Yleinen lemmikkikeskustelu

Miksi ei saisi?
Pennulle yksi paikka on ikävä paikka (=häkki) ja sinne lykätään aina omistajan poistuessa. Jolloin pentu yhdistää omistajan poistumisen häkkiin joutumisena. Ihan taatusti kiva tulevaisuus edessä.

Helpompi opettaa pennulle häkki rauhoittumispaikaksi silloin, kun pentu on valmiiksi väsynyt; lenkin jälkeen, leikkituokion jälkeen jne. Näin ollen pentu yhdistää häkin lepäilyyn, jolloin ei tarvitse erikseen "opettaa". Ajattelen tässä lähinnä 7-8-viikkoista pentua (tai minkä ikäisenä pentu kotiin on tullutkaan) ja siitä seuraavia viikkoja. Aikuisen koiran kanssa on se ja sama, mihin sen laittaa "rangaistustaan" kärsimään.

Miksi kesken koheltamisen se koira pitää käskeä häkkiin? Eikö voi komentaa ennen koheltamista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pennulle yksi paikka on ikävä paikka (=häkki) ja sinne lykätään aina omistajan poistuessa. Jolloin pentu yhdistää omistajan poistumisen häkkiin joutumisena. Ihan taatusti kiva tulevaisuus edessä.

Voi kai sen noikin tehdä. Meillä koira totutteli häkkiin nukkumalla siellä yöt, meidän makkarissa. Vasta myöhemmin siitä tuli paikka missä rauhoitutaan myös käskystä.

Miksi kesken koheltamisen se koira pitää käskeä häkkiin? Eikö voi komentaa ennen koheltamista?

Toi tulevaisuuden ennustaminen ei aina onnistu, koiralla, joka syttyy nopeammin kuin bensahöyryt raivokkaaseen toimintaan. Sen syöminenkin on sitä, että hotkitaan kaikki kerralla suuhun/ruokatorveen ja juostaan ne sitten alas :D

Voi kai sen noikin tehdä. Meillä koira totutteli häkkiin nukkumalla siellä yöt, meidän makkarissa. Vasta myöhemmin siitä tuli paikka missä rauhoitutaan myös käskystä.
Näitä nettikeskustelun kiroja. :) Mä käsitin, että alusta asti häkkiin viskataan vain rauhoittuessa + omistajien poislähtiessä. Eri asia, jos totuttaa (tavalla tai toisella) häkin kivaksi rauhoittumispaikaksi.

Toi tulevaisuuden ennustaminen ei aina onnistu, koiralla, joka syttyy nopeammin kuin bensahöyryt raivokkaaseen toimintaan. Sen syöminenkin on sitä, että hotkitaan kaikki kerralla suuhun/ruokatorveen ja juostaan ne sitten alas :D
Mä en aina muista, ettei kaikki ole samanlaisia kotinatseja ku mä. Meillä ei sisällä tapahdu minkäänlaista koheltamista - edes pentuaikana. Olisin varmaan lepsumpi, jos olisi yksi tai kaksi koiraa, mutta tää määrä saa sellaisen härdellin ja metelin aikaiseksi, ett naapureiden lisäksi sekoaisin mä.

Onko kukaan opettanu kissoja tekemään mitään kikkoja? Loppuu ideat kesken, pitäs keksiä jotain uusia temppuja jotka pohjautuis joihinki intuitiivisiin juttuihin.

Tässä on pari kuukautta sitten napattu video:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä opetin ne joskus tökkäämään nenällä sormea ja istumaan. En ole hetkeen niitä temputtanut, joten ei ne enää muista. Toinen teki joskus niin, että kesken temppujen se lompsi ruokakupilleen syömään. Katsoi ilmeisesti pääsevänsä helpommalla niin. :D Kannattaa lainata kirjastosta jotain kissan naksutinkoulutus kirjoja. Niissä on monenmoista. :)

Jimiltä tuli dokkari koirista pari päivää sitten, kannattaa netistä katsoa se. Jännää tietoa, se bloodhound juttu oli hyä miten sen hajuaisti toimii.

Oon kyllä tässä häkki asiassa täysin erimieltä. Kavereilta löytyy koira, joka pentuna kasvatettiin juuri tälläisellä häkitysmenetelmällä ja lopputuloksena tuli koira, joka ei osaa rauhoittua missään muualla kuin häkissä. Mahdottomuus esimerkiksi pitää koiraa ihmisen kanssa samassa tilassa, jos vieraita tulee käymään.

Mulla on koiria häkitetty rankasti :D
ihan ovat pennuista saakka tottuneet että joskus ollaan häkissä.
uudet pennelit on ekat yöt viettänyt teljettyinä häkkiin. sitten kun on eka hiljainen yö jätetään jatkossa häkin ovi auki yöksi.
Mut mulla koirat matkustaa autossa häkissä, ja näyttelyissä nyt käytännön syistä koirat viettää aikaa häkeissä kun omaa vuoroa odotellaan.
Tällä hetkellä on kotona kaksi koiraa joista toinen makoilee lattioilla ja yksin ollessa sohvalla, ja toinen menee sinne häkkiinsä yöksi ja nukkuu siellä päivisin, kotona ollessa makoilee olkkarin lattialla sekin.
Mitä rauhoittumiseen tulee, niin joo onhan toi junnu häslä joka tilanteessa jos sille ei karjase että riittää jo, mut ei se sitä häkkiä rauhoittumiseen tarvitse. Se on se paikka missä saa olla rauhassa ja mihin muut koirat ei mene.

Ei se häkki sen kummallisempi tottuneelle koiralle ole kuin mikä tahansa rottinki tai muu vastaava peti. Koira ottaa omaksi paikakseen sen missä sen on hyvä olla.
Jos meillä sanoo koirille "oma mesta" niin toinen menee häkkiinsä ja toinen lattialle vanhalle sohvatyynylle.

Ei oo ollu puistos ketää muuta kun ollaan käyty, eikä edes mitää heiteltävää. Ite pitäny juosta ton kanssa prkl. Leikit on lähinnä "juokse parsonilta karkuun" tai "ota koira kiinni".
En ole pärjännyt kovin hyvin. :lol2:

Lähellä oli, ettei Iltapulun sivuilla olisi ollut isoa juttua, kuinka onneton koira jäi auton alle, kun omistajan huomio herpaantui hetkeksi. Syyhän olis tietysti ollut mun, koska kehtasin koirieni kanssa nousta parkkikselta jalkakäytävälle ja tämä innokas räyhääjä oli autotien toisella puolella fleksissä muutaman metrin omistajastaan edellä. Kaiken kukkuraksi risteyksestä tuli auto reipasta vauhtia, mutta tällä kertaa omistaja ehti ajoissa repiä koiransa takaisin ruotuun.

Mä en koskaan lakkaa ihmettelemästä, miten arvottomia fleksissä kulkevat koirat omistajilleen on. Joukkoon mahtuu niitäkin, jotka osaavat kulkea kunnolla, mutta harvemmin tulee vastaan. Mä en vois ikinä antaa anteeksi itelleni, jos mun mokan takia koira jäis auton alle. Vahingoille ei voi mitään, mutta fleksin käyttö on tietoinen riski.

Perkele, kun tulisi edes lumi maahan. Töitä ennen ja töitten jälkeen on mehtässä pimeetä ku mörön perseessä, niin tuppaa menemään tuo koiran liikutus vähän vaikeaksi. Remmilenkit, jotka ei lisää kuin vitutusta, tai juoksuttaminen hiekkatiellä auton edessä. Vaikka tuo tie onkin huolella tarkoitukseensa valittu, niin kyllä se vähän aina koiranomistajaa ahdistaa. Noh, juokseminen ainakin tuolle elukalle maistuu, 10 km noin 24 minuuttiin kusi yms. taukoineen, vaikka vähän yritin menoa hillittäkin :)

Koira vedelly purkkaa vissii, haisee mintulle. :lol2: Jostaa paperinpalan sisältä vissii löytänyt, noh eipä yks valmiiks jo pureskeltu mitää tee.

Lähellä oli, ettei Iltapulun sivuilla olisi ollut isoa juttua, kuinka onneton koira jäi auton alle, kun omistajan huomio herpaantui hetkeksi. Syyhän olis tietysti ollut mun, koska kehtasin koirieni kanssa nousta parkkikselta jalkakäytävälle ja tämä innokas räyhääjä oli autotien toisella puolella fleksissä muutaman metrin omistajastaan edellä. Kaiken kukkuraksi risteyksestä tuli auto reipasta vauhtia, mutta tällä kertaa omistaja ehti ajoissa repiä koiransa takaisin ruotuun.

Mä en koskaan lakkaa ihmettelemästä, miten arvottomia fleksissä kulkevat koirat omistajilleen on. Joukkoon mahtuu niitäkin, jotka osaavat kulkea kunnolla, mutta harvemmin tulee vastaan. Mä en vois ikinä antaa anteeksi itelleni, jos mun mokan takia koira jäis auton alle. Vahingoille ei voi mitään, mutta fleksin käyttö on tietoinen riski.
Mun mielestä flexi on muutenkin kaikessa muovisuudessaan helvetin epäkäytännöllinen. Eihän se edes tunnu oikealta käteen.
Miksei sitä koiraa voi vaan kuljettaa perus remmillä? ja jos sen pupen täytyy pästä sinkoilemaan mihin tahtoo niin vaikka jälkiliinassa sitten? ihan näppärästi senkin saa kerättyä lyhyeksi, etenin jos koiralle on yhtään luoksekutsua opettanut, ja oikeastaan muutenkin. Nää "flexiulkoiluttajat" on ihan oma kantansa.

Musta 7m itsekelautuvaa vaijeria on ihan käytännöllistä. Niin ja siinä on lukko, ei pitäis olla vaikeaa käyttää sitä mutta tuntuu olevan monelle.

Mun nähdäkseni ongelma ei ole siinä lukossa, tai sen käytössä. Ongelma on muun ympäristön tarkkaileminen, oman koiran (käytöksen) tunteminen, tapahtumien ennaltaehkäisy ja voima hallita koiraa.

Fakta on, että fleksistä ei saa samanlaista otetta kuin tavallisesta remmistä, ellei ymmärrä siirtää fleksiä toiseen käteen ja vapaalla kädellä ottaa kiinni lukon jälkeen olevasta leveämmästä osiosta, jolloin käyttäytyy kuin tavallinen remmi. Hyvin mielenkiintoisiin asentoihin ihmiset saavat kuitenkin kätensä yrittäessään pidellä lyhyessä narussa olevaa koiraa.

Jaah...eiks kahvasta saa paremman otteen kuin remmistä? Tai sit mun kädet on jotenkin erilaiset...

Saa, mutta yleensä siihen jää sen levennyksen verran (ellei enemmänkin) pituutta, jolloin joutuu taaksepäin vetäessään liikuttamaan koko käsivartta -> tasapaino horjuu -> koira pääsee tekemään uuden hyökkäyksen.

Tähän toki vaikuttaa se, että otan omat koirat aina ohituksessa lyhyelle hihnalle (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta), jolloin pystyn hallitsemaan ne paremmin. Ainoat hallitut tapaukset fleksissä on tapahtuneet pikkukoirien kohdalla (jos nyt puhutaan pelkästään räyhäävistä koirista), koska em. minimipituus on jotakuinkin sama mitta kuin pikkukoiran niska-fleksin alareuna-väli.

Hallinnassa olevilla koirilla on se ja sama, vaikka kaulapannasta roikkuisi pulkannaru.

Fleksi tai remmi, kunhan se koira on hallussa. Raivostuttaa nämä yksilöt, jotka riekkuvat fleksin päässä ja sinkoilevat ohituksen jälkeen kintereisiin kiinni.

Ite ollaan aina käytetty nahkaremmiä, mutta mun äiti kuuluu "flexiulkoiluttajiin" ja sillä on ihan mahtava tyyli! Sillä on pieni mitteli ja äiti aina lukitsee fleksin jollekin 2-3 metrin kantamalle ja sit se pitää toisessa kädessä fleksiä ja toisella kannattelee sitä löysää narua, ettei se kiristy tai vedä koiraa. Sit se painaa tuolla keskuspuistossa vasen käsi korkeella ilmassa roikuttaen siinä sitä narua ja hokee "tee kakkinen, tee kakkinen!" :D

Onko muut käyneet jo "vedättämässä" koiriaan kun lumet tuli?

Itse tuli just käytyä. Ei hyvää päivää millaista vauhtia jaksoi koira (pitbull/dogo argentino) vetää kahta ihmistä pulkassa (130kg yhteensä) :D
Ja nyt on voimat pois :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom