Yleinen lemmikkikeskustelu

Mittee meinaat lapatossulla? Mihin verrattuna alistuvia (miten se näkyy)? Näissä täytyy olla spesifimpi, muuten jää vaivaamaan :)

Lapatossu, lussukka, lapanen... you name it. Mun kokemusten mukaan sileäkarvaiset noutajat eivät ole päällepäsmäreitä, vaan ovat toisen koiran kohdatessaan enemmän haastamassa leikkiin kuin riitaan. Jos toinen koira on röyhkeämpi ne ennemmin ottavat alistujan roolin, kuin alkavat pullistella. Verrattuna nyt vaikka omaan koiraani, jossa on pahastikin päsmärin vikaa. Tai vaikka snautsereihin, rottweilereihin, amerikanbulldoggeihin... jne. Virtaahan niillä piisaa, eli en minä sitä tarkoittanut.

Nuo sun kysymykset on sen verran laajoja, että niihin saisi kirjoittaa kunnon esseet jos osaisi. Keskustelupalstalla se tuskin on kovin hyvä idea. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ota stressiä jos jonkun toisen koira juoksee irrallaan. Itse pidän koirani kytkettynä ja täysin ilman hallintaa oleva koira juoksee jostain oman "laumani" kimppuun niin repivät sen varmasti jos ei irtokoiran omistaja ole sillä sekunnilla pelastamassa omaa koiraansa. Ei kävisi mielessäkään maksaa tuossa tilanteessa mitään vastapuolelle joka itse aiheutti koko vaaratilanteen.

Pakko muuten hiukan palata tähän, ilman sarvia ja hampaita, kun mä en tykkää riitelystä. :) Jos noudatat johtajuusoppeja omassa koiranpidossasi, niin miksi ihmeessä päästäisit vieraan koiran sun hihnassa olevan koiran/koirien luo ja antaisit niiden vielä itse sen asian hoitaa? Parhaiten näyttäisit omille koirillesi olevasi johtaja, jos tuossa tilanteessa häädät irtokoiran hittoon. Mitä järkeä olisi antaa omien koiriensa repiä joku irtokoira, kun kerran siinä on oiva tilaisuus näyttää kuka on pomo ja hoitaa ikävät tilanteet.

Tämä sitten ihan yleisenä pulinana, eikä kenellekään suunnattuna. Mä pidän paljon omaa koiraani irti ja olen enemmän henkisen hihnan kannalla koiran hallinnassa. Syrjässä pelloilla ja metsissä se saa juosta olematta käskyn alla, kuitenkaan menemättä liian kauas. Taajamassa kuljetan sitä paljon ilman hihnaa, jolloin taas pidän sen käskyn alla. Meillä tuo käsky tarkoittaa sitä, että saa kulkea max. parin metrin päässä ja kauemmas ei mennä. Olen siis hirveä rikollinen, mutta ainakin luottamussuhde on parantunut koiran ja mun välillä paljon, sen jälkeen kun olen ruvennut enemmän rikkomaan järjestyslakia. Minä luotan enemmän itseeni kun näen sen olevan hallinnassa, ja näin ollen koira luottaa enemmän muhun ja uskoo kun käsken. Positiivinen kehä siis. Kyllä se tosin joskus metsässä saattaa jänön nähtyään käydä vähän jahtaamassa, jos en ajoissa ehdi kieltää. Ja niin, johtajuusopeilla mennään myös meillä, tarkemmin sanottuna pevimetodein.

Tuleeko ne leelucky aina käskystä luokse? Esim jos näkee jäniksen?

Periaatteessa kyllä. Tossa videolla taitaa olla aikalailla ainoa tilanne, jossa ei paljoa "tänne" käskyt oo auttaneet eli tuo petojahti. Kun koira lähtee säkin perään niin se ei enää paljoa kuuntele mitä sille huudellaan. Toi kun jäljittelee rodun alkuperäisiä käyttötarkoituksia niin koirat kiihtyvät aika kovasti jo nähdessään tuon säkin:

Itseasiassa noissa jänistilanteissa kiellän niitä jo ennen kuin se saalisviettikäyttäytyminen alkaa, eli heti kun koirat reagoi jänikseen. Kerran oon vähän myöhästynyt ja ehtivät lähteä perään kun pupu ryntäsi ohi. Juoksivat joku 20metriä perässä mutta kun huusin "EI" niin pysähtyivät ja sitten kutsusta tulivat silloinkin takaisin. Kaikesta huolimatta oon kuitenkin aina aika varovainen, missä noita pidän irrallaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nuo sun kysymykset on sen verran laajoja, että niihin saisi kirjoittaa kunnon esseet jos osaisi.

Pilikunviillaaja :) Kiinnostaa vain kuulla tarkemmin mielipiteitä. Toisena syynä on se, että tällä palstalla esiintyy ns. "rotuasiantuntijoita", jotka eivät edes välttämättä kyseisenrotuista koiraa ole edes nähneet. Jätän nämä nushaamiset jatkossa vähemmälle :)

Sumperon pumpero nousi eilen AVO-1 tuloksella kilpailuluokkaan.
Koiralla ikää 3.5v, mikä on Englantilaiselle kanakoiralle kohtuu alhainen ikä nousta VOI-luokkaan Suomessa.

Pistetään tähän päivän kulku "Ekipagen" toisen osapuolen silmin:

"Lapuan ABC:lle saapui aamulla 4. Ekipagen ohjaajan katras. Yhden ollessa NUO-luokassa ja siitä toisen samanluokkalaisen koiran peruttua kokeen, päätti tämäkin ohjaaja jättää starttaamatta. Kokeeseen lähdettin siis vain 3. koiran voimin. Keli oli mitä parhain, vaikkakin tuuli olisi saanut hivenen voimakkaampi olla. Aamupäivä starttasi jo niin tutuksi tulleesta vanhan Kauhavan tien varresta, Keskitien ja Rintatien välimaastoissa. Jo toisella hakukierroksella sattui kolmannelle koiralle ikävä työtapaturma ja sen koeurakka oli ristiviiksen avustuksella päättynyt. Herrasmiesmäisin elkein, jäi Ekipage Jorma Rissanen & Dina De Akelarre kuitenkin avustamaan Tawastian veljesten koesuoritusta.

Aamupäivän aikana saimme kolmen koiran kesken maastossa vain yhden lintutilanteen, jossa Keijo ei saanut ensiluokkaista osumaa fasaaniin. Noutoyrityksiä oli useita, mutta aina lintu karkkosi aivan koiran kuonon edestä hyvin lentoon lähtien, mutta jalkaansa roikottaen. Onneksi lintu tuli sitten kuitenkin talteen kerättyä, kun avustavan parin koira Dina teki sille riistatyön. Koe siirrettiin Simpsiöön, jossa heti alkutaipaleilla nähtiin Sumun 1. lintutyö. Ohjaaja pummaa kahdesti ohi, joten peli jatkuu. 7. erän maisemissa Sumu saa jälleen mahdollisuuden, mutta seisonnalta siivittyy Peltopyitä ja niille ammutaan Simpsiön puolella vain kunniaa. Myyrätarhan kupeessa Sumu vielä ottaa yhden seisonnan, mutta linnut ovat verkon takana myyrähäkissä ja avanssi ei yrityksistä huolimatta mene verkosta läpi. Seuraavassa erässä Sumu ottaa seisonnan ja räväkän avanssin, josta lintu meinaa jäädä suuhun ja ohjaaja katsoo linnun olleen Pyy ja jättää sen pudottamatta. Tuomari ja kanssakilpailijat korjaavat kuitenkin tiedon, että kyllä kyseessä oli se yksinäinen nyrkin kokoinen fasaani.

Peli jatkuu ja Siinnon parina Sumun 12. erä ja Siinnon 10. starttaa viljakuivurin kupeesta Alajärventien ja junaradan väliseltä alueelta. Siinto meinaa junaradan varressa pilata Sumun päivän lopullisesti, mutta onneksemme linnut eivät Siinnon seisontaa kestä ja koiran hämmästellessä lintujen lentoa paikallaan, jatkui erä eteenpäin. Viimeiset seisonnat saatiin kuivurin toisella polen, jolloin Siinto ja Sumu ottaa lähes yhtäaikaiset seisonnat linnuille pellon eri päissä. Keijon ilmoittaessa hivenen ennen seisontansa arvostelee tuomari ensin sen lintutyön. Homma hoidetaan korrektisti, linnun siivittyessä kuivuria ja autoja kohden jättää Keijo ampumatta kohti, ja lintu jatkaa matkaa kunnialaukauksen saattelemana. Nyt tuomarilta heltiää aikaa Sumun seisonnallekin ja siirrymme paikalle. Talon ollessa vajaan 100m päässä seisontapaikasta, ottaa tuomari puhelimen käteensä ja soittaa siinä asuvalle henkilölle. Luvan hellittyä riistatyöhön, asteli ohjaaja varmuuden vuoksi vielä talon puolelle koirasta, ettei vahinkoja tapahdu. Hivenen tahmeahko avanssi, fasaanikukko ilmaan ja 1. tonttiin. Toisella paikko juoksuun yrittävään lintuun maahan ja ohjaaja muisti tässä kohdassa sanoa koirallekin jotain. Sumu meinasi lähteä hakuun, mutta komentamalla rauhallisesti paikallaan olo jatkui. Tuomarin luvalla nouto, joka ei lainattujen sanojen mukaan “silmiä hivele, mutta riista tulee ohjaajalle” ja peli oli selvä. Haluan kiittää erityisesti Jorma Rissasta kokeen läpiviennin mahdollistamisesta ja kanssakilpailija Keijo Uusimäkeä hyvästä ‘veljestenvälisestä’ kamppailusta. Tuomarille pitää antaa myös kiitos siitä, että hän jaksoi koiria arvostella näinkin pitkään, vaikka yleensä 3 koiran kokeet ovat nopeammin ohi. Tulos oli se, mihin tiesin koiran kykenevän jos kaikki muu loksahtaa kokeen aikana paikoilleen. Nyt näin kävi ja kilpailuluokka saa meistä kohtuullisen aktiivisen Ekipagen syksylle 2013."

Sitten erään henkilön pokkarikuva:

DSCN0373.jpg

Pystyykö pitbull koira elää 30 neliöisessä yksiössä päivät yksin, kun töissä olen. Illalla olisi sille aikaa sitten lenkittää yms?

Millaista treeniä semmoiselle koiralle pitäisi antaa?

Itse asunut kotona aina koirien kanssa ja semmosta kaipailisin omaankin kämppään.

Pystyykö pitbull koira elää 30 neliöisessä yksiössä päivät yksin, kun töissä olen. Illalla olisi sille aikaa sitten lenkittää yms?

Itse asunut kotona aina koirien kanssa ja semmosta kaipailisin omaankin kämppään.
Eiköhän se pärjää, kunhan vaan liikutat sitä ennen töihin lähtöä riittävästi ja annat sille vaikka jotain aktiviteettia päiväksi esim kongi jonka sisällä lihaa. Jos on tosi energinen yksilö, niin sittenhän on riskinä se että purkaa turhautumistaan huonekaluihin.

Toki pystyy, kunhan tosiaan saa sitten muulla ajalla tarpeeksi liikunta/aktivointia. Ja just nuo Biroon mainitsemat kongit on hyviä leluja jättää koiralle. Kongin voi pakastaa lihoineen päivineen, jolloin siitä riittää hommaa pidemmäksi aikaa. Turhautunut ja liian vähällä liikunnalla/aktiviteetilla oleva pitbull voi tulla seinästä läpi, ja häkittämisen sijaan siinä voi sitten ihan syytellä itseään.

Rotuun kannattaa tutustua huolella, ja puntaroida sitten oman kokemuksen/ajankäytön ja rodun haastavuuden perusteella mikä on paras rotuvalinta :)

Juu kiitoksia tästä informaatiosta.

Täytyy vielä puntaroida asioita, kun jos on viikonloppuja muualls yms niin aika säätöä se on sitten koiravahti hommat ja matkustelut sen kanssa.

Mut halu on kova, haluisin treenata siitä semmosen lihamöhkäleen. :)
Minkälainen luenne pitbulleilla on, kun niillä nyt on koiratappelu juuria..

Juu kiitoksia tästä informaatiosta.

Täytyy vielä puntaroida asioita, kun jos on viikonloppuja muualls yms niin aika säätöä se on sitten koiravahti hommat ja matkustelut sen kanssa.

Mut halu on kova, haluisin treenata siitä semmosen lihamöhkäleen. :)
Minkälainen luenne pitbulleilla on, kun niillä nyt on koiratappelu juuria..

Ootko nyt varma että oot haluamassa juuri amerikan pitbullin, on nimittäin kohtuu hankala saada suomesta oikeita APBT:tä. Mut ihan yleisesti noilla "pitbull"- tyyppisillä koirilla, APBT, amstaffi, staffi jne on semmonen "iloinen luupää" -luonne. Luonnetietoo löydät varmasti etsimällä ja siihen perehdyt jos meinaat oikeasti koiran hommata...

Meidän amstaffi on pärjännyt mainiosti kerrostaloasunnossa, sen vakituinen elintila on vähän alle 40 neliötä kun osa huoneista on kiellettyjä jonne koiralla ei ole asiaa. Oon itse tullut siihen tulokseen etten jätä sille mitään varsinaista aktiviteettiä kuiten kongia tänne päiväksi, johtaa vaan siihen että se aktivoi itsensä kierroksille ja kun kongista loppuu herkut niin sitä aktivoitua energiaa puretaan sitten johonkin muuhun... Pururulla on aina tarjolla jos tekee mieli jyrsiä mutta lähes aina koira vaan vetää sikeitä koko työpäivän.

edit: tollasen koiran kanssa suosittelen häkin käyttöä junnuna. Oppii siihen ettei päivällä oo mitään tekemistä kotona ja vaan nukkuu, ei opi yksin ollessaan tekemään pahojaan. Meillä oppi tavoille niin hyvin että häkki teki itsensä tarpeettomaksi ja sen roudattiin ullakolle. ;)

Järkytin itseäni tänään, kun huomasin ajattelevani, ettei kissakaverin hankkiminen ehkä olekkaan NIIN paha idea loppujen lopuksi. Aikaisemmin en ole kissoista välittänyt, mutta huomannut, että yksin asuvana se seura olisi ihan jees ja kerta koiraa en pysty vielä tässä elämäntilanteessani hankkimaan, niin kissa voisi sittenkin olla ihan varteenotettava vaihtoehto :D.

Järkytin itseäni tänään, kun huomasin ajattelevani, ettei kissakaverin hankkiminen ehkä olekkaan NIIN paha idea loppujen lopuksi. Aikaisemmin en ole kissoista välittänyt, mutta huomannut, että yksin asuvana se seura olisi ihan jees ja kerta koiraa en pysty vielä tässä elämäntilanteessani hankkimaan, niin kissa voisi sittenkin olla ihan varteenotettava vaihtoehto :D.

Tähän vuodenaikaan on eläinsuojeluyhdistyksillä ja esimerkiksi Rekku Rescuella kissanpentuja hyvin saatavilla (aikuisia kissoja toki vielä enemmän). Suosittelen vielä ottamaan kaksi kerralla, niin niiden seuraamisesta on itselle loputonta huvia ja toisaalta niille on toisistaan seuraa, jos olet paljon poissa kotoa.

Tähän vuodenaikaan on eläinsuojeluyhdistyksillä ja esimerkiksi Rekku Rescuella kissanpentuja hyvin saatavilla (aikuisia kissoja toki vielä enemmän). Suosittelen vielä ottamaan kaksi kerralla, niin niiden seuraamisesta on itselle loputonta huvia ja toisaalta niille on toisistaan seuraa, jos olet paljon poissa kotoa.

Ajattelin burman hankkia, kun ihastuin siihen niin. Kissa on sitten tarkoitus hankkia, kun taloudellinen tilanne on hieman parempi ja sitä ennen pitää vielä testata tuo allergia. Suunnittelin sillä lailla, että aluksi hankkisin yhden urospennun ja sen jälkeen, kun sen on leikkauttanut, niin hankkisi toisen kissan kaveriksi. Aloitetaan näin turvallisesti yhdellä kissalla, kun aikaisempaa kokemusta kissoista ei ole.

Ajattelin burman hankkia, kun ihastuin siihen niin. Kissa on sitten tarkoitus hankkia, kun taloudellinen tilanne on hieman parempi ja sitä ennen pitää vielä testata tuo allergia. Suunnittelin sillä lailla, että aluksi hankkisin yhden urospennun ja sen jälkeen, kun sen on leikkauttanut, niin hankkisi toisen kissan kaveriksi. Aloitetaan näin turvallisesti yhdellä kissalla, kun aikaisempaa kokemusta kissoista ei ole.

Burmat ovat kyllä kauniita. :) Kissat ovat aika helppohoitoisia ja ihania seuralaisia. Itsekin olen hankkimassa kissaa koiran seuraksi, toivottavasti jo lähiaikoina.

edit: tollasen koiran kanssa suosittelen häkin käyttöä junnuna. Oppii siihen ettei päivällä oo mitään tekemistä kotona ja vaan nukkuu, ei opi yksin ollessaan tekemään pahojaan. Meillä oppi tavoille niin hyvin että häkki teki itsensä tarpeettomaksi ja sen roudattiin ullakolle. ;)
Oon kyllä tässä häkki asiassa täysin erimieltä. Kavereilta löytyy koira, joka pentuna kasvatettiin juuri tälläisellä häkitysmenetelmällä ja lopputuloksena tuli koira, joka ei osaa rauhoittua missään muualla kuin häkissä. Mahdottomuus esimerkiksi pitää koiraa ihmisen kanssa samassa tilassa, jos vieraita tulee käymään.

Oon kyllä tässä häkki asiassa täysin erimieltä. Kavereilta löytyy koira, joka pentuna kasvatettiin juuri tälläisellä häkitysmenetelmällä ja lopputuloksena tuli koira, joka ei osaa rauhoittua missään muualla kuin häkissä. Mahdottomuus esimerkiksi pitää koiraa ihmisen kanssa samassa tilassa, jos vieraita tulee käymään.
Mun korvaan kuulostaa siltä, ettei koiraa ole väsytetty ennen häkkiin laittoa, jolloin se olisi nukahtanut / levännyt häkissä rauhassa. Häkkiä ei saa pitää pennulla "rangaistuspaikkana" ts. paikkana jonne se laitetaan kesken riehumisen rauhoittumaan. Mulla on kaikki pennut viettäneet rajatulla alueella poissaoloajan kunnes ovat olleet sisäsiistejä, jonka jälkeen päässeet hillumaan muiden kanssa 24/7. Yhdelläkään ei ole ollut vaikeuksia rauhoittua. Satunnaisesti mulla on ollut näyttelyhäkki sisällä pystyssä, jonne saavat halutessaan mennä makoilemaan, ovi on siis kaiken aikaa auki.

En kiellä, etteikö voisi olla rotukysymyskin, mutta ennemmin veikkaan väärin käytettyä häkkiä.

Mun korvaan kuulostaa siltä, ettei koiraa ole väsytetty ennen häkkiin laittoa, jolloin se olisi nukahtanut / levännyt häkissä rauhassa. Häkkiä ei saa pitää pennulla "rangaistuspaikkana" ts. paikkana jonne se laitetaan kesken riehumisen rauhoittumaan. Mulla on kaikki pennut viettäneet rajatulla alueella poissaoloajan kunnes ovat olleet sisäsiistejä, jonka jälkeen päässeet hillumaan muiden kanssa 24/7. Yhdelläkään ei ole ollut vaikeuksia rauhoittua. Satunnaisesti mulla on ollut näyttelyhäkki sisällä pystyssä, jonne saavat halutessaan mennä makoilemaan, ovi on siis kaiken aikaa auki.

En kiellä, etteikö voisi olla rotukysymyskin, mutta ennemmin veikkaan väärin käytettyä häkkiä.

Miksi ei saisi?

Kaikkein tehokkain keinohan se on ainakin meillä on. Kesken koheltamisen kun tuon läppäkorvan käskee häkkin, niin vartin päästä saa päästää parhaimmillaan haukottelevan koiran sieltä pois.
Nukkuu suurimman osan työpäivästä siellä oma-aloittesestikin kun mä olen poissa. Tai siis, nykyisin kuulemma makoilee enimmäkseen häkin päällä :)

Mä en ole miettinyt koiran väsyttämistä tai muita toimenpiteitä ennen häkkiin laittoa. Jos koira ei osaa rauhoittua muualla kuin häkissä niin silloin on koulutuksessa mennyt jotain vituiks. Tehtiin häkistä koiralle pääosin mukava paikka eikä mikään rangaistusnurkka. Ensimmäisestä yöstä asti pentu nukkui yöt häkissä. Jos rupesi pentuleikit väsyttämään ja koira nukahti matolle niin koira hereille ja siirrettiin häkkiin. Samoin jos koira oli häkissä niin sitä ei käyty siellä häiritsemässä. Oppi aika nopeasti että häkki on kiva paikka jossa saa ja kuuluu omassa rauhassa rentoutua. Opetin sille ihan erikseen käskynkin "Häkki" jonka seurauksena koira meni häkkiin ja sai siitä palkinnon.

Häkin ovi oli kokoajan auki ja sinne sinne sai mennä ja tulla mikäli halusi. Ainoastaan käskettynä piti odottaa. Kun koiralle antoi jonkun hyvän herkun niin juoksi innoissaan sen kanssa häkkiin että sai rauhassa syödä ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom