempien kissa oli juuri lopetettu eläinlääkärin suosituksesta sen isommin tutkimatta, kun olivat vieneet lääkäriin sen takia että elukasta oli ollut jonkin aikaa veto pois ja eväs ei ollut maistunut normaalisti. Ei siis todellakaan vielä ollut missään kehäraakki-iässä.

Eli kyllä tuntuu olevan elukkapuolella ihan yhtä epäpätevää porukkaa kuin ihmisiäkin tohtoroimassa. Yleensä samoilla peukalosäännöillä kuin ihmisellekin lekuria valitessa löytyy elukoillekin parempaa hoitoa. Puskaradio yleensä myös toimii näissä hommissa eli ne paikkakunnan paskimmat kioskit ainakin yleensä tiedetään hyvin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilen sitten tuli meidän perheeseen Kaarlo pentu. Se on Korat rotuinen pikku rääpäle :) Harald on yrittänyt sen kanssa leikkiä, mutta vielä se on sen verran ujo, että sähisee vain "pois läheltä"... Haraldin kanssa oltiin eilen myös ensimmäisessä näyttelyssä ja se hurmasi siellä ihmisiä rennolla asenteellaan ;)

Ensimmäisessä kuvassa on Harald rentona ja sitten Kaarlo, joka leikkii nallen tappoa :)

Voi miten söpöjä. :) Kyllä mä edelleen itse haluan sen ranskanbulldoggin seuraavaksi. Tässä pari kuvaa Reinosta, se on taas kasvanut kovasti.:haart:

Liitteet

• IMG_1594_pieni.jpg
    IMG_1594_pieni.jpg
    42,9 KB · Katsottu: 178
  • IMG_1595_pieni.jpg
    IMG_1595_pieni.jpg
    50,4 KB · Katsottu: 259
Juu selasinpa tän läpi ja enpä bongannu ku yhden fretin omistajan,ni pakkohan miun on laittaa mein tuholaisista kuvia tänne :) Valkoinen on 4 vuotias tyttö Nasu ja tumma kaveri 2 vuotias Veltto poika.Ihme energia pakkauksia!!:D
Höh no en saanu kuvii näkyviin

Onko porukalla huonoja kokemuksia eläinlääkäreistä?

On muitakin kuin tämä, mutta tosta lopettamishommasta tuli mieleen:

Mun jo edesmennyt pupu onnistui jotenkin ulkotarhassa kaivaessaan multaa saamaan ilmeisesti jonkinlaisen tulehduksen kynnen ja varpaan väliin (siis vähän niinkuin kynsivallin tulehdus tms), siltä se ainakin näytti. Ei märkinyt eikä mitään, mutta varvas vähän turpos ja kynsi näytti vähän heikolta. Siitä sitten kanin kanssa lekurille, joka pyöritteli silmiään eikä tiennyt mikä voisi olla ongelmana. Sanoi sitten, että vaikuttaa ihan joltain kasvaimelta varpaassa, eli jos haluan selvyyden pitää kani nukuttaa, jotta saadaan koepala, joka sitten lähetetään Ruotsiin (lähin tutkimusasema)jne. mutta tulee kalliiksi "kun miettii kanin hintaa" (ei noin voi sanoa!!!:curs: ) ja toisekseen olisi ollut riskialtista, kun kani oli kuitenkin jo 8 vuotias.

No, maksettiin sitten "turhasta", olisko se saanut jonkun antibioottikuurin mukaansa jonka sitten söi. Parin viikon päästä varvas palasi normaaliksi, ja kani eli vielä reilut kaksi vuotta ihan terveenä. Toi "kynsivallin tulehdus" oli siis ihan oma diagnoosi. Ai niin, ja kynsi putosi pois, verisuoni oli ilmeisesti jotenkin surkastunut siitä, mutta eipä tuo millään lailla jänistä häirinnyt.

Tuntuu siltä, ettei kannata mitään lääkäreitä käyttää, jos on pieniä vaivoja, kun ne ei kuitenkaan tiedä mitä siellä tapahtuu. Tottakai eri asia on, jos elukka lakkaa kokonaan syömästä tai näyttää jotenkin todella tuskaiselta. Mutta aika kummallista mun mielestä..

Tuntuu kyllä että joskus oma arvaus on ihan samoilla viivoilla eläinlääkärin kanssa. Onneksi asuu Helsingissä niin on vähän kilpailua ettei voi lopettaa vaan jokaista elukkaa joka eteen kärrätään.

On pakko pistää tää kuva tänne...on niin huvittava. Siinä meidän pennut täydessä touhussa ;)

Liitteet

• yhteiskuva a.JPG
    yhteiskuva a.JPG
    58 KB · Katsottu: 329
:itku: Mun rakas koiruli (1 v) sai tylyä tuomiota lääkäriltä...lääkäri suositteli eutanasiaa mutta sanoi että jos haluan yrittää niin voi kokeilla leikata 50% onnistumis mahdollisuudella..2 leikkausta ..toipuminen kestää vuoden kun molemmat lonkat leikattava..3kk välein...ei voi taata onnistumista eikä kivuttomuutta..2 viikon sisään pitäisi päättää kumpaan lähden..kuka haluaisi koiransa kärsivän vuotta lisää jos sillä ollut nyt jo pitempään vammastaan kipuja, mutta kuka haluaisi jättää käyttämättä pienen toivon :itku: :itku:
..ja sinne ja tähän kyl loppui mun kisadietti,budjetti ja motivaatio...aavistin kyl jo viikko sitten et jää mun kisasuunnitelmat sinne eläinlääkäriin vaikkei sitä ihan ehkä uskonutkaan..mut IHAN sama kunhan saisin koirulin takas terveeksi mikä taitaa olla turha toivo :itku: :itku:

:itku: Mun rakas koiruli (1 v) sai tylyä tuomiota lääkäriltä...lääkäri suositteli eutanasiaa mutta sanoi että jos haluan yrittää niin voi kokeilla leikata 50% onnistumis mahdollisuudella..2 leikkausta ..toipuminen kestää vuoden kun molemmat lonkat leikattava..3kk välein...ei voi taata onnistumista eikä kivuttomuutta..2 viikon sisään pitäisi päättää kumpaan lähden..kuka haluaisi koiransa kärsivän vuotta lisää jos sillä ollut nyt jo pitempään vammastaan kipuja, mutta kuka haluaisi jättää käyttämättä pienen toivon :itku: :itku:
..ja sinne ja tähän kyl loppui mun kisadietti,budjetti ja motivaatio...aavistin kyl jo viikko sitten et jää mun kisasuunnitelmat sinne eläinlääkäriin vaikkei sitä ihan ehkä uskonutkaan..mut IHAN sama kunhan saisin koirulin takas terveeksi mikä taitaa olla turha toivo :itku: :itku:

Helvetin vaikeita päätösiä nämä.:( Onko kyseessä vanha koira?

:itku: ei voi muuta kuin :itku: :itku:

No mulla 6v koira(avatar), ollut pennusta asti mulla ja molemmissa lonkissa pitkälle edennyt nilvelrikko joka todettiin noin 3kk sitten. yks vaihtoehto olis ollut leikkaus, mutta tällä hetkellä se saa kipulääkettä ja jotain toista joka auttaa muodostamaan nivelnestettä.
Lääkityksen jälkeen se on ollut kun eri koira ja mellastaa pihallakin ihan erilailla =) lääkitys auttaa siis tässä tapauksessa. Yhtenä vaihtoehtona lääkäri vielä sanoi, että sille voidaan vielä antaa 1/2 vuoden välein jotkut nivellääkepiikit lonkkiin, mutta niitä ei nyt ainakaan tarvita.

Kerron tämän siksi, että ajattelin jos lääkäri ei ole kertonut kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja(kun niitä lääkäreitäkin tuntuu olevan joka lähtöön), tosin en nyt kyllä tiedä tarkkaan mikä sun koiralla on, mutta jos on nivelrikko...

Yhtenä vaihtoehtona lääkäri vielä sanoi, että sille voidaan vielä antaa 1/2 vuoden välein jotkut nivellääkepiikit lonkkiin, mutta niitä ei nyt ainakaan tarvita.

Noi nivellääkepiikit auttaa todella vaikeissakin tapauksissa.

Modet ottakoon pois jos katsovat aiheelliseksi, mutta tuolta sotakoiraosaston klinikalta saanee parhaan mahdollisen avun haukulleen: http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/skos/klinikka.dsp

Jotenkin vaan silloin toi piikittäminen ei oikein tuntunut hyvältä ajatukselta, mielessä kävi jo leikkauskin (molemmat lonkat), mutta nyt mennään ainakin lääkkeillä. Pitää kyllä myöntää, että olin ton lekurin käynnin jälkeen aika hajalla, kun ei tiennyt kuinka käy, kaikken pahimmaltahan se tuntuu jos oma koira joutuu kärsimään.
ja stemiä EBBAlle ja koiralle kyllä kaikki vielä hyväks muuttuu ...

Meidän haukulle noi nivellääkepiikit oli ainoa vaihtoehto (kyse ei ollut lonkista, vaan muista takajalkojen nivelissä olevista synnynnäisistä vammoista joita ei voinut korjata leikkaamallakaan), raukka ei välillä meinannut päästä edes jaloilleen. Piikit auttoivat todella hyvin, koira pystyi liikkumaan täysin normaalisti ja kivuitta liki vuoden verran.

Tosin tällä tarinalla ei ole niin onnellista loppua: koska koiran nivelissä olleita vammoja ei pystynyt mitenkään täysin korjaamaan, sen kivut tulivat takaisin. Siinä vaiheessa kun niin rakkaasta haukusta tuli levoton ja liikkuminen kävi uudelleen vaikeaksi, ei ollut enää vaihtoehtoja. Oman koiran lopettaminen oli yksi vaikeimmista päätöksistä ikinä, mutta vielä vaikeampaa oli katsoa kun se kärsi kivuistaan.

Kissa-ihmisiä ollaan:D
Tässä on elämäni mies...noh...melkein mies. 11v eikä meninkiäkään että käyttäytyisi sen mukaan. Hepuleita kunnolla päivittäin, noutaa heitetyt lelut.Kuorsaa sängyssä rellottaessaan selällään:lol2:
Linssilude:)

Liitteet

• Merlin.jpg
    Merlin.jpg
    5,3 KB · Katsottu: 234
Kissa-ihmisiä ollaan:D
Tässä on elämäni mies...noh...melkein mies. 11v eikä meninkiäkään että käyttäytyisi sen mukaan. Hepuleita kunnolla päivittäin, noutaa heitetyt lelut.Kuorsaa sängyssä rellottaessaan selällään:lol2:
Linssilude:)

Tuttua tuo :) Linssilude löytyy tästäkin huushollista ja vaikka pentu vielä onkin, osaan kuvitella, miten se jää ikuiseksi pojaksi :D Lelujen noutoa en vielä oo opettanut, pitääkin alkaa treenaamaan...

*hauskan näköinen veijari tuo kisusi* :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom